Zorgen om het klimaat
woensdag 3 augustus 2022 om 08:01
Ik had verwacht dat er wel een topic over dit onderwerp zou zijn, maar ik kan er geen vinden. Dus bij deze!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.
Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.
Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.
Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.
Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.
Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.
Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
donderdag 19 maart 2026 om 15:00
The Glaciers Aren’t Melting—They’re Collapsing https://snowbrains.com/the-glaciers-are ... ollapsing/
De Oostenrijkse Alpenclub waarschuwde dat de Oostenrijkse Alpen binnen enkele decennia zo goed als ijsvrij zullen zijn.
De Oostenrijkse Alpenclub waarschuwde dat de Oostenrijkse Alpen binnen enkele decennia zo goed als ijsvrij zullen zijn.
donderdag 19 maart 2026 om 15:27
Oei... en nu?Pioen00 schreef: ↑19-03-2026 15:00The Glaciers Aren’t Melting—They’re Collapsing https://snowbrains.com/the-glaciers-are ... ollapsing/
donderdag 19 maart 2026 om 16:19
donderdag 19 maart 2026 om 16:55
jij kunt het klimaatprobleem niet oplossen, ik kan dat probleem niet oplossen, jouw stad of jouw provincie kan het niet oplossen. Nederland kan het niet oplossen. Als het al op te lossen is, dan kan dat alleen op mondiaal niveau. En nee, alle kleine beetjes van jou en van mij helpen geen jota. En het dichtlijmen door XR van Amsterdamse scholen helpt al helemaal geen enkele zier, maar das mijn prsoonlijke antipathie tegen deze salonactivistjes)mienbillekesjeuken schreef: ↑19-03-2026 16:19Ik heb geen kinderen, ik eet geen vlees, ik verwarm maar max 1 kamer in ons piepkleine huisje, ga nooit op vliegvakantie en rijd zo min mogelijk, want werk vanuit huis. Afval gooi ik in de juiste bak. Zou niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen. Van een klif afspringen?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
donderdag 19 maart 2026 om 17:04
Dat kan alleen door een omslag in denken en doen.
Brood kun je alleen nog kopen bij de bakker, graan van eigen streek enz. Geen vrachtwagens, boten en vliegtuigen vol spul dat de wereld over moet.
Gewoon lokaal. En dan met je tasje of mandje naar de winkel. Herbruikbare potten, flesjes enz.
Wij kunnen dat niet veranderen, dat zal de overheid moeten doen.
Hier is onlangs een nieuwe weg geopend, je wilt niet weten hoeveel zooi er nu al naast de weg ligt. Zo erg.
Tegelijkertijd denk ik stiekem ook wel erns "na mij de zondvloed". Zit ik hier mijn best te doen en de wereldmachten schieten hoeveel raketten de lucht in?
Brood kun je alleen nog kopen bij de bakker, graan van eigen streek enz. Geen vrachtwagens, boten en vliegtuigen vol spul dat de wereld over moet.
Gewoon lokaal. En dan met je tasje of mandje naar de winkel. Herbruikbare potten, flesjes enz.
Wij kunnen dat niet veranderen, dat zal de overheid moeten doen.
Hier is onlangs een nieuwe weg geopend, je wilt niet weten hoeveel zooi er nu al naast de weg ligt. Zo erg.
Tegelijkertijd denk ik stiekem ook wel erns "na mij de zondvloed". Zit ik hier mijn best te doen en de wereldmachten schieten hoeveel raketten de lucht in?
de wereld wacht om ontdekt te worden
donderdag 19 maart 2026 om 20:02
We zijn gedoemd. Voor maatregelen die écht wat uithalen bestaat te weinig draagvlak. En acties zoals die van XR dragen ook niet bepaald bij aan het vergroten van draagvlak.
Bovendien kan Nederland of zelfs de EU het tij niet keren met figuren als Trump aan het hoofd van de grootste vervuiler.
Bovendien kan Nederland of zelfs de EU het tij niet keren met figuren als Trump aan het hoofd van de grootste vervuiler.
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
donderdag 19 maart 2026 om 20:53
Ja ik heb bewust geen kinderen. Bijkomend voordeel is dat ik me geen zorgen hoef te maken over hun toekomst. Ook geen auto, maar die heb ik niet nodig.
Ik denk dat hoe gedoemd je bent vwb milieu afhangt van je leeftijd.
donderdag 19 maart 2026 om 21:01
Gedoemd zie ik nog niet zo. Inzetten op innovatie helpt en meer dan mijn steentje, van afval al scheiden, minder vlees, veel met de bus wat zonne-energie gebruiken, kan ik nietoudebaas schreef: ↑19-03-2026 20:02We zijn gedoemd. Voor maatregelen die écht wat uithalen bestaat te weinig draagvlak. En acties zoals die van XR dragen ook niet bepaald bij aan het vergroten van draagvlak.
doen in mijn eentje.
redhead70 wijzigde dit bericht op 19-03-2026 21:04
Reden: Tikfout 2
Reden: Tikfout 2
0.44% gewijzigd
Afkoelen heeft gewerkt
vrijdag 20 maart 2026 om 07:53
Ja, de gebruikelijke dingen die je zelf kunt doen.
Die doe ik ook.
Maar helaas doen te weinig mensen dit.
En zolang er verbruiksmateriaal wordt gebruikt zal de zooi in het milieu terecht blijven komen en zsl er geproduceerd blijven worden.
We lijken wel een nicotineverslaafde, met kanker. Je weet dat het enorm slecht is. Dat het 1 voor 12 is en toch gaan we door.
Maar nogmaals: zolang dit gebruikt wordt kun je weinig veranderen.
Helaas is het zo dat die hele industrie heel veel geld opbrengt.
En de rijken alsmaar rijker willen worden.
Money rules.
Wij zijn nobodys
Wel vervelend vind ik dat de overheid telkens maar met een vingertje blijft wijzen en ons beschuldigd.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in