Vieren jullie Pasen?
zondag 5 april 2026 om 21:08
Ik vraag me af hoeveel mensen nog echt Pasen vieren. Bij mij thuis werd het nooit echt gevierd maar was het meer een ding voor op school en toen ik nog klein was gingen we wel eens eitjes zoeken bij familie of bij mijn vaders werk die iets georganiseerd had voor de kinderen van personeel. Later werd het meer een ding van even naar oma want die hechte er wel waarde aan. Soms haal ik wat luxere broodjes enzo maar gewoon omdat ik dat lekker vind.
Als ik de tv reclames moet geloven en al het speciale paas spul in alle winkels lijkt het net zo'n ding als kerst met gourmetten enzo. Ik hoor er eigenlijk nooit iemand over behalve als iemand echt nog kleine kinderen heeft.
Als ik de tv reclames moet geloven en al het speciale paas spul in alle winkels lijkt het net zo'n ding als kerst met gourmetten enzo. Ik hoor er eigenlijk nooit iemand over behalve als iemand echt nog kleine kinderen heeft.
maandag 6 april 2026 om 17:51
Maaar hoezo voelt dat apart dan? Je wist toch al wel dat er mensen bestaan die niks hebben met christendom en kerk? Ik vind het tenminste helemaal niet apart dat er mensen bestaan die wel met pasen naar de kerk gaan en zo.Tulpje22 schreef: ↑06-04-2026 17:44Vind dat wel mooi dat je dat zegt. Voelt voor ons best apart dat voor velen Pasen echt niks meer is dan paaseieren, paashazen en een gevulde tafel. Wij staan zelf wel echt stil bij wat Pasen betekent. Verder vieren we het vast wel gewoon zoals andere mensen, hier ook echt wel iets meer luxe op tafel dan andere dagen, en we genieten van vrije tijd. Maar vind het wel iets toevoegen dat je echt weet wat je viert en daar in een kerkdienst bij stil staat. Ook de week naar Pasen toe, lijdenstijd, stille week, vind ik mooi om bij stil te staan.
Graftak!
maandag 6 april 2026 om 17:57
Heb m'n berichtje kleine beetje aangepast. Apart is ook niet het juiste woord. Tuurlijk snap ik dat men het anders viert dan wij. Nou ja weet niet hoe ik het uit moet leggen. Het hele paashaasverhaal en eieren zoeken is in ieder geval niet hoe wij Pasen vieren of dat we daaraan denken bij Pasen. Ik vind het zelf mooi dat het voor ons meer betekent dan dat. Maar snap uiteraard dat dat voor velen niet zo is, waar dus ook niks mis mee is. Maar nogmaals, vind het mooi dat het voor ons meer betekenis heeft en het eten echt op een 2e plek komt.
maandag 6 april 2026 om 18:02
Tulpje22 schreef: ↑06-04-2026 17:44Vind dat wel mooi dat je dat zegt. Voelt voor ons best apart (niet in de zin van 'verkeerd' maar enkel anders dan dat wij het kennen) dat voor velen Pasen niks meer is dan paaseieren, paashazen en een gevulde tafel. Wij staan zelf wel echt stil, vooral in de kerk, bij wat Pasen betekent. Verder vieren we het vast wel gewoon zoals andere mensen, hier ook echt wel iets meer luxe op tafel dan andere dagen, en we genieten van vrije tijd. Maar vind het wel iets toevoegen dat je echt weet wat je viert en daar in een kerkdienst bij stil staat. Ook de week naar Pasen toe, lijdenstijd, stille week, vind ik mooi om bij stil te staan.
2e pinksterdag is voor ons overigens ook niks bijzonders hoor, gewoon een vrije dag, maar geen kerkdienst ofzo. Enkel met 1e pinksterdag. Maar Pinksteren voelt voor mij wel anders dan Pasen of Kerst.
Ik geloof niet in het religieuze paasverhaal dus wat mij betreft valt er niks te vieren.
Ik heb tijd zat in de kerk gezeten en religieus geleefd om nu enorm content te zijn met het feit dat ik dat niet meer hoef, opgelucht ook trouwens.
maandag 6 april 2026 om 18:22
Meh, ik vind het toch allemaal een beetje overkomen alsof jij jezelf beter vindt of zo. Maar goed, ik ben blij dat jij blij bent met jouw manier van pasen vieren.Tulpje22 schreef: ↑06-04-2026 17:57Heb m'n berichtje kleine beetje aangepast. Apart is ook niet het juiste woord. Tuurlijk snap ik dat men het anders viert dan wij. Nou ja weet niet hoe ik het uit moet leggen. Het hele paashaasverhaal en eieren zoeken is in ieder geval niet hoe wij Pasen vieren of dat we daaraan denken bij Pasen. Ik vind het zelf mooi dat het voor ons meer betekent dan dat. Maar snap uiteraard dat dat voor velen niet zo is, waar dus ook niks mis mee is. Maar nogmaals, vind het mooi dat het voor ons meer betekenis heeft en het eten echt op een 2e plek komt.
Graftak!
maandag 6 april 2026 om 18:27
Ik heb niet zo erg lang religieus geleefd, ik viel op mijn negende al van mijn geloof. Maar dat was lang genoeg om nu nog te begrijpen wat mensen vinden in het geloof, en daar zul je me ook nooit badinerend over horen spreken. Beetje jammer dat het voor sommige gelovigen dan weer heel moeilijk is om te accepteren dat er mensen zijn die er anders over denken, want religie (of geen religie) lijkt me nou bji uitstek iets waar je mekaar vrij in moet laten.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 06-04-2026 18:46
0.33% gewijzigd
Graftak!
maandag 6 april 2026 om 18:31
Ik vind het dubbel. Er is lichtheid (er is niets hierna en dat is dat) en ontheemdheid (er is niets hierna en dat is dat). Het was dat eerste jaar echt heel vreemd om niet in een kerk te zitten. Alsof ik spijbelde. Terwijl het me geen biet uitmaakt hoe andere mensen hun feestdagen invullen, het ging me puur om mezelf.
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 6 april 2026 om 19:10
maandag 6 april 2026 om 19:30
Tulpje22, bedoel je dat het op de manier waarop velen het vieren (zonder religieuze betekenis) voor jouw gevoel wat plat wordt, zonder inhoud? Ik kan daar in zekere zin wel inkomen maar wat iemand gelooft kun je niet afdwingen natuurlijk. Ik geloof zelf ook niet, in religieuze zin, maar ben wel gevoelig voor een bepaalde stemmigheid rondom feestdagen en de manier waarop er invulling aan wordt gegeven. Voor mij is de heidense symboliek rondom Pasen juist sterk verbonden met een eeuwenoude cultuur dus al die haasjes, eieren enzo horen erbij. Ik ken de religieuze verhalen en ik ben zéker gevoelig voor religieuze muziek zoals de Johannes en Mattheus Passion. Het is voor mij dus wel meer dan alleen een vreetfestijn hoewel het lekkere en luxe eten wel een centrale rol speelt bij mij. Maar ik denk dat een bepaalde stemmigheid en samenzijn met je familie ook van betekenis is als je niet gelooft in religieuze zin. Als ik er helemaal niets bij zou voelen zou het voor mij misschien ook een platgeslagen gevoel geven.
maandag 6 april 2026 om 19:42
Wij vieren Pasen in de vorm van paaseieren zoeken, eitjes verven, een goed gevulde ontbijttafel aangekleed in Paasstijl. Paastakken en versieringen. Geen geloof. Alhoewel ik het Paasverhaal wel toffer vind dan het Kerstverhaal. Aan het kruis gehangen worden en het dan Goede Vrijdag noemen en dan 2 dagen later “I’m back bitches” en dat noemen we Pasen.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ok, ik word een probleem.
maandag 6 april 2026 om 19:43
Nou dit. Zelfde met kerst, als dat goed valt qua vrije dagen.Xantileppe schreef: ↑06-04-2026 11:58Vieren doen we niet echt...wel lekkere brunch, film kijken, tuinieren. Wij zijn niet gelovig en zien het meer als een extra vrije dag.
maandag 6 april 2026 om 19:45
maandag 6 april 2026 om 19:48
Ik heb zelf wel meer gevoel bij het Paasverhaal maar kan niet uitleggen hoe dan precies. Het is meer omdat het geloof zo ingebed is geraakt in de (Europese) cultuur en samenleving en door alles nog heen schemert, van de kathedralen, tot de kunst en de muziek en de betekenis die het voor mensen en hun tradities heeft gehad dat ik wel een groot respect ervaar, het is alleen wel op een andere manier dan geloven.
maandag 6 april 2026 om 21:19
Ja die versnipperdheid vind ik ook heerlijk! Behalve dan dat maandag altijd al mijn vrije dag is en ik dus geen "extra" vrij heb.Lila-Linda schreef: ↑06-04-2026 19:45Ik vind Pasen vooral altijd een fijn lentefeest. Van huisuit had het wel een kerkelijk tintje. Maar nu heb ik vooral genoten van het mooie weer en het lekker lange weekend.
De komende weken (t/m Pinksteren) zijn lekker versnipperd. Ik houd er van
maandag 6 april 2026 om 21:23
Qua religie vind ik het mooi en fijn dat ik zelf gelovig ben en daardoor de feestdagen voor mij diepgang hebben. Stel dat ik kerst en Pasen zou vieren zonder religie lijkt dat mij nu heel erg leeg en oppervlakkig. Betekend niet dat ik er dan niet van zou genieten.
Maar ik ben blij met mijn geloof en daardoor beleef ik deze dagen misschien wat diepgaander qua gevoel enz.
Misschien van een iets ander kaliber maar met een uitvaart heb ik dat ook. Als dat een uitvaart is zonder religie/geloofsbeleving voelt dat voor mij veel platter en oppervlakkiger.. alsof er iets ontbreekt of mist. Maar dat gevoel hebben niet religieuzen vaak niet en dat is ook oke.
Maar ik ben blij met mijn geloof en daardoor beleef ik deze dagen misschien wat diepgaander qua gevoel enz.
Misschien van een iets ander kaliber maar met een uitvaart heb ik dat ook. Als dat een uitvaart is zonder religie/geloofsbeleving voelt dat voor mij veel platter en oppervlakkiger.. alsof er iets ontbreekt of mist. Maar dat gevoel hebben niet religieuzen vaak niet en dat is ook oke.
maandag 6 april 2026 om 21:52
maandag 6 april 2026 om 22:06
Dit is wel erg arrogant om te bewerenMwrosa schreef: ↑06-04-2026 21:23Qua religie vind ik het mooi en fijn dat ik zelf gelovig ben en daardoor de feestdagen voor mij diepgang hebben. Stel dat ik kerst en Pasen zou vieren zonder religie lijkt dat mij nu heel erg leeg en oppervlakkig. Betekend niet dat ik er dan niet van zou genieten.
Frankly my dear, I don"t give a damn
maandag 6 april 2026 om 22:10
Ik ervaar niets. Jij schrijft "plat/leeg en oppervlakkig" en daar reageer ik op. Mijn persoonlijke geloofsbelevenis doet niet ter zake, het gaat om het oordeel over andere mensen dat jij uitspreekt.
Ik ben bij enorm lege religieuze uitvaarten geweest en bij heel waardevolle. Ik ben bij matige atheïstische uitvaarten geweest en bij heel mooie. De wereld is niet zo zwartwit, wat mij betreft dan.
rabarbara wijzigde dit bericht op 06-04-2026 22:12
0.41% gewijzigd
Si abra la puerta hay lobos.
maandag 6 april 2026 om 22:11
Je begrijpt wel dat dit de discussie in de hand werkt toch? Ik ga even op mijn handen zitten, want het is zonde van het topic.
dinsdag 7 april 2026 om 08:03
Ik ben blij dat jij het met nuance schrijft.
Dat soort christelijk arrogante geleuter is voor mij echt een rode lap.
dinsdag 7 april 2026 om 08:13
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in