Zorgen om het klimaat

03-08-2022 08:01 1661 berichten
Ik had verwacht dat er wel een topic over dit onderwerp zou zijn, maar ik kan er geen vinden. Dus bij deze!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.

Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.

Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.

Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
Alle reacties Link kopieren Quote
Pioen00 schreef:
31-03-2026 09:55
Dienstreizen horen er bij natuurlijk, al kan je prima digitaal overleggen ook tegenwoordig. Frappant is dat juist de politici van klimaatpartijen verreweg het meeste vliegen.
En dan een voorbeeld uit eigen omgeving: de vrienden die ik heb met de hoogste inkomens, die stemmen het meest progressief en vliegen het vaakst voor privedoeleinden. Vietnam, Zuid Amerika, Australië. Vrienden met bescheiden inkomens stemmen meer conservatief en zijn meer de kampeertypes dicht bij huis. Geen idee of dit herkenbaar is of gewoon een n=1 voorbeeld.
Wat zijn de klimaatpartijen? Waar blijkt uit dat Paul Rosenmoller een Platinum frequent flyer is bij KLM?
Okernoot schreef:
31-03-2026 10:17
Wat zijn de klimaatpartijen? Waar blijkt uit dat Paul Rosenmoller een Platinum frequent flyer is bij KLM?
Ik kan het zo snel niet terugvinden maar er was ooit een interview met hem gepubliceerd waar hij in zijn eigen huis stond met op de achtergrond zn grote verzameling klm businessclass huisjes. Geen idee welk blad, maar het is wel blijven hangen.
OhMellie schreef:
31-03-2026 11:47
Ik kan het zo snel niet terugvinden maar er was ooit een interview met hem gepubliceerd waar hij in zijn eigen huis stond met op de achtergrond zn grote verzameling klm businessclass huisjes. Geen idee welk blad, maar het is wel blijven hangen.
Ik heb juist ooit een interview met hem gelezen waarin hij aangeeft nauwelijks vlees te eten en bijna altijd per trein te reizen. Weet alleen niet meer welk blad.
Okernoot schreef:
31-03-2026 10:17
Afbeelding
Pioen00 schreef:
31-03-2026 14:12
Mooi plaatje van Paul Rosenmoller in de buurt van een koffer met een platinum card eraan. De vingers in dat tweede plaatje lijken wel een beetje aan elkaar te zitten. Wat is de bron van deze foto?
Okernoot schreef:
31-03-2026 14:22
Mooi plaatje van Paul Rosenmoller in de buurt van een koffer met een platinum card eraan. De vingers in dat tweede plaatje lijken wel een beetje aan elkaar te zitten. Wat is de bron van deze foto?
kan dat nou werkelijk iemand ook maar iets schelen?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
grenada schreef:
31-03-2026 14:23
Hij lijkt niet eerder gepubliceerd, en ik vind hem er niet zo echt uit zien. Lijkt mij een of ander bewerksel dat uit de krochten van socials is opgedoken. Er wordt hier "bewijs" geleverd dat geen bewijs is.

Maar als het waar blijkt te zijn dat Paul Rosenmoller een KLM Platinum card heeft dan bel ik vandaag nog de politie, en hoop dat hij zijn straf op water en brood moet uitzitten ;-)
grenada schreef:
31-03-2026 14:23
Kennelijk wel. Het wordt hier als 'bewijs' gezien dat links bevolkt wordt door hypocriete huiliehuilies die zelf alles doen wat slecht is voor het milieu en anderen dwingen om alleen nog maar bonen te eten.

Oftewel: zo wordt fake news nou verspreid.
Okernoot schreef:
31-03-2026 14:22
Als je deze bron googlet kom je de prachtigste complottheorieën tegen. Maar dat hoort dus eigenlijk in een ander topic, niet hier. En deze foto idem.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Volgens mij klopt die foto van Rosenmöller gewoon. Ik vind de foto er ook niet gek uitzien.

Zoals gezegd maakt hij de nodige dienstreizen. Hij moet vanwege werk ook vaak op ABC-eilanden zijn.
Als hij eerste klas reist komt hij al snel aan een platinum-status.

Maar volgens mij is het deze mensen te doen om systeemverandering. Niet om het aanpakken van individuen die veel met het vliegtuig reizen.

Ik snap het verwijzen naar een foto die stiekem is gemaakt niet zo goed. Maar ik snap ook niet zo goed waarom de echtheid van de foto in twijfel moet worden getrokken.
Afhankelijk van de functie reizen sommige mensen nu eenmaal veel.

Ik moet er wel bij zeggen dat Rosenmöller ook weleens onder een vergrootglas heeft gelegen om zijn verdiensten die bepaalde normen overschreden. Maar dat is weer een ander verhaal.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven