Solliciteren en tijdig melden?
dinsdag 31 maart 2026 om 19:46
Hoi allemaal,
Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien, want ik zit hier een beetje mee.
Ik heb recent een nieuwe baan gevonden en mijn huidige baan opgezegd. In mijn huidige werkplek is al langere tijd sprake van onderbezetting, maar er worden geen vacatures uitgezet door management vanwege kosten. In plaats daarvan wordt er vooral via social media geworven.
Gevolg is dat de werkdruk hoog blijft en het team structureel onderbezet is.
Ik merkte dat ik hier steeds minder voldoening uit haalde (o.a. werkdruk en weinig waardering) en ben daarom gaan kijken naar iets anders. Uiteindelijk heb ik vrij snel een nieuwe baan gevonden en een contract getekend.
Toen ik dit bij mijn werkgever aangaf, boden ze ineens aan om mijn salaris te verhogen om me te behouden. Ik heb toch besloten om door te gaan met mijn nieuwe baan en heb opgezegd.
Nu krijg ik van mijn managers terug dat ze het niet netjes vinden dat ik niet eerder heb verteld dat ik aan het solliciteren was (ik heb dit pas gezegd nadat ik iets nieuws had getekend). Hun argument is dat ze dan eerder een vacature hadden kunnen uitzetten en iemand hadden kunnen vinden.
Zij zeggen ook dat vervanging binnen 1 maand niet haalbaar is.
Ik vind het zelf lastig: ik voelde niet dat ik al tijdens het sollicitatieproces dit moest delen, omdat dat ook onzeker is en ik niet zeker wist of ik überhaupt iets anders zou vinden. Ook twee collega’s waren niet blij dat ik niets had gezegd.
Mijn vraag:
Wat is hierin normaal? Verwacht je dat je tijdens solliciteren je werkgever al informeert, of is het logisch om dit pas te zeggen als je iets nieuws hebt?
Ik ben benieuwd hoe anderen dit zien, want ik zit hier een beetje mee.
Ik heb recent een nieuwe baan gevonden en mijn huidige baan opgezegd. In mijn huidige werkplek is al langere tijd sprake van onderbezetting, maar er worden geen vacatures uitgezet door management vanwege kosten. In plaats daarvan wordt er vooral via social media geworven.
Gevolg is dat de werkdruk hoog blijft en het team structureel onderbezet is.
Ik merkte dat ik hier steeds minder voldoening uit haalde (o.a. werkdruk en weinig waardering) en ben daarom gaan kijken naar iets anders. Uiteindelijk heb ik vrij snel een nieuwe baan gevonden en een contract getekend.
Toen ik dit bij mijn werkgever aangaf, boden ze ineens aan om mijn salaris te verhogen om me te behouden. Ik heb toch besloten om door te gaan met mijn nieuwe baan en heb opgezegd.
Nu krijg ik van mijn managers terug dat ze het niet netjes vinden dat ik niet eerder heb verteld dat ik aan het solliciteren was (ik heb dit pas gezegd nadat ik iets nieuws had getekend). Hun argument is dat ze dan eerder een vacature hadden kunnen uitzetten en iemand hadden kunnen vinden.
Zij zeggen ook dat vervanging binnen 1 maand niet haalbaar is.
Ik vind het zelf lastig: ik voelde niet dat ik al tijdens het sollicitatieproces dit moest delen, omdat dat ook onzeker is en ik niet zeker wist of ik überhaupt iets anders zou vinden. Ook twee collega’s waren niet blij dat ik niets had gezegd.
Mijn vraag:
Wat is hierin normaal? Verwacht je dat je tijdens solliciteren je werkgever al informeert, of is het logisch om dit pas te zeggen als je iets nieuws hebt?
monchou-cherry wijzigde dit bericht op 31-03-2026 19:49
0.40% gewijzigd
dinsdag 31 maart 2026 om 19:51
Tsja, weet je wat het is? Het voelt inmiddels wel alsof ik fout zit. Dit gevoel wordt mij wel aangepraat en dat vind ik erg jammer.
dinsdag 31 maart 2026 om 19:53
Je hebt een opzegtermijn, als je je daaraan hebt gehouden, is het hun probleem.
Dat de opzegtermijn te kort is in hun ogen om een nieuw iemand te werven is heel vervelend, maar absoluut niet jouw probleem. Je had kunnen zeggen dat je wilde gaan solliciteren als je dat graag had gewild, maar dat is absoluut geen verplichting en ook niet iets wat ze jou nu kwalijk mogen nemen.
Dat de opzegtermijn te kort is in hun ogen om een nieuw iemand te werven is heel vervelend, maar absoluut niet jouw probleem. Je had kunnen zeggen dat je wilde gaan solliciteren als je dat graag had gewild, maar dat is absoluut geen verplichting en ook niet iets wat ze jou nu kwalijk mogen nemen.
dinsdag 31 maart 2026 om 19:53
Des te meer reden om blij te zijn dat je daar binnenkort weg bent. Gefeliciteerd met je nieuwe baan!Monchou-cherry schreef: ↑31-03-2026 19:51Tsja, weet je wat het is? Het voelt inmiddels wel alsof ik fout zit. Dit gevoel wordt mij wel aangepraat en dat vind ik erg jammer.
dinsdag 31 maart 2026 om 20:00
Je hebt het goed gedaan : je bent zeker niet verplicht om aan te geven dat je solliciteert. Stel je voor dat het een jaar duurt (of korter of langer) voordat je een nieuwe baan hebt, ik denk niet dat je dan bepaald een voorkeurspositie binnen de organisatie hebt.Monchou-cherry schreef: ↑31-03-2026 19:51Tsja, weet je wat het is? Het voelt inmiddels wel alsof ik fout zit. Dit gevoel wordt mij wel aangepraat en dat vind ik erg jammer.
En dat zij denken dat ze geen vervanging kunnen vinden binnen een maand, is hun probleem, niet netjes dat ze dat op jou afschuiven.
Ik word hier gewoon een beetje boos om (heb zelf ook een keer zoiets meegemaakt). Maar fijn dat je daar weg bent als ze zo manipulatief zijn.
En gefeliciteerd met je nieuwe baan!
loulou39 wijzigde dit bericht op 31-03-2026 20:02
1.12% gewijzigd
dinsdag 31 maart 2026 om 20:01
Zou het ook precies zo gedaan hebben! Sterker nog, heb dat een aantal jaar geleden ook gedaan, maar kreeg vervolgens ook allemaal verwijten dat er nu door mijn toedoen meer druk kwam te liggen bij collega's, dat het hun plannen in de war schopte etc. Voelde me toen ook mega schuldig, maar toen ik eenmaal aan mijn nieuwe (huidige) baan begon werd me al snel duidelijk dat dit een hele goede keuze was en kon ik het schuldgevoel los laten.
Gefeliciteerd met je nieuwe baan en veel werkplezier gewenst!
Gefeliciteerd met je nieuwe baan en veel werkplezier gewenst!
dinsdag 31 maart 2026 om 20:09
Het lijkt mij toch echt niet langer jouw probleem dat die hele tent al tijden vierkant draait.
En nee, op een maand hebben ze waarschijnlijk niemand anders - alleen al een vacature uitzetten en kandidaten sprokkelen voor gesprekken duurt waarschijnlijk een maand en dan heeft hun ideale kandidaat waarschijnlijk ook nog een opzeg - maar dat is jouw probleem ook niet. Dat probleem hebben ze bij élk ontslag.
Niet schuldig voelen.
En meer geld gaat de werkdruk niet lager maken of gaat niet ineens voor extra mensen zorgen.
Het is overigens gewoon logisch dat je pas ontslag neemt op het moment dat je iets nieuws hebt. Tenzij je je job zo rotbeu bent dat je zo snel mogelijk weg wil én dat je ergens een geldboom in de tuin hebt staan.
Als zij jou zouden ontslaan gaan ze zich ook niet afvragen "of het nu wel past in jouw agenda".
Op mijn werk heeft iemand het overigens wel eens van tevoren gemeld.
Daar ben je dus niets mee want je kan toch echt geen vervanger zoeken voor "ooit als ze officieel haar ontslag indient".
Het kan rustig een half jaar duren of iemand kan gewoon uiteindelijk besluiten dat ze toch niet vertrekt.
En nee, op een maand hebben ze waarschijnlijk niemand anders - alleen al een vacature uitzetten en kandidaten sprokkelen voor gesprekken duurt waarschijnlijk een maand en dan heeft hun ideale kandidaat waarschijnlijk ook nog een opzeg - maar dat is jouw probleem ook niet. Dat probleem hebben ze bij élk ontslag.
Niet schuldig voelen.
En meer geld gaat de werkdruk niet lager maken of gaat niet ineens voor extra mensen zorgen.
Het is overigens gewoon logisch dat je pas ontslag neemt op het moment dat je iets nieuws hebt. Tenzij je je job zo rotbeu bent dat je zo snel mogelijk weg wil én dat je ergens een geldboom in de tuin hebt staan.
Als zij jou zouden ontslaan gaan ze zich ook niet afvragen "of het nu wel past in jouw agenda".
Op mijn werk heeft iemand het overigens wel eens van tevoren gemeld.
Daar ben je dus niets mee want je kan toch echt geen vervanger zoeken voor "ooit als ze officieel haar ontslag indient".
Het kan rustig een half jaar duren of iemand kan gewoon uiteindelijk besluiten dat ze toch niet vertrekt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
dinsdag 31 maart 2026 om 20:19
Monchou-cherry schreef: ↑31-03-2026 19:51Tsja, weet je wat het is? Het voelt inmiddels wel alsof ik fout zit. Dit gevoel wordt mij wel aangepraat en dat vind ik erg jammer.
Beste kersje,
Niet schuldig voelen hoor. Nergens voor nodig.
Weet je wat er was gebeurd, als je al tijdens het solliciteren erover had verteld op je werk?
Dan was jij vanaf dat moment gepasseerd of genegeerd.
Echt, ik heb het zelf meegemaakt. Zodra ik mijn mogelijke vertrek in de lucht hing, ging de externe medewerker mijn opdrachten niet meer opvoeren ("Jij gaat toch weg. Naar jou hoef ik niet meer te luisteren."), een ander begon mij te passeren (achter mijn rug iets regelen, want tja, liever afspraken maken met iemand die er over drie maanden nog is).
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
dinsdag 31 maart 2026 om 20:22
Het is juist normaal om pas op te zeggen als je zeker weet dat je iets anders hebt. Zij gaan toch ook niet werven als je misschien op gaat zeggen, want misschien wordt je wel niet aangenomen en zeg je helemaal niet op. Dat zij binnen een opzegtermijn niemand anders kunnen vinden laat eerder zien dat ze daar misschien wat aan moeten doen (opzegtermijn langer door langere contracten of meer werving 'achter de hand' hebben) maar daar heb jij verder niks mee te maken hoor.
dinsdag 31 maart 2026 om 20:24
Gefeliciteerd met je nieuwe baan! Zo te lezen mag je blij zijn dat je bij je oude werkgever weg bent, wat een ontzettend giftige manier van omgaan met je werknemers. Niet twijfelen aan jezelf hoor, dit is echt niet normaal. En je hoeft het echt niemand te vertellen als je aan het solliciteren bent, in de laatste plaats je werkgever.
dinsdag 31 maart 2026 om 20:33
Waardeloos inderdaad, dat een hoger salaris ineens mogelijk is op het moment dat een werknemer een andere baan heeft gevonden.MevrouwJack schreef: ↑31-03-2026 20:25Ze hadden je belangrijk moeten vinden toen je er nog werkte, niet pas toen je wegging.
En TO: natuurlijk hoefde je niet te zeggen dat je op zoek was.
Edit: veel plezier in je nieuwe baan!
dinsdag 31 maart 2026 om 21:07
Je hoeft helemaal niet te vertellen dat je aan het solliciteren bent. Misschien duurt het wel een jaar voordat je iets anders gevonden hebt. En dan? Buiten dat, er is al heel lang sprake van onderbezetting, daar hebben ze toch ook geen vacatures voor uit gezet?
Ik werk zelf bij een relatief klein bedrijf, al vrij lang. Als ik weg zou gaan (of een directe collega), is dat wel een probleem. Mijn directeur heeft wel eens aan mij gevraagd als ik me zou oriënteren op een andere baan , of ik het dan wil aangeven, zodat er meer tijd is voor overdracht. Daar wil ik wel aan mee werken. Omdat er andersom ook altijd meegedacht is. Maar als ik spontaan tegen een interessante baan aan zou lopen, wordt het ook een ander verhaal.
Ik werk zelf bij een relatief klein bedrijf, al vrij lang. Als ik weg zou gaan (of een directe collega), is dat wel een probleem. Mijn directeur heeft wel eens aan mij gevraagd als ik me zou oriënteren op een andere baan , of ik het dan wil aangeven, zodat er meer tijd is voor overdracht. Daar wil ik wel aan mee werken. Omdat er andersom ook altijd meegedacht is. Maar als ik spontaan tegen een interessante baan aan zou lopen, wordt het ook een ander verhaal.
dinsdag 31 maart 2026 om 21:11
Als 1 maand tekort is dan hadden ze maar 2 maanden met je moeten afspreken. Maar dat willen ze natuurlijk niet want dan hebben ze zelf een opzegtermijn van 4 maanden. Tja jammer voor hun.
Er is echt bijna niemand die laat weten aan het solliciteren te zijn. ALs je baas dat eenmaal weet dan sta je al half buiten.
Er is echt bijna niemand die laat weten aan het solliciteren te zijn. ALs je baas dat eenmaal weet dan sta je al half buiten.
dinsdag 31 maart 2026 om 21:19
Dat zou ik zo teruggeven aan ze. Je hebt je keurig gehouden aan de opzegtermijn. Jij hebt die termijn, en jouw contract, niet zelf bedacht, dus wonderlijk om dit jou dan wel te verwijten. Gewoon een flink end boven gaan staan.Monchou-cherry schreef: ↑31-03-2026 19:51Tsja, weet je wat het is? Het voelt inmiddels wel alsof ik fout zit. Dit gevoel wordt mij wel aangepraat en dat vind ik erg jammer.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
dinsdag 31 maart 2026 om 22:03
Ik werk ook bij een klein bedrijf <10 mensen (excl. managers). Ergens begrijp ik hun frustratie ook wel, het heeft direct effect op zulk klein team. Anderzijds hebben zij bij de huidige tekorten ook nooit een vacature uitgezet, vandaar dat het mij wel stimuleerde om echt aan mijzelf te denken. Twee collega’s waar ik goed contact mee heb, zijn best wel boos op mij, omdat zij ook hadden gehoopt dat ik tijdig zou aangeven wanneer ik weg wilde. Echter was ik al een jaar aan het zoeken naar werk, maar liep ik overal vast en plots ging het giga snel. Moet ik dit hele voortraject dan delen? Moeilijk hoor.Pelle schreef: ↑31-03-2026 21:07Je hoeft helemaal niet te vertellen dat je aan het solliciteren bent. Misschien duurt het wel een jaar voordat je iets anders gevonden hebt. En dan? Buiten dat, er is al heel lang sprake van onderbezetting, daar hebben ze toch ook geen vacatures voor uit gezet?
Ik werk zelf bij een relatief klein bedrijf, al vrij lang. Als ik weg zou gaan (of een directe collega), is dat wel een probleem. Mijn directeur heeft wel eens aan mij gevraagd als ik me zou oriënteren op een andere baan , of ik het dan wil aangeven, zodat er meer tijd is voor overdracht. Daar wil ik wel aan mee werken. Omdat er andersom ook altijd meegedacht is. Maar als ik spontaan tegen een interessante baan aan zou lopen, wordt het ook een ander verhaal.
dinsdag 31 maart 2026 om 22:20
dinsdag 31 maart 2026 om 22:27
Jij zit niet fout. Zij zitten fout! Dit is gewoon gaslighten!Monchou-cherry schreef: ↑31-03-2026 19:51Tsja, weet je wat het is? Het voelt inmiddels wel alsof ik fout zit. Dit gevoel wordt mij wel aangepraat en dat vind ik erg jammer.
Carpe Diem!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in