Vieren jullie Pasen?
zondag 5 april 2026 om 21:08
Ik vraag me af hoeveel mensen nog echt Pasen vieren. Bij mij thuis werd het nooit echt gevierd maar was het meer een ding voor op school en toen ik nog klein was gingen we wel eens eitjes zoeken bij familie of bij mijn vaders werk die iets georganiseerd had voor de kinderen van personeel. Later werd het meer een ding van even naar oma want die hechte er wel waarde aan. Soms haal ik wat luxere broodjes enzo maar gewoon omdat ik dat lekker vind.
Als ik de tv reclames moet geloven en al het speciale paas spul in alle winkels lijkt het net zo'n ding als kerst met gourmetten enzo. Ik hoor er eigenlijk nooit iemand over behalve als iemand echt nog kleine kinderen heeft.
Als ik de tv reclames moet geloven en al het speciale paas spul in alle winkels lijkt het net zo'n ding als kerst met gourmetten enzo. Ik hoor er eigenlijk nooit iemand over behalve als iemand echt nog kleine kinderen heeft.
zondag 5 april 2026 om 23:10
Hier niet heel uitgebreid. Wel heb ik paastakken staan en deden we een simpel paasontbijt met mooi servies, een paaskleed en paasservetten. En we hebben gegourmet. Maar met twee pubers is dat niet per se heel speciaal tafelen ofzo, na max een half uur is iedereen er wel weer klaar mee.
Meestal kijken we ook met hele gezin the passion, maar dat lukte dit jaar niet. En terugkijken voelt ook als mosterd. De extra vrije dag morgen komt me wel heel erg goed uit.
Meestal kijken we ook met hele gezin the passion, maar dat lukte dit jaar niet. En terugkijken voelt ook als mosterd. De extra vrije dag morgen komt me wel heel erg goed uit.
zondag 5 april 2026 om 23:17
Ik eet alleen paaseieren.
Met dank aan de plaatselijke scoutsvereniging dan nog, want tot gisterenmiddag was hier geen paasei te vinden.
Het enige wat ik vandaag gevierd heb is de verjaardag van mijn vader.
Ik heb dan weer wel een fles speciaal paas-bier voor hem gekocht omdat die hele supermarkt nu éénmaal vol lag met chocolade en paasbier. En hij zelf 0 idee had qua cadeau.
Met dank aan de plaatselijke scoutsvereniging dan nog, want tot gisterenmiddag was hier geen paasei te vinden.
Het enige wat ik vandaag gevierd heb is de verjaardag van mijn vader.
Ik heb dan weer wel een fles speciaal paas-bier voor hem gekocht omdat die hele supermarkt nu éénmaal vol lag met chocolade en paasbier. En hij zelf 0 idee had qua cadeau.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
zondag 5 april 2026 om 23:20
Ik ben katholiek gedoopt maar niet religieus opgevoed.
Vroeger thuis altijd wel paasontbijt (met matzes oa) en toen mijn ouders nog leefden en wij al uit huis waren, deden we wel altijd paasbrunch bij m'n moeder thuis. Inclusief paastakken en paaskleed etc. Maar sinds m'n ouders niet meer leven doen we er niet zo heel veel meer aan.
Vandaag zijn mijn zus en partner hier geweest. Lekker geborreld, hapjes en spelletjes gedaan. Ook leuk.
Vroeger thuis altijd wel paasontbijt (met matzes oa) en toen mijn ouders nog leefden en wij al uit huis waren, deden we wel altijd paasbrunch bij m'n moeder thuis. Inclusief paastakken en paaskleed etc. Maar sinds m'n ouders niet meer leven doen we er niet zo heel veel meer aan.
Vandaag zijn mijn zus en partner hier geweest. Lekker geborreld, hapjes en spelletjes gedaan. Ook leuk.
Jankerd
maandag 6 april 2026 om 00:03
Nee, ik merk dat feestdagen me de laatste jaren steeds minder doen. Wij zijn als gezien niet religieus en het is maar een dag. Ik moet ook zeggen dat ik amper nog televisie kijk en dus heel weinig van alle commercials meekrijg. Heerlijk.
Hier vanochtend ontbeten met een extra ei en dat was het wel zo’n beetje. Zelfde geldt eigenlijk met kerst. Afgelopen jaar hebben we alleen een kerst lunch gehad en verder niets. Heel goed bevallen.
Hier vanochtend ontbeten met een extra ei en dat was het wel zo’n beetje. Zelfde geldt eigenlijk met kerst. Afgelopen jaar hebben we alleen een kerst lunch gehad en verder niets. Heel goed bevallen.
maandag 6 april 2026 om 00:27
maandag 6 april 2026 om 02:39
Ja. Mijn opa en oma maakten daar altijd een heel ding van. Eerst naar de mis (alleen oma, opa had iets tegen de pastoor in kwestie), opa ging intussen paaseieren en chocolade kippen en hazen verstoppen. En dan gingen we ‘los’ op zoek naar alle eieren en daarna brunch met de hele familie. Palmpasen was ook zo’n ding. Dan versierde je op school zo’n paasstok en mijn oma bestelde bij de bakker altijd van die speciale broodhaantjes die er dan bovenop werden vastgemaakt.
Mijn schoonvader is een Italiaan dus iedere Katholieke feestdag is een hele happening voor hem. Standaard een mini-versie van colomba di Pasqua voor ieder kleinkind (soort cake met gehakte nootjes en gekonfijte vruchten erdoor in de vorm van een vredesduif). Of het typisch is voor de regio waar hij vandaan komt weet ik niet maar hij maakt dan altijd een gigantisch buffet. Iedereen kan dan komen aanwaaien en snaaien.
Mijn moeder is niet katholiek maar is wel opgegroeid tussen katholieken in België. De eerste jaren van mijn leven heb ik mij vooral afgevraagd waarom de eieren bij ons thuis in de tuin door de klokken van Rome werden gebracht, en die bij opa en oma door de paashaas
Mijn schoonvader is een Italiaan dus iedere Katholieke feestdag is een hele happening voor hem. Standaard een mini-versie van colomba di Pasqua voor ieder kleinkind (soort cake met gehakte nootjes en gekonfijte vruchten erdoor in de vorm van een vredesduif). Of het typisch is voor de regio waar hij vandaan komt weet ik niet maar hij maakt dan altijd een gigantisch buffet. Iedereen kan dan komen aanwaaien en snaaien.
Mijn moeder is niet katholiek maar is wel opgegroeid tussen katholieken in België. De eerste jaren van mijn leven heb ik mij vooral afgevraagd waarom de eieren bij ons thuis in de tuin door de klokken van Rome werden gebracht, en die bij opa en oma door de paashaas
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
maandag 6 april 2026 om 09:03
maandag 6 april 2026 om 09:04
maandag 6 april 2026 om 10:26
Dan is het toch gewoon niet belangrijk genoeg voor je? Als je het echt zou willen kun je heus tussen het schoonmaken door wel een uurtje extra vrijmaken voor een brunch of een wat uitgebreider diner.
Wij hebben gisteren niks gevierd maar vandaag komen mijn ouders lunchen en vanavond gaan we gourmetten.
maandag 6 april 2026 om 10:32
Ja. Dat was hier gisteren ook het geval. Ook met kerst zit de kerk vol. Op reguliere zondagen is dat beduidend minder.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
maandag 6 april 2026 om 11:30
Als je familie in de buurt woont, wel ja. Maar een enkele reis is minimaal 2 uur.
Dus nee, daar vind ik het niet belangrijk genoeg voor.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
maandag 6 april 2026 om 14:33
Ik ben niet katholiek, maar woon in Spanje, en hier is semana santa echt wel iets. Ik heb de kinderbijbel gelezen om het wat te snappen inmiddels. Witte donderdag ben ik naar een processie geweest en was totaal onder de indruk van wat ik heb gezien. Ook de stilte van de echt grote mensenmassa was kippenvel. Dus echt vieren nee, maar ik probeer het wel te snappen.
maandag 6 april 2026 om 15:04
maandag 6 april 2026 om 15:05
Ik ben christelijk dus Pasen is wel echt een hoogtepunt. Goede Vrijdag ga ik meestal naar de kerk om de kruisweg te bidden. Dan zaterdag avond naar de Paaswake. Dat is altijd heel indrukwekkend, de kerk is dan helemaal donker en iedereen heeft een kaars en zo wordt het ligt dan doorgegeven. En dan op zondag ochtend meestal weer naar de kerk voor de Mis op eerste Paadag.
Daarna meestal thuis een feestelijke lunch en eieren zoeken.
Mijn (helemaal niet religieuze) oma vond Pasen altijd veel fijner dan Kerst want ze het was als feestdag veel relaxter zei ze, geen grootste verwachtingen qua eten, cadeautjes en versieringen. En ook nog lichter en beter weer. We gingen altijd bij haar eten met de Pasen. Gewoon gezellig samen zijn, wat chocolade eitjes en een relaxte maaltijd.
Daarna meestal thuis een feestelijke lunch en eieren zoeken.
Mijn (helemaal niet religieuze) oma vond Pasen altijd veel fijner dan Kerst want ze het was als feestdag veel relaxter zei ze, geen grootste verwachtingen qua eten, cadeautjes en versieringen. En ook nog lichter en beter weer. We gingen altijd bij haar eten met de Pasen. Gewoon gezellig samen zijn, wat chocolade eitjes en een relaxte maaltijd.
maandag 6 april 2026 om 15:18
Vroeger thuis werd de religieuze Pasen gevierd, niks leuks aan voor kinderen aangezien eitjes verstoppen en dergelijke heidens zijn en mijn ouders alles maar gedoe vonden, keer vaker naar de kerk en daarna kwamen meestal al mijn broers en zussen met aanhang koffie drinken en dat was het dan. Op de (openbare)basisschool maakten we een Palmpasen kruis met een broodhaantje en een slinger van snoepjes en daar liepen we dan een optochtje mee door de buurt.
Nu vier ik niks, toevallig vandaag gebruncht met twee kinderen en een schoonkind maar dat had net zo goed volgende week kunnen zijn.
Nu vier ik niks, toevallig vandaag gebruncht met twee kinderen en een schoonkind maar dat had net zo goed volgende week kunnen zijn.
maandag 6 april 2026 om 16:00
Wij vieren geen Pasen, we zijn niet religieus en ik heb ook helemaal niks met religie en ook niet met Pasen. Mijn partner is een extra dag vrij, dat is wel prettig. En we kopen paaseitjes, maar gewoon omdat die er in deze periode zijn en we ze lekker vinden. Wel een ei bij de lunch gegeten, maar dat was vooral omdat we die nog in de koelkast hadden staan en ze op moesten.
Ik krijg soms het idee dat voor de commercie Pasen het nieuwe kerst is of zo, en dat je het vooral moet vieren met feestelijk en luxe eten, zoals gourmetten. Maar dat vind ik dan weer iets dat echt bij kerst hoort.
Ik krijg soms het idee dat voor de commercie Pasen het nieuwe kerst is of zo, en dat je het vooral moet vieren met feestelijk en luxe eten, zoals gourmetten. Maar dat vind ik dan weer iets dat echt bij kerst hoort.
maandag 6 april 2026 om 17:39
Wij vieren het als kerkelijk feest, we vieren het in de kerk (maar daar zitten we elke week dus niet perse iets wat we enkel met Pasen doen). Wel extra dienst met Goede Vrijdag en ook in de stille week naar Pasen zijn er extra diensten (korte bijeenkomsten).
Qua eten vieren we het niet bijzonder. Iets meer luxe bij de lunch en 's avonds bij mijn moeder gegeten. 2e Pasen was een heerlijk rustige dag zonder verplichtingen.
Qua eten vieren we het niet bijzonder. Iets meer luxe bij de lunch en 's avonds bij mijn moeder gegeten. 2e Pasen was een heerlijk rustige dag zonder verplichtingen.
maandag 6 april 2026 om 17:44
Vind dat wel mooi dat je dat zegt. Voelt voor ons best apart (niet in de zin van 'verkeerd' maar enkel anders dan dat wij het kennen) dat voor velen Pasen niks meer is dan paaseieren, paashazen en een gevulde tafel. Wij staan zelf wel echt stil, vooral in de kerk, bij wat Pasen betekent. Verder vieren we het vast wel gewoon zoals andere mensen, hier ook echt wel iets meer luxe op tafel dan andere dagen, en we genieten van vrije tijd. Maar vind het wel iets toevoegen dat je echt weet wat je viert en daar in een kerkdienst bij stil staat. Ook de week naar Pasen toe, lijdenstijd, stille week, vind ik mooi om bij stil te staan.Redballoon schreef: ↑05-04-2026 21:36Wij vieren het niet behalve dan dat we wel genieten van de chocolade eitjes.
Ik had het er vandaag nog over met mijn dochter, dat ik het soms echt jammer vind dat we niet gelovig zijn. Het voelt met vele feestdagen alsof je niks viert. Alsof je op een feestje bent en niet weet wie er jarig is, haha. Ik verveel me dan ook stierlijk op dagen zoals tweede pinksterdag. Ik kan het niet goed omschrijven.
Eigenlijk hebben we alleen koningsdag, pud en nieuw en 5 mei dat echt voor iedereen hetzelfde is.
2e pinksterdag is voor ons overigens ook niks bijzonders hoor, gewoon een vrije dag, maar geen kerkdienst ofzo. Enkel met 1e pinksterdag. Maar Pinksteren voelt voor mij wel anders dan Pasen of Kerst.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 06-04-2026 17:55
11.82% gewijzigd
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in