Ik doe het, doe jij het ook?
zaterdag 21 maart 2026 om 19:41
Tot grote hilariteit van mijn medetafelgenoten eet ik mijn patat (ja patat!) met een vork. En mijn pannenkoeken. En mijn brood ook met mes en vork.
De rest natuurlijk ook, maar dat is hoe het hoort. Schijnt.
Wat eten jullie met een vork (bestek)?
(dit is niet als luchtig topic bedoeld, dus serieuze antwoorden graag)
De rest natuurlijk ook, maar dat is hoe het hoort. Schijnt.
Wat eten jullie met een vork (bestek)?
(dit is niet als luchtig topic bedoeld, dus serieuze antwoorden graag)
Everything is possible for the one who believes.
zondag 22 maart 2026 om 07:37
Met mes en vork leren eten was volgens mijn ouders opvoeden dus nee er werd niet met de handen gegeten en een elleboog op tafel was bloedlink, voor je het wist werd er flink in je arm geprikt met een vork.
Sinds ik het zelf bepaal eet ik mijn brood ook zeer regelmatig met mijn handen, dat voelt toch nog een beetje recalcitrant
Patat eet ik met mijn handen en ik heb al in eeuwen geen pannenkoek gegeten, maar dan ga ik voor mes en vork.
Sinds ik het zelf bepaal eet ik mijn brood ook zeer regelmatig met mijn handen, dat voelt toch nog een beetje recalcitrant
Patat eet ik met mijn handen en ik heb al in eeuwen geen pannenkoek gegeten, maar dan ga ik voor mes en vork.
zondag 22 maart 2026 om 08:30
Ik kreeg vroeger als kind altijd een dubbele boterham in 4 stukjes, en die at ik met mijn handen. Met een vork hoefde niet. Gevolg is dat ik nu nog steeds alleen maar dubbele boterhammen eet. Soms in 4 stukken, soms alleen doormidden gesneden. Nooit een enkele snee brood en dan in stukjes snijden. Ik zie oudere mensen dat nog vaak doen en vind het maar gedoe, het duurt allemaal zo lang op die manier.
Ik eet trouwens regelmatig een broodje (bolletje) op de fiets, als ik onderweg ben van de ene naar de andere cliënt. Ik denk dat sommige mensen dat heel raar vinden, want ik krijg weleens vreemde blikken toegeworpen.
Ik eet trouwens regelmatig een broodje (bolletje) op de fiets, als ik onderweg ben van de ene naar de andere cliënt. Ik denk dat sommige mensen dat heel raar vinden, want ik krijg weleens vreemde blikken toegeworpen.
huismuis
zondag 22 maart 2026 om 08:36
zondag 22 maart 2026 om 08:54
zondag 22 maart 2026 om 09:01
Mijn oudste eet haar kroket leeg met patatjesMilestone schreef: ↑22-03-2026 08:36Friet (sorrie, het is echt friet waar ik vandaan kom) eet ik mijn handen. Een voor een en dan elk frietje eerst in de mayo dopen.
En ik ben heel raar, want ik eet sperziebonen het liefst op dezelfde manier, maar dan met appelmoes ipv mayo.
Pannenkoek eet ik wel met mes en vork.
Alles gaat voorbij
zondag 22 maart 2026 om 09:05
Helemaal mee eens.
Ik zie soms mensen met kroketten en brood in een restaurant zo moeilijk doen.
Hoezo heb je niet geleerd hoe je brood met mes en vork eet???
NB mijn zoon, als kleine jongen wilde zijn boterhammen altijd in stukjes zodat hij het met een vork kon eten.
Jarenlang heb ik zijn boterhammen in stukjes moeten snijden. Tot de basisschool, althans bij de overblijf at hij zijn gesneden ( niet dubbel geklapt) maar thuis altijd met een vork.
Mijn vader overigens ook die at zijn boterhammen altijd met mes en vork, ik me niet herinneren dat ik hem ooit een boterham uit de hand heb zien eten.
Pannenkoeken ook met mes en vork, patat wisselend thuis niet op restaurant wel.
Nasi, bami, pasta, rijst met lepel en vork.
Wat ik altijd wel sneu vindt is om mensen een kippenpoot oid met bot volledig met mes en vork te zien eten.
Wat vooral gehannes is want vlees aan bot mag je gewoon afkluiven ( op een nette manier uiteraard)
Dan denk ik, vind je het vies met je handen? of denk je serieus dat je nu heel netjes aan het eten bent.
Of, mensen die niet weten hoe ze een vis op hun bord moeten fileren zonder er een plaats delict van te maken.
Neem dan een filet.
Maar ik ben dan ook van huis uit heel erg met tafelmanieren grootgebracht, heb mijn kinderen dat ook geleerd.
Helaas heb ik aardig wat eters ( vrienden en vriendinnen van de kinderen, maar ook volwassenen) aan tafel gehad die van toeten nog blazen wisten.
Ook hun bestek niet juist vast hielden, vork rechts ( ik ben toch rechtshandig???) tja.
People sometimes ask, why do you always choose the hardest road. Who says there was an easier way?
zondag 22 maart 2026 om 09:05
Qua eten ben ik echt gedrild door mijn ouders. Mijn moeder was huisvrouw en mijn vader fabrieksarbeider. We woonden in een arbeiderswoning. Ik denk oprecht dat mijn moeder iets heel anders had gewild qua einddoel.
We hadden allemaal ons eigen zilveren bestek voor dagelijks gebruik, eten ging uit de pan in een dekschaal inclusief juskom (dagelijkse dekschalen en feestdagen schalen). Tafelkleed was van stof. Brood aten we met mes en vork, Indisch eten met vork en lepel. Kluiven deden we niet en pannenkoeken en patat ook met mes en vork.
Toen vond ik het heel gewoon, maar nu denk ik: wat een afwas, wat een gedoe. Sommige zaken zijn echt ingesleten en het voelt inderdaad recalcitrant als ik mijn bammetje opvouw. Sorry mem!
We hadden allemaal ons eigen zilveren bestek voor dagelijks gebruik, eten ging uit de pan in een dekschaal inclusief juskom (dagelijkse dekschalen en feestdagen schalen). Tafelkleed was van stof. Brood aten we met mes en vork, Indisch eten met vork en lepel. Kluiven deden we niet en pannenkoeken en patat ook met mes en vork.
Toen vond ik het heel gewoon, maar nu denk ik: wat een afwas, wat een gedoe. Sommige zaken zijn echt ingesleten en het voelt inderdaad recalcitrant als ik mijn bammetje opvouw. Sorry mem!
zondag 22 maart 2026 om 09:29
Ik hoop altijd vooral dat mijn gasten lekker vinden wat ik heb gekookt en een gezellige avond hebben. Hun tafelmanieren beoordeel ik niet.Ladylola2022 schreef: ↑22-03-2026 09:05Helaas heb ik aardig wat eters ( vrienden en vriendinnen van de kinderen, maar ook volwassenen) aan tafel gehad die van toeten nog blazen wisten.
Ook hun bestek niet juist vast hielden, vork rechts ( ik ben toch rechtshandig???) tja.
zondag 22 maart 2026 om 09:36
Brood snij ik, eet ik verder met mijn handen. Voor degenen die met mes en vork eten, hoe eten jullie dan een pistolet of stokbrood.
Ben verder ook opgevoed met luxe bestek, dekschalen en tafellinnen dus als ik dan ook eens bij mijn Marokkaanse vriendinnetje couscous met mijn handen mocht eten ( met zijn allen op de grond aan een lage tafel met t hele gezin en dan uit 1 schaal pakken met platbrood wat als bestek fungeerde)
Roti eet ik trouwens ook nog steeds zo. Pizza snij ik in punten, klap ik dubbel en schuif ik ook zo mijn mik in haha. Uiteraard niet in een restaurant maar thuis op de bank zonder visite.
Spaghetti eet ik wel zoals t heurt.
Patat bij voorkeur met mijn handen. Ik heb bij patat weer de afwijking dat ik de saus ( mayo/ ketchup) echt in aparte bakjes erbij wil en NIET erover heen.
Ben verder ook opgevoed met luxe bestek, dekschalen en tafellinnen dus als ik dan ook eens bij mijn Marokkaanse vriendinnetje couscous met mijn handen mocht eten ( met zijn allen op de grond aan een lage tafel met t hele gezin en dan uit 1 schaal pakken met platbrood wat als bestek fungeerde)
Roti eet ik trouwens ook nog steeds zo. Pizza snij ik in punten, klap ik dubbel en schuif ik ook zo mijn mik in haha. Uiteraard niet in een restaurant maar thuis op de bank zonder visite.
Spaghetti eet ik wel zoals t heurt.
Patat bij voorkeur met mijn handen. Ik heb bij patat weer de afwijking dat ik de saus ( mayo/ ketchup) echt in aparte bakjes erbij wil en NIET erover heen.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
zondag 22 maart 2026 om 10:00
Er is momenteel een reclame waar iemand zijn eetstokjes uit wanhoop maar in het eten prikt. Heel grappig, maar in Azië doen mensen dat ook gewoon als het ze beter uitkomt. Toen ik er een tijdje was, was ik blij dat ik op tijd met stokjes heb leren eten, want zelfs bij het ontbijtbuffet lagen alleen opschepstokjes.
In huiselijke kring eet ik meestal ook met mijn vork rechts, zeker gerechten waar je geen mes bij nodig hebt om te snijden, maar soms snijd ik vooraf mijn vlees en dan is mijn eten schepklaar. In chique restaurants of bij de Koning, zal ik mijn bestek natuurlijk hanteren zoals het bedoeld is. Of althans, zoals we in Nederland gewend zijn.
In huiselijke kring eet ik meestal ook met mijn vork rechts, zeker gerechten waar je geen mes bij nodig hebt om te snijden, maar soms snijd ik vooraf mijn vlees en dan is mijn eten schepklaar. In chique restaurants of bij de Koning, zal ik mijn bestek natuurlijk hanteren zoals het bedoeld is. Of althans, zoals we in Nederland gewend zijn.
zondag 22 maart 2026 om 10:12
Ik ben ook verbaasd dat dit schijnbaar een optie is?
Patat kan ik nog wel snappen als je dat met je handen eet. Of een dubbelgeklapte boterham. Maar een pannenkoek vind ik echt heel raar.
zondag 22 maart 2026 om 10:19
Ik eet trouwens hamburger en spareribs ook gewoon met mes en vork en een gamba ook bedenk ik nu.
Een stokbroodje bij de borrel dan weer niet.
Maar eigenlijk al het avondeten gewoon met mes en vork.
Wij gaan met regelmaat naar de VS om familie en vrienden te bezoeken. En die gebruiken hun en mes en vork zo raar. Eerst het snijden op een zeer onhandige manier en vervolgens de vork in de rechter hand en prikken maar. Ik kan er niet aan wennen
Een stokbroodje bij de borrel dan weer niet.
Maar eigenlijk al het avondeten gewoon met mes en vork.
Wij gaan met regelmaat naar de VS om familie en vrienden te bezoeken. En die gebruiken hun en mes en vork zo raar. Eerst het snijden op een zeer onhandige manier en vervolgens de vork in de rechter hand en prikken maar. Ik kan er niet aan wennen
zondag 22 maart 2026 om 10:22
Brood is wisselend van waar ik eet. Thuis meestal met mes en vork, soms de boterham in vieren. In de auto gaat dat lastig. Friet ook wisselend waar ik eet. Als t uit een zak/bakje bij het strand is dan met m’n vingers. Thuis/restaurant met mes en vork. Pannenkoek met mes en vork. Pizza snij ik kleine puntjes en die hap ik dan af. Voordeel van met mes en vork eten vind ik dat het langzamer gaat en je dus eerder een ‘vol’ signaal krijgt.
zondag 22 maart 2026 om 10:33
Nee kluiven, daar heb ik ook een hekel aan. Laatst kipdrumsticks gemaakt thuis op verzoek van zoon, ik heb ze met mes en vork “afgekloven”. Spareribs idem dus die kies ik zelf ook nooit. Maar daar krijg je ook gewoon heel vieze plakvingers van. Met frietjes en brood blijft dat wel binnen de perken (behalve dan weer frietjes met heel veel saus uit een frietzak, waar ik dus wel altijd het vorkje bij gebruikMousse28 schreef: ↑22-03-2026 08:54Ik eet alles met bestek. Ik houd er niet van om met mijn handen te eten. Eten dat je moet kluiven, kippenpootjes of spareribs, zou ik al nooit kiezen. En als het wel op mijn bord ligt, gebruik ik mijn mes en vork en de rest wat niet lukt, laat ik aan het bot zitten.
zondag 22 maart 2026 om 11:05
Pannenkoeken eet ik met mes en vork, pak de pannenkoek ook van de stapel met een vork en rol hem op met mes en vork. Friet eet ik met mijn handen, behalve als ik friet speciaal heb. Snacks bij de friet eet ik wel met mes en vork, ook kipnuggets dus.
Als we thuis hamburgers eten eet ik die ook met mes en vork (als enige hier thuis
).
Overigens eet ik alleen soep en yoghurt/kwark met een lepel, omdat dat niet anders kan, maar ik vind eten met een lepel afschuwelijk. Geen idee waarom.
Brood eet ik ook met mijn handen, sorry dames
behalve als we bijvoorbeeld in een hotel ontbijten. Dan wel met mes en vork.
Als we thuis hamburgers eten eet ik die ook met mes en vork (als enige hier thuis
Overigens eet ik alleen soep en yoghurt/kwark met een lepel, omdat dat niet anders kan, maar ik vind eten met een lepel afschuwelijk. Geen idee waarom.
Brood eet ik ook met mijn handen, sorry dames
zondag 22 maart 2026 om 11:15
Hoe eten jullie dan pistoletjes? Thuis of in een hotel eet ik die met mijn handen (beide helften op elkaar)
In een lunchroom krijg je de helften vaak apart van elkaar met veel beleg, dat eet ik dan wel met mes en vork, al vind ik dat knap lastig om te snijden.
In een lunchroom krijg je de helften vaak apart van elkaar met veel beleg, dat eet ik dan wel met mes en vork, al vind ik dat knap lastig om te snijden.
Beter met vier katten onder één dak, dan een leugenaar in de køfferbak.
zondag 22 maart 2026 om 11:19
Gezien mijn vrij krappe pauzetijden kan ik op mijn werk ook weinig anders verzinnen dan een dubbele boterham.
Ik kan heus wel boterhammen met mes en vork eten, bij een uitsmijter of kroket op brood doe ik dat ook. Het is dus geen kwestie van niet kunnen, ik vind het gewoon niet altijd praktisch haalbaar.
Kip kluiven vind ik onprettig. Wij eten zelden kip met bot (man is ooit bijna gestikt en dat was een onprettige ervaring).
Ik kan heus wel boterhammen met mes en vork eten, bij een uitsmijter of kroket op brood doe ik dat ook. Het is dus geen kwestie van niet kunnen, ik vind het gewoon niet altijd praktisch haalbaar.
Kip kluiven vind ik onprettig. Wij eten zelden kip met bot (man is ooit bijna gestikt en dat was een onprettige ervaring).
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 22 maart 2026 om 11:26
Pistoletjes eet ik wel met mijn handen, maar in een hotel eet ik de helften los van elkaar. In een lunchroom inderdaad met mes en vork en dat gaat opzich prima, als je er een goed mes bij krijgtCalamitycat schreef: ↑22-03-2026 11:15Hoe eten jullie dan pistoletjes? Thuis of in een hotel eet ik die met mijn handen (beide helften op elkaar)
zondag 22 maart 2026 om 11:44
Ik eet brood in tweeen gesneden en dan met de handen. Patatje met saus met een vorkje, van een bord met de hand, de kroket ook met de hand andere snacks of vlees met mes en vork. Als ik kan kluiven kluif ik.
Pannenkoeken met mes en vork.
Een appel met een aardappelschilmesje en dan die plakjes met de hand. In een appel bijten vind ik heel onprettig. Ander fruit ook in stukjes en dan met de hand. Bananen eet ik nooit
Pizza in punten en dan dubbelgevouwen (zoals een boekje: libretto, zoals de Italianen dat noemen) In een restaurant met mes en vork.
majadeb wijzigde dit bericht op 22-03-2026 11:50
0.20% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in