Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2002 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Djessy schreef:
05-04-2026 11:10
Nee je hoeft het niet leuk te vinden, maar ze kan er niks aan doen. Jij doet net alsof ze het bewust doet. Nou ja, zo komt het over.
Nee, ik neem aan dat ze het niet bewust doet.
de wereld wacht om ontdekt te worden
Ik lig in het zkh en ik heb elke ochtend hetzelfde gesprek en telkens denk ik: Huh?

Situatie: student maakt mijn kamer en badkamer schoon.
Ik: Bedankt!
Student: Geen probleem.

Ik (intern): Ja, nee, het ís ook geen probleem, ik bedank je maar nu jij zegt dat het geen probleem is, lijkt het toch of jij hier de groothartige bent en er dus eigenlijk wel een probleem is?

Okee, misschien lig ik hier te lang :facepalm: .
Ars longa, vita brevis
Paradise schreef:
05-04-2026 10:51
Ik had toch al meermaals gezegd dat ik het niet over groeten had?

Maak je overal zo'n slapstick van in het leven?

En iemand die niest, is vaak niet ziek.

En in een restaurant zegt de bediening ook geen eet smakelijk. Het is niet netjes zelfs in dat geval.

Ik heb het idee dat jouw wensen ook niet het resultaat zijn van vriendelijkheid, maar van het opdringen van jouw gewoontes.

Degene waar ik kom wel en bij ons thuis zeggen we allemaal eet smakelijk als we zien dat een ander iets gaat eten.
En mensen die zich ergeren aan allerhande beleefdheidsfratsen die ergeren zich maar een ongeluk daar ga ik me niet druk om maken want niet mijn probleem.
thanx schreef:
05-04-2026 11:07
Kan ik haar geluid nog steeds slecht hebben.
Ik werk met gehandicapten, die smeren b.v. met poep. Ja, ze zijn zwaar gehandicapt. Moet ik datdan leuk vinden? Nee.
Wat een merkwaardige vergelijking.
Si abra la puerta hay lobos.
Anna75 schreef:
05-04-2026 11:44
Ik lig in het zkh en ik heb elke ochtend hetzelfde gesprek en telkens denk ik: Huh?

Situatie: student maakt mijn kamer en badkamer schoon.
Ik: Bedankt!
Student: Geen probleem.

Ik (intern): Ja, nee, het ís ook geen probleem, ik bedank je maar nu jij zegt dat het geen probleem is, lijkt het toch of jij hier de groothartige bent en er dus eigenlijk wel een probleem is?

Okee, misschien lig ik hier te lang :facepalm: .
Ik merk dit bij jonge mensen, die zeggen niet meer 'graag gedaan' of 'geen dank.' Maar ze bedoelen in principe hetzelfde. Toch komt het op boomers zoals jij en ik merkwaardig over.
Overigens vind ik het enorm onzinnig ergerniswekkend dat mensen zich zo storen aan sociaal gebabbel. Het doet geen pijn, het zijn gewoon formules, sociale conventies die het dagelijks leven prettiger zouden moeten maken. Die man in de lift heeft misschien ook net heel slecht nieuws gehoord, weet jij veel.
Intussen nieuwe ergernis: toe nou toch ziekenhuiskeuken, verpest toch niet mijn gezellige paaspoffertjes door er wéér extra eiwitten ofzo in te gooien zodat ze een raar bijsmaakje hebben. Geef me dan gewoon patat met mayo voor de extra calorieën. Of een eierbal, het plaatselijke culinaire hoogstandje.

Note to self: het is hier geen hotel.
Ars longa, vita brevis
thanx schreef:
05-04-2026 11:05
Nee.
Hij vertrekt elke ochtend te laat. Blijkbaar kan dat op zijn werk?
Bij mijn werk iig niet.
En de tandarts vergeet hij de helft van de keren (gelukkig heeft hij nooit iets aan zijn tanden).

Kennelijk wel. o_o
Bijzonder he.....
Rabarbara schreef:
05-04-2026 12:08
Overigens vind ik het enorm onzinnig ergerniswekkend dat mensen zich zo storen aan sociaal gebabbel. Het doet geen pijn, het zijn gewoon formules, sociale conventies die het dagelijks leven prettiger zouden moeten maken. Die man in de lift heeft misschien ook net heel slecht nieuws gehoord, weet jij veel.
Dit topic gaat over onzinnige ergernissen.

Zo is het cirkeltje weer rond. Ik bedoel: de ergernissen van anderen zijn voor anderen weer een ergernis.

En sommige sociale conventies maken het leven voor anderen niet prettiger. Dat kun je nu eenmaal niet afdwingen.
paradise wijzigde dit bericht op 05-04-2026 12:23
6.14% gewijzigd
Rabarbara schreef:
05-04-2026 12:06
Ik merk dit bij jonge mensen, die zeggen niet meer 'graag gedaan' of 'geen dank.' Maar ze bedoelen in principe hetzelfde. Toch komt het op boomers zoals jij en ik merkwaardig over.
I know, ik boomer erop los. Mijn puberdochter dacht een tijdje geleden dat ik kwaad op haar was omdat ik op Whatsapp ik mijn zin eindigde met een punt. Ze kijkt er alleen nog maar op om haar bejaarde moeder een plezier te doen.
Ars longa, vita brevis
Anna75 schreef:
05-04-2026 12:23
I know, ik boomer erop los. Mijn puberdochter dacht een tijdje geleden dat ik kwaad op haar was omdat op ik Whatsapp ik mijn zin eindigde met een punt. Ze kijkt er alleen nog maar op om haar bejaarde moeder een plezier te doen.

hahaha ja. :rofl: Een zin eindigen met een punt is heel agressief vinden jongeren.
Sierlijk schreef:
04-04-2026 21:25
Ik ook. Ik stuur vaak meerdere appjes. Dat is omdat ik het op de laptop typ, en bij elke enter wordt de tekst verzonden. Het alternatief is geen enters. En dan wordt het een lange brij van woorden. Ziet er ook niet uit.

:whip: Enter+Shift
pepexx schreef:
05-04-2026 11:01
Dan ben ik er ook 1, fijn om te weten.
Ik ben er ook 1 van.
Alles gaat voorbij
Rabarbara schreef:
Precies, een beetje vriendelijkheid kost niks.
Alles gaat voorbij
juliet64 schreef:
04-04-2026 19:27
Nou maak je maar geen zorgen hoor, het is niet zo dat ik iemand erop aanspreek ofzo. Ik lijd in stilte :proud: (en dit was toch een topic voor onzinnige ergernissen? Dus ff rustig aan maar)
+1 En eens met je! En nee,je hebt de discussie niet aangezwengeld. 😉
madamebijoux wijzigde dit bericht op 05-04-2026 12:40
12.13% gewijzigd
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Rabarbara schreef:
Een ander voorbeeld: ik vier mijn verjaardag niet. Toch moet ik elk jaar op mijn verjaardag appjes beantwoorden van collega's. Want die verjaardag moet in groepsappen vermeld worden.
Terwijl ik mijn verjaardag verder dus niet vier en eigenlijk vooral somber ben op mijn verjaardag.

Ik antwoord altijd vriendelijk en ook enthousiast. Anders ben ik maar een vervelende zeur die de boel verpest.

Ik ga ook liever niet op mijn verjaardag werken, omdat ik felicitaties in real life erg ongemakkelijk vind. Vooral als er gezongen wordt. Ik doe dan maar een beetje mee. Maar gelukkig word ik er niet van.

Als je zelf niet zo houdt van bepaalde sociale conventies moet je je schikken naar anderen die vinden dat het er wel bij hoort. Ik hoor bij een minderheid, dat moet ik accepteren, maar ik vind het soms wel irritant.

Ik wil de sfeer voor anderen niet verpesten. Dat betekent dat ik anderen wel feliciteer met verjaardagen en meedoe met de pot. En zo houd ik het misschien zelf ook wel in stand.

Maar goed. Soms kan het wel pijn doen dus. Dat slaat waarschijnlijk nergens op. Maar sociale conventies maken niet voor iedereen het leven prettiger.
paradise wijzigde dit bericht op 05-04-2026 12:43
8.87% gewijzigd
Sierlijk schreef:
04-04-2026 21:25
Ik ook. Ik stuur vaak meerdere appjes. Dat is omdat ik het op de laptop typ, en bij elke enter wordt de tekst verzonden. Het alternatief is geen enters. En dan wordt het een lange brij van woorden. Ziet er ook niet uit.
Inderdaad vind ik meerdere berichten en korter makkelijker. In plaats van een woordenbrei tenzij het over "een onderwerp gaat".
Solomio schreef:
04-04-2026 21:58
Ik reageer meestal met: 'te laat, ik heb het al te pakken'.
Ik zeg dan b.v. "dat had je eerder moeten zeggen. " 😂
juliet64 schreef:
05-04-2026 10:35
Vind je dit serieus respectloos? Mijn kind zou zoiets vroeger ook gezegd kunnen hebben. Grappig juist.
Helemaal mee eens.
If at first you don't succeed, just give up. No need to make it weird.
Week 16 van de Extremely Demotivational Calendar
Amarens schreef:
05-04-2026 10:40
Ik zei ook niet dat jij helemaal flipte toch?

En verder weet ik niet wat je een ander wel mag wensen. Mag je iemand wel goedmorgen zeggen? Of als je weg gaat wel een prettig weekend wensen?
Ik vraag het maar even, want als eetsmakelijk en gezondheid al irritant is, dan denk ik dat mensen zelf een probleem hebben.
Dit topic heet 'onzinnige ergernissen'.
Waarom moet jij zo moeilijk doen over iemands onzinnige ergernis?
Dat is dan weer mijn (zinnige?) ergernis.
Paradise schreef:
05-04-2026 10:47
Een probleem nog wel.

Beatrijs Ritsema had daar ook ooit een vraag over.

De vraagsteller:
"Ik stoor mij aan mensen die bij niezen altijd ‘Gezondheid!’ zeggen en hiermee aandacht vestigen op deze fysieke reflex."

Beatrijs Ritsema:
"Wie ‘Gezondheid!’ na een nies zegt, reikt een verbaal zakdoekje aan. De kreet kan beter achterwege blijven, omdat niezen niet als communicatie is bedoeld en dus ook geen reactie nodig heeft. ‘Gezondheid!’ zeggen is een onuitroeibaar cliché, dat net als de vreugdeloze aansporing ‘Eet smakelijk’ helemaal nergens goed voor is."
:worship:
Amarens schreef:
05-04-2026 10:45
Ik hou daar echt geen rekening mee. Ik vind het heel normaal dat als iemand ziek is, je beterschap zegt. Of eetsmakelijk als je gaat beginnen met eten. Of prettig weekend als iemand weekend heeft.

Dat jij daar niet tegen kan, betekent niet dat een ander dat niet meer mag zeggen, zulke normale omgangsvormen. Het wordt steeds gekker.
Dat beweert dan ook niemand, dat is jouw invulling.
Blijf het vooral zeggen en laat anderen dat vooral irritant vinden. Prima toch?
Paradise schreef:
05-04-2026 11:00
Ja.

Ik heb het idee dat sommige mensen als kind extra gedrild zijn in beleefdheidsvormen.

Een aantal beleefdheidsvormen vind ik belangrijk en onmisbaar. Zoals iemand aankijken. Dankjewel zeggen. Groeten. Of iemand voor laten gaan. Ruimte maken voor een ander. Niet staren.

Maar die dingen waar het nu over gaat(eet smakelijk en gezondheid) zijn niet onmisbaar of belangrijk.

Het valt me ook op dat lang niet iedereen eet smakelijk of gezondheid roept. Het zijn altijd maar een paar van die getrainde robots.
Maar ook daar zullen anderen weer anders over denken.
thanx schreef:
05-04-2026 11:03
Ze zit idd op het randje.
Ik erger me dood aan hoe kim feenstra praat.
Ze zit momenteel in roadtrippers vips, maar wat een stem zeg! Vreselijk.
Volgens mij is zij slechthorend en praat ze daardoor zo 'slecht'.

Edit: mosterd.
Niet zo moeilijk doen tegen je moeder zeggen vind ik erg grappig. Dat zei ik vroeger ook vaak tegen mijn vader en moeder of ik noemde ze plaaggeest. Maar goed,ik ben een stoute meid en gewoon slecht opgevoed. 🥺 😂

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven