Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
donderdag 2 april 2026 om 12:36
Ja, dat vroegen ze zich in de jaren 60/70 ook af: https://www.historischnieuwsblad.nl/aks ... nkse-taal/thanx schreef: ↑02-04-2026 09:40Ja, dat begrijp ik. En helaas is dat steeds meer norm.
Dat vindt ik jammer.
Niet dat jij er wat aan kunt doen hoor.
Net zoals het verschil in klank tussen ei en ij. Zoals in ijs, waarin het vloeiend loopt, of in eis, waar het meer als e-i-j klinkt.
Ik vindt de nederlandse taal sowieso achterhaald.
Waarom maken we verschil in letters als ze toch hetzelfde worden uitgesproken?
Waarom spreken we woorden anders uit (zoals b.v. politie, geen s te lezen).
D en T gaan ook steeds meer op elkaar lijken.
Jij had je mooi kunnen aansluiten bij de Aksiegroep Spellingvereenvaudiging.
anna75 wijzigde dit bericht op 02-04-2026 12:38
Reden: Aanvulling
Reden: Aanvulling
5.31% gewijzigd
Ars longa, vita brevis
donderdag 2 april 2026 om 12:43
Interessant artikel!Anna75 schreef: ↑02-04-2026 12:36Ja, dat vroegen ze zich in de jaren 60/70 ook af: https://www.historischnieuwsblad.nl/aks ... nkse-taal/
Jij had je mooi kunnen aansluiten bij de Aksiegroep Spellingvereenvaudiging.
Er is alleen 1 zin in het artikel die mij opvalt. Er staat: "Spellingen als buro, kado en aksie vind je nagenoeg nooit meer."
Maar buro en kado kom ik toch nog heel veel tegen.
donderdag 2 april 2026 om 13:36
Ik vind dit wel lastig.ladadieladieda schreef: ↑02-04-2026 13:17Fiets en vis klinkt echt niet hetzelfde bij mij. In het woord zelfs klinken de z en de s ook anders.
Ik heb het idee dat het afhankelijk is van het woord, hoe de f en v woorden uitgesproken. Een v in het woord vis klinkt bij mij wat anders dan de v in het werkwoord vissen. De hele klank verandert wat, als ik het hardop probeer. Hangt ook af welke klinker er volgt. heb ik het idee.
En in het geval van zelfs maakt het denk ik ook uit waar de letters staan. Aan het begin of aan het eind. We kennen weinig woorden in het Nederlands die eindigen met een z. Behalve leenwoorden. Dus echt vergelijkingsmateriaal is er niet.
Ik denk dat een verkeerde uitspraak van de f of v bij bepaalde woorden opvalt, maar bij weer andere woorden totaal niet.
Kan ook dat ik gewoon heel raar praat. Of dat er iets aan mijn oren mankeert.
donderdag 2 april 2026 om 13:48
De F en V spreek ik echt wel anders uit. Z en s ook. De G en ch komen wel vanuit een ander deel in mijn mond, maar ik denk best je echt je best moet doen om verschil te horen.
Everything is possible for the one who believes.
donderdag 2 april 2026 om 14:18
Bij mij ook maar als je de juiste schrijfwijze niet kent denk ik dat het niet zou opvallen, zeker in een zin niet. Tenzij je enorm duidelijk ABN articuleert.ladadieladieda schreef: ↑02-04-2026 13:17Fiets en vis klinkt echt niet hetzelfde bij mij. In het woord zelfs klinken de z en de s ook anders.
Of bij leenwoorden als sowieso, hoeveel dat fout wordt geschreven, wat ik wel snap als je 'logisch 'redeneert omdat het woord so niet bestaat in het Nederlands, maken ze er zowiezo van.
Of als je een Franse inslag hebt zeauwiezeauw. Ofsow.
donderdag 2 april 2026 om 14:20
donderdag 2 april 2026 om 15:08
Ik doe even of ik MajadeB's laatste bericht niet gelezen heb
, zodat ik nog even verder kan:
De f en v spreek je ook anders uit. Let maar op de stand van tanden op je lippen. Bij fffffiets zitten je tanden meer tegen je onderlip, maar bij vvvvvogel staan ze meer óp je onderlip.
Een ander onderscheid is of een klank stemhebbend is of niet. In het eerste geval voel je je stembanden trillen als je je vingertoppen tegen je hals legt.
Je zegt bijvoorbeeld spijt, want t is niet stemhebbend. De s ook niet.
Maar zwaluw een z, want w is stemhebbend en dan krijg je dus een z. Dat is ongeveer de theorie erachter.
De f en v spreek je ook anders uit. Let maar op de stand van tanden op je lippen. Bij fffffiets zitten je tanden meer tegen je onderlip, maar bij vvvvvogel staan ze meer óp je onderlip.
Een ander onderscheid is of een klank stemhebbend is of niet. In het eerste geval voel je je stembanden trillen als je je vingertoppen tegen je hals legt.
Je zegt bijvoorbeeld spijt, want t is niet stemhebbend. De s ook niet.
Maar zwaluw een z, want w is stemhebbend en dan krijg je dus een z. Dat is ongeveer de theorie erachter.
Ars longa, vita brevis
donderdag 2 april 2026 om 15:24
Onzinnige ergernis:
- mensen die elkaar duifje noemen.
- zeggen dat ze een maaltje hebben bereid. Zelfde geldt voor dat de maaltijd klaarstaat.
- mensen die in de sportschool onnodig lang op een apparaat hangen. Schiet eens op! Ik heb meer te doen.
- 100 rijden op de linkerbaan. I know moet en mag enzo, maar ik heb haast.
- honden die Diesel heten of Tinkerbell
- de uitdrukking: "de keutel intrekken" Gad-ver.
- de rij bij de zelfscan
- zilveren folie op een nieuwe tube tandpasta
- mensen die elkaar duifje noemen.
- zeggen dat ze een maaltje hebben bereid. Zelfde geldt voor dat de maaltijd klaarstaat.
- mensen die in de sportschool onnodig lang op een apparaat hangen. Schiet eens op! Ik heb meer te doen.
- 100 rijden op de linkerbaan. I know moet en mag enzo, maar ik heb haast.
- honden die Diesel heten of Tinkerbell
- de uitdrukking: "de keutel intrekken" Gad-ver.
- de rij bij de zelfscan
- zilveren folie op een nieuwe tube tandpasta
donderdag 2 april 2026 om 16:32
Ik snap het ook niet. Er zit toch ook geen verschil in eis en ijs qua uitspraak.
Met de ch en g is de uitspraak ook hetzelfde
donderdag 2 april 2026 om 16:43
Eis en ijs is hetzelfde, maar lachen om een grapje is anders. Brabantse roots hier.Red_Velvet schreef: ↑02-04-2026 16:32Ik snap het ook niet. Er zit toch ook geen verschil in eis en ijs qua uitspraak.
Met de ch en g is de uitspraak ook hetzelfde
donderdag 2 april 2026 om 18:45
Dat is dan weer mijn onzinnige ergernis, die harde G. Ik vind het zo grof klinken. Maar weet ook nog dat ik als puber een tijdje in Amsterdam was en te horen kreeg dat ik zo gek praatte met die zachte g van mij.
Aan de andere kant, echt Limburgs of Vlaams vind ik dan weer té zacht.
huismuis
donderdag 2 april 2026 om 18:50
Neh ik snap het wel! Ik vind de ch net iets “scherper” dan de g. En ik heb het als een idioot hier hardop zitten testen en de plek in m’n mond is niet finaal anders maar de G zit nét een paar centimeter meer naar voren
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in