Verkiezingen 2025
zondag 28 september 2025 om 10:25
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.
Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.
Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
woensdag 25 maart 2026 om 10:28
Frankrijk, Spanje en Italië geven inderdaad een stuk minder steun. Ik vraag mij af waarop die bedragen die Nederland geeft zijn gebaseerd.OhMellie schreef: ↑25-03-2026 10:09Nederland betaalt proportioneel veel meer dan andere landen, dus tijd voor een stop en laat andere landen maar eens over de brug komen. Voor de eigen bevolking zorgen zou nu prioriteit moeten zijn. Wist je overigens dat de pensioenleeftijd in Oekraine slechts 60 jaar is?
En Rusland staat echt niet opeens in West Europa, ik geloof überhaupt niet dat dat ooit de intentie van Rusland was. Naar mijn idee hebben ze voornamelijk interesse in wat ooit de Sovjet Unie was.
woensdag 25 maart 2026 om 11:39
Dan is het minder erg ofzo?OhMellie schreef: ↑25-03-2026 10:09Nederland betaalt proportioneel veel meer dan andere landen, dus tijd voor een stop en laat andere landen maar eens over de brug komen. Voor de eigen bevolking zorgen zou nu prioriteit moeten zijn. Wist je overigens dat de pensioenleeftijd in Oekraine slechts 60 jaar is?
En Rusland staat echt niet opeens in West Europa, ik geloof überhaupt niet dat dat ooit de intentie van Rusland was. Naar mijn idee hebben ze voornamelijk interesse in wat ooit de Sovjet Unie was.
Where is my mind?
woensdag 25 maart 2026 om 11:42
Dat klopt.OhMellie schreef: ↑25-03-2026 10:09Nederland betaalt proportioneel veel meer dan andere landen, dus tijd voor een stop en laat andere landen maar eens over de brug komen. Voor de eigen bevolking zorgen zou nu prioriteit moeten zijn. Wist je overigens dat de pensioenleeftijd in Oekraine slechts 60 jaar is?
Rusland heeft ook grote interesse in wat ooit onder het Warschau-pact viel, zoals Polen. Maar bijvoorbeeld Zweden en Finland zijn na de inval in Oekraine ook lid geworden. Veel van de landen die nu lid zijn van de Navo, hoorden bij de Sovjet-unie:https://nl.wikipedia.org/wiki/Noord-Atl ... rganisatie . En omdat ze nu lid zijn van de Navo raakt een aanval op die landen ons allemaal.
Maar het is lekker leven wanneer je denkt dat alles wat over de grens gebeurt niks met Nederland te maken heeft en geen invloed heeft op ons.
woensdag 25 maart 2026 om 11:44
Die bijdragen zijn gebaseerd op o.a. het netto inkomen per hoofd van de bevolking, in verhouding tot veel grotere EU-landen hangt Nederland namelijk scheef van de rijkdom.margreetder schreef: ↑25-03-2026 10:28Frankrijk, Spanje en Italië geven inderdaad een stuk minder steun. Ik vraag mij af waarop die bedragen die Nederland geeft zijn gebaseerd.
woensdag 25 maart 2026 om 11:47
Nou, inderdaad. Ik zou dit soort opmerkingen eens in Tallinn of Vilnius maken, kijken hoe er daar op gereageerd wordt.
Si abra la puerta hay lobos.
woensdag 25 maart 2026 om 11:54
Zover hoef je niet te gaan hoor, een Pool van een jaar of 50 weet nog donders goed hoe het was onder het Warschau-pact. En de dreiging is daar niet minder groot dan in Tallinn. Emmen - Poznan is nog geen 800 kilometer vanaf hier. Dat is dichterbij dan de camping in de Dordogne, of skien in Westendorf.
Ik heb het nog even nagekeken, van Oldenzaal naar Kunowice, dat net over de Poolse grens ligt, is het 573 kilometer. Dat is echt om de hoek.
ladadieladieda wijzigde dit bericht op 25-03-2026 12:04
12.65% gewijzigd
woensdag 25 maart 2026 om 11:58
Ik ken wel een paar Litouwers, en de angst voor Rusland zit er daar goed in. In de Sovjettijd heeft Rusland er alles aan gedaan om de Litouwse taal en cultuur zoveel mogelijk uit te bannen, en pas na de onafhankelijkheid kwam die weer tot bloei.
Litouwers kunnen zich de aftocht van het Rode Leger uit Litouwen uit 1991 nog goed herinneren, vooral hoe de Russische soldaten vanuit vrachtwagens willekeurig op burgers langs de kant van de weg schoten.
Bij veel Russen zit dit verlies diep, heel diep. Die kijken met grote jaloerse ogen naar een voormalige satellietstaat waar men nu een stuk rijker is dan de gemiddelde Rus.
In Litouwen weten ze wat ze te wachten staat, net als in Oekraïne worden ze bij een bezetting onderdrukt en hun kinderen worden naar heropvoedingskampen gestuurd.
donderdag 26 maart 2026 om 08:41
Wat is er niet waar aan?Pioen00 schreef: ↑24-03-2026 10:55Ik schrok eerlijk gezegd meer van die teksten van Jetten:
“Trump, a convicted criminal, becomes president of the US. A misogynist who wants to take away hard-won freedoms, such as abortion. A man who openly flirts with dictators. What lies ahead are years of chaos, division, and recklessness.”
„We zijn alzo verdorven, dat wij ganselijk onbekwaam zijn tot enig goed en geneigd tot alle kwaad“
donderdag 26 maart 2026 om 10:07
donderdag 26 maart 2026 om 10:21
Een ding hebben Trump en Wilders dan wel weer gemeenschappelijk, en dat is hun goede band met de corrupte Viktor Orban.
donderdag 26 maart 2026 om 10:42
gooi ik mijn stokpaardje er weer in. En dan wil V D Leijen de oekraine versneld toe laten treden tot de EU. Als je Hongarijer (en Slovenie) al erg vindt, dan moet je vooral dat in- en incorrupte land dat vol staat van nepotisme en eigenbelang in de EU toelaten. Dan ga je Orban opeens erg aardig vinden
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
donderdag 26 maart 2026 om 10:52
..maar het verschil is dat Oekraïne al jaren verbetering laat zien op de corrupte-landen index terwijl Hongarije steeds verder wegzakt.grenada schreef: ↑26-03-2026 10:42gooi ik mijn stokpaardje er weer in. En dan wil V D Leijen de oekraine versneld toe laten treden tot de EU. Als je Hongarijer (en Slovenie) al erg vindt, dan moet je vooral dat in- en incorrupte land dat vol staat van nepotisme en eigenbelang in de EU toelaten. Dan ga je Orban opeens erg aardig vinden
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... ions_Index
Bovendien kan Oekraïne alleen EU-lid worden als alle landen voorstemmen, en dat gaat niet totdat o.a. de corruptie verder teruggedrongen is.
En nee, ik ga Orban die minderheden onderdrukt, zichzelf en zijn vrienden schaamteloos verrijkt en nota bene als NAVO land geheime informatie aan Moskou doorstuurt niet opeens aardig vinden. Maar ieder zijn ding.
donderdag 26 maart 2026 om 11:17
ach, wat is verbetering ( van 105 naar 104) als ze nu 104 staan op de landenindex. dat is nog steeds in- en incorrupt. Hongarije staat 84 en die zijn al niet in bedwang te houden. Nee, de Oekraine moeten we er echt bijhebben in de EUOkernoot schreef: ↑26-03-2026 10:52..maar het verschil is dat Oekraïne al jaren verbetering laat zien op de corrupte-landen index terwijl Hongarije steeds verder wegzakt.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_c ... ions_Index
Bovendien kan Oekraïne alleen EU-lid worden als alle landen voorstemmen, en dat gaat niet totdat o.a. de corruptie verder teruggedrongen is.
En nee, ik ga Orban die minderheden onderdrukt, zichzelf en zijn vrienden schaamteloos verrijkt en nota bene als NAVO land geheime informatie aan Moskou doorstuurt niet opeens aardig vinden. Maar ieder zijn ding.
donderdag 26 maart 2026 om 12:25
Oekraine is volgens mij de overtreffende trap van corrupt. Dat illegale geldtransport wat laatst onderschept werd zal wel het topje van de ijsberg zijn. En hoeveel van door het westen gedoneerde wapens zullen er later opduiken in landen waar ze niks te zoeken hebben? We hadden het beter bij handelsverdragen zoals de EEG kunnen houden volgens mij.
donderdag 26 maart 2026 om 12:38
daarom snap ik dat soort opmerkingen als hierboven ook niet. " maar het verschil is dat Oekraïne al jaren verbetering laat zien op de corrupte-landen index terwijl Hongarije steeds verder wegzakt."OhMellie schreef: ↑26-03-2026 12:25Oekraine is volgens mij de overtreffende trap van corrupt. Dat illegale geldtransport wat laatst onderschept werd zal wel het topje van de ijsberg zijn. En hoeveel van door het westen gedoneerde wapens zullen er later opduiken in landen waar ze niks te zoeken hebben? We hadden het beter bij handelsverdragen zoals de EEG kunnen houden volgens mij.
is dat nou naiviteit of bewust een valse voorstelling van zaken?
donderdag 26 maart 2026 om 17:18
OhMellie schreef: ↑26-03-2026 12:25Oekraine is volgens mij de overtreffende trap van corrupt. Dat illegale geldtransport wat laatst onderschept werd zal wel het topje van de ijsberg zijn. En hoeveel van door het westen gedoneerde wapens zullen er later opduiken in landen waar ze niks te zoeken hebben? We hadden het beter bij handelsverdragen zoals de EEG kunnen houden volgens mij.
Oekraïne heeft zich in 2024 ook gemengd in het conflict in Soedan, aan de kant van de SAF, voornamelijk tegen de Wagner groep (Rusland ?).
Dus daar zullen vast wapens zijn gekomen vanuit Oekraine.
donderdag 26 maart 2026 om 18:17
Terugverlangen naar vroeger heeft nog nooit iets opgeleverd. De wereld verandert en als je niet meeverandert houdt het snel op. Met de EEG waren we een verzameling kleine landjes geweest, nu zijn we 1 van de grootste economische blokken in de wereld. Je zou raar opkijken als we terug gaan naar hoe het was.OhMellie schreef: ↑26-03-2026 12:25Oekraine is volgens mij de overtreffende trap van corrupt. Dat illegale geldtransport wat laatst onderschept werd zal wel het topje van de ijsberg zijn. En hoeveel van door het westen gedoneerde wapens zullen er later opduiken in landen waar ze niks te zoeken hebben? We hadden het beter bij handelsverdragen zoals de EEG kunnen houden volgens mij.
donderdag 26 maart 2026 om 18:33
De EU wordt algemeen gezien als het grootste handelsblok ter wereld dat 25% van de wereldhandel in goederen en diensten beheerst.Appletje schreef: ↑26-03-2026 18:17Terugverlangen naar vroeger heeft nog nooit iets opgeleverd. De wereld verandert en als je niet meeverandert houdt het snel op. Met de EEG waren we een verzameling kleine landjes geweest, nu zijn we 1 van de grootste economische blokken in de wereld. Je zou raar opkijken als we terug gaan naar hoe het was.
Daarnaast zijn er belangrijke vrijhandelsverdragen met b.v. Zuid-Amerika en het deze week gesloten handelsverdrag met Australië.
Hierdoor worden de komende jaren miljarden aan handelstarieven bespaard, zal de export naar Australië naar verwachting met 30% groeien. Daarnaast zit Australië vol zeldzame metalen waardoor de EU een goed alternatief voor Chinese en Russische metalen heeft.
Het gevolg is natuurlijk wel dat Trump, Poetin en Xi zich daardoor bedreigd voelen en daarom proberen de EU uit elkaar te spelen.
dinsdag 14 april 2026 om 20:35
https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... goeding-en
Leuk dit pakket maatregelen, maar in mijn ogen echt onvoldoende. Slechts een kleine groep ondernemers (bedrijfswagens met grijs kenteken), werknemers die een hogere onbelaste km vergoeding krijgen (wie compenseert de ondernemers?) En een noodfonds voor armere huishoudens, wederom worden de middeninkomens overgeslagen en een heel groot deel van de ondernemers. Wat betekent dat de prijsstijgingen voor bijna alle diensten en producten onvermijdelijk zijn.
Een pakket waar de meeste mensen eigenlijk niks aan hebben, jammer.
Leuk dit pakket maatregelen, maar in mijn ogen echt onvoldoende. Slechts een kleine groep ondernemers (bedrijfswagens met grijs kenteken), werknemers die een hogere onbelaste km vergoeding krijgen (wie compenseert de ondernemers?) En een noodfonds voor armere huishoudens, wederom worden de middeninkomens overgeslagen en een heel groot deel van de ondernemers. Wat betekent dat de prijsstijgingen voor bijna alle diensten en producten onvermijdelijk zijn.
dinsdag 14 april 2026 om 20:57
Ik snap dat dit voor mensen die er niet voor in aanmerking komen vervelend is.SirDidymus schreef: ↑14-04-2026 20:35https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... goeding-en
Maar als dit soort steunmaatregelen breed worden uitgerold, zoals door een accijnsverlaging, dan blijft het bij het tijdelijk verplaatsen van veel geld. Geld dat een jaar later door o.a. diezelfde middeninkomens weer moet worden opgehoest.
dinsdag 14 april 2026 om 21:23
Okernoot schreef: ↑14-04-2026 20:57Ik snap dat dit voor mensen die er niet voor in aanmerking komen vervelend is.
Maar als dit soort steunmaatregelen breed worden uitgerold, zoals door een accijnsverlaging, dan blijft het bij het tijdelijk verplaatsen van veel geld. Geld dat een jaar later door o.a. diezelfde middeninkomens weer moet worden opgehoest.
Vervelend dekt de lading niet echt hoor... zeg maar gerust helemaal
K U T.
Ik lees dit meer, maar is dat ook zo geweest na de coronasteun?
Nu is een hogere inflatie door prijsverhogingen op zowat alle produkten en diensten iets wat iedereen gaat raken. Dit zal dan wel weer gecompenseerd gaan worden met verhoging van de minimumlonen wat ook gewoon een sigaar uit eigen doos is. Want geen enkele onderneming gaat zelf dit verlies dragen, dus iedereen gaat dan weer achteruit op besteedbaar inkomen.
Daarnaast klinkt het moreel allemaal heel leuk en aardig, aansturen op gedragsverandering, maar dan moet dat ook net allemaal maar kunnen.
Ik vind het erg teleurstellend dat de middeninkomens en een groot deel van de ondernemers wederom op geen enkele manier gecompenseerd worden.
dinsdag 14 april 2026 om 21:44
Tja, de middeninkomen hebben nou eenmaal meer dan de lage inkomens.
Dus in geval van nood gaat iedereen achteruit en moet je de lage inkomens als eerste helpen.
Wat mij betreft heel logisch. Sterker nog, ik vind het een beetje gek om de middeninkomens te willen steunen. Leuk is achteruitgang niet, maar ze komen niet massaal in de goot ofzo. Ik zie eigenlijk ook niet waar die steun dan vandaan zou moeten komen. Misschien van de hoge inkomens, maar dan gaan die weer piepen.
Dus in geval van nood gaat iedereen achteruit en moet je de lage inkomens als eerste helpen.
Wat mij betreft heel logisch. Sterker nog, ik vind het een beetje gek om de middeninkomens te willen steunen. Leuk is achteruitgang niet, maar ze komen niet massaal in de goot ofzo. Ik zie eigenlijk ook niet waar die steun dan vandaan zou moeten komen. Misschien van de hoge inkomens, maar dan gaan die weer piepen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
dinsdag 14 april 2026 om 21:58
Het klimaatfonds? Het Nationaal Groeifonds? Het stikstoffonds?
Als je uit die 3 fondsen een gedeelte neemt om de accijnzen tijdelijk te verlagen, dan tref je niet 1 fonds onevenredig hard en kun je bijna alle burgers tegemoet komen plus kun je wellicht de inflatie wat dempen, wat voor iedereen een voordeel is.
Of, je kijkt als overheid veel beter naar waar je maatregelen neemt, dus niet alleen de bedrijfswagens op grijs kenteken, maar de sectoren die afhankelijk zijn van fossiele brandstoffen. Dan heb je ook een groot deel logistiek/transport (vrachtwagens) en bijvoorbeeld taxi's en rijscholen, vervoer voor speciaal onderwijs, oa. Ja dat kost meer geld, maar daarmee demp je de stijging van transportkosten, taxiritten en bijvoorbeeld rijlessen.
En je breidt als overheid het noodfonds uit zodat ook middeninkomens gecompenseerd kunnen worden waardoor een loonstijging gedempt kan worden.
Nu compenseer je werknemers met 2 extra cent per kilometer als vergoeding, dat is ook een druppel op een gloeiende plaat, plus het komt op het bordje van de werkgever terecht want de belastinginkomens op die 2 cent per kilometer is ook nauwelijks een investering te noemen. Nu zal dat voor die werkgever ook geen bijzonder grote kostenpost zijn, maar daar is het en/en, want die werkgever gaat natuurlijk op andere vlakken ook extra kosten krijgen... en die gaan weer doorberekend worden in hun prijzen.
In coronatijd kon heel snel een heel pakket maatregelen genomen worden, lijkt mij dat met een beetje goede wil dit nu ook zou kunnen, maar dit kabinet wil ook inzetten op gedragsverandering. En dat laatste dat kan nu eenmaal niet voor iedereen, alleen de mensen die een EV kunnen rijden (werknemers met evt lease auto, ondernemers of particulieren die een EV kunnen betalen) of die hun werk kunnen bereiken met OV of fiets. Dan blijft er een flinke groep over die helemaal niks hebben aan deze maatregelen maar die hun besteedbaar inkomen wel aanzienlijk zien dalen.
Dan krijg je de vraag voor loonsverhoging, misschien ook wel wettelijke verhoging van het minimunloon, en de cirkel is weer rond.
En ondertussen zijn we in Nederland behoorlijk kwetsbaar met onze economische groei.
https://nos.nl/artikel/2610247-rabobank ... denemarken
Ik weet niet of dat nou een beter toekomstbeeld geeft dan voor nu geld wegnemen uit bovengenoemde fondsen om bovenstaande te dempen.
dinsdag 14 april 2026 om 22:00
Ja, ik begrijp dat dit voor jou heel belangrijk is, omdat dit jouw inkomen is, omdat je zelfstandig ondernemer in een aan de auto-industrie verwante tak bent. Begrijp ik echt.
Maar voor mij, als ziel in loondienst, zijn andere dingen relevanter. Dus wel dat klimaatfonds en wel het stikstoffonds. Ik denk echt dat dat te maken heeft met onze verschillende achtergronden.
Maar voor mij, als ziel in loondienst, zijn andere dingen relevanter. Dus wel dat klimaatfonds en wel het stikstoffonds. Ik denk echt dat dat te maken heeft met onze verschillende achtergronden.
Si abra la puerta hay lobos.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in