Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 1929 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Paradise schreef:
05-04-2026 12:38
Een ander voorbeeld: ik vier mijn verjaardag niet. Toch moet ik elk jaar op mijn verjaardag appjes beantwoorden van collega's. Want die verjaardag moet in groepsappen vermeld worden.
Terwijl ik mijn verjaardag verder dus niet vier en eigenlijk vooral somber ben op mijn verjaardag.

Ik antwoord altijd vriendelijk en ook enthousiast. Anders ben ik maar een vervelende zeur die de boel verpest.

Ik ga ook liever niet op mijn verjaardag werken, omdat ik felicitaties in real life erg ongemakkelijk vind. Vooral als er gezongen wordt. Ik doe dan maar een beetje mee. Maar gelukkig word ik er niet van.

Als je zelf niet zo houdt van bepaalde sociale conventies moet je je schikken naar anderen die vinden dat het er wel bij hoort. Ik hoor bij een minderheid, dat moet ik accepteren, maar ik vind het soms wel irritant.

Ik wil de sfeer voor anderen niet verpesten. Dat betekent dat ik anderen wel feliciteer met verjaardagen en meedoe met de pot. En zo houd ik het misschien zelf ook wel in stand.

Maar goed. Soms kan het wel pijn doen dus. Dat slaat waarschijnlijk nergens op. Maar sociale conventies maken niet voor iedereen het leven prettiger.

O, ik heb precies hetzelfde. Om één of andere reden accepteert men mijn aversie tegen mijn verjaardag niet. Elk jaar weer krijg ik blije felicitaties en ingezongen verjaardagsdeuntjes in mijn Whatsapp.
Als ik op mijn werk kom probeer ik ongezien wat koeken en bonbons op de tafels in de personeelsruimte te schikken, maar zodra de collega's mij betrappen, en dat gebeurt elk jaar weer, stuiven ze met uitgestoken handen en gespreide armen op me af. "O, dank jullie wel hoor, wat lief" glimlach ik dan.

Ik ben standaard verdrietig op mijn verjaardag. De dagen ervoor ervaar ik flinke stres. En toch probeer ik dankbaar te lachen, want de mensen bedoelen het goed.
Anna75 schreef:
05-04-2026 11:44
Ik lig in het zkh en ik heb elke ochtend hetzelfde gesprek en telkens denk ik: Huh?

Situatie: student maakt mijn kamer en badkamer schoon.
Ik: Bedankt!
Student: Geen probleem.

Ik (intern): Ja, nee, het ís ook geen probleem, ik bedank je maar nu jij zegt dat het geen probleem is, lijkt het toch of jij hier de groothartige bent en er dus eigenlijk wel een probleem is?

Okee, misschien lig ik hier te lang :facepalm: .
Maar wat zou hij dan moeten zeggen: graag gedaan?
Dan liegt ie. Hij is netjes opgevoed en wil niet liegen waarschijnlijk.
Geen dank wil zeggen: een bedankje is niet nodig.

Dus als jij nou gewoon stopt met hem te bedanken is t probleem opgelost!
smorre wijzigde dit bericht op 05-04-2026 13:33
Reden: Autocorrect
0.47% gewijzigd
In de Volkskrant van dit weekend staat een mooi wetenschappelijk artikel over tijd. De conclusie is dat tijd een illusie is.

Onthoud dit lieve mensen.
juliet64 schreef:
05-04-2026 10:35
Vind je dit serieus respectloos? Mijn kind zou zoiets vroeger ook gezegd kunnen hebben. Grappig juist.
Eens en ik zeg dit nog steeds maar mijn directheid wordt me niet altijd in dank afgenomen. 😢 Mijn oma noemde me vaak een stout kind en dat was niet voor niets. Begin er bijna trots op te worden. 😂
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
Bomen die gewurgd worden door hedera. Ik kan er gewoon niet tegen.
Soms heb ik zo'n dag dat ik denk: misschien moet ik maar gewoon een geit kopen en ergens op een berg gaan wonen.
Paradise schreef:
05-04-2026 11:12
Dit is inderdaad erg irritant.

Niet in een ziekenhuis, maar alsnog vervelend: ik haalde een tijdje geleden koffie bij een tankstation. Bij de automaat. En een medewerker zei tegen mij: 'Zo, even lekker een bakje koffie. Daar knap je van op!'

Zelfde categorie als mensen die quasi grappig aan je vragen: 'Lekke band?', terwijl je met een fiets met lekke band aan het lopen bent.

Die mensen vinden dat vast allemaal heel gezellig. Maar ik word er woedend van.
Och echt? Voor mij valt zoiets nou juist in de categorie van kleine geluksmomentjes. Ook dat wensen van gezondheid als je niest of als je een broodje uit je tas pakt "laat het je smaken" vallen daar voor mij onder. Ik kan daar echt heel warm van worden van binnen juist. Toch alsof je heel eventjes met die persoon in verbinding bent, ook al ken je hem niet en zul je hem nooit meer zien.

Het allermooist vond ik dat ooit iemand tegen mij zei: "mevrouw u kijkt zo verdrietig, het is zo'n mooie dag" van een lieve oudere dame in de stadstuintjes waar ik aan het wandelen was. Dat heb ik altijd onthouden.
cognac schreef:
05-04-2026 14:52
Och echt? Voor mij valt zoiets nou juist in de categorie van kleine geluksmomentjes. Ook dat wensen van gezondheid als je niest of als je een broodje uit je tas pakt "laat het je smaken" vallen daar voor mij onder. Ik kan daar echt heel warm van worden van binnen juist. Toch alsof je heel eventjes met die persoon in verbinding bent, ook al ken je hem niet en zul je hem nooit meer zien.

Het allermooist vond ik dat ooit iemand tegen mij zei: "mevrouw u kijkt zo verdrietig, het is zo'n mooie dag" van een lieve oudere dame in de stadstuintjes waar ik aan het wandelen was. Dat heb ik altijd onthouden.
Het was ook de toon. Maar die komt niet over zo als ik het hier typ.

Ik heb ook ooit een persoonlijk compliment gekregen van een oudere dame. Ik voelde me die dag niet goed, en haar compliment vond ik erg fijn. Ik liep op straat. Mevrouw wilde wat vragen. Dacht ik. Maar ze wilde even zeggen dat ik er zo leuk uitzag. Of iets in die strekking.

Maar dat voelde gemeend. En ook iets dat ik niet had verwacht. Ook over mijzelf niet.

Zo'n bakje koffie: Ja, ik weet dat het lekker is en dat ik er van op knap. Daarom neem ik er ook een.

En ik weet dat mijn band lek is. Daar hoef je mij niet op te wijzen op het moment dat ik met mijn fiets aan het zeulen ben.

Dus ik ben echt niet tegen interactie. Maar wel als het door captain obvious wordt uitgesproken. Maar een oprecht gebaar? Daar kan ik ook erg gelukkig van worden.
smorre schreef:
05-04-2026 13:31
Maar wat zou hij dan moeten zeggen: graag gedaan?
Dan liegt ie. Hij is netjes opgevoed en wil niet liegen waarschijnlijk.
Geen dank wil zeggen: een bedankje is niet nodig.

Dus als jij nou gewoon stopt met hem te bedanken is t probleem opgelost!
Nou ja, Ampère (dit is de autocorrectversie van jouw naam :-)). Ik kom hier om ongegeneerd te klagen en jij komt met een zinvolle oplossing. Dat is de bedoeling natuurlijk niet.

En het is sterker dan ik. Ik kan iemand niet níet bedanken als diegene mijn omgeving schoonhoudt. Een duim opsteken kan ook niet want dat komt agressief over.

Djiezzz, ik moet echt naar huis.
Ars longa, vita brevis
smorre schreef:
05-04-2026 13:34
In de Volkskrant van dit weekend staat een mooi wetenschappelijk artikel over tijd. De conclusie is dat tijd een illusie is.

Onthoud dit lieve mensen.
Nou dat vond ik toch een bijzonder artikel. Ik vraag me altijd af of theoretisch natuurkundigen überhaupt nut hebben in de wetenschap. Ze verzinnen gewoon iets en besteden dan jaren aan het bewijzen van een zelfverzonnen hypothese. Dat is toch bijzonder? En als het niet bewezen kan worden is dat op zichzelf weer een publicatie waard. En maar een beetje slim lopen doen met zijn allen. Heel apart.
Anna75 schreef:
05-04-2026 15:15
Nou ja, Ampère (dit is de autocorrectversie van jouw naam :-)). Ik kom hier om ongegeneerd te klagen en jij komt met een zinvolle oplossing. Dat is de bedoeling natuurlijk niet.

En het is sterker dan ik. Ik kan iemand niet níet bedanken als diegene mijn omgeving schoonhoudt. Een duim opsteken kan ook niet want dat komt agressief over.

Djiezzz, ik moet echt naar huis.
Dat zou fijn zijn inderdaad. Weet je al of ze je overmorgen laten gaan, of blijft dat nog even spannend?
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
KamilleT schreef:
05-04-2026 15:32
Nou dat vond ik toch een bijzonder artikel. Ik vraag me altijd af of theoretisch natuurkundigen überhaupt nut hebben in de wetenschap. Ze verzinnen gewoon iets en besteden dan jaren aan het bewijzen van een zelfverzonnen hypothese. Dat is toch bijzonder? En als het niet bewezen kan worden is dat op zichzelf weer een publicatie waard. En maar een beetje slim lopen doen met zijn allen. Heel apart.
Eh, weet je het wel zeker, deze reactie?

In het artikel gaat het ook over quantummechanica. Dat zorgt inmiddels voor baanbrekende technologie.

En er was ooit een andere theoretisch natuurkundige die filosofeerde over tijd. Die man had ook een zelfverzonnen hypothese.

Die man heette Einstein. Dankzij zijn gefilosofeer over tijd kunnen we vandaag de dag google maps gebruiken.

Ik snap er de ballen van hoe het exact werkt. Of ongeveer, daar snap ik de ballen ook niet van. Maar dit soort werk 'slim lopen doen met zijn allen' vind ik een beetje stompzinnig.
Paradise schreef:
05-04-2026 15:45
Eh, weet je het wel zeker, deze reactie?

In het artikel gaat het ook over quantummechanica. Dat zorgt inmiddels voor baanbrekende technologie.

En er was ooit een andere theoretisch natuurkundige die filosofeerde over tijd. Die man had ook een zelfverzonnen hypothese.

Die man heette Einstein. Dankzij zijn gefilosofeer over tijd kunnen we vandaag de dag google maps gebruiken.

Ik snap er de ballen van hoe het exact werkt. Of ongeveer, daar snap ik de ballen ook niet van. Maar dit soort werk 'slim lopen doen met zijn allen' vind ik een beetje stompzinnig.
Degenen die we allemaal kennen hebben hun hypothese wel bewezen, of en passant iets anders ontdekt.
:HA:
Beenvormen in skinnyjeans.
Volslagen onzinnig, maar ik kan het niet aanzien, ongeacht de vorm van de benen. Ik wil die beenvormen niet zien, níét in die skinnypijpen.
Ik erger me aan alle discussies die hier ontstaan over ergernissen.
Ook al begrijp je het niet, of al deel je de ergernis niet, dat doet er toch niet toe?
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
KamilleT schreef:
05-04-2026 15:32
Waarmee maar weer eens bewezen is dat dom doen een stuk gemakkelijker is dan slim doen.
Graftak!
WoonWens schreef:
05-04-2026 15:43
Dat zou fijn zijn inderdaad. Weet je al of ze je overmorgen laten gaan, of blijft dat nog even spannend?
Ik: Ja, wat attent dat je daaraan denkt!
Jij: geen probleem!

:HA: (Ik probeer mezelf ook maar bezig te houden hier).

Ja, ik mag inderdaad overmorgen naar huis, dat klinkt een stuk beter dan dinsdag.

Het spannende is vooral of de bacterie nu het loodje gaat leggen want dit is :swear: de derde keer dit kalenderjaar dat ik in het zkh lig.

Maar ik ga zo beginnen in Het wonder van Noorden over een ingemetselde non in Aduard. Ik wilde het aan verschillende jarigen geven, alleen was ik de enige die dit een intrigerend concept vond. Nu heb ik dat boek dus zelf gekregen. En heel dure maar toch vieze bonbons.
Ars longa, vita brevis
Solomio schreef:
05-04-2026 16:12
Ik erger me aan alle discussies die hier ontstaan over ergernissen.
Ook al begrijp je het niet, of al deel je de ergernis niet, dat doet er toch niet toe?

Nah. Bepaalde ergernissen getuigen voor mij toch van een wereldbeeld dat op zijn zachtst gezegd het mijne niet is, zeg maar. En dan moet ik me echt heel erg inhouden om daar niet over in discussie te gaan.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
05-04-2026 16:17
Waarmee maar weer eens bewezen is dat dom doen een stuk gemakkelijker is dan slim doen.
Flauw

Ik snap best dat de meeste mensen het nut van zoiets abstracts als theoretische natuurkunde niet zien. Ik moet het ook Googlen.
Toch ben ik niet dom.
Lady*Voldemort schreef:
05-04-2026 16:19
Nah. Bepaalde ergernissen getuigen voor mij toch van een wereldbeeld dat op zijn zachtst gezegd het mijne niet is, zeg maar. En dan moet ik me echt heel erg inhouden om daar niet over in discussie te gaan.
En dat mag.
En daar mag ik me dan weer (onzinnig) aan ergeren.

Overigens gaat de discussie meestal niet over de ergernissen, maar over allerlei bijkomende uitspraken.
KamilleT, Wat een opmerkelijke visie op de natuurwetenschappen houd jij erop na.
Ars longa, vita brevis
Solomio schreef:
05-04-2026 16:22
En dat mag.
En daar mag ik me dan weer (onzinnig) aan ergeren.

Overigens gaat de discussie meestal niet over de ergernissen, maar over allerlei bijkomende uitspraken.
En Solomio... Dat mág (erger ik me altijd kapot aan).
Ars longa, vita brevis
Lieneke schreef:
05-04-2026 16:12
Beenvormen in skinnyjeans.
Volslagen onzinnig, maar ik kan het niet aanzien, ongeacht de vorm van de benen. Ik wil die beenvormen niet zien, níét in die skinnypijpen.
Heb je dat alleen bij jeans of ook bij leggings, panty’s, blote benen etc?
Everything is possible for the one who believes.
Moiren schreef:
05-04-2026 16:26
Heb je dat alleen bij jeans of ook bij leggings, panty’s, blote benen etc?

Nee, helemaal niet, echt alleen bij skinny jeans.
Anna75 schreef:
05-04-2026 16:23
En Solomio... Dat mág (erger ik me altijd kapot aan).
Wie ergerde zich ook alweer aan de puntjes??? (Meerdere vraagtekens is ook irritant, toch???)

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven