Ervaringen met CPO? Knarrenhofje?

10-04-2026 11:52 47 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
We zijn nog aan het aller-, allereerste begin van een idee, waaraan we wellicht middels CPO (collectief particulier opdrachtgeverschap) over een X aantal jaren gestalte zouden willen geven. Zoiets kost natuurlijk heel veel tijd, maar die hebben we (hopelijk) ook.
Op een schaal van 0 tot 100 staan we op 1 zeg maar, een voorzichtig idee. Het gaat uiteindelijk om het bouwen van bijvoorbeeld 8 tot 10 kleine woningen in hofjesvorm, een 'knarrenhofje'. Want we lopen met een aantal stellen tegen de 60, hebben allemaal een ruim eigen huis als zogezegd 'wisselgeld' en zouden graag op termijn in zo'n hofje gaan wonen en dat zelf bouwen.
Zijn er hier mensen die er ervaring mee hebben of mensen kennen die dat hebben? Alle tips en tops en verhalen zijn welkom.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gelukkig, beter voor mijn nachtrust ook, voor zolang als het duurt :proud:

Werkelijk alles is opgebroken in die omgeving, het is iedere vrijdag weer een uitdaging hoe ik op mijn werk kom en dan ben ik nog wel op de fiets. Met de auto schijnt het helemaal drama te zijn. Zelden ook zoveel hijskranen bij elkaar gezien :O
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Calamitycat schreef:
10-04-2026 21:58
Gelukkig, beter voor mijn nachtrust ook, voor zolang als het duurt :proud:

Werkelijk alles is opgebroken in die omgeving, het is iedere vrijdag weer een uitdaging hoe ik op mijn werk kom en dan ben ik nog wel op de fiets. Met de auto schijnt het helemaal drama te zijn. Zelden ook zoveel hijskranen bij elkaar gezien :O
*noteert: stalken op vrijdag.

:yes:
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
:HA:
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tahini schreef:
10-04-2026 20:09
Off topic.. maar heb je de serie Rust en Vreugd gevolgd (op NPO Start staan alle afleveringen). Geweldig beeld van zo’n tuin en het gekonkel - en top acteurs!
Klinkt als een heerlijke serie, dank voor de tip!
Alle reacties Link kopieren Quote
De docuserie Droomdorp (NPO) is denk ik ook interessant
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ken iemand die vergaderingen van verschillende VVE's leidt, en dat gaat zelden harmonieus. Er zitten altijd dwarse mensen tussen, en mensen die altijd hun zin willen hebben. En alles wat er tussen zit.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt me heerlijk, geen kinderen die in de zomeravonden nog laat luidruchtig op straat lopen te spelen of 's ochtends huilend hun huis verlaten om naar school te gaan.
Alleen spreekt de benaming 'knarrenhofje' me dan weer niet zo aan ;-D
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar wij nu wonen is een basisschool direct tegenover ons huis, daar heb ik geen enkel probleem mee. Het is twee keer per dag even heel erg druk maar wat geeft het.

Die series/programma's ga ik binnenkort eens kijken als ik tijd heb!

Als ik zo rondkijk in onze vriendengroep naar de stellen die wellicht mee zouden willen doen, zie ik meteen wie er weleens voor wat trubbels zouden kunnen zorgen. Volgend jaar gaan we met vier stellen twee weken op vakantie, dit en vorig jaar al met drie stellen weg geweest en ging uitstekend. Geen garantie natuurlijk, haha.
Ik begin me te verdiepen in de materie, een vriendin met meer tijd is ook enthousiast. Als we een en ander wat concreter op een rijtje hebben moeten we maar eens een serieuze peiling houden in de groep. Ik heb ook al het 'handboek voor hedendaagse hofjes' gedownload.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
El4ra schreef:
11-04-2026 11:05
Lijkt me heerlijk, geen kinderen die in de zomeravonden nog laat luidruchtig op straat lopen te spelen of 's ochtends huilend hun huis verlaten om naar school te gaan.
Alleen spreekt de benaming 'knarrenhofje' me dan weer niet zo aan ;-D
Ik vind dat juist schattig klinken.
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Door een vorig topic hier ooit voor het eerst gelezen over een knarrenhof en dit lijkt me in de toekomst ook erg leuk om te wonen. Mijn man is nog niet enthousiast :-D maar het lijkt me ook ideaal als je alleenstaand bent/word.
Blijkbaar zitten er ook een paar hier in de buurt ( met lange wachtlijsten en “hospiteren “ voor evt een woning) blijf dit topic even volgen.
love2dance wijzigde dit bericht op 11-04-2026 13:08
Reden: hospitaliseren is nog niet nodig ;)
0.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
love2dance schreef:
11-04-2026 12:58
Door een vorig topic hier ooit voor het eerst gelezen over een knarrenhof en dit lijkt me in de toekomst ook erg leuk om te wonen. Mijn man is nog niet enthousiast :-D maar het lijkt me ook ideaal als je alleenstaand bent/word.
Blijkbaar zitten er ook een paar hier in de buurt ( met lange wachtlijsten en “hospitaliseren “ voor evt een woning) blijf dit topic even volgen.
Hospiteren bedoel je denk ik? Bij hospitalisatie heb je geen knarrenhofje meer nodig ;)
Where is my mind?
Alle reacties Link kopieren Quote
SurferRosa schreef:
11-04-2026 13:06
Hospiteren bedoel je denk ik? Bij hospitalisatie heb je geen knarrenhofje meer nodig ;)
Hahahahha je hebt helemaal gelijk….ik kan natuurlijk mijn telefoon de schuld geven maar denk dat ik het zelf verkeerd gedaan heb :rofl:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou dit niet snel met vrienden of familie doen. Niet iedereen heeft hetzelfde budget of dezelfde wensen. Een project met onbekende gelijkgestemden lijkt mij wat dat betreft handiger. Dan kunnen vrienden gewoon vrienden blijven. Wel in de buurt. Maar ik zou niet financieel of voor het maken van dit soort keuzes verbonden willen zijn aan vrienden.

Met vrienden ga je wandelen niet handelen.

Verder een groot voorstander van knarrenhofjes. Hier trekt het voornamelijk actieve, sociale en redelijk bemiddelde ouderen aan. Dat sociale moet je dus wel leuk vinden. Het is geen woongroep. Maar mensen kijken naar elkaar om en letten ook op elkaar. Ook zijn er vaak gezamenlijke ruimtes waar men samen verantwoordelijk voor is. Hier heb je een hof met een activiteitenruimte met bar en biljart. Die kunnen bewoners ook huren voor feestjes. En mensen uit de buurt komen er ook kaarten en biljarten. Een ander hof heeft zelfs een klein zwembad en fitnessruimte.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
11-04-2026 16:29
Ik zou dit niet snel met vrienden of familie doen. Niet iedereen heeft hetzelfde budget of dezelfde wensen. Een project met onbekende gelijkgestemden lijkt mij wat dat betreft handiger. Dan kunnen vrienden gewoon vrienden blijven. Wel in de buurt. Maar ik zou niet financieel of voor het maken van dit soort keuzes verbonden willen zijn aan vrienden.

Met vrienden ga je wandelen niet handelen.

Verder een groot voorstander van knarrenhofjes. Hier trekt het voornamelijk actieve, sociale en redelijk bemiddelde ouderen aan. Dat sociale moet je dus wel leuk vinden. Het is geen woongroep. Maar mensen kijken naar elkaar om en letten ook op elkaar. Ook zijn er vaak gezamenlijke ruimtes waar men samen verantwoordelijk voor is. Hier heb je een hof met een activiteitenruimte met bar en biljart. Die kunnen bewoners ook huren voor feestjes. En mensen uit de buurt komen er ook kaarten en biljarten. Een ander hof heeft zelfs een klein zwembad en fitnessruimte.
Goede post. Met vrienden wil je vrienden blijven zonder zakelijke verstrengelingen.

Daarnaast denk ik dat de diversiteit en de onvoorspelbaarheid van het normale leven ook een functie hebben en onderdeel zijn van ons ‘geluk’ of welbevinden. Het is belangrijk om te blijven ontdekken, nieuwe mensen en andersdenkenden in je omgeving te hebben. Door alles dicht te timmeren en ‘maakbaar’ te maken, is het risico op tegenvallers waarschijnlijk groter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien heel stom hoor, maar voor mij klinkt dit net als die soort Nederlandse enclaves in Spanje. Vasthouden aan alles van vroeger ofzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Redhead70* schreef:
11-04-2026 17:03
Misschien heel stom hoor, maar voor mij klinkt dit net als die soort Nederlandse enclaves in Spanje. Vasthouden aan alles van vroeger ofzo.
Dan heb je geen idee wat een hof precies is. Het gaat erom dat mensen vanaf 55 of 60 bij elkaar wonen. En aanspraak hebben of dat ze elkaar kunnen helpen. Levensloopbestendige woningen. Het heeft niets te maken met vroeger. Want dit is een redelijk nieuw concept. En zo'n hof is gewoon toegankelijk en staat in een normale wijk. Is daar ook onderdeel van (bijvoorbeeld door het organiseren van activiteiten waar buren ook komen). Hier helpt het bijvoorbeeld voor doorstroom van te grote woningen. Daar kunnen weer gezinnen in. En mensen die alleenstaand zijn vereenzamen er niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
11-04-2026 17:51
Dan heb je geen idee wat een hof precies is. Het gaat erom dat mensen vanaf 55 of 60 bij elkaar wonen. En aanspraak hebben of dat ze elkaar kunnen helpen. Levensloopbestendige woningen. Het heeft niets te maken met vroeger. Want dit is een redelijk nieuw concept. En zo'n hof is gewoon toegankelijk en staat in een normale wijk. Is daar ook onderdeel van (bijvoorbeeld door het organiseren van activiteiten waar buren ook komen). Hier helpt het bijvoorbeeld voor doorstroom van te grote woningen. Daar kunnen weer gezinnen in. En mensen die alleenstaand zijn vereenzamen er niet.
Redelijk nieuw concept? Hoe kom je daar nou bij. Sommige hofjes in bijvoorbeeld Haarlem zijn al eeuwen oud.
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Calamitycat schreef:
11-04-2026 18:06
Redelijk nieuw concept? Hoe kom je daar nou bij. Sommige hofjes in bijvoorbeeld Haarlem zijn al eeuwen oud.
Ik heb het over de moderne invulling van een knarrenhof als concept.
Alle reacties Link kopieren Quote
evelien2010 schreef:
11-04-2026 19:44
Ik heb het over de moderne invulling van een knarrenhof als concept.
Tuurlijk. Volgens mij doe je gewoon weer wat je altijd doet op dit forum, namelijk net doen alsof je overal verstand van hebt.
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Calamitycat schreef:
11-04-2026 18:06
Redelijk nieuw concept? Hoe kom je daar nou bij. Sommige hofjes in bijvoorbeeld Haarlem zijn al eeuwen oud.
Die hadden vaak wel een ander uitgangspunt: vaak voor armen en/of alleenstaanden.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
11-04-2026 19:56
Die hadden vaak wel een ander uitgangspunt: vaak voor armen en/of alleenstaanden.
Zeker. Maar soms nu nog hoor. Zo kreeg ik een tijdje geleden een woning aangeboden via mijn WBV op een Haarlems hofje, alleen voor vrouwen boven de 55 jaar.
Blond hair, don't care.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mij lijkt het juist wel handig om het initiatief met een aantal vrienden te starten. Anders moet je eerst ook weer op zoek naar andere geïnteresseerden, die je nog niet kent en dus hun (mindere) eigenschappen ook niet. Als gaandeweg (natuurlijk vrij vooraan in het traject) zou blijken dat het onderling gedoe oplevert, kun je er altijd nog besluiten er niet mee verder te gaan. En onderweg (wat verder in het traject) kunnen wellicht wel anderen aansluiten.
Het is nu zo dat wij allemaal een ruim huis hebben dat op den duur te groot wordt en dat je dan ook zou willen vrijmaken voor bijvoorbeeld een gezin.
Een van 'onze' stellen is momenteel al op zoek naar een appartement, hebben onlangs een bod uitgebracht op nieuwbouwappartementen maar er waren veel te veel gegadigden, het is niets geworden. Kun je nagaan, ze hebben ver in de 8 ton op hun eerste keus en ver in de 6 ton op hun tweede keus geboden.
Nu zijn we nog in staat om zo'n traject aan te gaan, en als het tien jaar duurt is geeft dat niet. Dat vind ik een prima horizon.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven