Zorgen om het klimaat

03-08-2022 08:01 1661 berichten
Ik had verwacht dat er wel een topic over dit onderwerp zou zijn, maar ik kan er geen vinden. Dus bij deze!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.

Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.

Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.

Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het "mes" van de oplossing snijdt dus aan twee kanten, dat is heel goed nieuws!!

En geheel tot je dienst voor het geven van passief-agressieve uitleg :hihi:
thanx schreef:
26-03-2026 07:53
Goed nieuws is dat ze deze week een ritje met de antimaterie zijn gaan maken.
Het zal nog jaren duren, maar dit kan zoveel energie gaan opleveren!

*andere economie?
Als iedereen gewoon tevreden is met wat hij heeft.
Je diensten kunt ruilen, eten kunt ruilen.
Ja, ook inkopen en verkopen, zonder enorme winst.
Is dat dan niet genoeg?
Moeten we alsmaar groeien?
Er zijn nog steeds mensen die beweren dat de techniek de problemen op gaat lossen.
Technische oplossingen helpen wel, maar ze zijn niet genoeg.

Intussen is "techniek" een excuus om niet de maatregelen te nemen die nodig zijn.
Mensen gebruiken zo'n excuus ook als ze geen flauw benul hebben wat "techniek" wel of niet kan.

spoiler:
Het kost meer energie om antimaterie te maken, dan dat je er ooit uit kunt halen.
dreuvel wijzigde dit bericht op 28-03-2026 13:00
Reden: betere opbouw
18.99% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
mienbillekesjeuken schreef:
19-03-2026 16:19
Ik heb geen kinderen, ik eet geen vlees, ik verwarm maar max 1 kamer in ons piepkleine huisje, ga nooit op vliegvakantie en rijd zo min mogelijk, want werk vanuit huis. Afval gooi ik in de juiste bak. Zou niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen. Van een klif afspringen?
Als iedereen in Nederland zo zou leven, zou het een hoop schelen.
Maar dan zullen maatregelen van de overheid nodig zijn, want sommige mensen denken dat ze een auto en vliegvakanties en een barbecue nodig hebben.

Dus wat je nog meer kan doen?
Stemmen op een partij die het klimaat wil beschermen.

(en ik weet dat Nederland het niet in z'n eentje kan...)
dreuvel wijzigde dit bericht op 28-03-2026 13:00
Reden: sauna --> barbecue
0.63% gewijzigd
.
dreuvel wijzigde dit bericht op 28-03-2026 13:03
Reden: mosterd na de maaltijd
99.36% gewijzigd
grenada schreef:
27-03-2026 13:36
dank je wel voor je passief - agressieve antwoord......

ik heb maar even gegoogeld zoals je zelf voorstelde.

ik stelde de vraag: wat heeft stikstof met het klimaat te maken? en ik kwam op deze site:

https://www.hier.nu/klimaatverandering/ ... t-te-maken

citaat van de site:"

Wat heeft het ( stikstof) met klimaat te maken?
Direct niet zoveel, maar indirect wel een heleboel. Veel maatregelen die nu genomen worden, zullen namelijk óók leiden tot een afname van de uitstoot van broeikasgassen, vooral in de landbouwsector.

Bijna de helft van de stikstofuitstoot wordt veroorzaakt in de landbouw, voornamelijk door de veeteelt. Veehouderijen moeten hun uitstoot dus beperken, door bijvoorbeeld anders om te gaan met mest en het terugdringen van de veestapel. Maar koeien stoten met hun scheten ook een hoop methaan (= broeikasgas) uit. Een kleinere veestapel is dus gunstig voor zowel het milieu (minder stikstof) als het klimaat (minder methaan).

Nu de maximumsnelheid op snelwegen van 130 naar 100 kilometer per uur is teruggebracht, komt er naast minder stikstof, ook minder CO₂ vrij. Bij 130 kilometer per uur wordt 69 procent meer brandstof gebruikt dan bij 100 kilometer per uur en komt dus ook 69% meer CO2 vrij.
Goed dat je het opgezocht hebt!

Stikstof (eigenlijk: stikstofoxiden) is goed voor brandnetels en bramen, maar slecht voor de meeste andere planten in Nederland.
Het komt vooral door de veeteelt (door de stront, dus)

CO2: leidt tot iets hogere temperaturen, smelten van ijs, en dus een hogere zeespiegel.
En allerlei effecten op het weer (meer kans op zware storm).
CO2 ontstaat bij het verbranden van olie, gas, hout - eigenlijk alles behalve waterstof.

methaan: dit komt ook uit mest, en heeft dezelfde effecten als CO2.

Dus de veeteelt versterkt 2 problemen.
OhMellie schreef:
27-03-2026 08:46
En daarmee maken we onze eigen voedselvoorziening kapot terwijl we ons ook op dat gebied afhankelijk maken van andere continenten. Lekker dan met een wereldwijde energiecrisis... We zouden onze boeren en visserij moeten koesteren zodat kwalitatief voedsel in elk geval geen probleem hoeft te worden in tijden van wereldwijde energieproblematiek.
Waar?
dreuvel schreef:
28-03-2026 12:57
Maar dan zullen maatregelen van de overheid nodig zijn, want sommige mensen denken dat ze een auto en vliegvakanties en een barbecue nodig hebben.
Ik zou toch ook niet in een land willen leven waar de overheid zoveel controle over mijn leven heeft. Die bepaalt hoe je je verplaatst, hoeveel water je krijgt per maand, hoeveel afval je mag veroorzaken, wat je eet en hoe je dat klaarmaakt, waar je je geld aan uitgeeft en wanneer.
dreuvel schreef:
28-03-2026 12:57

Dus wat je nog meer kan doen?
Stemmen op een partij die het klimaat wil beschermen.

(en ik weet dat Nederland het niet in z'n eentje kan...)
ik ben een beetje sceptisch. ik denk dat als iedereen in nederland zo zou leven, dat dat opwereldschaal helemaal niets uitmaakt. 17 miljoen mnsen op wat is het tegenwoordig 8 miljard? ik zie onze ondergang, behalve er op op mondiale schaal door alle overheden wordt samengewerkt
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Pioen00 schreef:
30-03-2026 11:28
Ik zou toch ook niet in een land willen leven waar de overheid zoveel controle over mijn leven heeft. Die bepaalt hoe je je verplaatst, hoeveel water je krijgt per maand, hoeveel afval je mag veroorzaken, wat je eet en hoe je dat klaarmaakt, waar je je geld aan uitgeeft en wanneer.
Toevallig leef je al in een land waarin de overheid bepaalt dat je niet op een brommer mag stappen zonder helm, en dat je in de auto een gordel moet dragen. En als je met een helicopter wilt vliegen, zijn er nog veel meer regels.

Maar goed, sommige mensen roepen meteen "dictatuur" als de maximumsnelheid omlaag gaat ofzo.
grenada schreef:
30-03-2026 12:26
ik ben een beetje sceptisch. ik denk dat als iedereen in nederland zo zou leven, dat dat opwereldschaal helemaal niets uitmaakt. 17 miljoen mnsen op wat is het tegenwoordig 8 miljard? ik zie onze ondergang, behalve er op op mondiale schaal door alle overheden wordt samengewerkt
Ik vind ook dat landen veel te slecht samenwerken.
En sommige landen vinden klimaatverandering zowiezo niet belangrijk (Rusland, VS).

Maar dan denk ik wel: als mijn buurman z'n vrouw slaat, hoef ik dat nog niet te doen hè.

En ik denk dat als ik mijn uitstoot beperk, de kans op een ramp (overstroming, hongersnood) net een klein beetje kleiner blijft.
dreuvel schreef:
30-03-2026 13:30
Toevallig leef je al in een land waarin de overheid bepaalt dat je niet op een brommer mag stappen zonder helm, en dat je in de auto een gordel moet dragen. En als je met een helicopter wilt vliegen, zijn er nog veel meer regels.

Maar goed, sommige mensen roepen meteen "dictatuur" als de maximumsnelheid omlaag gaat ofzo.
Wat een rare vergelijking, slaat natuurlijk nergens op. En ja, als de overheid zaken zoals waterverbruik, CO2 budget, of je mag vliegen en BBQ-en gaat bepalen vind ik dat dit behoorlijk de kant van een dictatuur op gaat.
En vind je dan ook dat diezelfde overheid zich aan dezelfde “regels” moet houden als het volk? Dus niet of minder vliegen, minder of geen vlees, ook een CO2 budget, geen benzine slurpende auto’s. Of is het dan rules for me but not for thee?
Pumpkinlover1991 schreef:
30-03-2026 13:39
Wat een rare vergelijking, slaat natuurlijk nergens op. En ja, als de overheid zaken zoals waterverbruik, CO2 budget, of je mag vliegen en BBQ-en gaat bepalen vind ik dat dit behoorlijk de kant van een dictatuur op gaat.
En vind je dan ook dat diezelfde overheid zich aan dezelfde “regels” moet houden als het volk? Dus niet of minder vliegen, minder of geen vlees, ook een CO2 budget, geen benzine slurpende auto’s. Of is het dan rules for me but not for thee?
Kun je voorbeelden noemen van maatregelen/regels die niet gelden voor politici?
Ik maak me trouwens geen zorgen om het klimaat want A: de mens heeft hier zeer weinig invloed op (het beste zou zijn minder mensen op de wereld) en B: klimaat propaganda komt de overheid prima uit om ons nog meer geld af te troggelen.

Ik maak me meer zorgen om het milieu maar klimaat en milieu zijn voor mij 2 verschillende dingen.

Verder leef ik milieu bewust hoor; geen kinderen, eet geen vlees, pak zo veel mogelijk de fiets, scheid al m’n afval, gebruik zo min mogelijk plastic, gooi niks weg wat hergebruikt kan worden etc. Dan houdt het voor mij wel op, een mens moet ook nog kunnen leven. Vliegen doe ik wel, zonder schaamte.
Okernoot schreef:
30-03-2026 13:42
Dat kamerleden van GroenLinks en PvdA in 2025 het vaakst vlogen van alle fracties, met een aandeel van 32% in de totale vliegreizen bijvoorbeeld?
Dat 1e kamerlid Paul Rosenmöller van diezelfde klimaatpartij gespot werd in de VIP-lounge van het vliegveld op Aruba en bleek frequent flyer te zijn met Platinum-status bij KLM?
Dit soort voorbeelden?
pioen00 wijzigde dit bericht op 30-03-2026 13:55
5.25% gewijzigd
Okernoot schreef:
30-03-2026 13:42
Ik reageerde op Dreuvel die wel wat ziet in maatregelen zoals niet vliegen, zo min mogelijk auto rijden, niet BBQ-en. Gaat de overheid zich daar dan ook aan houden? Ik denk het niet.
30-03-2026 13:55
Ik reageerde op Dreuvel die wel wat ziet in maatregelen zoals niet vliegen, zo min mogelijk auto rijden, niet BBQ-en. Gaat de overheid zich daar dan ook aan houden? Ik denk het niet.
Ik zie zelf niets in die maatregelen, maar als ze er komen dan gelden ze voor iedereen. Daar zal ook de onafhankelijke rechter op toezien.
30-03-2026 13:55
Ik denk dat het het beste is dat de mensen die op klimaatpartijen stemmen zelf zo sober gaan leven. Tot dusver lijken kiezers van GL en D66 juist tot de veelvliegers te behoren.
dreuvel schreef:
30-03-2026 13:37
Ik vind ook dat landen veel te slecht samenwerken.
En sommige landen vinden klimaatverandering zowiezo niet belangrijk (Rusland, VS).

Maar dan denk ik wel: als mijn buurman z'n vrouw slaat, hoef ik dat nog niet te doen hè.

En ik denk dat als ik mijn uitstoot beperk, de kans op een ramp (overstroming, hongersnood) net een klein beetje kleiner blijft.
ja, ik zie dat anders, maar daarom moeten we ook in discussie blijven. Aks mijn man mij niet slaat, wil dat nog niet zeggen dat mjn buurman ook zijn vrouw niet slaat
Pioen00 schreef:
30-03-2026 13:54
Dat kamerleden van GroenLinks en PvdA in 2025 het vaakst vlogen van alle fracties, met een aandeel van 32% in de totale vliegreizen bijvoorbeeld?
Dat 1e kamerlid Paul Rosenmöller van diezelfde klimaatpartij gespot werd in de VIP-lounge van het vliegveld op Aruba en bleek frequent flyer te zijn met Platinum-status bij KLM?
Dit soort voorbeelden?
ik vind dit altijd toch wat lastige discussies. ik kan me ook voorstellen dat als we dit mondiaal aan willen pakken, de politici die dat doen het beste samenwerken als ze elkaar persoonlijk spreken. geen idee eerlijk gezegd en daarom zal ik zoiets niet snel veroordelen
Pioen00 schreef:
30-03-2026 13:54
Dit soort voorbeelden?
Ik kan me voorstellen dat volksvertegenwoordigers behoorlijk wat dienstreizen maken per vliegtuig. Zeker naar de overzeese rijksdelen is er geen redelijk alternatief.

Wat heeft dat te maken met iemands platinum status bij KLM, klopt dat eigenlijk wel?
OhMellie schreef:
30-03-2026 14:21
Ik denk dat het het beste is dat de mensen die op klimaatpartijen stemmen zelf zo sober gaan leven. Tot dusver lijken kiezers van GL en D66 juist tot de veelvliegers te behoren.
Wat een ongelofelijke larie nou toch weer. Daar kan ik me zo boos om maken. 'Laat de mensen die zich zorgen maken het probleem ook maar moederziel alleen oplossen. Dan kunnen wij gewoon doorgaan zoals we altijd al deden.'

Lekker solidair allemaal. Ook klimaatsceptici en onverschilligen hebben straks last van een voor de mens zo goed als onleefbare aarde hè?
grenada schreef:
30-03-2026 12:26
We groeien nog naar over de 10 miljard aardbewoners in 2080 zelfs en dan schijnen we licht te gaan krimpen. Ik zie deze eeuw niets anders dan een versnelling in opwarming en vervuiling. Bah. Zolang de grote mogendheden niet inzien dat het klimaat ook in hun belang is, gebeurt er weinig.
GriebusDus schreef:
30-03-2026 17:20
Wat een ongelofelijke larie nou toch weer. Daar kan ik me zo boos om maken. 'Laat de mensen die zich zorgen maken het probleem ook maar moederziel alleen oplossen. Dan kunnen wij gewoon doorgaan zoals we altijd al deden.'

Lekker solidair allemaal. Ook klimaatsceptici en onverschilligen hebben straks last van een voor de mens zo goed als onleefbare aarde hè?
Vooralsnog vragen de veelvliegers en de bezitters van (monumentale) panden met slecht energielabel of het gepeupel aub minder wil autorijden of hun jaarlijkse vliegvakantie wil laten schieten. Laat ze dan tenminste zelf het goede voorbeeld gaan geven.
Okernoot schreef:
30-03-2026 15:19
Ik kan me voorstellen dat volksvertegenwoordigers behoorlijk wat dienstreizen maken per vliegtuig. Zeker naar de overzeese rijksdelen is er geen redelijk alternatief.

Wat heeft dat te maken met iemands platinum status bij KLM, klopt dat eigenlijk wel?
Dienstreizen horen er bij natuurlijk, al kan je prima digitaal overleggen ook tegenwoordig. Frappant is dat juist de politici van klimaatpartijen verreweg het meeste vliegen.
En dan een voorbeeld uit eigen omgeving: de vrienden die ik heb met de hoogste inkomens, die stemmen het meest progressief en vliegen het vaakst voor privedoeleinden. Vietnam, Zuid Amerika, Australië. Vrienden met bescheiden inkomens stemmen meer conservatief en zijn meer de kampeertypes dicht bij huis. Geen idee of dit herkenbaar is of gewoon een n=1 voorbeeld.
OhMellie schreef:
31-03-2026 09:52
Vooralsnog vragen de veelvliegers en de bezitters van (monumentale) panden met slecht energielabel of het gepeupel aub minder wil autorijden of hun jaarlijkse vliegvakantie wil laten schieten. Laat ze dan tenminste zelf het goede voorbeeld gaan geven.
Waar vragen ze dat?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven