Bore out
vrijdag 27 maart 2026 om 17:34
Ik werk bijna 3 jaar in mijn huidige functie. In het eerste jaar waren er veel nieuwe dingen om me eigen te maken en had ik vaak last van stress (onzekerheid of ik het wel goed deed). Daarna kwam er langzaam aan ontspanning en ging het werk me goed af. Écht superleuk heb ik het werk nooit gevonden, maar de laatste 1,5 a 2 jaar staat het me steeds meer tegen. Er is weinig werk en de taken zijn niet uitdagend. Ik merk dat ik slomer en slomer wordt. Soms doe ik een halve dag over het versturen van één email. De weinige taken die ik heb stel ik uit. Ik zit constant op mijn telefoon. De laatste weken is het min of meer onhoudbaar geworden, ik ben vermoeid, onverschillig en wat ik het liefste doe (sporten) gaat nauwelijks omdat ik een enorm hoge hartslag heb. Stond vandaag bijna te janken in de sportschool.
Twee weken geleden mijn leidinggevende geinformeerd dat ik niet op mijn plek zit en ze was heel begripvol. Ik heb gesolliciteerd op een andere interne functie en ben daar deze week aangenomen. Het is denk ik niet mijn droombaan, maar geeft wel meer kans op doorgroeien tzt. Ik voel me alleen helemaal niet blij en vooral labielig, alsof alles van de laatste tijd eruit komt.
Herkenbaar? Wou het even van me af schrijven.
Twee weken geleden mijn leidinggevende geinformeerd dat ik niet op mijn plek zit en ze was heel begripvol. Ik heb gesolliciteerd op een andere interne functie en ben daar deze week aangenomen. Het is denk ik niet mijn droombaan, maar geeft wel meer kans op doorgroeien tzt. Ik voel me alleen helemaal niet blij en vooral labielig, alsof alles van de laatste tijd eruit komt.
Herkenbaar? Wou het even van me af schrijven.
maandag 30 maart 2026 om 18:33
framboosje123 schreef: ↑30-03-2026 15:25Misschien een teken dat er teveel “onzin banen” zijn. En dat terwijl er een schreeuwend tekort is aan personeel. Jammer dat er teveel mensen worden opgeleid tot nutteloze functies.
Dat is wel heel kort door de bocht. Alsof een bedrijf/instelling geld zat heeft en denkt ‘goh, laten we eens wat onzinbanen creëren en mensen daar iedere maand voor betalen!’
In mijn geval zijn er piek- en dalmomenten/periodes. Op de piekmomenten is het voor iedereen aanpoten en in de dalmomenten verveel ik me soms rot.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
maandag 30 maart 2026 om 19:10
Tja het fenomeen bullshit baan bestaat echt, er zijn zelfs boeken over geschreven. Je kan zelf het beste inschatten of je vindt dat jouw baan echt iets bijdraagt of dat je prima gemist zou kunnen worden toch?
https://tegenlicht.vpro.nl/artikelen/mijn-bullshitbaan
Risico op bore-out
“Daarnaast kan een zinloze baan er ook voor zorgen dat je je verveelt op het werk. Je hebt bijvoorbeeld geen uitdaging en niets waar je je voor in kunt zetten. Dit verhoogt het risico op een bore-out. Een bore-out lijkt op een burn-out, maar heeft een andere oorzaak. In plaats van dat je teveel doet, heb je te weinig te doen en verveel je je.”
Risico op bore-out
“Daarnaast kan een zinloze baan er ook voor zorgen dat je je verveelt op het werk. Je hebt bijvoorbeeld geen uitdaging en niets waar je je voor in kunt zetten. Dit verhoogt het risico op een bore-out. Een bore-out lijkt op een burn-out, maar heeft een andere oorzaak. In plaats van dat je teveel doet, heb je te weinig te doen en verveel je je.”
dinsdag 31 maart 2026 om 15:22
een bore out zegt helemaal niks over of het een onzin baan is.framboosje123 schreef: ↑30-03-2026 15:25Misschien een teken dat er teveel “onzin banen” zijn. En dat terwijl er een schreeuwend tekort is aan personeel. Jammer dat er teveel mensen worden opgeleid tot nutteloze functies.
Net als bij Himalaya had het bij mij te maken met sterke pieken en dalen. 6 weken per kwartaal was het heel druk. Dan werkte ik gemiddeld 16 uur per week over (obv 36 uur). Terwijl de andere weken weinig tot niks te doen was.
En in het geval van TO heeft het te maken dat de werkzaamheden niet uitdagend genoeg zijn. Dat wil niet zeggen dat de werkzaamheden an sich onzinnig zijn.
dinsdag 31 maart 2026 om 15:24
Maar ook zinvolle banen kunnen zorgen voor een bore out als je te weinig te doen hebt.framboosje123 schreef: ↑30-03-2026 19:10Tja het fenomeen bullshit baan bestaat echt, er zijn zelfs boeken over geschreven. Je kan zelf het beste inschatten of je vindt dat jouw baan echt iets bijdraagt of dat je prima gemist zou kunnen worden toch?
Risico op bore-out
dinsdag 31 maart 2026 om 15:39
Herkenbaar voor mij van vroeger. Als ik ergens 1 jaar gewerkt had was de uitdaging weg en ging ik me vervelen. Ik heb een bepaalde vorm van deuk nodig om optimaal te presteren. Ik ben dus ook van het uitstellen, bijvoorbeeld BTW aangifte. Ik doe en betaal hem altijd op tijd maar begin dus pas met alles 1 week voor het einde van de betaalmaand. Omdat ik dan in 1 of 2 dagen doorwerken alles doe, en minder fouten maak dan wanneer ik alles op mijn gemakje doe.
Nu heb ik de luxe van zelf plannen, dat scheelt natuurlijk ook heel veel. Ik word betaald op uurbasis, dus geen lesuur betekent geen omzet, en daardoor (alsof ik een echte geldwolf ben...) werk ik nu dus meer uren dan ik heb gedaan toen ik in loondienst was. (Niet alleen declarabele uren, maar de administratie eromheen telt wel mee als werk natuurlijk).
Ik heb niet echt tips voor je, ik ben omgeschoold en heb daar nooit spijt van gehad. Misschien ook een idee voor jou? Een nieuwe uitdaging in een sector waar de werkdruk structureel hoger ligt?
Nu heb ik de luxe van zelf plannen, dat scheelt natuurlijk ook heel veel. Ik word betaald op uurbasis, dus geen lesuur betekent geen omzet, en daardoor (alsof ik een echte geldwolf ben...) werk ik nu dus meer uren dan ik heb gedaan toen ik in loondienst was. (Niet alleen declarabele uren, maar de administratie eromheen telt wel mee als werk natuurlijk).
Ik heb niet echt tips voor je, ik ben omgeschoold en heb daar nooit spijt van gehad. Misschien ook een idee voor jou? Een nieuwe uitdaging in een sector waar de werkdruk structureel hoger ligt?
dinsdag 31 maart 2026 om 16:40
Ik heb er ook twee gehad. Bij de eerste had ik echt wel genoeg te doen, maar ik had alles al zo vaak gedaan, dat het gewoon saai was. Alles werd routine. Het werk was gewoon niet moeilijk, maar de grootste uitdaging was het plannen van het werk en de deadlines. Maar inhoudelijk...
De tweede keer had ik gewoon niet genoeg werk op mijn niveau, dus of echt niets te doen of eindeloos bezig zijn met één taak omdat het veel werk was. In dat laatste geval ben je dus altijd bezig met hetzelfde en niet af kunnen wisselen. Echt killing.
Mijn huidige 'takenpakket' is eigenlijk ook heel saai, want ook hier te weinig afwisseling. Ik probeer zelf wel extra of andere taken op te pakken, maar die zijn er nauwelijks. Dan krijg je extra taken als: melden dat een stoel stuk is. Ik ben goed thuis in alle facilitaire zaken.
Beiden beroepen zijn nuttige beroepen. Nee, ik ben geen verpleegkundige of stratenmaker, maar ik draag bij aan de maatschappij en zorg ervoor dat andere mensen zich alleen maar bezig hoeven te houden met hun eigen werk.framboosje123 schreef: ↑30-03-2026 15:25Misschien een teken dat er teveel “onzin banen” zijn. En dat terwijl er een schreeuwend tekort is aan personeel. Jammer dat er teveel mensen worden opgeleid tot nutteloze functies.
Ik heb gewoon meer uitdaging in mijn werk nodig dan dat ik tot nu toe heb gehad, maar dat is lastig te combineren met mijn beroep. Ik heb al een keer een carrièreswitch gemaakt en die heeft helaas niet gebracht wat ik zocht. Ik vind het ook lastig om in te schatten in wat voor beroep ik wel genoeg uitdaging zou kunnen hebben. Aangezien beiden beroepen die ik gedaan heb als uitdagend worden gezien. Maar ik zie het gewoon niet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 1 april 2026 om 09:07
woensdag 1 april 2026 om 09:17
Er is wel een verband tussen bore out en onzinbaan. Een kenmerk van een bore out is namelijk o.a. dat je het gevoel hebt dat je werk zinloos is.Pelle schreef: ↑31-03-2026 15:22een bore out zegt helemaal niks over of het een onzin baan is.
Net als bij Himalaya had het bij mij te maken met sterke pieken en dalen. 6 weken per kwartaal was het heel druk. Dan werkte ik gemiddeld 16 uur per week over (obv 36 uur). Terwijl de andere weken weinig tot niks te doen was.
En in het geval van TO heeft het te maken dat de werkzaamheden niet uitdagend genoeg zijn. Dat wil niet zeggen dat de werkzaamheden an sich onzinnig zijn.
TO zegt dat er amper werk te doen is, ze verveelt zich, dus tja dan vraag ik me wel het nut af van die baan. Als er amper werk is, waarom ben je dan aangenomen? Omdat het op papier leuk staat? Verder denk ik dat als je het gevoel hebt nuttig en zinvol bezig te zijn, je dus geen onzin-baan hebt. Het heeft alles met perceptie te maken. En blijkbaar vindt een deel van de beroepsbevolking dat ze een onzin-baan hebben, halen ze er geen voldoening uit en hebben ze het gevoel niks bij te dragen aan de maatschappij. Mijn man heeft dat ook gehad, hij werkte bij Accenture op de Zuidas, maar vond zijn werk vooral een beetje heen en weer schuiven van geldstromen, zonder dat je echt iets concreets aan het doen bent. Hij kon ook rustig thuiswerken, zijn status op 'in een call' zetten, en dan gaan wielrennen. En nee dan werd hij niet gemist. Hij kwam ook altijd klagend thuis over zijn werk, ik werd daar weleens moe van. Hij heeft zich uiteindelijk laten omscholen tot docent. Nu heeft hij het drukker dan ooit op zijn werk. Ik raad je dus aan je te bezinnen op omscholing en bij jezelf na te gaan wat jou voldoening geeft. Ook zou ik bij mijn leidinggevende aangeven dat ik te weinig taken heb en mij verveel op het werk. Want dit is wel iets wat de organisatie hoort te weten.
woensdag 1 april 2026 om 10:05
Misschien hoort de organisatie inzicht te hebben wie welke werkzaamheden uitvoert en of dat voldoende is om een werkweek mee in te vullen. Zou vooral niet zelf luid gaan roepen, dan is de kans aanwezig dat je klussen krijgt waar je niets mee hebt. Zoek liever een andere werkgever.framboosje123 schreef: ↑01-04-2026 09:17Ook zou ik bij mijn leidinggevende aangeven dat ik te weinig taken heb en mij verveel op het werk. Want dit is wel iets wat de organisatie hoort te weten.
woensdag 1 april 2026 om 10:23
Nee, het werk is te saai of te makkelijk. Of je hebt te weinig te doen. Dat zijn de kenmerken van een bore out.framboosje123 schreef: ↑01-04-2026 09:17Er is wel een verband tussen bore out en onzinbaan. Een kenmerk van een bore out is namelijk o.a. dat je het gevoel hebt dat je werk zinloos is.
Dat kan prima gepaard gaan met zinvol werk.
woensdag 1 april 2026 om 11:03
Dat is fair. Als je zo weinig werk hebt, dan zijn er teveel uren voor die functie. Als het een functie is van hollen of stilstaan, dan zouden ze voor een contract kunnen gaan met een gemiddeld aantal uren. In de drukke periode werk je dan meer en in de rustige periode minder.framboosje123 schreef: ↑01-04-2026 09:17Er is wel een verband tussen bore out en onzinbaan. Een kenmerk van een bore out is namelijk o.a. dat je het gevoel hebt dat je werk zinloos is.
TO zegt dat er amper werk te doen is, ze verveelt zich, dus tja dan vraag ik me wel het nut af van die baan. Als er amper werk is, waarom ben je dan aangenomen? Omdat het op papier leuk staat? Verder denk ik dat als je het gevoel hebt nuttig en zinvol bezig te zijn, je dus geen onzin-baan hebt. Het heeft alles met perceptie te maken. En blijkbaar vindt een deel van de beroepsbevolking dat ze een onzin-baan hebben, halen ze er geen voldoening uit en hebben ze het gevoel niks bij te dragen aan de maatschappij. Mijn man heeft dat ook gehad, hij werkte bij Accenture op de Zuidas, maar vond zijn werk vooral een beetje heen en weer schuiven van geldstromen, zonder dat je echt iets concreets aan het doen bent. Hij kon ook rustig thuiswerken, zijn status op 'in een call' zetten, en dan gaan wielrennen. En nee dan werd hij niet gemist. Hij kwam ook altijd klagend thuis over zijn werk, ik werd daar weleens moe van. Hij heeft zich uiteindelijk laten omscholen tot docent. Nu heeft hij het drukker dan ooit op zijn werk. Ik raad je dus aan je te bezinnen op omscholing en bij jezelf na te gaan wat jou voldoening geeft. Ook zou ik bij mijn leidinggevende aangeven dat ik te weinig taken heb en mij verveel op het werk. Want dit is wel iets wat de organisatie hoort te weten.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
woensdag 1 april 2026 om 17:34
En ondertussen wel gewoon betaalt krijgen terwijl je niks uitvoert?margreetder schreef: ↑01-04-2026 10:05Misschien hoort de organisatie inzicht te hebben wie welke werkzaamheden uitvoert en of dat voldoende is om een werkweek mee in te vullen. Zou vooral niet zelf luid gaan roepen, dan is de kans aanwezig dat je klussen krijgt waar je niets mee hebt. Zoek liever een andere werkgever.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in