Sporthorloge...wat doe je er allemaal mee?
zondag 12 april 2026 om 12:01
zondag 12 april 2026 om 12:09
Ik heb een Apple watch en ik gebruik deze om mijn stappen beter te kunnen tellen, ik kan door het horloge ook beter zien hoeveel calorieën in verbruik door te bewegen en ik hou verder eigenlijk alles bij qua beweging. Ook als ik ga wandelen of fietsen. Maar ook als ik krachttraining doe zet ik hem aan.
Ik vind het wel heel fijn. Ik heb de goedkoopste Apple watch gekocht en die doet het prima, maar ik heb verder ook alles van Apple dus het matcht ook beter met de rest dan een ander merk.
Ik vind het wel heel fijn. Ik heb de goedkoopste Apple watch gekocht en die doet het prima, maar ik heb verder ook alles van Apple dus het matcht ook beter met de rest dan een ander merk.
Stressed is just desserts spelled backwards
zondag 12 april 2026 om 12:45
Ik heb een Garmin forerunner. In eerste instantie om mijn hardlooprondjes bij te houden (afstand, tempo, hartslag, route) maar ik gebruik hem ook voor andere activiteiten (wandelen, yoga) en als stappenteller. Hij houdt ook calorieverbruik en stress bij maar daar doe ik zelf niets mee, weet ook niet hoe accuraat dat is.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
zondag 12 april 2026 om 12:58
Ik vind het heel verslavend werken. Ik draag ze al jaren en hou met name mn stappen/km bij (begon met 10.000 stappen per dag maar toen opgebouwd naar 10km/dag), maar mn slaap vind ik ook interessant. Verder hielp het met hartslagzones tijdens opbouwen hardlopen. Verder is mn weegschaal ook gekoppeld aan mn horloge en de bijbehorende app wat ik ook heel fijn vind.
zondag 12 april 2026 om 13:28
Ik heb een Garmin Fenix 7s sapphire solar. Ik gebruik hem voor alles: wandelen, fietsen, skiën, hardlopen (inclusief hartslagzones), Crossfit, zwemmen, maar ook om routes op te zetten, appjes te lezen, mijn slaap en body battery te monitoren (mijn horloge neemt eerder waar dat ik stress heb of moe ben dan ikzelf), ademhalingsoefeningen, hrv en hartslag in rust (signalen dat ik aan het overtrainen ben). Hij koppelt ook aan mijn hartslagband, tacx (fietstrainer), edge (fietscomputer) en fietssensoren. Ik vind het een geniaal ding, maar als je niet veel sport zou ik iets goedkopers kiezen. Ik heb de mijne nu 4 jaar en hij werkt nog steeds prima. De batterij gaat nog altijd een paar dagen mee, mits ik de saturatiemeter uit heb (die trekt de batterij heel snel leeg).
zondag 12 april 2026 om 13:33
Ligt er net aan wat je wil. Ik hoef echt geen horloge wat trainingen voorstelt of mijn hartslagzones automatisch corrigeert, wil je dat wel, dan moet je natuurlijk wat ingewikkelders (mn een wat duurdere forerunner is dan geschikt).
Ik heb zelf Garmin vivoactive 5, die telt (natuurlijk) stappen, en je kan allerlei activiteiten bijhouden (hardlopen, zwemmen en zo nog een hele lijst). Je hebt verder statistieken over je hartslag en conditie en zo in de app. En je kan aan of uit zetten of je berichten en oproepen van telefoon ziet binnenkomen. Die stappenteller werkt idd heel motiverend. En hoewel ik jaren zonder sporthorloge heb hardgelopen is dat bijhouden van je rondjes en tempo etc toch ook wel heel fijn.
Ik heb zelf Garmin vivoactive 5, die telt (natuurlijk) stappen, en je kan allerlei activiteiten bijhouden (hardlopen, zwemmen en zo nog een hele lijst). Je hebt verder statistieken over je hartslag en conditie en zo in de app. En je kan aan of uit zetten of je berichten en oproepen van telefoon ziet binnenkomen. Die stappenteller werkt idd heel motiverend. En hoewel ik jaren zonder sporthorloge heb hardgelopen is dat bijhouden van je rondjes en tempo etc toch ook wel heel fijn.
zondag 12 april 2026 om 14:28
Ik begon ooit met een digitale stappenteller (met kompas en drukmeter) voor hiken. Daarna ben ik over gegaan op een activitytracker (van Garmin). Die kon naast mijn stappen, tempo en tijd ook mijn gps bijhouden. Zo kreeg ik inzicht in mijn wandel en hardlooprondes.
Daarna ging ik ook zwemmen, yoga en wielrennen. Toen heb ik een Garmin voor op de fiets gekocht en een Garmin VivoActive4 voor alle andere activiteiten.
Ik vind nu ook slaap en stress interessant.
Daarna ging ik ook zwemmen, yoga en wielrennen. Toen heb ik een Garmin voor op de fiets gekocht en een Garmin VivoActive4 voor alle andere activiteiten.
Ik vind nu ook slaap en stress interessant.
zondag 12 april 2026 om 16:22
Ik heb sinds kort een Garmin Lily 2. Dat is een smartwatch met best wat mogelijkheden (ongeveer zoals Charlie 591 zegt), maar ziet er uit als een mooi horloge. Hij is wel volledig digitaal, maar je kan wel gewoon een digitale wijzerplaat instellen bv.
Ik ben er erg blij mee, en gebruik hem om stappen, pilates en fietsmomenten bij te houden, en te kijken hoe intensief mijn training was en hoe mijn nachten verlopen.
Ik ben er erg blij mee, en gebruik hem om stappen, pilates en fietsmomenten bij te houden, en te kijken hoe intensief mijn training was en hoe mijn nachten verlopen.
zondag 12 april 2026 om 20:55
Ik heb een Garmin Forerunner.
Ik loop sinds een flink aantal jaren graag hard en alle activiteiten houd ie bij. Wandelingen ook leuk.
En het horloge is makkelijk af te douchen, dat kan bij de meeste reguliere horloges niet.
Hij is goed in GPS en hartslag.
Sommige secundaire dingen kan hij niet: VO2max (te hoog) of het meten van stresslevels (altijd te laag bij mij en te hoog bij vriendinnen) is echt iets waar je niet naar hoeft te kijken, haha!
Ik haat meldingen, dus het ding kan heel veel maar ik gebruik ook veel bewust niet.
De horloges gaan wel lang mee. Eentje rond de 7 jaar nu een nieuwe sinds een paar jaar. Alleen een klein lusje is eens kapot gegaan. Waar je het bandje doorheen doet zeg maar.
Ik loop sinds een flink aantal jaren graag hard en alle activiteiten houd ie bij. Wandelingen ook leuk.
En het horloge is makkelijk af te douchen, dat kan bij de meeste reguliere horloges niet.
Hij is goed in GPS en hartslag.
Sommige secundaire dingen kan hij niet: VO2max (te hoog) of het meten van stresslevels (altijd te laag bij mij en te hoog bij vriendinnen) is echt iets waar je niet naar hoeft te kijken, haha!
Ik haat meldingen, dus het ding kan heel veel maar ik gebruik ook veel bewust niet.
De horloges gaan wel lang mee. Eentje rond de 7 jaar nu een nieuwe sinds een paar jaar. Alleen een klein lusje is eens kapot gegaan. Waar je het bandje doorheen doet zeg maar.
zondag 12 april 2026 om 23:18
Ik heb een goedkope Huawei Band. Kostte jaren geleden rond de €50.- ik gebruik hem vooral als registratie middel om bij te houden wat ik aan beweging heb gedaan. Vind het handig dat terug te zien in de app. Bij wandelen, fietsen, zwemmen en op de crosstrainer zet ik hem aan. Batterij gaat wel iets sneller leeg dan in t begin, maar is snel vol.
maandag 13 april 2026 om 10:15
Ik heb een fitbit, al 6-7 jaar nu. Daarvoor ook horloges van Huawei en Polar gehad.
Fitbit bevalt me tot nu toe het beste. Mede omdat ik er geen 400+ euro voor over heb. En ik wilde per se geen horloge dat allemaal smartphone functionaliteiten overneemt (extra prikkels = extra afleiding).
Ik gebruik het horloge om klok te kijken (
), workouts te tracken (bootcamp, krachttraining, wandelen, zwemmen, wielrennen) en de stappenteller. Er zitten meer functies op, maar die gebruik ik weinig/niet.
Fitbit bevalt me tot nu toe het beste. Mede omdat ik er geen 400+ euro voor over heb. En ik wilde per se geen horloge dat allemaal smartphone functionaliteiten overneemt (extra prikkels = extra afleiding).
Ik gebruik het horloge om klok te kijken (
maandag 13 april 2026 om 10:31
Ik heb een Garmin Forerunner en ik gebruik hem vooral voor hardlooptrainingen. Ik ben heel slecht in bijhouden of ik bij ronde 3 of 4 zit en hoe lang ik met de sprint bezig ben (was dit nou 2 of 3 minuten?), zeker als ik moe begin te worden. De hartslagmeter vind ik nuttig om in de juiste zone te trainen.
Je kan prima zonder, maar ik vind het leuker met.
Je kan prima zonder, maar ik vind het leuker met.
maandag 13 april 2026 om 11:09
Ik heb zelf een forerunner 245. Volgens mij is deze niet meer beschikbaar, maar misschien heb je iets aan mijn observaties/wensen.
Wat voor mij belangrijk was:
- Waterdicht en geschikt om mee te zwemmen.
- Knoppen en geen touchscreen.
- Makkelijk in te stellen naar mijn behoeften. Dus gewoon op het apparaat en niet perse via een computer/app.
- Niet te groot, aangezien ik een kleine pols heb.
Eventueel:
- Kunnen uploaden van eigen workouts/traingen.
In de praktijk:
- Ik gebruik hem voor zwemmen (telt ook banen), hardlopen en fietsen.
- Heel makkelijk in te stellen. Bijvoorbeeld ook welke gegevens wil je zien tijdens een activiteit. Denk aan snelheid, afstand, duur, tijd en je kunt verschillende schermen instellen.
- Stappenteller.
- Soms draag ik heb 's nachts om mijn slaap te registreren.
- In combinatie met MyFitnessPall kan ik eenvoudig calorieverbruik bijhouden.
- Gebruik van voorgestelde hardlooptraingen. Maar ook een keer een schema gebruikt dat voorgesteld werd en af en toe eigen schema's.
Ik maak geen gebruik van de mogelijkheid om berichten van de telefoon binnen te krijgen en zo.
Wat voor mij belangrijk was:
- Waterdicht en geschikt om mee te zwemmen.
- Knoppen en geen touchscreen.
- Makkelijk in te stellen naar mijn behoeften. Dus gewoon op het apparaat en niet perse via een computer/app.
- Niet te groot, aangezien ik een kleine pols heb.
Eventueel:
- Kunnen uploaden van eigen workouts/traingen.
In de praktijk:
- Ik gebruik hem voor zwemmen (telt ook banen), hardlopen en fietsen.
- Heel makkelijk in te stellen. Bijvoorbeeld ook welke gegevens wil je zien tijdens een activiteit. Denk aan snelheid, afstand, duur, tijd en je kunt verschillende schermen instellen.
- Stappenteller.
- Soms draag ik heb 's nachts om mijn slaap te registreren.
- In combinatie met MyFitnessPall kan ik eenvoudig calorieverbruik bijhouden.
- Gebruik van voorgestelde hardlooptraingen. Maar ook een keer een schema gebruikt dat voorgesteld werd en af en toe eigen schema's.
Ik maak geen gebruik van de mogelijkheid om berichten van de telefoon binnen te krijgen en zo.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 13 april 2026 om 11:13
Welke Forerunner heb je? En zit daar een goed werkende GPS op?Tuintijger schreef: ↑13-04-2026 10:31Ik heb een Garmin Forerunner en ik gebruik hem vooral voor hardlooptrainingen. Ik ben heel slecht in bijhouden of ik bij ronde 3 of 4 zit en hoe lang ik met de sprint bezig ben (was dit nou 2 of 3 minuten?), zeker als ik moe begin te worden. De hartslagmeter vind ik nuttig om in de juiste zone te trainen.
Je kan prima zonder, maar ik vind het leuker met.
maandag 13 april 2026 om 11:16
Ik zoek een Sportwatch met goed werkende GPS, waarvoor telefoon niet nodig is. Betalen, berichtjes ontvangen e.d. vind ik totaal niet belangrijk.
Wat ik wel belangrijk vind is het formaat. Heb er nu een van 42 mm, die vind ik echt te groot op mijn smalle pols. Deze is aan vervanging toe, dus wil liever een kleinere.
Iemand tips?
Wat ik wel belangrijk vind is het formaat. Heb er nu een van 42 mm, die vind ik echt te groot op mijn smalle pols. Deze is aan vervanging toe, dus wil liever een kleinere.
Iemand tips?
maandag 13 april 2026 om 15:34
Ik heb een oude en simpele, de 45. Volgens mij wordt die niet meer gemaakt. Maar opvolger 55 is er (relatief) goedkoop wel nog. De GPS doet het prima en hij kan zonder telefoon worden gebruikt. Aansluiting met andere apparaten, zoals een hartslagband, vindt 'ie te ingewikkeld. Maar de hartslagmeter van het horloge zelf is redelijk betrouwbaar, volgens de bronnen. Afmeting weet ik niet uit mijn hoofd. Het is niet zo'n joekel zoals de eerste generatie van dit soort horloges.
woensdag 15 april 2026 om 12:56
Ik geloof dat het nog maar zelden is dat de GPS niet lekker werkt. Mijn oude Tomtom had moeite met stedelijke gebieden, maar mijn Garmin heeft daar nul moeite mee. Die Tomtom moest ik ook regelmatig synchroniseren voor de GPS. Als ik ver van huis was, dan moest ik hem extra tijd geven om de GPS te vinden. Maar als tegenwoordig de GPS niet goed werkt, dan is er meestal gewoon iets mis met het apparaat.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
donderdag 16 april 2026 om 18:30
Leuk om te lezen wat iedereen zo gebruikt qua functies! Ik heb uiteindelijk gekozen voor de Garmin vivoactive5, deze was met €175 een redelijk voordelige keuze. Moet nog wat verder kijken naar de functies, maar de basics vind ik al erg leuk en handig! Bijhouden van sets en rust tijdens krachttraining is fijn en sommige bewegingen herkent ie ook autmatisch (squats, bicep curl).
woensdag 22 april 2026 om 08:26
maandag 27 april 2026 om 20:57
Voor mij is mijn smartwatch (Apple) ook meer een verlenging van mijn mobiel (Apple).
De functie voor e-Sim zit er ook al op. Dan heb ik eigenlijk geen mobiel meer nodig wanneer ik deze activeer en is hij nog veel slimmer ook.
Ik gebruik mijn applewatch dus voor bijna alles en juist voor mijn gezondheid/sport/slaap dingen die mijn
Mobiel niet kan meten.
De functie voor e-Sim zit er ook al op. Dan heb ik eigenlijk geen mobiel meer nodig wanneer ik deze activeer en is hij nog veel slimmer ook.
Ik gebruik mijn applewatch dus voor bijna alles en juist voor mijn gezondheid/sport/slaap dingen die mijn
Mobiel niet kan meten.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in