Werk & Studie alle pijlers

Extreem veel minuren

02-04-2026 21:29 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik zit met een situatie op werk waar ik zelf niet helemaal uitkom en ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of advies kan geven.

Ik werk in de zorg met een contract van 24 uur per week en bij ons werken ze met plus- en minuren. Nu zit ik inmiddels op ongeveer -60 uur, maar voor mijn gevoel is dat niet alleen door mij ontstaan.

Even het verhaal:

Ik zou per december 2025 van afdeling wisselen, maar dit is pas op 15 september doorgegeven aan de nieuwe planner. Tegen die tijd was het rooster voor november al rond op mijn 'oude' afdeling, waardoor ik in november nauwelijks ben ingepland op mijn oude afdeling (maar een paar diensten). Toen werd gezegd dat dit later wel weer rechtgetrokken zou worden en heb ik mezelf ook ingeschreven voor diensten op een andere locatie.

In december ben ik toen gestart op de nieuwe afdeling, maar dat bleek helaas geen goede match binnen het team. Daarom ben ik half januari weer teruggeplaatst naar mijn oude afdeling.

Daar ging het eigenlijk opnieuw mis:

Mijn diensten zijn toen zonder overleg uit mijn rooster gehaald. Ik dacht dat dat wel een reden zou hebben en dat ik door de terugplaatsing op die afdeling nodig zou zijn maar ook in januari kreeg ik amper diensten.

Nu mailde mijn teamleider me dat ik -60 uur sta!! En ik schrok hier echt van. In februari, maart en april ben ik ook structureel te weinig ingepland,
soms wel 10 tot 24 uur per maand.

En nu wordt er gekeken naar mijn minuren, die richting de -90 uur gaan in juni.

Wat ik zelf lastig vind, is dat ik gewoon beschikbaar was en ben om mijn contracturen te werken. Ik ben alleen onvoldoende ingepland. Omdat er bij mij prive ook veel speelde, heb ik er onvoldoende achteraan gezeten dat ik te weinig werd ingepland. Het leek allemaal wel mee te vallen maarja het loopt hard op zo natuurlijk.

Ik heb inmiddels zelf contact gezocht met planners, gekeken naar open diensten (maar die zijn schaars of niet passend) en gevraagd om ook op andere locaties te mogen werken.

Maar het voelt een beetje als dweilen met de kraan open als ik structureel te weinig ingepland blijf worden.

Mijn vragen:
Mag dit zomaar zo bij mij neergelegd worden?
In hoeverre is dit mijn verantwoordelijkheid als de planning zo is gelopen?
Heeft iemand ervaring met minuren die (deels) zijn kwijtgescholden in zo’n situatie?

Ik heb volgende week een gesprek met mijn teamleider en planner, dus alle tips zijn echt welkom... Ze zei dat het gesprek met waarschijnlijk "rust en duidelijkheid" geeft dus het klinkt alsof ze zelf iets in gedachten hebben... Bijvoorbeeld een tijdelijke contractverlenging. Ik ervaar er veel stress van.
Om de vragen te beantwoorden; ik val onder de CAO VVT. Door miscommunicatie met de planner dacht zij dat ik in november al over zou gaan. Toen ik maar geen rooster kreeg en de rest van mijn team wel, heb ik navraag gedaan en toen kwam dat pas naar voren. Ik heb die uren wel gewoon betaald gekregen.

Bij ons in de roosterapp zie je ook "Uren" en "Uren cumulatief" staan. Ik dacht dat onder het kopje "uren" je je totale minuten zag, maar ik kwam er deze week pas achter dat dat betekent dat je die maand te weinig in bent gepland! Dus ik dacht dat het wel meeviel. 😓 Ik ben structureel te weinig ingepland, dat sowieso. En had zelf niet in de gaten hoe hoog dat al was opgelopen. Als je rooster namelijk nog niet uit is, zie je de uren die nog ingeroosterd moet worden ook onder "uren cumulatief staan". Beetje combinatie van slecht ingeroosterd, communicatieprobleem onderling, zelf niet goed in de gaten gehouden en gedacht dat het wel meeviel (was in die maanden ook echt op het randje van overspanning en heb een fikse nierbekkenontsteking gehad in januari).
ambra schreef:
02-04-2026 21:47
Hoi, ik ben planner in een ziekenhuis en bekend met de jaarurensystemathiek.

Je bent zelf ook echt verantwoordelijk om in de gaten te houden hoe het met je uren zit. Ik vind dat de planner het ook mee in de gaten moet houden maar het ontslaat je niet van de plicht om de uren alsnog te werken.
In een maand te weinig ingepland zijn kan nog als jij en je planner daar allebei bewust van zijn en een idee hebben wanneer je dat bijwerkt.
Maar bij het overgaan naar een andere afdeling moet eigenlijk alles op nul staan, behalve als er andere afspraken over zijn gemaakt ( verlofuren is zoiets, soms krijg je dat net niet op nul).

Hoe je dit rechttrekt:
- spreek af hoe lang je over het rechttrekken mag doen.
-Overleg of andere collega 's in de plus staan , of je daar een dienst van over mag nemen.
- openstaande diensten die net niet passen in je priveleven: kijk of een andere collega die dienst kan nemen en neem zelf de vrijvallende dienst van je collega over.
-Vraag of ze je in de komende 4/5 maanden elke maand een dag extra wil inplannen.
-Vraag of je bv 2 keer 4 uur mag besteden aan het ontwikkelen van een protocol waar nooit iemand aan toe komt maar wat wel belangrijk is.
-Noteer alle afspraken, zet het op de mail en vraag om akkoord van leidinggevende en planner.
- zet een vakantiedag in ipv een vrije dag, dat telt ook voor 8 gewerkte uren. Niet leuk maar soms moet je wat.

Ik hoop dat je er met een combi van deze punten uit gaat komen.
Succes.
Dankjewel voor je tips!! Ik ben er vanmiddag ook nog achterkomen dat door een systeemfout de openstaande diensten helemaal niet zichtbaar worden voor mij! Het is echt een zaakje, heel vervelende samenloop van omstandigheden zo zeg...
Als je ziek bent gaat dat natuurlijk niet naar je - uren toe.

Neem even contact op met je LG, het valt vast goed te spreiden over de rest van het jaar.
Everything is possible for the one who believes.
Flowersinbloom schreef:
03-04-2026 17:18
Dankjewel voor je tips!! Ik ben er vanmiddag ook nog achterkomen dat door een systeemfout de openstaande diensten helemaal niet zichtbaar worden voor mij! Het is echt een zaakje, heel vervelende samenloop van omstandigheden zo zeg...
Ai, dat is wel heel klote maar dat is denk ik niet voor risico van de werknemer maar voor de werkgever. Of kon je duidelijk zien dat er iets mis was met het systeem? Neem aan dat je dan wel aan de bel getrokken zou hebben.

En dat ziek zijn telt niet als minuren natuurlijk, ziek is ziek.
Graze schreef:
03-04-2026 21:24
Ai, dat is wel heel klote maar dat is denk ik niet voor risico van de werknemer maar voor de werkgever. Of kon je duidelijk zien dat er iets mis was met het systeem? Neem aan dat je dan wel aan de bel getrokken zou hebben.

En dat ziek zijn telt niet als minuren natuurlijk, ziek is ziek.
Dat vraag ik me af het was TO door omstandigheden ook niet opgevallen dat ze structureel te weinig uren heeft gewerkt. Ik heb een tijd onregelmatig gewerkt en hield ook altijd mijn eigen uren bij. Je wil toch niet afhankelijk zijn van een systeem en iemand die je inroostert? Je controleert toch of de uren in het systeem kloppen?

Als je nu collega’s hoort over diensten overnemen maar zelf zie je ze nooit staan, of überhaupt zie je maanden geen openstaande diensten in het systeem staan dan ga je toch nadenken?
Het klinkt mij eerlijk gezegd een beetje laks in de oren.
In artikel 3.6 cao VVT is duidelijk opgenomen hoe met min-uren moet worden omgegaan. Je gemiddelde arbeidsduur wordt gemeten over een kalenderjaar, tenzij je hebt afgesproken dat deze per kwartaal wordt gemeten. Je min- en plusuren worden dus ook over een kalenderjaar of kwartaal afgerekend.

Als de minuren zijn opgebouwd omdat je zelf hebt gevraagd om minder te werken, dan moeten ze ook in het volgende kalenderjaar worden ingehaald. Als de minuren zijn opgebouwd doordat je door je werkgever te weinig wordt ingeroosterd, vervallen deze aan het einde van het kalenderjaar. Je minuren van november zouden dan ook al moeten vervallen als je door je werkgever te weinig bent ingeroosterd.
Xella2019 schreef:
03-04-2026 22:46
In artikel 3.6 cao VVT is duidelijk opgenomen hoe met min-uren moet worden omgegaan. Je gemiddelde arbeidsduur wordt gemeten over een kalenderjaar, tenzij je hebt afgesproken dat deze per kwartaal wordt gemeten. Je min- en plusuren worden dus ook over een kalenderjaar of kwartaal afgerekend.

Als de minuren zijn opgebouwd omdat je zelf hebt gevraagd om minder te werken, dan moeten ze ook in het volgende kalenderjaar worden ingehaald. Als de minuren zijn opgebouwd doordat je door je werkgever te weinig wordt ingeroosterd, vervallen deze aan het einde van het kalenderjaar. Je minuren van november zouden dan ook al moeten vervallen als je door je werkgever te weinig bent ingeroosterd.
Okee, dankjewel voor je reactie!
Je hebt over enkele dagen dat gesprek. Misschien valt het allemaal nog heel goed mee.
Flandrien schreef:
04-04-2026 07:55
Je hebt over enkele dagen dat gesprek. Misschien valt het allemaal nog heel goed mee.
Ik hoop het! Ik zal sowieso een update hier plaatsen.
Het gesprek viel alles mee. Mijn teamleider stond er helaas niet voor open om mijn korte diensten te verlengen. Ik heb gelijk met de planner extra diensten ingepland om te werken. Uren kwijtschelden dat gaan ze echt niet doen. Ik heb ook 24 verlofuren ingezet en dat stelde ze ook op prijs. Het ontglipte de planner wel even dat ze dacht dat ik ingezet zou worden door de openstaande diensten en niet mee zou gaan in het basisrooster, en dat dat dus de reden is dat ik van die korte diensten ertussen heb zitten. Ben ik dus echt niet blij mee. Maargoed... Ik was het ook volledig met haar eens toen ze zei dat ik het zelf beter in de gaten had moeten houden. Het was zeker een gedeelde verantwoordelijkheid hoor en ik vind het ook jammer dat ze me niet tegemoet wil komen maarja dat is wat het is.

Iedereen bedankt voor de reacties!
Flowersinbloom schreef:
08-04-2026 21:18
Het gesprek viel alles mee. Mijn teamleider stond er helaas niet voor open om mijn korte diensten te verlengen. Ik heb gelijk met de planner extra diensten ingepland om te werken. Uren kwijtschelden dat gaan ze echt niet doen. Ik heb ook 24 verlofuren ingezet en dat stelde ze ook op prijs. Het ontglipte de planner wel even dat ze dacht dat ik ingezet zou worden door de openstaande diensten en niet mee zou gaan in het basisrooster, en dat dat dus de reden is dat ik van die korte diensten ertussen heb zitten. Ben ik dus echt niet blij mee. Maargoed... Ik was het ook volledig met haar eens toen ze zei dat ik het zelf beter in de gaten had moeten houden. Het was zeker een gedeelde verantwoordelijkheid hoor en ik vind het ook jammer dat ze me niet tegemoet wil komen maarja dat is wat het is.

Ik vind het niet een mooie oplossing dat jij 24 uur verlof hebt ingezet. Natuurlijk zijn ze hier blij mee, maar jij mist dus maar liefst 24 uur.
Al met al doen ze dus niets voor jou, en heb je alleen wat uitleg gekregen. Meer niet.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Misschien is het een goed idee om een en ander wel even vast te leggen welke stappen jij nu hebt gezet in bijvoorbeeld een mail. Het is niet alleen jouw verantwoordelijkheid en gezien het feit dat de werkgever geen stap in jouw richting heeft gedaan kan het maar zo zijn dat een dergelijke situatie weer kan ontstaan. Als er dan gedoe van komt dan heb je zaken op papier.
Sierlijk schreef:
10-04-2026 08:47
Ik vind het niet een mooie oplossing dat jij 24 uur verlof hebt ingezet. Natuurlijk zijn ze hier blij mee, maar jij mist dus maar liefst 24 uur.
Al met al doen ze dus niets voor jou, en heb je alleen wat uitleg gekregen. Meer niet.
Eens. Vind het ook nogal wat 24 verlofuren.
Ik vind dit bizar veel, 24 uur. Zeker als jij ook nog eens geen openstaande diensten kon zien.
Sierlijk schreef:
Eens!

Maar als jij er tevreden mee bent en het zo achter je kan laten. Prima toch?
Flowersinbloom schreef:
08-04-2026 21:18

Pardon? Daar zou ik echt niet aan meewerken. Dat je een deel moet inhalen kan ik nog inkomen maar dat je vakantiedagen inzet en je teamleider niet van plan is je je contract uren in te plannen is echt idioot. Heb je dit zwart op wit? Want die uren die je door dit geintje misloopt moeten naar mijn idee dus wel kwijtgescholden worden omdat je teamleider je bewust minder inpland dan je contract uren. Hoeveel scheelt dat per week?

Zorg dat je dit zwart op wit hebt. Desnoods stel je zelf een mail op met de punten die afgesproken zijn en mail je die naar je werkgever en vraag je om een bevestiging of eventuele aanvulling. Dan heb je bewijs mocht er later weer gezeik komen. Misschien ook geen slecht idee om lid te worden van een vakbond, dan sta je sterker als ze het nog een keer proberen.
Sierlijk schreef:
Ze mist geen uren. Minuren zijn uren die je wel betaald kreeg, maar niet werkte. Ze moet dus nog 24 uur extra werken. Verlofuren neem je vrij. Dus wegstrepen is vaak helemaal niet zo’n slecht optie, je komt dan op 0 uit. Je kan ook op je strepen staan en je verlofuren willen houden. Dan neem je een week vrij à 24 uur. En moet je de weken erna 24 uur extra werken om de minuren in te halen.

Tenzij het echt aantoonbaar is dat de minuren niet aan jezelf te wijten zijn, maar dat is volgens mij niet helemaal zo. :)

Vanaf nu wel achter je contracturen aanzitten. Zorgen dat je niet minder dan die uren ingepland wordt, en zo wel, dan gelijk even per mail aangeven dat je beschikbaar bent en meer uren kan maken. Zo voorkom je dit voor de toekomst.
Als je 24 uur inzet, geef je ze weg. Dan heb je dus 24 uren minder in het jaar om vakantie te nemen. Als ze 24 uur zou werken, is dat een volle week. Waarvan je dus niet op vakantie kan. Als je normaal 5 weken zou hebben, is dat nu maar 4. Dat gaat mij te ver.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Hooi To.
Fijn dat je een goed gesprek had.
Toch klinkt het voor mij een beetje alsof alleen jou werkgever voordeel heeft.

Ik denk aangezien je met jaar uren werkt de gemiste 60 uur wel echt moet inhalen.
Maar jammer dat je leidinggevende je korte diensten niet wil verlengen of bijvoorbeeld ruilen met een collega die meer uren heeft. Zodat zij/hij een kortere dienst heeft en jij dan de langere.
Ik zou inzetten op nog een gesprek en dan aangeven dat jij ook iets terug verwacht.
Bijvoorbeeld kortere diensten ruilen tegen een langere dienst.
Wanneer het rooster wordt gepubliceerd jij de eerste bent die zich mag intekeken op openstaande diensten. (Samen met eventueel andere collega's die in de min staan)
Tevens laten vast leggen dat je niet minder wordt ingepland je contracturen. Tenminste niet zo lang je nog min uren hebt.
Betreft het inzetten van 24 verlof uren. Lijkt mij dit ook wel prettig voor jou. Aangezien je dan ook wat minder druk ervaart. Heb je nog voldoende verlof weken over ?
Na het inzetten van 24 verlof uren. Heb je nog maar 36 min uren over.
In de zomerperiode is het vast mogelijk om extra te werken. En zijn je min uren einde zomer hopelijk grotendeels weg gewerkt.
Succes to!

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven