Verkiezingen 2025

28-09-2025 10:25 2707 berichten
Ja, wederom een topic over de aankomende verkiezingen, maar meer om te kijken wat mensen motiveert om op een bepaalde partij te stemmen, aangezien ikzelf er nog helemaal niet uit ben en eigenlijk de resultaten van het CPB afwacht over de betaalbaarheid van de programma's.

Ik heb inmiddels de meeste programma's wel doorgelezen en, eerlijk is eerlijk, ik kan me vinden in veel punten van veel partijen van links tot rechts, maar ook in veel punten van veel partijen niet. En mijn keuze lijkt nog 'zwevende' te zijn voor het eerst in mijn leven.

Ik vraag me af wat voor jullie echt de belangrijkste thema's zijn, en liever niet teveel over asiel/migratie, want dat onderwerp komt me onderhand mijn neus uit, daarnaast zijn er zoveel andere belangrijke thema's om je keuze op te baseren, en belangrijke zaken die in Nederland verbeterd moeten worden.

Wat zouden jullie veranderen, wat zouden jullie in willen voeren als je zelf kon kiezen en welke politieke partij komt dan het dichtst bij je eigen voorkeuren?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pioen00 schreef:
24-03-2026 10:55
Ik schrok eerlijk gezegd meer van die teksten van Jetten:

“Trump, a convicted criminal, becomes president of the US. A misogynist who wants to take away hard-won freedoms, such as abortion. A man who openly flirts with dictators. What lies ahead are years of chaos, division, and recklessness.”
Inderdaad, wat klopt er inhoudelijk niet aan? Overigens was Jetten op dat moment nog geen premier.

De tweet van Wilders, waarin hij ook nog eens de corrupte, autoritaire Viktor Orban prijst, roept bij mij herinneringen op aan zeer nare tijden uit de geschiedenis.
Pioen00 schreef:
24-03-2026 10:55
Ik schrok eerlijk gezegd meer van die teksten van Jetten:

“Trump, a convicted criminal, becomes president of the US. A misogynist who wants to take away hard-won freedoms, such as abortion. A man who openly flirts with dictators. What lies ahead are years of chaos, division, and recklessness.”
Ja, is best heftig als je al die feiten over Trump leest.
Si abra la puerta hay lobos.
Jammer dat dit kabinet nog niets wil doen aan de stijgende bramdstofkosten bij de pomp, ik vind ze hierin echt veel te afwachtend. Veel Nederlanders kampen NU met problemen, wie weet hoeveel het nog gaat stijgen en hoe lang dit nog gaat duren. Over 2 maanden zijn we alweer een heleboel meer geld kwijt met zijn allen en is de staatskas wel extra gevuld met BTW inkomsten, dat dan weer wel.
SirDidymus schreef:
24-03-2026 12:44
Jammer dat dit kabinet nog niets wil doen aan de stijgende bramdstofkosten bij de pomp, ik vind ze hierin echt veel te afwachtend. Veel Nederlanders kampen NU met problemen, wie weet hoeveel het nog gaat stijgen en hoe lang dit nog gaat duren. Over 2 maanden zijn we alweer een heleboel meer geld kwijt met zijn allen en is de staatskas wel extra gevuld met BTW inkomsten, dat dan weer wel.
Volgens de minister van Financiën hang je een onzinverhaal op. Hij stelt dat iedere consument zijn euro maar één keer kan uitgeven, je nu meer kwijt bent aan benzine en dus minder aan andere zaken gaat uitgeven. Dus er zijn geen hogere BTW inkomsten.
margreetder schreef:
24-03-2026 12:50
Volgens de minister van Financiën hang je een onzinverhaal op. Hij stelt dat iedere consument zijn euro maar één keer kan uitgeven, je nu meer kwijt bent aan benzine en dus minder aan andere zaken gaat uitgeven. Dus er zijn geen hogere BTW inkomsten.

Mijn boerenverstand zegt mij dat het de economie gaat schaden en dat mensen de noodzakelijke zaken nog steeds kopen, en mijn onderbuikgevoelens zeggen dat de minister uit zijn nek kletst.
margreetder schreef:
24-03-2026 12:50
Heb je het hele interview met Heinen gelezen? Ik vind het heel knap hoe hij in begrijpelijke taal de onvoorspelbaarheid van de energiemarkten en de invloed hiervan op de staatskas analyseert.

https://wnl.tv/2026/03/23/eelco-heinen- ... n-inzetten
SirDidymus schreef:
24-03-2026 13:01
Mijn boerenverstand zegt mij dat het de economie gaat schaden en dat mensen de noodzakelijke zaken nog steeds kopen, en mijn onderbuikgevoelens zeggen dat de minister uit zijn nek kletst.
Ook economen adviseren om voor nu geen maatregelen te nemen. Nederlandse bank ook niet bijvoorbeeld.
https://www.nu.nl/economie/6390312/dnb- ... satie.html

Heinen kletst niet uit zijn nek, dat kun je niet zeggen op een vrije interpretatie van wat hij gezegd zou hebben.
SirDidymus schreef:
Natuurlijk gaat het de economie schaden. Want wat we aan brandstof extra moeten uitgeven kunnen we niet meer besteden aan andere zaken. Ook zullen mensen de hand meer op de knip houden omdat niet te overzien is hoe erg deze crisis ons weer gaat raken. Niet in de laatste plaats door het asociale D66 kabinet dat liever miljarden aan Oekraïne blijft doneren (waar overigens wél de benzineprijs verlaagd is) dan ook maar iets te willen doen voor onze eigen bevolking.
OhMellie schreef:
24-03-2026 16:03
Natuurlijk gaat het de economie schaden. Want wat we aan brandstof extra moeten uitgeven kunnen we niet meer besteden aan andere zaken. Ook zullen mensen de hand meer op de knip houden omdat niet te overzien is hoe erg deze crisis ons weer gaat raken. Niet in de laatste plaats door het asociale D66 kabinet dat liever miljarden aan Oekraïne blijft doneren (waar overigens wél de benzineprijs verlaagd is) dan ook maar iets te willen doen voor onze eigen bevolking.
..dor meneer Trump die op eigen houtje een oorlog begint zonder zich eens af te vragen of het land dat hij laat bombarderen misschien iets terug zou kunnen doen waardoor de energievoorziening van de wereld volledig ontregelt raakt.
Ja Trump is idd flink buiten zijn boekje gegaan zacht uitgedrukt.
OhMellie schreef:
Je weet wat er gebeurt als we Oekraïne niet meer helpen?
SirDidymus schreef:
Boerenverstand en onderbuikgevoelens zijn meestal niet de beste zaken om een weloverwogen besluit op te baseren.
Appletje schreef:
24-03-2026 18:32
Je weet wat er gebeurt als we Oekraïne niet meer helpen?
Als Oekraïne instort dan gebeurt er, naast de geopolitieke gevolgen, nog iets anders.

Er wonen daar een slordige 30 miljoen mensen die wéten dat ze, als ze onder Russische heerschappij komen, hun (bewegings)vrijheid voor altijd kwijt zijn.

Dus ze slaan op de vlucht, en eenieder kan vast wel raden waar naartoe.
https://www.bnr.nl/nieuws/nieuws-politi ... -neemt-toe

Woensdag debatteert de kamer hierover. De roep om compensatie voor huishoudens en ondernemers neemt toe. Ik ben erg benieuwd wat het kabinet gaat besluiten.

https://www.telegraaf.nl/financieel/ond ... 92477.html

Ik vraag me af of het kabinet hier uberhaupt gevoelig voor is. Tot nu toe valt het me flink tegen iig
sirdidymus wijzigde dit bericht op 24-03-2026 20:43
34.44% gewijzigd
Appletje schreef:
24-03-2026 18:33
Boerenverstand en onderbuikgevoelens zijn meestal niet de beste zaken om een weloverwogen besluit op te baseren.

Tuurlijk niet, dat weet ik ook wel. Ik zie alleen de rekening van de tankpasjes steeds verder omhoog gaan, wat ik pas vanaf 1 april door ga berekenen voor directe betalingen, pakketten zijn al afgenomen, en dus rij ik de komende 20 weken voor veel leerlingen een heel stuk onder de prijs. Wederom een behoorlijke inkomensval gemaakt nu. En wat te denken van de pomphouders aan de grens? Sommigen hebben een omzetdaling van wel 50%.

En uiteindelijk zal de consument de rekening moeten betalen voor produkten, boodschappen en diensten. Allemaal een beetje te dempen geweest wanneer het kabinet niet zo afwachtend was geweest. Straks moeten er weer allerlei noodfondsen in het leven worden geroepen voor de lage inkomens, en de middeninkomens betalen de rekening. De hogere inkomens rijden EV dus die worden flink ontzien.
Had links het nou maar wat meer voor het zeggen gehad…
Danae schreef:
25-03-2026 07:47
Had links het nou maar wat meer voor het zeggen gehad…
Welnee, die vieren dat torenhoge energie/brandstofprijzen goed is voor het klimaat. Het links van vroeger die kosten van levensonderhoud inclusief auto betaalbaar wilde houden voor de arbeidsklasse bestaat niet meer.
Jammer als je leugens over links meteen door het nieuws onwaar blijken.

https://www.rtl.nl/nieuws/politiek/arti ... p-en-wijst

https://www.ad.nl/praat-mee/opinie-sp-m ... ~a035b22f/
Paniekvoetbal voor nu is gewoon niet goed, waarschijnlijk gaan wij nog jaren last hebben van deze oorlog of de naweeën ervan.

Het is goed om een overzicht te maken van mogelijke maatregelen en eventueel wetgeving voor te maken indien mogelijk.

De meeste economen zeggen nog even te wachten, Nederland groeit het geld ook niet meer op de rug. Wat mij betreft beter wachten en met goed doordachte maatregelen komen om de juiste groepen inkomens te compenseren ipv nu paniekvoetbal te spelen. Uiteindelijk moeten alle maatregelen ook betaald kunnen worden.
Phlox24 schreef:
25-03-2026 08:35
Paniekvoetbal voor nu is gewoon niet goed, waarschijnlijk gaan wij nog jaren last hebben van deze oorlog of de naweeën ervan.

Het is goed om een overzicht te maken van mogelijke maatregelen en eventueel wetgeving voor te maken indien mogelijk.

De meeste economen zeggen nog even te wachten, Nederland groeit het geld ook niet meer op de rug. Wat mij betreft beter wachten en met goed doordachte maatregelen komen om de juiste groepen inkomens te compenseren ipv nu paniekvoetbal te spelen. Uiteindelijk moeten alle maatregelen ook betaald kunnen worden.

Maar wat zijn dan de juiste inkomensgroepen? Want we hebben gezien dat maatregelen in het verleden (zoals energie noodfonds) vooral gericht zijn op lagere inkomens tot lage middeninkomens, en de middeninkomens vallen erbuiten. (Tot 200% van het minimumloon)

Ik snap dat paniekvoetbal niet de bedoeling is, maar een tijdelijke accijnsverlaging is zo ingesteld natuurlijk. Niet voor niets dat vakbonden en partijen hiertoe oproepen.

En dat Jetten zegt dat het de energietransitie schaadt vind ik echt een kul reden. Alsof mensen nu ineens wel in staat zijn een EV aan te schaffen, laat staan de problemen op het stroomnetwerk die daardoor toe gaan nemen.
SirDidymus schreef:
25-03-2026 08:42
Maar wat zijn dan de juiste inkomensgroepen? Want we hebben gezien dat maatregelen in het verleden (zoals energie noodfonds) vooral gericht zijn op lagere inkomens tot lage middeninkomens, en de middeninkomens vallen erbuiten. (Tot 200% van het minimumloon)

Ik snap dat paniekvoetbal niet de bedoeling is, maar een tijdelijke accijnsverlaging is zo ingesteld natuurlijk. Niet voor niets dat vakbonden en partijen hiertoe oproepen.
Des te verfijnder de maatregelen des te ingewikkelder de uitvoering gaat worden. En dat de DNB president zegt dat een accijnsverlaging een slecht idee is, zou ik ook roepen met zijn salaris en een dienstauto.
SirDidymus schreef:
25-03-2026 08:42

En dat Jetten zegt dat het de energietransitie schaadt vind ik echt een kul reden. Alsof mensen nu ineens wel in staat zijn een EV aan te schaffen, laat staan de problemen op het stroomnetwerk die daardoor toe gaan nemen.
Zolang het elektriciteitsnet niet verzwaard is zodat het de toekomstige stroombehoefte aan kan, werkt het alleen maar averechts als massaal warmtepompen en EV's gekocht zouden worden.
Het land platleggen zoals in Frankrijk gebruikelijk is, zou misschien iets kunnen forceren. Persoonlijk hou ik niet zo van noodfondsen aangezien de administratieve rompslomp en wéér de middenklasse die overal buitenvalt en verarmt.
OhMellie schreef:
Als we stoppen met Oekraine steunen, valt Oekraine en stoot Rusland door naar de Baltische staten, Finland en/of Polen. En dat is geen grap, want de spoorlijnen voor groot materiaal richting de Finse grens zijn in aanbouw. Van de Baltische staten kunnen we ons nog afzijdig houden, Finland en Polen niet. Dan hebben we een aanval op navo-grondgebied en gaat de oorlog ons pas echt hard raken.
Wij moeten allemaal de Oekrainers, zeer, zeer dankbaar zijn dat ze standhouden, want hun moed is onze vrijheid.
Dus ja, laten we vooral miljarden blijven spenderen aan Oekraine, want het leed is niet te overzien als we ermee stoppen. Als het blijft bij hoge brandstofprijzen zijn we spekkopers.
OhMellie schreef:
25-03-2026 09:06
Zolang het elektriciteitsnet niet verzwaard is zodat het de toekomstige stroombehoefte aan kan, werkt het alleen maar averechts als massaal warmtepompen en EV's gekocht zouden worden.
Het land platleggen zoals in Frankrijk gebruikelijk is, zou misschien iets kunnen forceren. Persoonlijk hou ik niet zo van noodfondsen aangezien de administratieve rompslomp en wéér de middenklasse die overal buitenvalt en verarmt.
Als je het goed doet kan je zelfs veel meer met het huidige elektriciteitsnet doen. Met EV's kan je mooi de pieken verdelen. Het piekverbruik is het probleem, niet het totale verbruik.
ladadieladieda schreef:
25-03-2026 09:42
Als we stoppen met Oekraine steunen, valt Oekraine en stoot Rusland door naar de Baltische staten, Finland en/of Polen. En dat is geen grap, want de spoorlijnen voor groot materiaal richting de Finse grens zijn in aanbouw. Van de Baltische staten kunnen we ons nog afzijdig houden, Finland en Polen niet. Dan hebben we een aanval op navo-grondgebied en gaat de oorlog ons pas echt hard raken.
Wij moeten allemaal de Oekrainers, zeer, zeer dankbaar zijn dat ze standhouden, want hun moed is onze vrijheid.
Dus ja, laten we vooral miljarden blijven spenderen aan Oekraine, want het leed is niet te overzien als we ermee stoppen. Als het blijft bij hoge brandstofprijzen zijn we spekkopers.
Nederland betaalt proportioneel veel meer dan andere landen, dus tijd voor een stop en laat andere landen maar eens over de brug komen. Voor de eigen bevolking zorgen zou nu prioriteit moeten zijn. Wist je overigens dat de pensioenleeftijd in Oekraine slechts 60 jaar is?
En Rusland staat echt niet opeens in West Europa, ik geloof überhaupt niet dat dat ooit de intentie van Rusland was. Naar mijn idee hebben ze voornamelijk interesse in wat ooit de Sovjet Unie was.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven