Kijken en negeren

07-04-2026 23:15 321 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de sportschool kijkt er al maandenlang een trainer regelmatig naar me van veraf, maar van dichtbij word ik standaard genegeerd. Als hij bijvoorbeeld bij de deur van een zaal staat om iedereen welkom te heten voor een groepsles, dan kijkt hij niet naar me, slaat hij me over of draait hij zijn hoofd weg. In die tientallen keren dat ik door die deur ben gelopen, is het hem niet één keer gelukt om gedag te zeggen, wat maakt dat ik het ondertussen ook maar niet meer doe. Als we elkaar tegenkomen in een gangpad ben ik volledig lucht. Ook heb ik een keer gemerkt dat toen hij mij aan zag komen lopen, hij snel het gangpad ernaast nam of zich omdraaide en weer terugliep. Tijdens een les kijkt hij niet overdreven veel naar me, maar op sommige momenten merk ik gewoon dat hij me visueel opzoekt (al dan niet via een spiegel).

Ik ben verward, voel me er ongemakkelijk bij en ik vind het ook pijnlijk, waar ik dan weer van baal omdat ik juist naar de sportschool ga om te ontspannen (in de zin van "even weg van huis en kinderen"). Hij is getrouwd en rond de 30 jaar oud, ik ben ruim 15 jaar ouder. Heb zelf geen partner.

Wat zouden jullie doen? Het gesprek aangaan?
Gaan sporten ipv analyseren:).
Als ik eerlijk ben is mijn eerste reactie of je ze vaker ziet vliegen?

Ik zie niks geks? Wil je zelf misschien graag aandacht (van deze man)? Of graag een relatie?

Verder, hij is getrouwd. Gewoon niks doen, stoppen met kijken of hij kijkt en gewoon sporten en naar huis.
Misschien Tinder accountje nemen?
Ik denk dat jij hier drukker mee bent dan hij is. Laat het gaan.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Het valt hem waarschijnlijn op dat jij zo vaak naar hem kijkt.
Focus je op je training ipv op die man?
Nou als hij iedereen groet behalve jou dan zou ik dat ook gek vinden. Maar dan groet je hem toch gewoon of zegt hij dan niks terug?
Sappho schreef:
07-04-2026 23:33
Nou als hij iedereen groet behalve jou dan zou ik dat ook gek vinden. Maar dan groet je hem toch gewoon of zegt hij dan niks terug?
Maar dan nog. Boeien toch!? Ze gaat gewoon sporten.
Wat een hautaine rotreacties. TO komt mij helemaal niet als hypergevoelig over en het gedrag dat ze beschrijft zou ik als non verbale aggressie omschrijven. Andere sportschool?
Als een trainer van een sportschool mij zou negeren bij aanvang van een les dan zou ik een andere sportschool zoeken.

Bij mij in de buurt wemelt het van de sportscholen. Geen zin in fratsen. Dan is een concurrent dichtbij.
Wat vreemd van hem, maar als het dan toch zo gaat zou ik lekker mijn schouders ophalen en hem voortaan ook negeren.
Je hebt hem nergens voor nodig verder toch?
Buster schreef:
07-04-2026 23:49
Wat een hautaine rotreacties. TO komt mij helemaal niet als hypergevoelig over en het gedrag dat ze beschrijft zou ik als non verbale aggressie omschrijven. Andere sportschool?
Vind ik ook. Waarom geloven vrouwen elkaar niet als het om dit soort dingen gaat? TO beschrijft iets wat mij bekend voorkomt en dat inderdaad klinkt als non verbale agressie. Dan kun je nog honderd keer bij jezelf denken: ik trek me er niets van aan, maar zulk gedrag kan je moeilijk negeren omdat het bedoeld is om te ontregelen en te verwarren.

Geen tips helaas. Een andere sportschool zou mij tegenstaan omdat hij dan toch zijn macht doet gelden, en ‘wint’.
Persoonlijk trek ik dat soort situaties slecht. Ik snap ook niet zo goed waarom dit een machtsspelletje of non-verbale agressie zou zijn. Die man staat daar tegen betaling iets te doen, jij bent een betalende klant. Het minste wat je mag verwachten is erkenning van jouw aanwezigheid in die sportzaal. Als dat een trainer is die geacht wordt jou les te geven (individueel of in een groep), dan zou ik contact afdwingen door een vraag te stellen. En bij dan nog negeren een tandje harder. Knappe die je dan nog denkt te kunnen negeren als er nog tien man rondlopen die allemaal hebben gehoord dat je een vraag hebt gesteld en genegeerd werd.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Mensen niet groeten in dit soort situaties is onbeschoft. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar eikels zouden ons niet moeten kunnen raken.
Ik woon in een regio waar je in principe iedereen groet op straat. ik heb één buurvrouw die dat niet doet. Dat vond ik ergens onprettig en kwetsend: ik zei hallo, zij zei niets, ik voelde me lucht. Nu heb ik toch een keer besloten dat zij suf is en dat dat niets over mij zegt.
Of je dit principe ook in een sportschool kunt toepassen, dat zou de vraag zijn.
Si abra la puerta hay lobos.
Zou geen zin hebben om me bezig te houden met die figuur, dus hem geen aandacht meer geven of een sportschool zoeken waar ik wel kan ontspannen.
Wat een mafklapper die trainer
Ik zou hem juist duidelijk gaan groeten bij de deur.
Rabarbara schreef:
08-04-2026 05:19
Mensen niet groeten in dit soort situaties is onbeschoft. Het is makkelijker gezegd dan gedaan, maar eikels zouden ons niet moeten kunnen raken.
Ik woon in een regio waar je in principe iedereen groet op straat. ik heb één buurvrouw die dat niet doet. Dat vond ik ergens onprettig en kwetsend: ik zei hallo, zij zei niets, ik voelde me lucht. Nu heb ik toch een keer besloten dat zij suf is en dat dat niets over mij zegt.
Of je dit principe ook in een sportschool kunt toepassen, dat zou de vraag zijn.
Oh dit vind ik zo herkenbaar. Ik heb het inmiddels ook wel (zo goed als ;) ) losgelaten, maar ik vind het eigenlijk nog steeds zo stom dat ze gewoon niks terug zegt als ze je echt wel gehoord heeft. Uiteraard zeg ik nu ook niks meer, maar toch. En dan hebben we nog wat buren die wel gedag zeggen als ze alleen zijn als ik ze tegenkom, maar altijd precies hun hoofd wegdraaien als ze met een andere buurtgenoot zijn. In de sportschool heb ik zoiets nog niet meegemaakt. Lijkt me wel ongemakkelijk om door de trainer genegeerd te worden.
Als ik het goed begrijp, dat zou ik toch aan zijn gedrag afleiden, zit TO niet in zijn groepsles. Die man kan toch gewoon aan't uitkijken zijn naar zijn klanten, wie er aanwezig is, of er geen mensen zijn die deelnemen zonder abonnement...

To, zit je wél in zijn groepsles, dan zou ik hem aanspreken.
Flandrien schreef:
08-04-2026 06:53
Als ik het goed begrijp, dat zou ik toch aan zijn gedrag afleiden, zit TO niet in zijn groepsles. Die man kan toch gewoon aan't uitkijken zijn naar zijn klanten, wie er aanwezig is, of er geen mensen zijn die deelnemen zonder abonnement...

Hij groet iedereen behalve TS. Dat is op zijn minst onbeschoft en onprofessioneel.
Flandrien schreef:
08-04-2026 06:53

Als ik het goed begrijp zit ze juist wel in zijn groepsles.

Is het een vaste groep met altijd dezelfde deelnemers? Wat gebeurt er als jij als eerste groet? Denk je dat hij verlegen van je wordt ofzo, aangezien je hem de rest van de tijd wel ziet kijken? Overigens zijn sommige mensen ook gewoon raar hè.
Buster schreef:
07-04-2026 23:49
Daar heb je gelijk in. Ik sla een beetje aan op de laatste zin uit de OP:
Hij is getrouwd en rond de 30 jaar oud, ik ben ruim 15 jaar ouder. Heb zelf geen partner.
Tot dat moment gaat het om een passief-agressieve sportschoolleraar en dan wordt het ineens relevant wat ieders relatiestatus is in dit verhaal.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Als je in een sportschool werkt als man kan je maar beter vrouwen negeren. Van een afstandje mag iedereen kijken toch? Dat doet iedereen denk ik.
Ik doorbreek dat door met iemand een kort kletspraatje te gaan houden. 'Goh lekker getraind vandaag' en dan doorlopen. Pak het initiatief over en daarmee de controle. Vanaf daar simpel groeten en verder koel behandelen. Sommige hebben wat opvoeding nodig
En als jij gedag zegt, zegt ie dan niets terug??
“Ik merk dat je me vaak niet groet en soms wegdraait. Daardoor voel ik me genegeerd en niet welkom. Ik wil graag dat je me gewoon normaal begroet. Ben je bereid om dat te doen?”

Jij bent daar klant en ik zou het zo benoemen naar hem.

Evt als er ruimte voor is kun je vragen naar de reden maar de ‘ik-boodschap’ hierboven werkt meestal vrij goed.
freekenkaat schreef:
08-04-2026 08:58
“Ik merk dat je me vaak niet groet en soms wegdraait. Daardoor voel ik me genegeerd en niet welkom. Ik wil graag dat je me gewoon normaal begroet. Ben je bereid om dat te doen?”

Jij bent daar klant en ik zou het zo benoemen naar hem.

Evt als er ruimte voor is kun je vragen naar de reden maar de ‘ik-boodschap’ hierboven werkt meestal vrij goed.
Dat zou het juist heel ongemakkelijk maken! Ik zou zelf duidelijk groeten bij binnenkomst en vertrek. Als hij dan blijft negeren dan is het klaar.

Die relatiestatus erbij vermelden in de OP is trouwens inderdaad wel raar. Denk je dat hij jou aan het versieren is door je niet te groeten?

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven