Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 999 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Pumpkinlover1991 schreef:
30-03-2026 14:24
Iemand die ipv 1 appje 10 appjes achter elkaar stuurt terwijl het prima in 1 appje past. Constant dat getril op m’n horloge. Agressief word ik er van.
Ik heb een vriendin die dat doet.
En die is gek op pumpkinspice-latte.
O_O
You're not the same person you were a year ago. Now you're even worse.
Week 14 van de Extremely Demotivational Calendar
Lieneke schreef:
30-03-2026 13:37
Ik ook. Gisteren was ik helemaal van slag. Nu gaat het gelukkig weer beter, maar ik voel mij veel beter in de wintertijd.
Helemaal blij hier.

Sorry, offtopic.
“Als het ons gegund is.” Wat een zeikuitspraak.
Everything is possible for the one who believes.
30-03-2026 14:24
Iemand die ipv 1 appje 10 appjes achter elkaar stuurt terwijl het prima in 1 appje past. Constant dat getril op m’n horloge. Agressief word ik er van.
Nog eentje: het gebruik van het "appje" i.p.v. gewoon "bericht". In andere landen hebben ze echt geen idee waar je het over hebt.
Moiren schreef:
30-03-2026 14:31
Is dat een soort Deo Volente? Klinkt me erg gristelijk.
Solomio schreef:
30-03-2026 14:32
Is dat een soort Deo Volente? Klinkt me erg gristelijk.
Ik denk dat veel mensen erg christelijk zijn geworden.
Nog een kindje, als het ons gegund is.
Ik gun jou een leven zonder ellende.
Dat ik mijn rijbewijs in 1 x haal, als het me gegund is.

Ik gil dan intern heel erg hard.
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
30-03-2026 14:36

Gewoon een goede chauffeur zijn.
Moiren schreef:
30-03-2026 14:36
Ik denk dat veel mensen erg christelijk zijn geworden.
Nog een kindje, als het ons gegund is.
Ik gun jou een leven zonder ellende.

Het staat in schril contrast met het maakbaarheidsidee.
Interessant wel.
Appletje schreef:
Nog eentje: het gebruik van het "appje" i.p.v. gewoon "bericht". In andere landen hebben ze echt geen idee waar je het over hebt.
WhatsAppje wel goed dan? Is volgens mij gewoon een gangbare benaming in Nederland.

Aan andere landen heb ik geen boodschap want ik zit hier een Nederlands forum.
30-03-2026 14:39
WhatsAppje wel goed dan? Is volgens mij gewoon een gangbare benaming in Nederland.

Sinds ik Signal gebruik voelt het woord 'appje' wel raar.
Ik vind het heel irritant als iemand heel erg met zijn hond bezig is in het openbaar.

'Zit Max, zit! Max, zit. Zitten nou! Ja goed gedaan jongen! Nee, je mag niet naar die mevrouw gaan, niet iedereen vindt honden leuk. Goedzo. Goed zooooooo Max, heel goed. Je je bent een brave hond hè, ja hoor, kom Max, we gaan naar huis'.
Misschien is dit meer onzinnige schaamte dan een ergernis, maar ik kan er niet tegen als een buitenlander of iemand die Nederlands niet als eerste taal heeft mijn Nederlands (ik spreek als Nederlander Nederlands als mijn eerste taal) verbetert. Ik schaam mij dan kapot dat ik een fout heb gemaakt en dat een ander die de taal minder machtig zou moeten zijn mij verbetert.
queenie_70 wijzigde dit bericht op 30-03-2026 18:12
0.54% gewijzigd
Appletje schreef:
Nu heb ik zo'n vermoeden dat mensen in andere landen ons sowieso slecht verstaan.
Appletje schreef:
Geloof me, in het hypothetische geval dat ik in een ander land iemand moet vertellen dat ik een appje heb gekregen heb ik heus de tegenwoordigheid van geest nog wel om 'message' te zeggen in plaats van 'little app'.
Graftak!
Moiren schreef:
Vind ik net zo erg als "in liefde loslaten"

Zo zijig
Frankly my dear, I don"t give a damn
Appletje schreef:
Ik vind het gebruik van woorden als appen ook efficiënt. Net als googelen of mailen.

'Ik stuur je een bericht' kost weer meer woorden. Het is ook niet duidelijk om welk medium het dan gaat.

Ik heb eigenlijk geen idee hoe het in andere talen wordt gezegd (naast Engels). En of het iets te maken heeft met eventuele Nederlandse efficiëntie.
Queenie_70 schreef:
30-03-2026 15:39
Misschien is dit meer onzinnige schaamte dan een ergernis, maar ik kan er niet tegen als een buitenlander of iemand die Nederlands niet als eerste taal heeft mijn Nederlands (ik spreek als Nederlander Nederlands als mijn eerste taal) verbeterd. Ik schaam mij dan kapot dat ik een fout heb gemaakt en dat een ander die de taal minder machtig zou moeten zijn mij verbeterd.
verbetert.
30-03-2026 14:39

Dit, moet ik opeens bij alles wat ik zeg rekening houden met andere landen? Wat een onzin.
cognac schreef:
30-03-2026 16:43
verbetert.

Doe niet zo flauw zeg. Ze zegt toch dat ze zich heel erg schaamt als iemand haar verbetert?
Waarom zou je dat dan nog eens heel bewust gaan doen?

Erg kinderachtig. Niet iedereen is goed in taal.
Amarens schreef:
30-03-2026 16:51
Doe niet zo flauw zeg. Ze zegt toch dat ze zich heel erg schaamt als iemand haar verbetert?
Waarom zou je dat dan nog eens heel bewust gaan doen?

Erg kinderachtig. Niet iedereen is goed in taal.
Omdat ze zo bewust benoemt dat ze het niet kan hebben als een buitenlander het doet, iemand die de taal minder machtig zou horen te zijn.
cognac schreef:
30-03-2026 17:15
Omdat ze zo bewust benoemt dat ze het niet kan hebben als een buitenlander het doet, iemand die de taal minder machtig zou horen te zijn.

Ik snap heus wat je bedoelt hoor, en ik weet heel goed welke kant je op wilt, die van discriminatie en racisme.

Maar het is vrij logisch dat iemand die in Nederland geboren is, de taal beter zou moeten beheersen dan iemand die niet in Nederland woont.
En dat een buitenlander ( dus iemand die niet in Nederland woont, want daar heeft ze het over) minder goed Nederlands zou moeten spreken dan iemand die hier geboren en getogen is, is niet heel vreemd.

Ik ben voor Chinezen een buitenlander omdat ik in Nederland woon en niet in China. Dus dan is het niet heel vreemd dat ik de taal minder goed beheers dan een Chinees zelf.
Amarens schreef:
30-03-2026 17:45
Ik snap heus wat je bedoelt hoor, en ik weet heel goed welke kant je op wilt, die van discriminatie en racisme.

Maar het is vrij logisch dat iemand die in Nederland geboren is, de taal beter zou moeten beheersen dan iemand die niet in Nederland woont.
En dat een buitenlander ( dus iemand die niet in Nederland woont, want daar heeft ze het over) minder goed Nederlands zou moeten spreken dan iemand die hier geboren en getogen is, is niet heel vreemd.

Ik ben voor Chinezen een buitenlander omdat ik in Nederland woon en niet in China. Dus dan is het niet heel vreemd dat ik de taal minder goed beheers dan een Chinees zelf.
Ik geloof er niks van, dat er gedoeld wordt op iemand die niet in Nederland woont. Dit gaat over iemand die Nederlands niet als eerste taal heeft, dus die thuis werd opgevoed met het Pools, Arabisch, Turks etc. als eerste taal.

En ja, dan vind ik het stom dat je daar onderscheid in maakt wanneer je wordt verbeterd.
Amarens schreef:
30-03-2026 17:45

maar het gaat juist om het feit dat degene die de taal minder machtig zou zijn haar verbetert, terwijl zij Nederlands als moedertaal heeft.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
    cognac schreef:
    30-03-2026 17:56
    Ik geloof er niks van, dat er gedoeld wordt op iemand die niet in Nederland woont. Dit gaat over iemand die Nederlands niet als eerste taal heeft, dus die thuis werd opgevoed met het Pools, Arabisch, Turks etc. als eerste taal.

En ja, dan vind ik het stom dat je daar onderscheid in maakt wanneer je wordt verbeterd.

Dat zegt alles over jou.

Zoals de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
    Ik las het eerder als schaamte dat je je eigen taal blijkbaar zo slecht beheerst dat iemand die de taal later aangeleerd heeft hem beter spreekt dan jij.
    Si abra la puerta hay lobos.

Anonymous
    Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven