Zorgen om het klimaat

03-08-2022 08:01 1631 berichten
Ik had verwacht dat er wel een topic over dit onderwerp zou zijn, maar ik kan er geen vinden. Dus bij deze!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.

Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.

Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.

Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het "mes" van de oplossing snijdt dus aan twee kanten, dat is heel goed nieuws!!

En geheel tot je dienst voor het geven van passief-agressieve uitleg :hihi:
thanx schreef:
26-03-2026 07:53
Goed nieuws is dat ze deze week een ritje met de antimaterie zijn gaan maken.
Het zal nog jaren duren, maar dit kan zoveel energie gaan opleveren!

*andere economie?
Als iedereen gewoon tevreden is met wat hij heeft.
Je diensten kunt ruilen, eten kunt ruilen.
Ja, ook inkopen en verkopen, zonder enorme winst.
Is dat dan niet genoeg?
Moeten we alsmaar groeien?
Er zijn nog steeds mensen die beweren dat de techniek de problemen op gaat lossen.
Technische oplossingen helpen wel, maar ze zijn niet genoeg.

Intussen is "techniek" een excuus om niet de maatregelen te nemen die nodig zijn.
Mensen gebruiken zo'n excuus ook als ze geen flauw benul hebben wat "techniek" wel of niet kan.

spoiler:
Het kost meer energie om antimaterie te maken, dan dat je er ooit uit kunt halen.
dreuvel wijzigde dit bericht op 28-03-2026 13:00
Reden: betere opbouw
18.99% gewijzigd
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
mienbillekesjeuken schreef:
19-03-2026 16:19
Ik heb geen kinderen, ik eet geen vlees, ik verwarm maar max 1 kamer in ons piepkleine huisje, ga nooit op vliegvakantie en rijd zo min mogelijk, want werk vanuit huis. Afval gooi ik in de juiste bak. Zou niet weten wat ik nog meer zou kunnen doen. Van een klif afspringen?
Als iedereen in Nederland zo zou leven, zou het een hoop schelen.
Maar dan zullen maatregelen van de overheid nodig zijn, want sommige mensen denken dat ze een auto en vliegvakanties en een barbecue nodig hebben.

Dus wat je nog meer kan doen?
Stemmen op een partij die het klimaat wil beschermen.

(en ik weet dat Nederland het niet in z'n eentje kan...)
dreuvel wijzigde dit bericht op 28-03-2026 13:00
Reden: sauna --> barbecue
0.63% gewijzigd
.
dreuvel wijzigde dit bericht op 28-03-2026 13:03
Reden: mosterd na de maaltijd
99.36% gewijzigd
grenada schreef:
27-03-2026 13:36
dank je wel voor je passief - agressieve antwoord......

ik heb maar even gegoogeld zoals je zelf voorstelde.

ik stelde de vraag: wat heeft stikstof met het klimaat te maken? en ik kwam op deze site:

https://www.hier.nu/klimaatverandering/ ... t-te-maken

citaat van de site:"

Wat heeft het ( stikstof) met klimaat te maken?
Direct niet zoveel, maar indirect wel een heleboel. Veel maatregelen die nu genomen worden, zullen namelijk óók leiden tot een afname van de uitstoot van broeikasgassen, vooral in de landbouwsector.

Bijna de helft van de stikstofuitstoot wordt veroorzaakt in de landbouw, voornamelijk door de veeteelt. Veehouderijen moeten hun uitstoot dus beperken, door bijvoorbeeld anders om te gaan met mest en het terugdringen van de veestapel. Maar koeien stoten met hun scheten ook een hoop methaan (= broeikasgas) uit. Een kleinere veestapel is dus gunstig voor zowel het milieu (minder stikstof) als het klimaat (minder methaan).

Nu de maximumsnelheid op snelwegen van 130 naar 100 kilometer per uur is teruggebracht, komt er naast minder stikstof, ook minder CO₂ vrij. Bij 130 kilometer per uur wordt 69 procent meer brandstof gebruikt dan bij 100 kilometer per uur en komt dus ook 69% meer CO2 vrij.
Goed dat je het opgezocht hebt!

Stikstof (eigenlijk: stikstofoxiden) is goed voor brandnetels en bramen, maar slecht voor de meeste andere planten in Nederland.
Het komt vooral door de veeteelt (door de stront, dus)

CO2: leidt tot iets hogere temperaturen, smelten van ijs, en dus een hogere zeespiegel.
En allerlei effecten op het weer (meer kans op zware storm).
CO2 ontstaat bij het verbranden van olie, gas, hout - eigenlijk alles behalve waterstof.

methaan: dit komt ook uit mest, en heeft dezelfde effecten als CO2.

Dus de veeteelt versterkt 2 problemen.
OhMellie schreef:
27-03-2026 08:46
En daarmee maken we onze eigen voedselvoorziening kapot terwijl we ons ook op dat gebied afhankelijk maken van andere continenten. Lekker dan met een wereldwijde energiecrisis... We zouden onze boeren en visserij moeten koesteren zodat kwalitatief voedsel in elk geval geen probleem hoeft te worden in tijden van wereldwijde energieproblematiek.
Waar?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven