Twee leerlingen overleden
vrijdag 3 april 2026 om 10:05
https://www.ad.nl/binnenland/grote-scho ... ?slug_rd=1
Dit verhaal laat me maar niet los.
Twee leerlingen die twee dagen na elkaar zelfmoord hebben gepleegd. Veel gefilmd en op sociale media gezet. Ik vind het zo heftig!
Op sociale media gaan/gingen ook allerlei filmpjes rond (volgens zeggen, ik heb het zelf niet gezien). Mijn zoon heeft wel de foto gezien van een van de slachtoffers. Dit wordt door jongeren onderling ook gedeeld.
Maar hoe ga je hier nou mee om als ouder? Waar gaat dit heen als samenleving als dit soort dingen gewoon worden gedeeld op sociale media? Zou een verbod helpen, of is het vechten tegen de bierkaai?
Dit verhaal laat me maar niet los.
Twee leerlingen die twee dagen na elkaar zelfmoord hebben gepleegd. Veel gefilmd en op sociale media gezet. Ik vind het zo heftig!
Op sociale media gaan/gingen ook allerlei filmpjes rond (volgens zeggen, ik heb het zelf niet gezien). Mijn zoon heeft wel de foto gezien van een van de slachtoffers. Dit wordt door jongeren onderling ook gedeeld.
Maar hoe ga je hier nou mee om als ouder? Waar gaat dit heen als samenleving als dit soort dingen gewoon worden gedeeld op sociale media? Zou een verbod helpen, of is het vechten tegen de bierkaai?
auroraatje wijzigde dit bericht op 03-04-2026 11:33
7.14% gewijzigd
vrijdag 3 april 2026 om 11:59
.
Er is een verbod in de maak op het maken en verspreiden van dit soort beelden. Het ligt al in de kamer voor goedkeuring.
Niet geschoten is altijd mis
vrijdag 3 april 2026 om 12:00
Voor ouders zou er eventueel nog een ouderavond kunnen komen, maar geen idee of deze school dat doet.
Eerlijk met je zoon praten, open staan voor zijn gevoelens en bij moeilijkheden contact zoeken met eerdergenoemde instanties. Ik denk dat je dan al heel ver komt.
Eerlijk met je zoon praten, open staan voor zijn gevoelens en bij moeilijkheden contact zoeken met eerdergenoemde instanties. Ik denk dat je dan al heel ver komt.
rabarbara wijzigde dit bericht op 03-04-2026 13:10
57.02% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
vrijdag 3 april 2026 om 12:57
Ik vind dat er een verbod moet komen op het maken en verspreiden van dergelijke beelden. Er zouden flinke straffen uitgedeeld moeten worden wanneer mensen zich zo verlagen.
Personen die hiervan beelden maken zijn niet goed bij hun hoofd; of het nu jongeren zijn of volwassenen. Ik vind het vreselijk wat daar gebeurd is. Achterlijk tuig van de bovenste richel. in zwermen kwamen die idioten naar de plaatsen toe waar de omgekomen tieners lagen. Knettergek.
Personen die hiervan beelden maken zijn niet goed bij hun hoofd; of het nu jongeren zijn of volwassenen. Ik vind het vreselijk wat daar gebeurd is. Achterlijk tuig van de bovenste richel. in zwermen kwamen die idioten naar de plaatsen toe waar de omgekomen tieners lagen. Knettergek.
vrijdag 3 april 2026 om 13:27
Wij wonen in de omgeving. Kind (brugklasser) zit niet op betreffende school. Wel aan kind gevraagd of ze er iets over gehoord of gezien heeft. Gevraagd om als ze wel iets ziet dat te melden bij ons en dat het niet netjes is zoiets en bijv autoongelukken te filmen. Ook gesprekken over challenges die gevaarlijk zijn, whatsapp kanalen etcetera met kind.
Spreek met je kind, zorg ervoor dat je kind zich veilig voelt om naar je toe te komen als er iets is.
Spreek met je kind, zorg ervoor dat je kind zich veilig voelt om naar je toe te komen als er iets is.
vrijdag 3 april 2026 om 13:37
Dit is niet het topic om te trollen. Ksst.
vrijdag 3 april 2026 om 14:49
Ik vraag me af of het te handhaven is. Journalisten doen dit voor hun werk; ongelukken fotograferen/filmen (zonder slachtoffer in beeld uiteraard). Dat is hun beroep, dat kun je niet verbieden. Tegelijkertijd is journalist geen beschermd beroep dus kan alsnog iedereen als 'journalist' bij een ongeluk staan filmen/fotograferen.
vrijdag 3 april 2026 om 15:02
Wat denk je zelf????
moderatorviva wijzigde dit bericht op 04-04-2026 19:08
Reden: Quote verwijderd
Reden: Quote verwijderd
29.49% gewijzigd
Frankly my dear, I don"t give a damn
vrijdag 3 april 2026 om 15:17
De discussie gaat over het filmen van slachtoffers, dus niet een foto in de krant van een auto in de kreukels.Frost schreef: ↑03-04-2026 14:49Ik vraag me af of het te handhaven is. Journalisten doen dit voor hun werk; ongelukken fotograferen/filmen (zonder slachtoffer in beeld uiteraard). Dat is hun beroep, dat kun je niet verbieden. Tegelijkertijd is journalist geen beschermd beroep dus kan alsnog iedereen als 'journalist' bij een ongeluk staan filmen/fotograferen.
vrijdag 3 april 2026 om 15:20
Dat is ook niet de bedoeling, het gaat om een verbod op het publiceren van herkenbare slachtofferbeelden.Frost schreef: ↑03-04-2026 14:49Ik vraag me af of het te handhaven is. Journalisten doen dit voor hun werk; ongelukken fotograferen/filmen (zonder slachtoffer in beeld uiteraard). Dat is hun beroep, dat kun je niet verbieden. Tegelijkertijd is journalist geen beschermd beroep dus kan alsnog iedereen als 'journalist' bij een ongeluk staan filmen/fotograferen.
Dus het maken wordt niet verboden, het delen met de politie wordt niet verboden, en het publiceren van beelden van een ongeluk waarbij een slachtoffer niet (herkenbaar) in beeld is ook niet.
vrijdag 3 april 2026 om 15:41
Als mensen hun profiel op "openbare maker" gezet hebben, dan komen hun filmpjes ook langs op je tijdlijn.
vrijdag 3 april 2026 om 15:49
Helder, was me niet duidelijk. Ik dacht dat het verbod ging over het uberhaupt filmen/fotograferen & publiceren van ongevallen.Okernoot schreef: ↑03-04-2026 15:20Dat is ook niet de bedoeling, het gaat om een verbod op het publiceren van herkenbare slachtofferbeelden.
Dus het maken wordt niet verboden, het delen met de politie wordt niet verboden, en het publiceren van beelden van een ongeluk waarbij een slachtoffer niet (herkenbaar) in beeld is ook niet.
vrijdag 3 april 2026 om 15:51
vrijdag 3 april 2026 om 15:51
vrijdag 3 april 2026 om 15:54
vrijdag 3 april 2026 om 16:19
Helemaal eens. Wat een rare reacties zeg.
vrijdag 3 april 2026 om 16:33
Vreselijke situatie.
In onze omgeving recent ook een zelfdoding van een jonge van 15. Wat een impact. Wij kenden deze jongen privé van een vereniging en de middelbare school. Was de eerste keer dat ik dat meemaakte van iemand van die leeftijd.
De impact op de omgeving was enorm. Ben er zelf ruim een week door van slag geweest en al die leerlingen op de uitvaart…..
zoveel verdriet. Kan er nog niet met droge ogen aan terugdenken.
Moet er niet aan denken dat er beelden rondgaan van zo iets, misselijkmakend en zo pijnlijk voor de nabestaanden.
Ik las dat er elke maand een klas aan jongeren van die leeftijd overlijdt door zelfdoding. Ik wist niet dat dat aantal zo ongelofelijk hoog was.
En nu dan 2 jongeren vlak achter elkaar op 1 school….. Hoe bizar kan het zijn. Als ik zo’n artikel lees vraag ik me wel van alles af; waren het vrienden, is het toeval, speelde er iets op die school wat leerlingen hiertoe aanzet en “hoezo gefilmd, hoe dan”???. Allemaal vragen waar ik het antwoord niet op hoef te weten, want dat gaat mij niets aan, maar dit soort berichten raken mij ook merk ik. Arme, arme ouders. Je ergste nachtmerrie.
Ik snap helemaal TO dat dit je bezighoudt, herkenbaar. De impact van dit soort gebeurtenissen is enorm!
In onze omgeving recent ook een zelfdoding van een jonge van 15. Wat een impact. Wij kenden deze jongen privé van een vereniging en de middelbare school. Was de eerste keer dat ik dat meemaakte van iemand van die leeftijd.
De impact op de omgeving was enorm. Ben er zelf ruim een week door van slag geweest en al die leerlingen op de uitvaart…..
Moet er niet aan denken dat er beelden rondgaan van zo iets, misselijkmakend en zo pijnlijk voor de nabestaanden.
Ik las dat er elke maand een klas aan jongeren van die leeftijd overlijdt door zelfdoding. Ik wist niet dat dat aantal zo ongelofelijk hoog was.
En nu dan 2 jongeren vlak achter elkaar op 1 school….. Hoe bizar kan het zijn. Als ik zo’n artikel lees vraag ik me wel van alles af; waren het vrienden, is het toeval, speelde er iets op die school wat leerlingen hiertoe aanzet en “hoezo gefilmd, hoe dan”???. Allemaal vragen waar ik het antwoord niet op hoef te weten, want dat gaat mij niets aan, maar dit soort berichten raken mij ook merk ik. Arme, arme ouders. Je ergste nachtmerrie.
Ik snap helemaal TO dat dit je bezighoudt, herkenbaar. De impact van dit soort gebeurtenissen is enorm!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in