Werk & Studie alle pijlers

Bore out

27-03-2026 17:34 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk bijna 3 jaar in mijn huidige functie. In het eerste jaar waren er veel nieuwe dingen om me eigen te maken en had ik vaak last van stress (onzekerheid of ik het wel goed deed). Daarna kwam er langzaam aan ontspanning en ging het werk me goed af. Écht superleuk heb ik het werk nooit gevonden, maar de laatste 1,5 a 2 jaar staat het me steeds meer tegen. Er is weinig werk en de taken zijn niet uitdagend. Ik merk dat ik slomer en slomer wordt. Soms doe ik een halve dag over het versturen van één email. De weinige taken die ik heb stel ik uit. Ik zit constant op mijn telefoon. De laatste weken is het min of meer onhoudbaar geworden, ik ben vermoeid, onverschillig en wat ik het liefste doe (sporten) gaat nauwelijks omdat ik een enorm hoge hartslag heb. Stond vandaag bijna te janken in de sportschool.

Twee weken geleden mijn leidinggevende geinformeerd dat ik niet op mijn plek zit en ze was heel begripvol. Ik heb gesolliciteerd op een andere interne functie en ben daar deze week aangenomen. Het is denk ik niet mijn droombaan, maar geeft wel meer kans op doorgroeien tzt. Ik voel me alleen helemaal niet blij en vooral labielig, alsof alles van de laatste tijd eruit komt.

Herkenbaar? Wou het even van me af schrijven.
Misschien een teken dat er teveel “onzin banen” zijn. En dat terwijl er een schreeuwend tekort is aan personeel. Jammer dat er teveel mensen worden opgeleid tot nutteloze functies.
framboosje123 schreef:
30-03-2026 15:25
Misschien een teken dat er teveel “onzin banen” zijn. En dat terwijl er een schreeuwend tekort is aan personeel. Jammer dat er teveel mensen worden opgeleid tot nutteloze functies.

Dat is wel heel kort door de bocht. Alsof een bedrijf/instelling geld zat heeft en denkt ‘goh, laten we eens wat onzinbanen creëren en mensen daar iedere maand voor betalen!’

In mijn geval zijn er piek- en dalmomenten/periodes. Op de piekmomenten is het voor iedereen aanpoten en in de dalmomenten verveel ik me soms rot.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Tja het fenomeen bullshit baan bestaat echt, er zijn zelfs boeken over geschreven. Je kan zelf het beste inschatten of je vindt dat jouw baan echt iets bijdraagt of dat je prima gemist zou kunnen worden toch?

https://tegenlicht.vpro.nl/artikelen/mijn-bullshitbaan

Risico op bore-out

“Daarnaast kan een zinloze baan er ook voor zorgen dat je je verveelt op het werk. Je hebt bijvoorbeeld geen uitdaging en niets waar je je voor in kunt zetten. Dit verhoogt het risico op een bore-out. Een bore-out lijkt op een burn-out, maar heeft een andere oorzaak. In plaats van dat je teveel doet, heb je te weinig te doen en verveel je je.”

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven