Twijfels over hoogte hypotheek

30-03-2026 15:57 116 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Allereerst ben ik me bewust van de luxepositie die we hebben, maar alsnog ben ik benieuwd naar jullie inzichten en ervaringen.

Mijn vriend en ik (begin 30) gaan samen een huis kopen. We kunnen een maximale hypotheek krijgen van ruim een miljoen. Nu zitten we in dubio over hoe duur huis we willen. Onze zoekrange is nu tussen de 6 en 9 ton dus dat is nogal breed. We hebben een leuk huis gezien van 650.000 en ons droomhuis van 900.000 en we worden een beetje tussen beide opties heen en weer geslingerd. In het droomhuis zouden we bij wijze van spreken tot onze dood kunnen wonen. In het andere huis zouden we als we kinderen krijgen wel binnen een aantal jaar willen verhuizen. Het dure huis heeft netto maandlasten van ongeveer €2900. Dit klinkt als ontzettend veel geld maar tegelijkertijd kunnen we het wel makkelijk betalen. Het voelt alleen zo heftig en een beetje overdreven om nu al in zo’n huis te gaan en met name andere mensen hebben veel commentaar op hoe duur het is. Tegelijkertijd verdienen zij ook niet zoveel als wij dus is hun referentiekader anders.

Heeft iemand hier ervaringen in een vergelijkbare situatie?
We hebben beide heel baanzekere beroepen en hebben spaargeld voor onderhoud etc dus daar maak ik me niet per se druk om.
Welk percentage van je inkomen willen jullie uitgeven aan woonlasten en vaste lasten?

Het NIBUD adviseert rond de 30% aan woonlasten. Dus hypotheek, GWL, verzekeringen, belasting, onderhoud etc.

Wat vinden jullie verder belangrijk in je leven. Waar geven jullie (graag) geld aan uit. Dure vakanties? Regelmatig een weekendje weg of vakantie? Kleding? Auto's? Sieraden? (Dure) hobby's? Veel huisdieren? etc.

Jullie verdienen nu goed, maar wat zijn de verwachtingen voor de toekomst? Willen jullie zo veel blijven werken? Wat gebeurt er met het inkomen wanneer er kinderen komen, je ontslagen wordt, minder wilt gaan werken, ziek wordt, etc?

Wanneer je alles op een rijtje hebt en samen bepaald wat voor jullie belangrijk is, pas dan kan je budget maken wat je wilt uitgeven aan woonlasten.

Wij vonden het juist heel fijn om de hypotheek zo snel mogelijk af te lossen. Dit geeft ons vrijheid. Het scheeltje en minder rente over-all betalen en lagere maandlasten.

Wat voor jullie het beste is? Ga fijn samen puzzelen.
OhMellie schreef:
30-03-2026 17:46
Wat een bak geld! En visite betaalt de hoofdprijs voor parkeren?
Buiten de randstad heb je nog vrijstaande huizen met lap grond voor jullie budget.
Misschien willen ze wel helemaal geen lap grond.
Schelden vind ik zo onbeschaafd.
Daarom zeg ik liever dingen als: "jij bent de maandag van mijn leven".
OhMellie schreef:
Buiten de randstad heb je nog vrijstaande huizen met lap grond voor jullie budget.
Ok boomer
OhMellie schreef:
Maar dan moet de visite zich weer helemaal de tering rijden naar Verweggistan en weet je wat die benzine tegenwoordig kost?
Graftak!
Zonnebloem1996 schreef:
30-03-2026 17:49
Tja.. maar dat willen ze niet. Zij willen in het centrum wonen ;)
Haha ja mogen andere mensen weer op die mooie lappen grond wonen. En we kunnen mijn huidige parkeervergunning mee verhuizen zolang we binnen de singels blijven, dus bezoek heeft 50% bezoekerskorting (maar ons bezoek komt niet met de auto dus dat scheelt weer).
TinyTiny schreef:
30-03-2026 17:33
Dan niet meer twijfelen!

Mensen vinden altijd wel ergens wat van. Je hebt gewoon een hoger inkomen, dus waarom niet? Blijven er meer huizen over voor mensen die wat minder verdienen 😉
Haha dat is ook weer zo. Bedankt! En ook voor de anderen die meedenken!
Als je begin 30 bent dan zou ik er rekening mee houden dat jullie op termijn 4 dagen gaan werken (beide 80%) en dat je nog 3 dagen kdv voor de toekomstige kinderen moet betalen. Ik zie zoveel stellen zonder kinderen een tophypotheek nemen en in de knel komen zodra en kinderen komen (en dan moet oma maar 3 dagen komen oppassen met oma-burnout op de loer en familiegezeik). Ik zou absoluut voor het goedkope huis gaan en genieten van de lage lasten en geld dat overblijft investeren op een andere manier.

En denk niet alleen aan de hypotheek, maar ook aan bijv. de verplichte opstalverzekering die hoger ligt bij een duurder huis etc. etc. Het onderhoud, de hoge OZB. Het werkt echt in alles door. Plus je gaat meer zooi bewaren met een groter huis en je gaat meer uren schoonmaak moeten in huren of zelf meer oppervlakte moeten schoonmaken.
vivark wijzigde dit bericht op 30-03-2026 17:59
Reden: Onvolledig.
25.11% gewijzigd
Pipsterrr schreef:
30-03-2026 16:26
We kunnen het huis niet betalen op 1 inkomen maar ik denk dat veruit de meeste starters dit tegenwoordig hebben toch? Anders zou iedereen ruim onder zijn maximale hypotheekbudget moeten gaan zitten.
Maar in jullie positie misschien juist een reden om wel lager te zitten. Zo hoog is niet per se nodig en als er wel iets gebeurt zit je niet in de problemen zoals mensen die geen keuze hebben.
OhMellie schreef:
Welnee, voor visite koop je een bezoekersvergunning.
Everything is possible for the one who believes.
WaterGirl schreef:
30-03-2026 17:50
Welk percentage van je inkomen willen jullie uitgeven aan woonlasten en vaste lasten?

Het NIBUD adviseert rond de 30% aan woonlasten. Dus hypotheek, GWL, verzekeringen, belasting, onderhoud etc.

Wat vinden jullie verder belangrijk in je leven. Waar geven jullie (graag) geld aan uit. Dure vakanties? Regelmatig een weekendje weg of vakantie? Kleding? Auto's? Sieraden? (Dure) hobby's? Veel huisdieren? etc.

Jullie verdienen nu goed, maar wat zijn de verwachtingen voor de toekomst? Willen jullie zo veel blijven werken? Wat gebeurt er met het inkomen wanneer er kinderen komen, je ontslagen wordt, minder wilt gaan werken, ziek wordt, etc?

Wanneer je alles op een rijtje hebt en samen bepaald wat voor jullie belangrijk is, pas dan kan je budget maken wat je wilt uitgeven aan woonlasten.

Wij vonden het juist heel fijn om de hypotheek zo snel mogelijk af te lossen. Dit geeft ons vrijheid. Het scheeltje en minder rente over-all betalen en lagere maandlasten.

Wat voor jullie het beste is? Ga fijn samen puzzelen.
Dat percentage kan ik dus niet zo goed inschatten. Het zijn allemaal zulke hoge bedragen dat het voor mij een beetje ongrijpbaar klinkt. We hebben geen dure hobby’s en gaan ook niet op dure vakanties en kwamen tot een paar maanden geleden met de helft van het inkomen ook al ruim rond. Je geeft denk ik ook gewoon uit wat je hebt, maar op dit moment zou ik niet weten wat ik met al dat geld moet doen, anders dan in een huis stoppen en een iets hogere levensstandaard aanhouden. We hebben alles in een excel berekend en dan houden we dus veel geld over.
We houden beide erg veel van ons werk en het is een heel baanzeker beroep, dus anders dan bij ziekte of overlijden of zelf minder willen werken vallen de risico’s erg mee. We zouden er indien nodig/handig ook nog voor kunnen kiezen het beroep als zzp’er uit te voeren en dan verdien je met minder uren evenveel.
OhMellie schreef:
Er is een reden dat huizen buiten de randstad goedkoper zijn.
En viste zou ik al helemaal niet meewegen in mijn beslissing.
En misschien kan visite nu juist makkelijk met de fiets of het ov.
Voor mezelf lijkt het alsof ik er wel uit ben na jullie overwegingen. Voor mijn vriend ligt het mogelijk nog iets moeilijker omdat hij wat minder verdient en nog moet besluiten of hij 50/50 wil of dat ik meer ‘mag’ betalen, maar dat wacht ik wel even af.

En inderdaad natuurlijk nog afwachten of een bod überhaupt geaccepteerd zal worden.
Flashy schreef:
30-03-2026 18:01
Maar in jullie positie misschien juist een reden om wel lager te zitten. Zo hoog is niet per se nodig en als er wel iets gebeurt zit je niet in de problemen zoals mensen die geen keuze hebben.
Dat is waar!
Vivark schreef:
30-03-2026 17:57
Als je begin 30 bent dan zou ik er rekening mee houden dat jullie op termijn 4 dagen gaan werken (beide 80%) en dat je nog 3 dagen kdv voor de toekomstige kinderen moet betalen. Ik zie zoveel stellen zonder kinderen een tophypotheek nemen en in de knel komen zodra en kinderen komen (en dan moet oma maar 3 dagen komen oppassen met oma-burnout op de loer en familiegezeik). Ik zou absoluut voor het goedkope huis gaan en genieten van de lage lasten en geld dat overblijft investeren op een andere manier.

En denk niet alleen aan de hypotheek, maar ook aan bijv. de verplichte opstalverzekering die hoger ligt bij een duurder huis etc. etc. Het onderhoud, de hoge OZB. Het werkt echt in alles door. Plus je gaat meer zooi bewaren met een groter huis en je gaat meer uren schoonmaak moeten in huren of zelf meer oppervlakte moeten schoonmaken.
1 van de 2 werkt al 4 dagen. En ze houden 8.000 netto over na de netto hypotheeklasten.
De kinderen zijn er nog niet gelijk, tot die tijd kan er ook nog gespaard worden.

Ik zou met een kinderwens niet voor een huis met 1 slaapkamer gaan.
Pipsterrr schreef:
30-03-2026 17:37
We gaan deze week wel ook nog naar een huis kijken van rond de 8 ton. Wie weet is die ook erg leuk en kunnen we toch een middenweg kiezen.
Die zou ik zeker meenemen in de overweging.
En daarna alles op een rijtje zetten.
Pipsterrr schreef:
30-03-2026 17:55
Haha ja mogen andere mensen weer op die mooie lappen grond wonen. En we kunnen mijn huidige parkeervergunning mee verhuizen zolang we binnen de singels blijven, dus bezoek heeft 50% bezoekerskorting (maar ons bezoek komt niet met de auto dus dat scheelt weer).
Heb je dat al uitgezocht? In veel steden krijg je geen parkeervergunning als je kunt parkeren op eigen terrein.
De prijzen liggen nu eenmaal hoog in de randstad. Ik zou het wel aandurven. Ook met evt beiden 4 dagen werken en kinderopvang hou je voldoende over. De eerste tijd zou je evt ook nog extra kunnen aflossen als je nog geen kinderen hebt en 5 dagen werkt.
OhMellie schreef:
Daar heb je toch p+r voor? Ik ga nooit met de auto de stad in als het niet hoeft.
Pipsterrr schreef:
30-03-2026 16:28
Ja we wonen nu samen. Bruto maandlasten is ongeveer 1000€ meer. Dan zou je zitten op iets minder dan €4000 bruto hypotheeklasten en €11000 netto maandinkomen.
Het klinkt alsof jullie het dure huis makkelijk kunnen dragen financieel. Ik zou nog 2 dingen meenemen:
- hoe stabiel is jullie inkomen? Is dit normaal voor jullie sector (bvb zijn jullie beiden advocaat op de zuidas of hersenchirurg) of zou je bij een baanwissel flink kunnen inleveren? Zie je jezelf dit werk nog wel even doen?
- kosten kinderopvang met jullie inkomen zijn zeer fors, uurtarieven in de randstad liggen daarnaast hoog. Ik zou zelf niet durven gokken op de gratis kinderopvang die onze overheid al jaren belooft. Met drie kinderen 4 dagen opvang bvb ben je met jullie inkomen zo 3000 netto kwijt per maand.
Ik zou zelf ook voor het duurdere huis gaan als je het kan betalen, maar dat heb ik eigenlijk altijd al gedaan. Ik heb liever minder geld over en dat ik heel fijn woon. Dat is ook omdat ik graag thuis ben en niet veel op stap. Dat betekent overigens niet dat ik boven m’n stand leef.
tortelduif schreef:
30-03-2026 19:52
Het klinkt alsof jullie het dure huis makkelijk kunnen dragen financieel. Ik zou nog 2 dingen meenemen:
- hoe stabiel is jullie inkomen? Is dit normaal voor jullie sector (bvb zijn jullie beiden advocaat op de zuidas of hersenchirurg) of zou je bij een baanwissel flink kunnen inleveren? Zie je jezelf dit werk nog wel even doen?
- kosten kinderopvang met jullie inkomen zijn zeer fors, uurtarieven in de randstad liggen daarnaast hoog. Ik zou zelf niet durven gokken op de gratis kinderopvang die onze overheid al jaren belooft. Met drie kinderen 4 dagen opvang bvb ben je met jullie inkomen zo 3000 netto kwijt per maand.
Ook met een hoog inkomen krijg je nog behoorlijk veel kinderopvangtoeslag, vooral bij 2 of meer kinderen.
Zes ton en dan maar één slaapkamer zou ik niet doen.
Huis van negen ton... pfoe wat een bedrag... maar het kan wel héél gaaf zijn hoor, een droomhuis, een fijne locatie. Dus als de kosten voor jullie geen probleem zijn, doen! Ik ben zelf ook in een prachtig huis opgegroeid (qua kamers, tuin, de locatie hangt er vanaf hoe je het ziet) maar ben zelf veel te schijterig om ook maar een béétje iets risicovols of aparts te doen dus ik kies steeds voor heel veilig, heel betaalbaar en heel standaard en vind het benijdenswaardig om voor sfeer, karakter, oud te kiezen én niet te schrikken voor de hoge bedragen die daar vaak bij komen kijken.

Twijfel je nog teveel dan gewoon verder zoeken.
Optie droomhuis.
In het ergste geval moet je je droomhuis weer verkopen, toch? Beter dat, dan over enkele jaren vanuit je níet droomhuis iets beters proberen te kopen.
Herfstweer schreef:
30-03-2026 20:03
Ook met een hoog inkomen krijg je nog behoorlijk veel kinderopvangtoeslag, vooral bij 2 of meer kinderen.
Dat klopt, anders zou het 6000 zijn ipv 3000.

Voor context: ik val in de hoogste inkomensklasse voor de KOT voor een eerste kind (maar verdien minder dan TO) en wij betalen netto al 1350 voor 3 dagen, voor 4 dagen is dat 1800. Voor een tweede en derde kind krijg je meer terug dat klopt, maar met een inkomen als dat van TO betaal je dan nog steeds 30% per kind plus 100% van alles boven het maximum uurtarief (in Amsterdam is dat al snel 1,50 per uur, tikt toch aan).

Nou denk ik dat TO dat nog steeds prima kan betalen en het zijn maar tijdelijke kosten, maar goed om je bewust van te zijn want veel mensen realiseren zich niet hoeveel geld ermee gemoeid is. Onze hypotheekadviseur heeft dit helemaal niet genoemd bijvoorbeeld, terwijl wij nu echt krom zouden moeten liggen als we destijds voor onze maximale hypotheek waren gegaan.
tortelduif wijzigde dit bericht op 30-03-2026 20:16
1.13% gewijzigd
OhMellie schreef:
Nou ik ga liever met de trein naar vrienden die in het centrum van een stad wonen, dan dat ik twee uur met de auto naar een of ander gat moet rijden.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven