Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zondag 5 april 2026 om 16:28
Die hypotheses die worden bewezen kunnen niet bestaan zonder een hele hoop hypotheses die onbewezen zijn (sommige hypotheses worden pas tientallen jaren later bewezen).
En ook voor die hypotheses die achteraf niet klopten: we hebben als mensheid heel veel te danken aan geprutst, gefilosofeer, doorgekraste hypotheses, halve ontwerpen en toevallige ontdekkingen.
zondag 5 april 2026 om 16:29
thanx schreef: ↑05-04-2026 10:54Ik ben idd al vaker niet meer naar een afspraak gegaan. En ben ook al zonder mijn man gegaan.
Kreeg ik n 20 minuten (tel daarbij op de 30 minuten die ik al thuis had gewacht) een telefoontje, waar ik was?
Nou, al bij ruud en margo.
Nou, helemaal pussig was hij.
Gelukkig kennen ruus en margo hem langer.
Ze zeggen altijd: die komt nog eens te laat op zijn eigen begrafenis.
Ik haat het als mensen altijd te laat komen. Geloof ook nooit het excuus dat ze er niets aan kunnen doen.
Frankly my dear, I don"t give a damn
zondag 5 april 2026 om 16:30
Heeft het bij jou zin om op tijd te zijn bij de tandarts?
zondag 5 april 2026 om 16:31
En daar zit het verschil, dat had Kamille ook kunnen doen als ze zich al zo lang afvroeg wat het nut is van theoretische natuurkunde. Maar het spuien van ongefundeerde vooroordelen is natuurlijk een stuk leuker. Of zo.
Graftak!
zondag 5 april 2026 om 16:32
Vraag het niet aan mij. Ik zit met Mike and the Mechanics in mijn hoofd. Ik kom er niet vanaf.
Maar het zou goed kunnen dat iemand mij bedoelt, want ik heb volgens mij onlangs puntjes gebruikt...
Daarnaast heb ook de irritante neiging off topic te gaan.
Ars longa, vita brevis
zondag 5 april 2026 om 16:33
Ik denk eraan omdat de vriendin voor wie ik (en anderen) mantelzorg in dezelfde omstandigheden verkeert als jij. Alleen laat zij haar ergernis nooit zien of horen. En dat is best lastig, want ze heeft het echt zwaar, dus de angst dat ik dan ook nog iets zou doen of zeggen dat ze ergerlijk vindt, maar wat ze nooit zal zeggen (daar is ze veel te vriendelijk voor), dat maakt me wel eens verdrietig. Dan had ik, denk ik, liever dat ze af en toe wat mopperde. Mopperen is ook een teken dat er nog ruimte over is om je druk te maken om onzin, denk ik wellicht ten onrechte.Anna75 schreef: ↑05-04-2026 16:18Maar ik ga zo beginnen in Het wonder van Noorden over een ingemetselde non in Aduard. Ik wilde het aan verschillende jarigen geven, alleen was ik de enige die dit een intrigerend concept vond. Nu heb ik dat boek dus zelf gekregen. En heel dure maar toch vieze bonbons.
Afijn, je hebt er geen klap aan, maar ik leef met je mee. Ik gun je fijnere tijden, zonder infecties en andere lastpakken die je de lol van het leven in meer of mindere mate ontnemen.
En vieze bonbons, net als smakeloos gebak of tegenvallende saucijzenbroodjes: heel ergerlijk!
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 5 april 2026 om 16:33
ladadieladieda schreef: ↑05-04-2026 16:30Heeft het bij jou zin om op tijd te zijn bij de tandarts?hier niet hoor, ik doe er geen enkele moeite voor. Dan kom ik 10 minuten te laat binnen, en de 3 mensen die hun afspraak voor mij hadden zitten ook nog te wachten.
Dat klopt, tandarts loopt altijd uit!
Vervang tandarts voor iets anders waarbij het wel belangrijk is dat je op tijd komt. Bijvoorbeeld op een uitvaart.
zondag 5 april 2026 om 16:34
zondag 5 april 2026 om 16:40
Ik ken iemand die altijd te vroeg komt. Spreek je om 18.00 uur af, staat ze om 17.30 uur voor de deur. Ik moet zeggen: da's ook best hinderlijk.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 5 april 2026 om 16:42
Dat vraag ik me af. Ik heb gelezen dat er zoiets bestaat als tijdblindheid (zoiets als dyslexie maar dan met tijd). Vooral mensen met ADHD schijnen er vaker last van te hebben. Maar linkjes naar onderzoek kan ik zo snel niet vinden, dus misschien klets ik wel uit mijn nek.
Graftak!
zondag 5 april 2026 om 16:44
zondag 5 april 2026 om 16:54
Een vriendin van mij komt op informele afspraken zo goed als altijd te laat, meestal véél te laat. Ik denk dat ze daar echt niets aan kan doen, ze realiseert zich niet eens dat het weleens vervelend kan zijn voor de "wachter".
Als ze onderweg is kan ze opeens in beslag worden genomen door iets wat ze tegenkomt. Ze vergeet dan alles om zich heen. Dat "iets" kan van alles zijn: een mooi stukje natuur, een persoon met wie ze aan de praat raakt, een wandelpad, een leuk terrasje, een plas waarin gezwommen kan worden, noem maar op.
Ik ken haar al decennialang en het is nooit veranderd. In het begin ergerde ik me er nog aan, maar dat is allang niet meer zo. Het is beslist geen ongeinteresseerdheid, ze heeft hier nauwelijks macht over.
Als ze onderweg is kan ze opeens in beslag worden genomen door iets wat ze tegenkomt. Ze vergeet dan alles om zich heen. Dat "iets" kan van alles zijn: een mooi stukje natuur, een persoon met wie ze aan de praat raakt, een wandelpad, een leuk terrasje, een plas waarin gezwommen kan worden, noem maar op.
Ik ken haar al decennialang en het is nooit veranderd. In het begin ergerde ik me er nog aan, maar dat is allang niet meer zo. Het is beslist geen ongeinteresseerdheid, ze heeft hier nauwelijks macht over.
zondag 5 april 2026 om 16:57
Mijn favoriete tijdschrift voor wetenschappelijke publicaties schrijft er zelfs over!Lady*Voldemort schreef: ↑05-04-2026 16:42Dat vraag ik me af. Ik heb gelezen dat er zoiets bestaat als tijdblindheid (zoiets als dyslexie maar dan met tijd). Vooral mensen met ADHD schijnen er vaker last van te hebben. Maar linkjes naar onderzoek kan ik zo snel niet vinden, dus misschien klets ik wel uit mijn nek.
https://www.libelle.nl/lifestyle/kom-ji ... ~b75e147d/
zondag 5 april 2026 om 17:05
Mijn tandarts is altijd keurig op tijd.ladadieladieda schreef: ↑05-04-2026 16:30Heeft het bij jou zin om op tijd te zijn bij de tandarts?hier niet hoor, ik doe er geen enkele moeite voor. Dan kom ik 10 minuten te laat binnen, en de 3 mensen die hun afspraak voor mij hadden zitten ook nog te wachten.
Was wel een ergernis toen ik nog in de gezondheidszorg werkte: patiënten die te laat kwamen 'omdat het toch altijd uitloopt'.
Ja, dan wel ja.
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 5 april 2026 om 17:06
Nou ja, die tests zijn hartstikke subjectief, dus dat kan best.
zondag 5 april 2026 om 17:07
Ja, ik weet dat, maar ik lees hier zo weinig begrip voor moeite met op tijd komen dat ik er even deze cynische stelling in gooide.Lady*Voldemort schreef: ↑05-04-2026 16:42Dat vraag ik me af. Ik heb gelezen dat er zoiets bestaat als tijdblindheid (zoiets als dyslexie maar dan met tijd). Vooral mensen met ADHD schijnen er vaker last van te hebben. Maar linkjes naar onderzoek kan ik zo snel niet vinden, dus misschien klets ik wel uit mijn nek.
Er wordt hier zowat gedaan alsof je geen klok kan kijken als je vaak te laat komt en/of schijt hebt aan alles en iedereen.
zondag 5 april 2026 om 17:08
Dit.Lady*Voldemort schreef: ↑05-04-2026 16:42Dat vraag ik me af. Ik heb gelezen dat er zoiets bestaat als tijdblindheid (zoiets als dyslexie maar dan met tijd). Vooral mensen met ADHD schijnen er vaker last van te hebben. Maar linkjes naar onderzoek kan ik zo snel niet vinden, dus misschien klets ik wel uit mijn nek.
Altijd zo makkelijk om te denken dat een ander wel ff kan veranderen.
zondag 5 april 2026 om 17:15
Wat ontzettend lief!WoonWens schreef: ↑05-04-2026 16:33Ik denk eraan omdat de vriendin voor wie ik (en anderen) mantelzorg in dezelfde omstandigheden verkeert als jij. Alleen laat zij haar ergernis nooit zien of horen. En dat is best lastig, want ze heeft het echt zwaar, dus de angst dat ik dan ook nog iets zou doen of zeggen dat ze ergerlijk vindt, maar wat ze nooit zal zeggen (daar is ze veel te vriendelijk voor), dat maakt me wel eens verdrietig. Dan had ik, denk ik, liever dat ze af en toe wat mopperde. Mopperen is ook een teken dat er nog ruimte over is om je druk te maken om onzin, denk ik wellicht ten onrechte.
Afijn, je hebt er geen klap aan, maar ik leef met je mee. Ik gun je fijnere tijden, zonder infecties en andere lastpakken die je de lol van het leven in meer of mindere mate ontnemen.
En vieze bonbons, net als smakeloos gebak of tegenvallende saucijzenbroodjes: heel ergerlijk!
Okee, op basis van dit topic kan ik net zo goed mijn forumnaam veranderen in AnnaZeiksnor75, maar in het dagelijks leven ben ik heel opgeruimd. Terwijl, ik ben al drie keer nét niet overleden. En nu is het ook meer een kwestie van 'so far so good'. Daar kan ik mee omgaan en ik hoef het daar niet telkens over te hebben. Als je zelf namelijk ergens middenin zit, dan is het anders. Dan denken anderen dat je doodongelukkig bent, maar in mijn geval is dat niet zo.
En dat is wellicht voor jouw vriendin ook het geval. Die ontploft van binnen van geluk omdat ze een vriendin heeft als jij, die niet zegt: 'Bel maar als er iets is' maar er daadwerkelijk voor haar is. Dan hoeft ze niet meer zoveel te zeggen.
Ik heb me ooit eens ontzettend geërgerd aan een vriendin. Die boog zich dan voorover, keek me diep in de ogen en vroeg dan: 'Hoe gaat het nu écht met je?' Ja ehm, goed. Ik had het al vaak genoeg over mezelf. Maar daar zat de ergernis niet in. Ze liet zelf namelijk nooit iets los.
Ars longa, vita brevis
zondag 5 april 2026 om 17:25
Oh vréselijk. Of van die lui die in de derde persoon tegen je praten: 'en hoe is het met Lady*Voldemort?' Moordneigingen.Anna75 schreef: ↑05-04-2026 17:15
Ik heb me ooit eens ontzettend geërgerd aan een vriendin. Die boog zich dan voorover, keek me diep in de ogen en vroeg dan: 'Hoe gaat het nu écht met je?' Ja ehm, goed. Ik had het al vaak genoeg over mezelf. Maar daar zat de ergernis niet in. Ze liet zelf namelijk nooit iets los.
Graftak!
zondag 5 april 2026 om 17:25
Bij formele afspraken zorg ik ervoor dat mijn geplande aankomsttijd vroeg genoeg ligt. Dan ben ik te laat voor mijn geplande aankomsttijd maar op tijd voor mijn afspraak. Bij een uitvaart is dat ruim op tijd, bij de tandarts een paar minuten.
Als ik bij een vriendin op de koffie ga, ben ik precies op tijd of 2 minuten te laat.
Op mijn sporttraining ben ik precies op tijd.
Het maakt voor mij niet of ik een uur de tijd heb om me klaar te maken of een kwartier. Ik eindig altijd gehaast.
Maar van te vroeg komen houd ik ook niet. Bij de tandarts of bij een uitvaart kun je dan nog wel wachten en heeft niemand last van je. Maar ik zal me niet zo snel een half uur te vroeg bij een sollicitatiegesprek melden. Je kan de ander toch onbedoeld wel een beetje onder druk zetten. Dan nog maar even in de auto wachten. En bij een sociale afspraak zal ik ook zeker niet meer dan 5 minuten te vroeg komen. Vind ik zelf namelijk absoluut niet fijn. Liever iets te laat dan te vroeg.
zondag 5 april 2026 om 17:34
Ja, wat mankeert mensen toch? En het ergste is, JE MAG ER NIKS VAN ZEGGEN.Lady*Voldemort schreef: ↑05-04-2026 17:25Oh vréselijk. Of van die lui die in de derde persoon tegen je praten: 'en hoe is het met Lady*Voldemort?' Moordneigingen.
(Ik vroeg Anna alleen maar: 'En, hoe is het met Anna?' waarop zij weer zo chagrijnig reageerde, nou denk ik dan, kun je niet een beetje gezelliger doen?)
Ars longa, vita brevis
zondag 5 april 2026 om 17:34
Dat is dan wel passend.Lady*Voldemort schreef: ↑05-04-2026 17:25Oh vréselijk. Of van die lui die in de derde persoon tegen je praten: 'en hoe is het met Lady*Voldemort?' Moordneigingen.
Everything is possible for the one who believes.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in