Ik doe het, doe jij het ook?
zaterdag 21 maart 2026 om 19:41
Tot grote hilariteit van mijn medetafelgenoten eet ik mijn patat (ja patat!) met een vork. En mijn pannenkoeken. En mijn brood ook met mes en vork.
De rest natuurlijk ook, maar dat is hoe het hoort. Schijnt.
Wat eten jullie met een vork (bestek)?
(dit is niet als luchtig topic bedoeld, dus serieuze antwoorden graag)
De rest natuurlijk ook, maar dat is hoe het hoort. Schijnt.
Wat eten jullie met een vork (bestek)?
(dit is niet als luchtig topic bedoeld, dus serieuze antwoorden graag)
Everything is possible for the one who believes.
zondag 22 maart 2026 om 15:04
Oh, dat ik die nooit tegengekomen ben op DBNL, wat stom! Dank je wel voor de link, die ga ik vanavond in bed eens lekker lezen. Kijken of ik daarna misschien wat minder lomp door de samenleving stamp
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 22-03-2026 15:08
0.12% gewijzigd
Graftak!
zondag 22 maart 2026 om 15:07
Mijn moeder was superstreng qua tafelmanieren/met mes en vork eten. Ik kan dus echt alles behalve soep met mes en vork eten en doe dat ook bijna altijd.
Mijn enige uitzonderingen zijn frietjes uit een bakje bij de snackbar, die eet ik met de hand. En belegde bolletjes/pistoletjes. Sushi eet ik met stokjes
Pizza, pannenkoeken, gewone boterhammen, alle avondmaaltijden (ook rijst en pasta) eet ik met mes en vork.
Mijn enige uitzonderingen zijn frietjes uit een bakje bij de snackbar, die eet ik met de hand. En belegde bolletjes/pistoletjes. Sushi eet ik met stokjes
Pizza, pannenkoeken, gewone boterhammen, alle avondmaaltijden (ook rijst en pasta) eet ik met mes en vork.
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
zondag 22 maart 2026 om 15:09
Niet met die stomme schelpen natuurlijk. Met rijst en tortillachips. Of met tortillachips en dan jalapeno’s kaas en room onder de grill. Die chips kun je eventueel ook verkruimelen of je kip mee paneren. Allerlei opties dus.KamilleT schreef: ↑22-03-2026 14:57Voor de besteketers, hoe eten jullie taco’s? Ik heb daar echt een hekel aan. Afhappen wordt een rotzooi. Meestal druk ik ze plat en eet dan de beide helften van de taco met wat er aan vulling tussen blijft zitten. De rest gewoon met mes en vork. Het liefst heb ik van die kleine taco bakjes, die kun je redelijk netjes afhappen. Sowieso vind ik het kleutereten dus ik heb het al jaren niet op![]()
zondag 22 maart 2026 om 15:11
Zachte taco's nemen/maken.KamilleT schreef: ↑22-03-2026 14:57Voor de besteketers, hoe eten jullie taco’s? Ik heb daar echt een hekel aan. Afhappen wordt een rotzooi. Meestal druk ik ze plat en eet dan de beide helften van de taco met wat er aan vulling tussen blijft zitten. De rest gewoon met mes en vork. Het liefst heb ik van die kleine taco bakjes, die kun je redelijk netjes afhappen. Sowieso vind ik het kleutereten dus ik heb het al jaren niet op![]()
zondag 22 maart 2026 om 15:12
Omdat er op zo’n lepel restjes achterblijven, meer dan op een vork. Wat dan zo’n beetje aankoekt gedurende de maaltijd. Bah, word er al misselijk van als ik het neer typ.
I wanna live my life with the volume full!
zondag 22 maart 2026 om 15:19
Ik kan soms echt heel veel zin hebben in een dubbelgevouwen boterham met pindakaas. Snijden maakt dan echt een deel beleving/smaak kapot.
En dan zijn de randen die los op elkaar liggen noodzakelijk kwaad om te eten, het gaat echt om het dubbelgevouwen stuk.
Ik vind handen die ‘vies’ worden van eten ook niet vervelend, afkloppen, afvegen of wassen hoort er voor mij gewoon bij. (beetje vergelijkbaar met tanden poetsen, maar van vieze tanden krijg je geen vlekken op kleding of boeken, dus niet helemaal vergelijkbaar).
Mijn leerlingen eten hun brood meestal gevouwen, platgedrukt en met de hand. Kennelijk is dat normaal hier.
En dan zijn de randen die los op elkaar liggen noodzakelijk kwaad om te eten, het gaat echt om het dubbelgevouwen stuk.
Ik vind handen die ‘vies’ worden van eten ook niet vervelend, afkloppen, afvegen of wassen hoort er voor mij gewoon bij. (beetje vergelijkbaar met tanden poetsen, maar van vieze tanden krijg je geen vlekken op kleding of boeken, dus niet helemaal vergelijkbaar).
Mijn leerlingen eten hun brood meestal gevouwen, platgedrukt en met de hand. Kennelijk is dat normaal hier.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zondag 22 maart 2026 om 15:22
zondag 22 maart 2026 om 15:26
Wat interessant.
Met de linkerhand vat men nu een asperge tamelijk onderaan vast bij het harde gedeelte, wentelt de kop voorzichtig in het papje, schuift vervolgens de vork (met de punten omhoog) onder de asperge en brengt deze zoo, met de linkerhand, gesteund door de vork in de rechterhand naar den mond.
Sandwiches worden uit de hand gegeten in drie of vier hapjes.
Salade wordt niet fijn gesneden op het bord. Een maal doorsnijden is voldoende. Men wikkele nooit een slablad om de vork.
zondag 22 maart 2026 om 15:26
Haha dankjewel
zondag 22 maart 2026 om 15:30
zondag 22 maart 2026 om 15:52
Nou, wat betreft dat laatste: toen ik net op mezelf woonde ( was, 21 en ja..toen waren er nog huizen etc) dekte ik het eerste jaar voor mezelf de tafel zoals ik dat geleerd had...daarna meer losgelaten, zeker met de bezorgpizza, vaak icm een kater op sommige zondagen.Courage schreef: ↑22-03-2026 12:43Precies Milestone. Ik eet zelden aan tafel.
En het is niet dat ik het niet geleerd heb, mijn vader heeft het me echt wel bijgebracht. Maar ik vind het - zeker thuis - niet nodig.
Iemand zei dat eten met mes en vork langzamer gaat en daardoor beter is.
Ik eet van mezelf al heel langzaam, kauw goed, dus daar hoef ik het niet voor te doen.
En daarom liever op de bank, met iets te lezen of te kijken - want anders ga ik me echt vervelen. Me, myself and I and food zeg maar.![]()
(en ja, ik eet met aandacht).
Ben ook wel benieuwd: mensen die vaak of altijd alleen eten, eten die aan tafel? En heb je die dan mooi gedekt ook?
Maar...ik vind het nog steeds leuk, ook voor partner en mij en/of visite, de tafel mooi te dekken idd zonder pannen op tafel etc en jaja...een tafelkleed.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
zondag 22 maart 2026 om 16:01
Geen moeite trouwens met " vieze handen" want het eten wat je ermee eet is niet vies toch? En tussendoor ff wassen of afvegen is een optie toch?
Bij mijn Marokkaanse jeugdvriendin bewaar ik mooie herinneringen van het gezamenlijk eten...met je handen.
Haar moeder of vader zag er streng op toe dat wij als kinderen onze handen goed wasten voor het eten, inclusief de nagels schoonmaken na t buitenspelen.
Bij mijn Marokkaanse jeugdvriendin bewaar ik mooie herinneringen van het gezamenlijk eten...met je handen.
Haar moeder of vader zag er streng op toe dat wij als kinderen onze handen goed wasten voor het eten, inclusief de nagels schoonmaken na t buitenspelen.
zondag 22 maart 2026 om 16:09
Ik eet geen sprareribs maar wow...een hamburger zo eten.. zou t met mijn lompe motoriek niet eens kunnen.Coniglio schreef: ↑22-03-2026 10:19Ik eet trouwens hamburger en spareribs ook gewoon met mes en vork en een gamba ook bedenk ik nu.
Een stokbroodje bij de borrel dan weer niet.
Maar eigenlijk al het avondeten gewoon met mes en vork.
Wij gaan met regelmaat naar de VS om familie en vrienden te bezoeken. En die gebruiken hun en mes en vork zo raar. Eerst het snijden op een zeer onhandige manier en vervolgens de vork in de rechter hand en prikken maar. Ik kan er niet aan wennen
Nog een vraagje:
Hoe eten jullie een club sandwich?
zondag 22 maart 2026 om 16:11
Er staat niks over prikken of niet.
Een stuk tekst met meteen een flinke schrijffout neem ik overigens niet al te serieus:
"Men houdt het mes in de rechter en de vork in de linkerhand".
courage wijzigde dit bericht op 22-03-2026 16:16
5.48% gewijzigd
zondag 22 maart 2026 om 16:14
Met je mond vol eten een slok drinken nemen. De cementmolen, brrrrrrrr.
zondag 22 maart 2026 om 16:18
Iets verderop in de tekst staat er wat over geschreven
zondag 22 maart 2026 om 16:19
Das mooi kut voor die rechter.
Graftak!
zondag 22 maart 2026 om 16:20
En dan die etensresten op de wangen en rondom de mond. Echt zo rillllllll. Ik was ook zo’n kleuterjuf die steeds liep te poetsen of ze naar de wasbak stuurde.feow schreef: ↑22-03-2026 15:19Ik kan soms echt heel veel zin hebben in een dubbelgevouwen boterham met pindakaas. Snijden maakt dan echt een deel beleving/smaak kapot.
zondag 22 maart 2026 om 16:20
Niet. En zo ja, dan snijd ik met mes en vork en eet een stukje met de hand.sprokkelientje schreef: ↑22-03-2026 16:09Ik eet geen sprareribs maar wow...een hamburger zo eten.. zou t met mijn lompe motoriek niet eens kunnen.
Nog een vraagje:
Hoe eten jullie een club sandwich?![]()
zondag 22 maart 2026 om 16:27
zondag 22 maart 2026 om 16:31
Ik ben echt blij dat ik een stuk relaxter in deze wedstrijd sta dan sommigen.
Uiteraard heb ik ook wel mijn grenzen, maar die liggen bijvoorbeeld bij 'niet boeren'. Of niet met je arm om een bord gekruld gaan hangen en dan met je vork in rechterhand de boel naar binnen schuiven. Dat soort dingen. En dat kom ik gelukkig niet zo vaak in het wild tegen, dus ik ben gezegend.
Toevoeging:
Als je het zelf fijner vindt om met mes en vork enzo te eten, dan ben je ook relaxed. Net als ik.
Maar mensen die 'griezelen' van dingen die ik gewoon vind of zich snel storen aan iemands tafelmanieren. Dat is niet ontspannen.
Uiteraard heb ik ook wel mijn grenzen, maar die liggen bijvoorbeeld bij 'niet boeren'. Of niet met je arm om een bord gekruld gaan hangen en dan met je vork in rechterhand de boel naar binnen schuiven. Dat soort dingen. En dat kom ik gelukkig niet zo vaak in het wild tegen, dus ik ben gezegend.
Toevoeging:
Als je het zelf fijner vindt om met mes en vork enzo te eten, dan ben je ook relaxed. Net als ik.
Maar mensen die 'griezelen' van dingen die ik gewoon vind of zich snel storen aan iemands tafelmanieren. Dat is niet ontspannen.
courage wijzigde dit bericht op 22-03-2026 17:17
24.42% gewijzigd
zondag 22 maart 2026 om 17:04
Of ik een goede neus heb weet ik niet , ik heb wel een goede reukEefjeEverzwijn schreef: ↑22-03-2026 14:53Alles. Ik heb echt een hekel aan eten met mijn handen. Mijn handen ruiken dan echt de hele dag naar eten. Ik heb een extreem goede neus dus daar erger ik me dan dood aan. Bovendien eten wij voor de tv dus dan is bestek überhaupt veel handiger.
Alles gaat voorbij
zondag 22 maart 2026 om 17:07
Ik vind het echt gemakkelijker om met mes en vork te eten hoor. Ben niet anders gewend. En zeker bij bijvoorbeeld spareribs gaat dat bij mij een stuk beter met mes en vork dan met kluiven.Courage schreef: ↑22-03-2026 16:31Ik ben echt blij dat ik een stuk relaxter in deze wedstrijd sta dan sommigen.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in