Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zondag 29 maart 2026 om 19:22
Ik wilde het niet zeggen, want ik heb geen diagnose dus ik weet waarschijnlijk niet waar ik over praat. Maar eensch dus.
Graftak!
zondag 29 maart 2026 om 19:24
Waarom moet je quote weg dan? Jij vindt het lastig en dat mag gewoon hoor, met of zonder ASS.MadameBijoux schreef: ↑29-03-2026 19:07Weet ik veel. Okay,dom van mij. Misschien omdat men anders denkt dat ik gepuzzel als smoesje gebruik of expres zo doe. En ja,ik vind de zomertijd in het begin erg lastig en sommige mensen vinden dat raar. Ik wil je erom verzoeken om mijn kwote te verwijderen.
Graftak!
zondag 29 maart 2026 om 19:24
O ik vind die frikandellen wel lekkerLiv8 schreef: ↑29-03-2026 17:38Ik erger me aan het bestaan van Shoarma frikandellen aangezien ik die nu weer in huis heb terwijl ik normale frikandellen had willen halen. Uiteraard erger ik me ook aan mezelf, maar dat is dan niet onzinnig.
En aan het bestaan van barrel jeans. Ik hoef ze uiteraard niet aan te trekken, maar ze irriteren mij.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
zondag 29 maart 2026 om 19:57
Ik heb deze ergernis dus ook (mensen die 100 jaar aan het typen zijn) . Bij mijn zus gaat dat zo. Online- aan het typen, aan het typen- online (dus blijkbaar weer gestopt) - aan het typen, aan het typen, etc. Ik denk dan altijd aan een hele oude reclame van Telfort ofzo waarin het een eeuwigheid duurde voordat iemand internetverbinding had met zijn modem en in de tussentijd een cursus Deens of zoiets kon volgen. Het ergste is dat er daarna maar 1 of 2 zinnen volgen. Waarom moet dat in godsnaam zo lang duren?!?!Sabeltandcavia schreef: ↑29-03-2026 18:36Bloedirritant ja. Ik heb iemand op Whatsapp die dat doet als ze een ellenlang dramatisch verhaal aan het typen is. Eerst word je minutenlang in gijzeling gehouden (aan het typen, aan het typen) en zit je maar te wachten. En daarna verschijnt een lap tekst vol overbodige puntjes. Als ze in plaats van die puntjes een enter had getypt, had ik alvast kunnen beginnen met lezen.
Nothing happens for a reason
zondag 29 maart 2026 om 19:58
Omdat ik iets verkeerds gezegd heb,vandaar en op dit moment niets anders wist te bedenken en soms niet nadenk voordat ik iets zeg en me dan fout uitdruk (helaas ben ik niet perfect en dat niet na-denken overkomt veel mensen trouwens). Het was uiteraard niet mijn bedoeling om iemand te ergeren,sorry. Ik weet niet hoe je dat in het Nederlands schrijft (niet mijn moedertaal). Ik hoop dat ik het duidelijk genoeg heb uitgelegd en wil graag weer on-topic gaan.Lady*Voldemort schreef: ↑29-03-2026 19:24Waarom moet je quote weg dan? Jij vindt het lastig en dat mag gewoon hoor, met of zonder ASS.
madamebijoux wijzigde dit bericht op 29-03-2026 20:17
7.29% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
zondag 29 maart 2026 om 20:08
Dat weerhoudt je anders toch ook niet van reageren?Lady*Voldemort schreef: ↑29-03-2026 19:22Ik wilde het niet zeggen, want ik heb geen diagnose dus ik weet waarschijnlijk niet waar ik over praat. Maar eensch dus.
Try something new today. For example: make a good decision.
Week 13 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 13 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 29 maart 2026 om 20:27
zondag 29 maart 2026 om 20:30
Mijniebelle schreef: ↑29-03-2026 18:45
Ik vraag me af waarom je er vrijwillig wil uitzien alsof je erge O-benen hebt?
Nee, ik heb die broek ook niet.
zondag 29 maart 2026 om 20:36
Ik niet,nee. Wat een afschuwelijke broek trouwens!Mijniebelle schreef: ↑29-03-2026 18:45
Ik vraag me af waarom je er vrijwillig wil uitzien alsof je erge O-benen hebt?
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
zondag 29 maart 2026 om 20:37
Oh dat kan mij ook gebeuren. (gebeurt mij vaak) Dat ik ellenlang nadenk of nog iets wil opzoeken. Die puntjes doe ik dan niet, heb daar ook een hekel aan. Multiinterpretabel. (Als dat een vast woord is) soms mag het, als het duidelijk is wat je bedoelt.juliet64 schreef: ↑29-03-2026 19:57Ik heb deze ergernis dus ook (mensen die 100 jaar aan het typen zijn) . Bij mijn zus gaat dat zo. Online- aan het typen, aan het typen- online (dus blijkbaar weer gestopt) - aan het typen, aan het typen, etc. Ik denk dan altijd aan een hele oude reclame van Telfort ofzo waarin het een eeuwigheid duurde voordat iemand internetverbinding had met zijn modem en in de tussentijd een cursus Deens of zoiets kon volgen. Het ergste is dat er daarna maar 1 of 2 zinnen volgen. Waarom moet dat in godsnaam zo lang duren?!?!
zondag 29 maart 2026 om 21:27
zondag 29 maart 2026 om 22:41
zondag 29 maart 2026 om 23:02
Eigenlijk had ik moeten zeggen: een vrouw als Estelle. Omdat het niet om haar persoonlijk gaat maar om meerdere vrouwen die hetzelfde type vertegenwoordigen. Dus dat is een bewuste keuze.
zondag 29 maart 2026 om 23:11
Ik heb nog een toevoeging:aikidoka schreef: ↑22-03-2026 09:33Ik erger me aan mensen die eens schrijven als is. Bijvoorbeeld: ik zal het is proberen, of: we moeten weer is afspreken.
Ik krijg dan altijd enorm de neiging om daarop te reageren met: probeer eens fatsoenlijk te schrijven.
Mensen die na en naar verwisselen, of door elkaar heen lijken te gebruiken, dat vind ik ook zeer ergerlijk.
Ze in plaats van zijn.
Bijvoorbeeld: hij heeft ze huiswerk nog niet af.
Of: met ze allen.
Gruwelijk!
maandag 30 maart 2026 om 00:16
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in