Steeds meer moeite met ex partner.
maandag 23 maart 2026 om 14:30
Mijn ex en ik zijn 10 jaar gescheiden en hebben co-ouderschap. Sinds een paar maanden zit mijn ex zonder werk, omdat hij voor een flink bedrag is uitgekocht en een concurrentiebeding heeft getekend.
Nu is het zo dat mijn ex mij constant benadert met de vraag of de kinderen extra bij mij kunnen zijn, omdat hij met zijn nieuwe vriendin op vakantie wil. Het is elke keer wel iets. Ik krijg dan opmerkingen als: “Gun mij ook wat” en “ik moet toch iets met mijn vrije tijd.”
Ik heb al geopperd om vrijwilligerswerk te gaan doen of wat meer met vrienden af te spreken.
Ik merk dat ik hier steeds meer moeite mee krijg. Ik ben iemand die houdt van afspraken en regelmaat, en ik ben ook gesteld op mijn eigen tijd — mede omdat ik net uit een burn-out kom.
Zo was mijn ex bijvoorbeeld nog op Bali en appte hij mij alweer of ik een weekend de kinderen kon nemen, omdat zijn nieuwe vriendin iets had gepland in zijn weekend. Het gemak waarmee dit gebeurt, voelt voor mij niet meer prettig. Ik heb er niet voor gekozen dat hij nu zonder werk zit en alle vrijheid heeft om te doen wat hij wil. Ik vind dat hij ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen; hij is tenslotte vader.
Af en toe wil ik best flexibel zijn. Bijvoorbeeld door de kinderen een paar extra dagen te nemen (zoals maandag en dinsdag), zodat hij een week weg kan. Maar gisteren hoorde ik van mijn dochter dat hij en zijn vriendin plannen maken om volgende maand 2,5 week naar Aruba te gaan.
Ik merk dat ik hier een beetje moedeloos van word. Hoe staan jullie hierin? Wat zouden jullie redelijk of schappelijk vinden?
Ik gun hem echt wel ruimte en af en toe een reis, maar sinds hij zonder werk zit gaat het eigenlijk non-stop door. Het voelt alsof hij in een sneltrein zit.
Nu is het zo dat mijn ex mij constant benadert met de vraag of de kinderen extra bij mij kunnen zijn, omdat hij met zijn nieuwe vriendin op vakantie wil. Het is elke keer wel iets. Ik krijg dan opmerkingen als: “Gun mij ook wat” en “ik moet toch iets met mijn vrije tijd.”
Ik heb al geopperd om vrijwilligerswerk te gaan doen of wat meer met vrienden af te spreken.
Ik merk dat ik hier steeds meer moeite mee krijg. Ik ben iemand die houdt van afspraken en regelmaat, en ik ben ook gesteld op mijn eigen tijd — mede omdat ik net uit een burn-out kom.
Zo was mijn ex bijvoorbeeld nog op Bali en appte hij mij alweer of ik een weekend de kinderen kon nemen, omdat zijn nieuwe vriendin iets had gepland in zijn weekend. Het gemak waarmee dit gebeurt, voelt voor mij niet meer prettig. Ik heb er niet voor gekozen dat hij nu zonder werk zit en alle vrijheid heeft om te doen wat hij wil. Ik vind dat hij ook zijn verantwoordelijkheid moet nemen; hij is tenslotte vader.
Af en toe wil ik best flexibel zijn. Bijvoorbeeld door de kinderen een paar extra dagen te nemen (zoals maandag en dinsdag), zodat hij een week weg kan. Maar gisteren hoorde ik van mijn dochter dat hij en zijn vriendin plannen maken om volgende maand 2,5 week naar Aruba te gaan.
Ik merk dat ik hier een beetje moedeloos van word. Hoe staan jullie hierin? Wat zouden jullie redelijk of schappelijk vinden?
Ik gun hem echt wel ruimte en af en toe een reis, maar sinds hij zonder werk zit gaat het eigenlijk non-stop door. Het voelt alsof hij in een sneltrein zit.
snauter82 wijzigde dit bericht op 23-03-2026 14:40
0.06% gewijzigd
dinsdag 24 maart 2026 om 12:45
Ik snap dat.
Mijn ex is ook regelmatig weekendje weg als dochter bij hem is. Mijn dochter (17) heeft daar ook moeite mee. Ze komt voor papa dat weekend en niet voor een leeg huis. Plan dat weekendje dan als je de kinderen niet hebt!
dinsdag 24 maart 2026 om 12:56
Ik zou als 17jarige dan ook weer vertrekken. Of blijft ze omdat dit zo is afgesproken?
Natuurlijk zit pa fout hoor!
Maar als hij een weekendje weg is ga je daar toch niet blijven?
dinsdag 24 maart 2026 om 13:00
Nee, ze komt dan uiteraard bij mij.
Maar voor mij soms ook lastig (terwijl ik dat natuurlijk niet tegen haar zeg) omdat ik soms ook een date ofzo dat weekend gepland heb bij mij thuis.
dinsdag 24 maart 2026 om 13:11
Dochter komt bij haar met problemen en moeder verlegt de verantwoordelijkheid naar dochter, degene met de minste macht in de relatie. Terwijl ze weet dat dochter keer op keer de deksel op haar neus krijgt bij vader.Pelle schreef: ↑24-03-2026 12:13Dat staat er toch helemaal niet? En dat is ook niet wat gaslighten betekent.
Ze zegt toch juist dat ze het bespreken met vader aanmoedigt? Dat ze er niet tussen gaat zitten, betekent niet dat dochter het niet met haar mag bespreken. En ze zal dochter ook wel tips geven, alleen gaat ze er niet tussen zitten.
Dat is ook wat gaslighten is en het helpt dochter totaal niet.
De eerste keer dat dochter met een probleem komt, ja prima, bespreek het met je vader.
Maar als niks wordt opgelost bij vader en dochter met het probleem blijft zitten: dan is het gaslighten om te blijven zeggen dat dochter het met vader op moet nemen en jij je nergens mee bemoeit.
dinsdag 24 maart 2026 om 13:25
Gaslighten is echt wat anders.
Maar in dit geval mag je van een tiener verwachten dat zij zelf problemen met haar vader bespreekt. Jullie zijn gescheiden. En dan heb je als ex verder geen zeggenschap meer over de ander of hoe die zijn leven wil leven. Bij een goede onderlinge verstandhouding kan je zaken nog aankaarten. Maar in andere gevallen is dat zinloos. Je bent niet zijn partner of moeder. En ik denk dat weinig mensen zin hebben in bemoeienissen van een ex. Hoe vervelend ook. Kinderen moeten zelf leren omgaan met hun ouders. En dat kan een jarenlang proces met veel teleurstellingen zijn. Maar dat kan jij niet oplossen. Je kunt er alleen voor ze zijn. En ze op je eigen wijze steunen en stabiliteit geven. Dat is nu eenmaal het leven.
Maar in dit geval mag je van een tiener verwachten dat zij zelf problemen met haar vader bespreekt. Jullie zijn gescheiden. En dan heb je als ex verder geen zeggenschap meer over de ander of hoe die zijn leven wil leven. Bij een goede onderlinge verstandhouding kan je zaken nog aankaarten. Maar in andere gevallen is dat zinloos. Je bent niet zijn partner of moeder. En ik denk dat weinig mensen zin hebben in bemoeienissen van een ex. Hoe vervelend ook. Kinderen moeten zelf leren omgaan met hun ouders. En dat kan een jarenlang proces met veel teleurstellingen zijn. Maar dat kan jij niet oplossen. Je kunt er alleen voor ze zijn. En ze op je eigen wijze steunen en stabiliteit geven. Dat is nu eenmaal het leven.
dinsdag 24 maart 2026 om 13:31
ach nee, je kunt niet van een tiener verwachten dat hij/zij dit soort zaken met een ouder bespreektevelien2010 schreef: ↑24-03-2026 13:25Gaslighten is echt wat anders.
Maar in dit geval mag je van een tiener verwachten dat zij zelf problemen met haar vader bespreekt.
Dat kan de gemiddelde veertigjarige nog amper met pa of ma
en de tiener is nog afhankelijk
dinsdag 24 maart 2026 om 13:37
Ik verbaas me over sommige reactie hier, het is toch gewoon niet oké wat deze man doet? Volgens mij is er een 50-50 regeling en hij wijkt maar wanneer hij wil hiervan af.
Wat nou als de moeder (hier dus TO) zich ook zo zou opstellen? Of kan dat helemaal niet want moeders doen dat niet... Vaders lijken dan toch altijd weer met minder verantwoordelijkheid en zorg weg te komen.
Ook echt heel vervelend voor de kinderen, papa laat duidelijk blijken dat vakanties met nieuwe vlam belangrijker zijn. Plus om te verwachten dat ze dit zelf oplossen is erg veel gevraagd van tieners, met name voor de 13 en 15-jarige. Het is al zo'n stressvolle tijd.
Wat nou als de moeder (hier dus TO) zich ook zo zou opstellen? Of kan dat helemaal niet want moeders doen dat niet... Vaders lijken dan toch altijd weer met minder verantwoordelijkheid en zorg weg te komen.
Ook echt heel vervelend voor de kinderen, papa laat duidelijk blijken dat vakanties met nieuwe vlam belangrijker zijn. Plus om te verwachten dat ze dit zelf oplossen is erg veel gevraagd van tieners, met name voor de 13 en 15-jarige. Het is al zo'n stressvolle tijd.
dinsdag 24 maart 2026 om 13:43
Het is zeker niet ok wat deze man doet. Maar nu de kinderen wat ouder zijn zou ik dit wel gelijk meenemen in een mogelijke oplossing met vader. Want met 16 en 18 is een co-ouderschapsregeling met week om week wellicht ook niet meer de meest gewenste regeling voor de kinderen.
Dan kun je wel van je ex verlangen/eisen dat hij niet zo vaak een beroep op je mag doen qua ruilen, maar als die kinderen liever met die co-ouderschapsregeling willen stoppen dan kun je dan maar beter ook gelijk meenemen.
Dan kun je wel van je ex verlangen/eisen dat hij niet zo vaak een beroep op je mag doen qua ruilen, maar als die kinderen liever met die co-ouderschapsregeling willen stoppen dan kun je dan maar beter ook gelijk meenemen.
dinsdag 24 maart 2026 om 13:49
Ik denk dat niemand hier het eens is met vader. En als het to was geweest had ook niemand het een goed idee gevonden. Maar je hebt hier als ex niets in te zeggen. Behalve aangeven dat het geen goed idee is. Kijken of je een plan kunt maken. Of misschien kan je boos worden. En dan? Beter laat je het los. Ook gezien de burn out klachten die to al heeft.
dinsdag 24 maart 2026 om 14:04
Maar als kinderen (en moeder) co-ouderschapsregeling wel gewenst vinden? Mijn kinderen (17 en 19) willen dit nog steeds. Moeten we ons dus allemaal aanpassen aan papa?jojojo schreef: ↑24-03-2026 13:43Het is zeker niet ok wat deze man doet. Maar nu de kinderen wat ouder zijn zou ik dit wel gelijk meenemen in een mogelijke oplossing met vader. Want met 16 en 18 is een co-ouderschapsregeling met week om week wellicht ook niet meer de meest gewenste regeling voor de kinderen.
dinsdag 24 maart 2026 om 14:08
Nee dan niet natuurlijk. Ik vind wel dat de mening van de kinderen van bijna 16 en die van 18 inmiddels wel heel zwaar moet meetellen en ik kan mij goed voorstellen dat die deze co ouderschapsregeling inmiddels wel zat kunnen zijn. Dus als er nu toch een gesprek met vader moet komen (want dat lijkt mij inmiddels wel gewenst hier) dan zou ik dit wel gelijk meenemen.
Helemaal prima dat jouw kinderen dit nog steeds prettig vinden. Dat kan natuurlijk ook mede afhangen van de afstand tussen jullie huizen. Geen idee hoe dat bij TO is. Dan is het wellicht ook makkelijker om je sociale leven voort te zetten vanuit een ander huis.
Helemaal prima dat jouw kinderen dit nog steeds prettig vinden. Dat kan natuurlijk ook mede afhangen van de afstand tussen jullie huizen. Geen idee hoe dat bij TO is. Dan is het wellicht ook makkelijker om je sociale leven voort te zetten vanuit een ander huis.
dinsdag 24 maart 2026 om 14:37
zodra pa een topic opent zullen we hem knippen en scherenYavanna schreef: ↑24-03-2026 13:37Ik verbaas me over sommige reactie hier, het is toch gewoon niet oké wat deze man doet? Volgens mij is er een 50-50 regeling en hij wijkt maar wanneer hij wil hiervan af.
dinsdag 24 maart 2026 om 14:52
Ik verbaas me dan weer over jouw reactie. Werkelijk niemand zegt dat het oke is wat vader doet. Wel dat moeder daar helaas weinig invloed op heeft en dat het vermoedelijk nuttiger is om te bedenken hoe ze ervoor kan zorgen dat ze er zelf én haar kinderen zo weinig mogelijk last van hebben.Yavanna schreef: ↑24-03-2026 13:37Ik verbaas me over sommige reactie hier, het is toch gewoon niet oké wat deze man doet? Volgens mij is er een 50-50 regeling en hij wijkt maar wanneer hij wil hiervan af.
dinsdag 24 maart 2026 om 15:30
Precies. Ik kan me trouwens wel voorstellen dat het zoeken is voor bijv TO. Ze wil zich waarschijnlijk neutraal opstellen, als in: niet haar persoonlijke frustraties over vader overbrengen op de kinderen. Maar neutraal zijn kan ook het gevolg hebben dat kind zich in aan diens lot overgelaten voelt. Ik vind het goed dat ouders daar in topics als deze attent op gemaakt worden, maar dat kan m.i. ook zonder ze meteen te betichten van gaslightning.Lila-Linda schreef: ↑24-03-2026 13:31ach nee, je kunt niet van een tiener verwachten dat hij/zij dit soort zaken met een ouder bespreekt
Dat kan de gemiddelde veertigjarige nog amper met pa of ma
en de tiener is nog afhankelijk
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 24 maart 2026 om 15:33
Op deze site worden drie leeftijdscategorieën onderscheiden qua betrekken: https://www.finance-divorce.nl/scheiden ... chapsplan/jojojo schreef: ↑24-03-2026 14:08Nee dan niet natuurlijk. Ik vind wel dat de mening van de kinderen van bijna 16 en die van 18 inmiddels wel heel zwaar moet meetellen en ik kan mij goed voorstellen dat die deze co ouderschapsregeling inmiddels wel zat kunnen zijn. Dus als er nu toch een gesprek met vader moet komen (want dat lijkt mij inmiddels wel gewenst hier) dan zou ik dit wel gelijk meenemen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
dinsdag 24 maart 2026 om 15:35
Dan doe je je kinderen echt te kort en hoop ik dat ze je dat niet kwalijk gaan nemen.evelien2010 schreef: ↑24-03-2026 13:25Gaslighten is echt wat anders. google
Je kind heeft een probleem met een ouder. En kind kan per definitie niet de problemen van de ouders oplossen. Dan laat je ze niet jarenlang in de vervelende situatie zitten, maar ga je ze helpen.
Als je dat zelf niet kan, zoek je een professional, een coach, een therapeut, wat dan ook. Jij bent de volwassene. Het is jouw taak om een worstelend kind bij te staan op elke manier die je kan bedenken.
Je stuurt niet steeds je kind terug die situatie in met de boodschap: 'jouw probleem'
dinsdag 24 maart 2026 om 15:57
Dropdrop schreef: ↑24-03-2026 15:35Dan doe je je kinderen echt te kort en hoop ik dat ze je dat niet kwalijk gaan nemen.
Je kind heeft een probleem met een ouder. En kind kan per definitie niet de problemen van de ouders oplossen. Dan laat je ze niet jarenlang in de vervelende situatie zitten, maar ga je ze helpen.
Als je dat zelf niet kan, zoek je een professional, een coach, een therapeut, wat dan ook. Jij bent de volwassene. Het is jouw taak om een worstelend kind bij te staan op elke manier die je kan bedenken.
Je stuurt niet steeds je kind terug die situatie in met de boodschap: 'jouw probleem'
En dat bijstaan doet ze waarschijnlijk ook wel. Jij bent er niet bij en je moet het doen met de letters op het beeldscherm.
Oh ja, en ik ben nu de volgende in het rijtje die je vertelt dat je het woord gaslighten verkeerd gebruikt.
dinsdag 24 maart 2026 om 16:06
En ik betwijfel of jullie beseffen dat gaslighten een veelvoud aan verschillende manieren is om de schuld bij het slachtoffer te leggen.
dinsdag 24 maart 2026 om 16:32
Uiteindelijk kun je de relatie tussen vader en kinderen niet zelf redden. Dat is tussen hen. Heel goed mogelijk dat het onherstelbaar beschadigd wordt.
Kun je bijvoorbeeld ruilen? Als pa 2,5 week weg is dat hij daarna zijn verantwoordelijkheid pakt? Maar ik persoonlijk zou meer inzetten op nee, en dan de verantwoordelijkheid bij pa laten voor het zorgen voor oppas. Uiteindelijk zal zijn familie het ook zat worden. Ook zou oudste kind zich niet moeten laten lenen voor oppas, maar hoe je dat kunt sturen zonder inmenging weet ik ook niet.
Dochter heeft ook een vriendin met gescheiden ouders. Beide ouders in de 40 en weer knetter verliefd. Daar schijnen geen pubers bij te passen. Vakanties, uitjes...alles met de nieuwe partner en de kinderen hebben het nakijken. Soort tweede puberteit. Ze hebben niet door wat de effecten op lange termijn kunnen zijn. Allemaal in therapie want het loopt niet lekker.
Kun je bijvoorbeeld ruilen? Als pa 2,5 week weg is dat hij daarna zijn verantwoordelijkheid pakt? Maar ik persoonlijk zou meer inzetten op nee, en dan de verantwoordelijkheid bij pa laten voor het zorgen voor oppas. Uiteindelijk zal zijn familie het ook zat worden. Ook zou oudste kind zich niet moeten laten lenen voor oppas, maar hoe je dat kunt sturen zonder inmenging weet ik ook niet.
Dochter heeft ook een vriendin met gescheiden ouders. Beide ouders in de 40 en weer knetter verliefd. Daar schijnen geen pubers bij te passen. Vakanties, uitjes...alles met de nieuwe partner en de kinderen hebben het nakijken. Soort tweede puberteit. Ze hebben niet door wat de effecten op lange termijn kunnen zijn. Allemaal in therapie want het loopt niet lekker.
dinsdag 24 maart 2026 om 16:48
Hoe weet jij nou of dit onzin is? Ken jij mensen uit mijn omgeving?
Ik zal de kinderen van jouw beste vriendin waarschijnlijk niet kennen, en anders is dat misschien die enkeling in mijn omgeving (bovenaan mijn tekst) waar mijn verhaal niet opgaat.
Kan er ook niks aan doen dat het hier bij veel mensen zo braaf aan toe gaat.
Zou dorp-stad schelen? (Omdat het dan misschien om andere afstanden gaat?)
En ik heb het nergens over logeren bij vrienden en veel van huis zijn. Natuurlijk hoort dat ook bij ouder worden. Maar dat lijkt me niks te maken hebben met of de ouderschapsregeling gevolgd wordt.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in