Zorgen om het klimaat
woensdag 3 augustus 2022 om 08:01
Ik had verwacht dat er wel een topic over dit onderwerp zou zijn, maar ik kan er geen vinden. Dus bij deze!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.
Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.
Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.
Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.
Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.
Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.
Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
dinsdag 24 maart 2026 om 10:18
nogmaals. ik reageerde op : waarom doen we niets. .....Okernoot schreef: ↑23-03-2026 13:22Je stelling "we hebben een paar jaar geleden een fonds van 35 miljard opgetuigd om de aarde 0, 0000006 graden minder hard te laten verwarmen." klopt anders ook niet.
Dat fonds is al verkleind tot 22 miljard, en je doet net of het weggegooid geld is terwijl dit geld juist wordt geïnvesteerd in (hoofdzakelijk) kernenergie en verbetering van het elektriciteitsnet.
Als we langer geleden begonnen waren hadden we nu minder last gehad van de hoge olie- en gasprijs.
zullen we ophouden met woordspelletjes, daar schietenw e niets mee op.
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
dinsdag 24 maart 2026 om 10:40
Prima, maar jij bent degene die met die woordspelletjes begon.
De energietransitie gaat verre van alleen over het klimaat. Het beschermt ons tegen de volatiele markt in fossiele brandstoffen, die ook nog eens opraken op termijn.
woensdag 25 maart 2026 om 11:57
Een stabiele economie zal pas een optie zijn als alle regio's in de wereld even welvarend zijn. Als wij hier stoppen met groeien zullen landen waar de welvaart veel minder is zeker niet stoppen met groeien waardoor spullen die wij van daar nodig hebben alleen maar duurder gaan worden voor ons. En wij kunnen niet eisen van die regio's dat ze niet welvarender mogen worden omdat wij voor een stabiele economie willen gaan.Pioen00 schreef: ↑23-03-2026 08:47Het grote probleem is dat als de economie niet meer groeit, de schulden exponentieel toenemen. Dus als de economie groeit worden de superrijken onevenredig rijker maar als de economie krimpt, betaalt iedereen de prijs. Ik zou je alleen niet zo richten op de superrijken, die zijn procentueel verwaarloosbaar.
Zelfs een stabiele economie zoals je zegt, dus zonder groei zal leiden tot een onhoudbare financiële situatie.
En dan zal milieu een luxe-overweging zijn.
donderdag 26 maart 2026 om 07:53
Goed nieuws is dat ze deze week een ritje met de antimaterie zijn gaan maken.
Het zal nog jaren duren, maar dit kan zoveel energie gaan opleveren!
*andere economie?
Als iedereen gewoon tevreden is met wat hij heeft.
Je diensten kunt ruilen, eten kunt ruilen.
Ja, ook inkopen en verkopen, zonder enorme winst.
Is dat dan niet genoeg?
Moeten we alsmaar groeien?
*andere economie?
Is dat dan niet genoeg?
de wereld wacht om ontdekt te worden
donderdag 26 maart 2026 om 07:58
Mensen zijn aan een bepaalde standaard nu gewend. Het is lastig om dan ineens met veel minder genoegen te moeten nemen.thanx schreef: ↑26-03-2026 07:53Goed nieuws is dat ze deze week een ritje met de antimaterie zijn gaan maken.
*andere economie?
Is dat dan niet genoeg?
donderdag 26 maart 2026 om 09:00
wij misschien niet, al is er ook in nederland een onderklasse met mensen die het bepaald niet breed hebben. maar dan wil nog steeds een heel groot gedeelte van de werels wel groeien. en klim aat beperkt zich niet tot landsgrezenthanx schreef: ↑26-03-2026 07:53Goed nieuws is dat ze deze week een ritje met de antimaterie zijn gaan maken.
*andere economie?
Is dat dan niet genoeg?
donderdag 26 maart 2026 om 16:26
Nee, klimaat beperkt zich niet tot de landsgrenzen, maar in de tussentijd is het wel NL wat een stikstofbeleid erop na houdt, en 50 meter verderop, over de grebs, doen ze maar.
En de Nederlander maar betalen en betalen en....
En dan heb ik het niet over arme landen, maar gewoon westerse landen.
Wij zijn die gekke melkkoe.
donderdag 26 maart 2026 om 16:28
precies.thanx schreef: ↑26-03-2026 16:26Nee, klimaat beperkt zich niet tot de landsgrenzen, maar in de tussentijd is het wel NL wat een stikstofbeleid erop na houdt, en 50 meter verderop, over de grebs, doen ze maar.
donderdag 26 maart 2026 om 18:15
Niet zoveel naar de populistische leiders luisteren scheelt al een hoop. In onze buurlanden is er net zo goed stikstofbeleid maar die zijn veel eerder begonnen (hadden wij gezien onze wetgeving ook moeten doen maar onze regeringen hebben jarenlang hun eigen wetten overtreden), en er is bij de buren minder intensieve veeteelt dan bij ons dus zijn de maatregelen ook minder ingrijpend. Als wij de veeteelt terugbrengen tot wat we nodig hebben voor eigen consumptie en een beetje export, dan is het probleem zo goed als opgelost. En dan hoeven we stukje vlees minder te eten.thanx schreef: ↑26-03-2026 16:26Nee, klimaat beperkt zich niet tot de landsgrenzen, maar in de tussentijd is het wel NL wat een stikstofbeleid erop na houdt, en 50 meter verderop, over de grebs, doen ze maar.
vrijdag 27 maart 2026 om 08:16
Lijkt mij een prima plan!Appletje schreef: ↑26-03-2026 18:15Niet zoveel naar de populistische leiders luisteren scheelt al een hoop. In onze buurlanden is er net zo goed stikstofbeleid maar die zijn veel eerder begonnen (hadden wij gezien onze wetgeving ook moeten doen maar onze regeringen hebben jarenlang hun eigen wetten overtreden), en er is bij de buren minder intensieve veeteelt dan bij ons dus zijn de maatregelen ook minder ingrijpend. Als wij de veeteelt terugbrengen tot wat we nodig hebben voor eigen consumptie en een beetje export, dan is het probleem zo goed als opgelost. En dan hoeven we stukje vlees minder te eten.
vrijdag 27 maart 2026 om 08:46
En daarmee maken we onze eigen voedselvoorziening kapot terwijl we ons ook op dat gebied afhankelijk maken van andere continenten. Lekker dan met een wereldwijde energiecrisis... We zouden onze boeren en visserij moeten koesteren zodat kwalitatief voedsel in elk geval geen probleem hoeft te worden in tijden van wereldwijde energieproblematiek.thanx schreef: ↑26-03-2026 16:26Nee, klimaat beperkt zich niet tot de landsgrenzen, maar in de tussentijd is het wel NL wat een stikstofbeleid erop na houdt, en 50 meter verderop, over de grebs, doen ze maar.
vrijdag 27 maart 2026 om 09:02
Het grappige is dus dat de Nederlandse veeteelt allang afhankelijkheid is van het buitenland.
De grondstoffen voor veevoer komen voor 50-80% (verschilt per dier) uit het buitenland waaronder veel uit Oekraïne en Zuid-Amerika.
Als b.v. Poetin oprukt in Oekraïne dan zal Nederlands vlees in prijs stijgen wegens een gebrek aan betaalbaar veevoer.
Het is een fabeltje dat veevoer in Nederland achter de boerderij groeit.
De grondstoffen voor veevoer komen voor 50-80% (verschilt per dier) uit het buitenland waaronder veel uit Oekraïne en Zuid-Amerika.
Als b.v. Poetin oprukt in Oekraïne dan zal Nederlands vlees in prijs stijgen wegens een gebrek aan betaalbaar veevoer.
Het is een fabeltje dat veevoer in Nederland achter de boerderij groeit.
vrijdag 27 maart 2026 om 09:07
Nederlandse boeren produceren zoals allang bekend veel meer vlees dan we in eigen land ooit zouden kunnen opeten, en de akkerbouw verbouwt vrijwel alleen nog voedermaïs voor dat enorme overschot aan dieren.
Er zou al veel minder stikstof worden uitgestoten als veeteelt alleen nog voor eigen consumptie zou gebeuren en er meer diverse gewassen werden verbouwd. Reduceer je als bevolking je eigen vleesconsumptie, dan wordt dat gunstige effect nog eens versterkt.
Er zou al veel minder stikstof worden uitgestoten als veeteelt alleen nog voor eigen consumptie zou gebeuren en er meer diverse gewassen werden verbouwd. Reduceer je als bevolking je eigen vleesconsumptie, dan wordt dat gunstige effect nog eens versterkt.
vrijdag 27 maart 2026 om 09:27
We zijn een exportland dus voor het buitenland produceren is ook de norm. Anders kun je Tatasteel en andere grootvervuilers ook wel opdoeken natuurlijk als zij alleen voor de binnenlandse markt zouden mogen produceren.
De grootste stikstofvervuilgebieden zijn het Ruhrgebied, regio Rotterdam en regio Antwerpen. Dat komt niet van de koeienstront.
De grootste stikstofvervuilgebieden zijn het Ruhrgebied, regio Rotterdam en regio Antwerpen. Dat komt niet van de koeienstront.
vrijdag 27 maart 2026 om 10:08
Zie mijn post hier vlak boven: "De grondstoffen voor veevoer komen voor 50-80% (verschilt per dier) uit het buitenland waaronder veel uit Oekraïne en Zuid-Amerika."
Overigens, de Nederlandse vleesindustrie produceert tegen de 2 miljoen ton vlees per jaar.
Als 18 miljoen Nederlanders 365 dagen per jaar elke dag 200 gram vlees eten is er 1,3 miljoen ton nodig. Er kan dus 700.000 ton (35%) af en dan hebben we nog ruim voldoende voor eigen consumptie.
vrijdag 27 maart 2026 om 10:33
vrijdag 27 maart 2026 om 11:36
de stikstofprobelmatiek is toch ook een klimaatprobleem, of begrijp ik het verkeerd. Serieuze vraag. leg het me alsjeblieft uit als ik dat verkeerd zie.
vrijdag 27 maart 2026 om 11:42
Stikstofuitstoot is in Nederland een groot probleem vanwege de te hoge depositie in beschermde Natura 2000-gebieden, wat de biodiversiteit aantast. Het Nederlandse stikstofbeleid richt zich primair op natuurbehoud wat een EU-verplichting is, en dat is fundamenteel anders dan klimaatbeleid rond CO2-uitstoot.
Kun je ook gewoon makkelijk zelf vinden als je even googled.
Ik denk dat de meeste mensen dit ook best weten, maar de stikstofproblematiek is natuurlijk een mooi (en onjuist) gelegenheidsargument om weer eens tegen het klimaatbeleid aan te schoppen. Dat terwijl de uitgaven voor klimaatbeleid juist gericht zijn op meer kernenergie en verbetering van het elektriciteitsnet.
vrijdag 27 maart 2026 om 11:49
maar dat is toch een woordspelletje voor specialsten? het heeft allemaal met het klimaat te maken?Okernoot schreef: ↑27-03-2026 11:42Stikstofuitstoot is in Nederland een groot probleem vanwege de te hoge depositie in beschermde Natura 2000-gebieden, wat de biodiversiteit aantast. Het Nederlandse stikstofbeleid richt zich primair op natuurbehoud wat een EU-verplichting is, en dat is fundamenteel anders dan klimaatbeleid rond CO2-uitstoot.
Kun je ook gewoon makkelijk zelf vinden als je even googled.
Ik denk dat de meeste mensen dit ook best weten, maar de stikstofproblematiek is natuurlijk een mooi (en onjuist) gelegenheidsargument om weer eens tegen het klimaatbeleid aan te schoppen. Dat terwijl de uitgaven voor klimaatbeleid juist gericht zijn op meer kernenergie en verbetering van het elektriciteitsnet.
vrijdag 27 maart 2026 om 12:01
Het klimaatprobleem gaat over de opwarming van de aarde door CO2 uitstoot en de daarmee gepaard gaande stijging van de zeespiegel en extreem weer.
Het stikstofprobleem gaat over teveel stikstofneerslag in Natura2000-gebieden waardoor de biodiversiteit daar afneemt.
Maar jij mag vinden wat je wilt hé? Laat je door mij vooral geen feiten opdringen.
vrijdag 27 maart 2026 om 13:36
dank je wel voor je passief - agressieve antwoord......Okernoot schreef: ↑27-03-2026 12:01Het klimaatprobleem gaat over de opwarming van de aarde door CO2 uitstoot en de daarmee gepaard gaande stijging van de zeespiegel en extreem weer.
Het stikstofprobleem gaat over teveel stikstofneerslag in Natura2000-gebieden waardoor de biodiversiteit daar afneemt.
Maar jij mag vinden wat je wilt hé? Laat je door mij vooral geen feiten opdringen.
ik heb maar even gegoogeld zoals je zelf voorstelde.
ik stelde de vraag: wat heeft stikstof met het klimaat te maken? en ik kwam op deze site:
https://www.hier.nu/klimaatverandering/ ... t-te-maken
citaat van de site:"
Wat heeft het ( stikstof) met klimaat te maken?
Direct niet zoveel, maar indirect wel een heleboel. Veel maatregelen die nu genomen worden, zullen namelijk óók leiden tot een afname van de uitstoot van broeikasgassen, vooral in de landbouwsector.
Bijna de helft van de stikstofuitstoot wordt veroorzaakt in de landbouw, voornamelijk door de veeteelt. Veehouderijen moeten hun uitstoot dus beperken, door bijvoorbeeld anders om te gaan met mest en het terugdringen van de veestapel. Maar koeien stoten met hun scheten ook een hoop methaan (= broeikasgas) uit. Een kleinere veestapel is dus gunstig voor zowel het milieu (minder stikstof) als het klimaat (minder methaan).
Nu de maximumsnelheid op snelwegen van 130 naar 100 kilometer per uur is teruggebracht, komt er naast minder stikstof, ook minder CO₂ vrij. Bij 130 kilometer per uur wordt 69 procent meer brandstof gebruikt dan bij 100 kilometer per uur en komt dus ook 69% meer CO2 vrij.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in