Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zondag 12 april 2026 om 11:52
zondag 12 april 2026 om 11:53
Nog maar een keer: ik erger me aan het gebruik van irriteren als wederkerend werkwoord. Irriteren is géén wederkerend werkwoord. Stop er mee.
zondag 12 april 2026 om 11:57
NellieVermicelli schreef: ↑12-04-2026 11:53Nog maar een keer: ik erger me aan het gebruik van irriteren als wederkerend werkwoord. Irriteren is géén wederkerend werkwoord. Stop er mee.
Eh…. Dit is goed, hoor (het dikgedrukte stukje in je quote).
Knowledge speaks, but wisdom listens (Jimi Hendrix)
zondag 12 april 2026 om 11:57
Ik merk in het theater vooral bij kindervoorstellingen dat het voor een groot deel van de "volwassen" bezoekers te veel moeite is om mee te kijken naar het podium. Al die opgelichte schermpjes vind ik ontzettend afleiden. Bij theatervoorstellingen voor volwassenen zie ik dat eigenlijk nooit gebeuren, gelukkig.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 12 april 2026 om 12:11
Bedankt voor de link! Ik had er nog nooit van gehoord (maar ben ook niet zo’n frequent concertbezoeker).
Everything is possible for the one who believes.
zondag 12 april 2026 om 12:44
NellieVermicelli schreef: ↑12-04-2026 11:53Nog maar een keer: ik erger me aan het gebruik van irriteren als wederkerend werkwoord. Irriteren is géén wederkerend werkwoord. Stop er mee.
Nee hoor: Ik erger mij/ Het irriteert mij
zondag 12 april 2026 om 12:52
Dit kende ik niet. Grappig dat het zelfs een naam heeft.
En dan de vraag: waarom doen ze dat? Dat bijpraten snap ik, maar dat kan toch juist in de pauze of voor of na het concert. Ik ga toch geen x bedrag uitgeven om alleen maar met elkaar te kletsen en niets van de muziek te horen. Ik neem aan dat ze naar hun favoriete band gaan. Maar goed, ik heb er andere ideeën bij.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
zondag 12 april 2026 om 12:55
Ik snap ook niet waarom mensen gaan bijkletsen bij een concert. Ik heb het zelf nooit (bewust) meegemaakt bij een concert. Wel in de bioscoop. Daar kom ik tegenwoordig niet meer, want ik stoor me er meer aan dan goed voor me is.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 12 april 2026 om 12:58
Ook niet.
Ergeren mag je op beide manieren gebruiken: 'het ergert me' en 'ik erger me' mogen allebei.
Irriteren mag alleen samen met een lijdend voorwerp: 'het irriteert me' is correct, maar 'ik irriteer me' niet.
Het beste kun je het woord 'irriteren' dus maar gewoon vergeten en 'ergeren' gebruiken, dan zit je altijd goed.
https://onzetaal.nl/taalloket/irriteren
Graftak!
zondag 12 april 2026 om 13:00
In dit geval wordt het niet wederkerend gebruikt, dus is taalkundig prima.NellieVermicelli schreef: ↑12-04-2026 11:53Nog maar een keer: ik erger me aan het gebruik van irriteren als wederkerend werkwoord. Irriteren is géén wederkerend werkwoord. Stop er mee.
Edit: mosterd. <<-- ook geleerd van het forum
Self-reflection: You were an idiot then, and you are still an idiot now.
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
Week 20 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 12 april 2026 om 13:06
Lady*Voldemort schreef: ↑12-04-2026 12:58Ook niet.
Ergeren mag je op beide manieren gebruiken: 'het ergert me' en 'ik erger me' mogen allebei.
Irriteren mag alleen samen met een lijdend voorwerp: 'het irriteert me' is correct, maar 'ik irriteer me' niet.
Het beste kun je het woord 'irriteren' dus maar gewoon vergeten en 'ergeren' gebruiken, dan zit je altijd goed.
https://onzetaal.nl/taalloket/irriteren
Deze zin heb ik even gekopieerd:
Ik merk dat het mij irriteert 9en ook een beetje bang maakt).
Het- onderwerp
irriteert - persoonsvorm
mij-hier lijdend voorwerp: wie wordt geirriteerd door "het"?
zondag 12 april 2026 om 13:27
Als je je irriteert aan iets zeg je eigenlijk dat je er uitslag oid van krijgt.
Zo wordt ook vaak gesproken over hallucinerende paddestoelen. Nee die paddestoel hallicuneert niet, de gebruiker. Hullicilugeen zeg je dus.
En dat je vegetarisch bent klopt volgens mij ook niet, je bestaat niet uit plant. Je bent vegetariër.
Zo wordt ook vaak gesproken over hallucinerende paddestoelen. Nee die paddestoel hallicuneert niet, de gebruiker. Hullicilugeen zeg je dus.
En dat je vegetarisch bent klopt volgens mij ook niet, je bestaat niet uit plant. Je bent vegetariër.
zondag 12 april 2026 om 15:10
*hallucinogeenMajadeB schreef: ↑12-04-2026 13:27Als je je irriteert aan iets zeg je eigenlijk dat je er uitslag oid van krijgt.
zondag 12 april 2026 om 15:29
Die vind ik inderdaad ook altijd heel irritant: 'oh ja jij bent vegetarisch he?' Nee, ik ben niet vegetarisch. Als ik vegetarisch was beschikte ik wel over celwanden, en chlorofyl. Of 'oh ja gehaktballetjes, die mag jij niet hebben he?' Ja hoor, die mag ik best hebben. Ik wil ze alleen niet.MajadeB schreef: ↑12-04-2026 13:27Als je je irriteert aan iets zeg je eigenlijk dat je er uitslag oid van krijgt.
Graftak!
zondag 12 april 2026 om 15:42
Ik heb al een paar keer gevraagd aan mensen die de hele tijd staan te kletsen of we moeten gaan vragen of de band wat zachter kan spelen zodat e niet zo hoeven te schreeuwen. En dan wordt je glazig aangekeken....Sierlijk schreef: ↑12-04-2026 12:52Dit kende ik niet. Grappig dat het zelfs een naam heeft.
En dan de vraag: waarom doen ze dat? Dat bijpraten snap ik, maar dat kan toch juist in de pauze of voor of na het concert. Ik ga toch geen x bedrag uitgeven om alleen maar met elkaar te kletsen en niets van de muziek te horen. Ik neem aan dat ze naar hun favoriete band gaan. Maar goed, ik heb er andere ideeën bij.
zondag 12 april 2026 om 15:49
Blij dat er iemand weer eens ontopic gaat
Graftak!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in