Werk & Studie alle pijlers

Extreem veel minuren

02-04-2026 21:29 33 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Ik zit met een situatie op werk waar ik zelf niet helemaal uitkom en ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft of advies kan geven.

Ik werk in de zorg met een contract van 24 uur per week en bij ons werken ze met plus- en minuren. Nu zit ik inmiddels op ongeveer -60 uur, maar voor mijn gevoel is dat niet alleen door mij ontstaan.

Even het verhaal:

Ik zou per december 2025 van afdeling wisselen, maar dit is pas op 15 september doorgegeven aan de nieuwe planner. Tegen die tijd was het rooster voor november al rond op mijn 'oude' afdeling, waardoor ik in november nauwelijks ben ingepland op mijn oude afdeling (maar een paar diensten). Toen werd gezegd dat dit later wel weer rechtgetrokken zou worden en heb ik mezelf ook ingeschreven voor diensten op een andere locatie.

In december ben ik toen gestart op de nieuwe afdeling, maar dat bleek helaas geen goede match binnen het team. Daarom ben ik half januari weer teruggeplaatst naar mijn oude afdeling.

Daar ging het eigenlijk opnieuw mis:

Mijn diensten zijn toen zonder overleg uit mijn rooster gehaald. Ik dacht dat dat wel een reden zou hebben en dat ik door de terugplaatsing op die afdeling nodig zou zijn maar ook in januari kreeg ik amper diensten.

Nu mailde mijn teamleider me dat ik -60 uur sta!! En ik schrok hier echt van. In februari, maart en april ben ik ook structureel te weinig ingepland,
soms wel 10 tot 24 uur per maand.

En nu wordt er gekeken naar mijn minuren, die richting de -90 uur gaan in juni.

Wat ik zelf lastig vind, is dat ik gewoon beschikbaar was en ben om mijn contracturen te werken. Ik ben alleen onvoldoende ingepland. Omdat er bij mij prive ook veel speelde, heb ik er onvoldoende achteraan gezeten dat ik te weinig werd ingepland. Het leek allemaal wel mee te vallen maarja het loopt hard op zo natuurlijk.

Ik heb inmiddels zelf contact gezocht met planners, gekeken naar open diensten (maar die zijn schaars of niet passend) en gevraagd om ook op andere locaties te mogen werken.

Maar het voelt een beetje als dweilen met de kraan open als ik structureel te weinig ingepland blijf worden.

Mijn vragen:
Mag dit zomaar zo bij mij neergelegd worden?
In hoeverre is dit mijn verantwoordelijkheid als de planning zo is gelopen?
Heeft iemand ervaring met minuren die (deels) zijn kwijtgescholden in zo’n situatie?

Ik heb volgende week een gesprek met mijn teamleider en planner, dus alle tips zijn echt welkom... Ze zei dat het gesprek met waarschijnlijk "rust en duidelijkheid" geeft dus het klinkt alsof ze zelf iets in gedachten hebben... Bijvoorbeeld een tijdelijke contractverlenging. Ik ervaar er veel stress van.
Cao vvt?
Hoi, ik ben planner in een ziekenhuis en bekend met de jaarurensystemathiek.

Je bent zelf ook echt verantwoordelijk om in de gaten te houden hoe het met je uren zit. Ik vind dat de planner het ook mee in de gaten moet houden maar het ontslaat je niet van de plicht om de uren alsnog te werken.
In een maand te weinig ingepland zijn kan nog als jij en je planner daar allebei bewust van zijn en een idee hebben wanneer je dat bijwerkt.
Maar bij het overgaan naar een andere afdeling moet eigenlijk alles op nul staan, behalve als er andere afspraken over zijn gemaakt ( verlofuren is zoiets, soms krijg je dat net niet op nul).

Hoe je dit rechttrekt:
- spreek af hoe lang je over het rechttrekken mag doen.
-Overleg of andere collega 's in de plus staan , of je daar een dienst van over mag nemen.
- openstaande diensten die net niet passen in je priveleven: kijk of een andere collega die dienst kan nemen en neem zelf de vrijvallende dienst van je collega over.
-Vraag of ze je in de komende 4/5 maanden elke maand een dag extra wil inplannen.
-Vraag of je bv 2 keer 4 uur mag besteden aan het ontwikkelen van een protocol waar nooit iemand aan toe komt maar wat wel belangrijk is.
-Noteer alle afspraken, zet het op de mail en vraag om akkoord van leidinggevende en planner.
- zet een vakantiedag in ipv een vrije dag, dat telt ook voor 8 gewerkte uren. Niet leuk maar soms moet je wat.

Ik hoop dat je er met een combi van deze punten uit gaat komen.
Succes.
Ik had laatst ergens gelezen dat als je werkgever je te weinig inplant maar je wel beschikbaar was om gewoon je uren te werken dat ze dan onder bepaalde voorwaarden vervallen en dus niet meetellen als minuren omdat dat het risico is van het te weinig inplannen door de werkgever. Maar je expres minder inplannen in de zomer zodat je je rond de feestdagen kapot moet werken om minuren weg te werken kan dus niet.

Ik weet alleen niet meer waar ik het heb gelezen en kan geen goede link vinden waarin het uitgelegd wordt maar chatgpt zegt hetzelfde.

Hier staat het ook in bij de beoordeling: https://uitspraken.rechtspraak.nl/detai ... :2025:7074
graze wijzigde dit bericht op 02-04-2026 22:19
10.04% gewijzigd
In de cao ziekenhuizen (weet niet of je daar onder valt) staat dit

6.3.13
Met ingang van 1 juli 2022 worden te veel of te weinig ingeroosterde uren per kwartaal verrekend. Te veel ingeroosterde uren worden uitbetaald voor zover deze uren buiten een bandbreedte vallen van plus acht en min acht uren, naar rato van de omvang van het dienstverband. In afwijking daarvan kunnen op verzoek van de werknemer, tussen werkgever en werknemer, andere afspraken worden gemaakt. Te weinig ingeroosterde uren worden kwijtgescholden, voor zover deze uren buiten een bandbreedte vallen van plus acht en min acht uren, naar rato van de omvang van het dienstverband én als een tekort aan uren -buiten de bandbreedte- niet aan de werknemer kan worden toegerekend.
Voor werknemers in dienst van een revalidatiecentrum geldt, in afwijking van lid 12, dat te veel ingeroosterde uren aan het eind van het kalenderjaar worden uitbetaald, tenzij hierover met de werknemer andere afspraken zijn gemaakt. Als te weinig uren zijn ingeroosterd en dit niet aan de werknemer kan worden toegerekend, dan worden deze uren niet bij de uren van het volgende kalenderjaar opgeteld
..
Huh je overplaatsing zou per december zijn
Dit is aan de nieuwe afdeling pas 15 sept doorgegeven
Het rooster voor nov op je oude groep was toen al af waardoor je te weinig ingepland stond

Ik snap er niks van.
Hoezo stond je in nov te weinig ingepland op de oude afdeling als je overplaatsing sws pas in dec zou zijn én dat in sept is verteld toen het rooster al af was.
Je zou toch sws in nov op de oude afdeling zijn?
Dus ongeacht of het op tijd of te laat is verteld stond je in nov op de oude afdeling. Waarom heeft de planner je dan te weinig ingepland?
Pfoe dat is veel. Hou je zelf je uren niet bij?
Everything is possible for the one who believes.
*jaline schreef:
02-04-2026 22:23
Het rooster voor nov op je oude groep was toen al af waardoor je te weinig ingepland stond

Ik snap er niks van.
Hoezo stond je in nov te weinig ingepland op de oude afdeling als je overplaatsing sws pas in dec zou zijn én dat in sept is verteld toen het rooster al af was.
Dus ongeacht of het op tijd of te laat is verteld stond je in nov op de oude afdeling. Waarom heeft de planner je dan te weinig ingepland?
Hier zat ik mee te puzzelen, vraag me ook af hoe dat zit. Wat is de reden dat je minder uren werd ingepland?

TO je hebt het over een eventuele contractverlenging. Hoe lang werk je hier al? Wat is de reden dat je naar een andere afdeling over wilde? Hier klikte het niet en ben je terug gegaan naar de oude begrijp ik. Was hier na je vertrek nog wel plaats?

Het gesprek zal duidelijkheid en rust brengen zeg je. Is het mogelijk dat ze je contract niet gaan verlengen en je uren kwijtschelden? Wanneer je al lange tijd niet je contracturen inplannen ben ik bang dat ze je geen contractverlenging gaan geven.
Hooi To.
Hoe zit je financieel?
Je zou er voor kunnen kiezen om een gedeelte van de uren niet uitbetaald te krijgen. Inhouding op je loon waardoor je min uren weg gaan.

Andere tip. Vanaf heden moet je gewoon aan je uren komen per maand. Dus voldoende diensten ingepland. En zoals hier boven al geschreven. Minimaal 1 dienst extra per maand.
Eventueel collega's met meer uren die een dienst aan jou afstaan.
Volgens mij hoef je die uren niet in te halen hoor als jij gewoon beschikbaar was maar niet bent ingepland. Wel als het om een aantal minuren gaat maar 90 uur inhalen is natuurlijk absurt veel. Dan moet je 11 weken lang 4 dagen per week werken. Ik neem aan dat er een reden is dat je 3 dagen werkt, dan kunnen ze dat niet vragen.
Ik vind het wel raar dat je niet al veel eerder aan de bel hebt getrokken.
kaartje1 schreef:
02-04-2026 23:38
Hooi To.
Hoe zit je financieel?
Je zou er voor kunnen kiezen om een gedeelte van de uren niet uitbetaald te krijgen. Inhouding op je loon waardoor je min uren weg gaan.

Andere tip. Vanaf heden moet je gewoon aan je uren komen per maand. Dus voldoende diensten ingepland. En zoals hier boven al geschreven. Minimaal 1 dienst extra per maand.
Eventueel collega's met meer uren die een dienst aan jou afstaan.
Dat zou ik dus niet doen, het is niet haar schuld dat ze te weinig ingepland is. Tenzij er nog iets speelt wat niet in de OP staat.
Ik sta nu 10 uur in de min en vind dat al irritant.
Het is het eerste jaar dat het zo is. Andere jaren liep het elke maand op. En dat hoeft nu ook weer niet maar ik word onrustig van in de min staan.
Als het goed is dan is het na deze week op 0 heb de laatste weken paar extra diensten gehad.
Ik snap ook niet dat je in november al te weinig ingepland was als je pas in december zou verhuizen. Dat kan de reden niet zijn.
Het klikte niet goed in je nieuwe team, lukt het ook niet goed in je huidige team? Is dat de reden waarom je te weinig ingepland bent/wou verhuizen?
Zijn er nog collega's met dit probleem?
Wij plannen zelf dus dit is bij ons niet van toepassing. Elke maand beginnen wij terug van op 0. Maar dat moeten we zelf opvolgen. Ongeacht hoe het privé loopt.
dolfje schreef:
03-04-2026 07:55
Ik sta nu 10 uur in de min en vind dat al irritant.
Het is het eerste jaar dat het zo is. Andere jaren liep het elke maand op. En dat hoeft nu ook weer niet maar ik word onrustig van in de min staan.
Als het goed is dan is het na deze week op 0 heb de laatste weken paar extra diensten gehad.
Kan me dat goed voorstellen. Ik begon dan ook echt wel aan het jasje van de roosters te trekken. Altijd liever een paar uur in de plus.
Moiren schreef:
03-04-2026 08:57
Kan me dat goed voorstellen. Ik begon dan ook echt wel aan het jasje van de roosters te trekken. Altijd liever een paar uur in de plus.
Ja precies.

Maar ik heb gewoon het idee dat bij ons de berekening gewoon niet klopt. Teveel mensen met flexibele uren dus zowat iedereen staat in de min.
dolfje schreef:
03-04-2026 10:05
Ja precies.

Maar ik heb gewoon het idee dat bij ons de berekening gewoon niet klopt. Teveel mensen met flexibele uren dus zowat iedereen staat in de min.
Daarom hield ik het zelf altijd bij.
zomaar voor mij, uit interesse, wat zijn minuren?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
grenada schreef:
03-04-2026 11:00
zomaar voor mij, uit interesse, wat zijn minuren?
Je hebt een co tract voor bv 32 uur. Doordat je rooster steeds wisselt werk je de ene week 30, de andere week 34.
Je moet dan aan het eind van de maand opgeteld uitkomen op 32 uur per week. Zit je daar onder, dan heb je minuren, zit je daar boven, dan heb je plusuren.
krijg je die minuren dan wel uitbetaald of is dat juist het probleem van dit topic?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
ambra schreef:
02-04-2026 21:47
Je bent zelf ook echt verantwoordelijk om in de gaten te houden hoe het met je uren zit. Ik vind dat de planner het ook mee in de gaten moet houden maar het ontslaat je niet van de plicht om de uren alsnog te werken.

Als TO gewoon beschikbaar was voor werk dan ligt de grootste verantwoording toch gewoon bij planning/werkgever?
grenada schreef:
03-04-2026 12:17
krijg je die minuren dan wel uitbetaald of is dat juist het probleem van dit topic?
Je krijgt gewoon je maandelijkse salaris, maar hebt dus te weinig uren betaald. Te veel salaris dus.
Dit hou je in balans door op een ander moment weer wat te veel te werken.
Moiren schreef:
03-04-2026 10:54
Daarom hield ik het zelf altijd bij.
Ons plan systeem houdt het bij maar iedereen staat in de min op een enkeling na. Gewoon te grote contracten en te weinig inval.
Moiren schreef:
03-04-2026 12:28
Je krijgt gewoon je maandelijkse salaris, maar hebt dus te weinig uren betaald. Te veel salaris dus.
Dit hou je in balans door op een ander moment weer wat te veel te werken.
Maar het is wel irritant als die min uren veel oplopen en ik ipv mijn 25 uur weken van 35 uur moet gaan maken om het in te halen. Ik werk liever gewoon elke week die 25 uur ipv 4 weken 20 uur en dan weer 4 weken 30 uur bijvoorbeeld.
S-Groot schreef:
03-04-2026 12:20
Als TO gewoon beschikbaar was voor werk dan ligt de grootste verantwoording toch gewoon bij planning/werkgever?
Ja lijkt mij wel als ze eenzijdig TO uit het rooster halen terwijl TO die uren gewoon beschikbaar is voor werk. Als TO nu zelf teveel vakantie opneemt of te vaak eerder weg gaat of later begint omdat er bijvoorbeeld geen werk meer is, dan is het een ander verhaal. Een werkgever moet er gewoon voor zorgen dat jij als werknemer je contracturen kan maken. Heb zelf een keer ergens gewerkt waar soms niet genoeg werk was. Toen ben ik in overleg met de leidinggevende kasten gaan uitruimen en reorganiseren etc. Lag nog papierwerk in van 10 jaar geleden.
*jaline schreef:
02-04-2026 22:23

Ik snap er niks van.
Oh sorry, dit heb ik niet erbij vermeld; de planner dacht dat ik vanaf november al zou starten daar.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven