Wat heb je geleerd van dit forum?

11-04-2026 23:56 165 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dag allemaal,

Ik ben benieuwd of jullie hier wel eens iets hebben gelezen wat jullie erg heeft geholpen met iets of iets veranderd heeft in je leven.
Ik heb hier heel veel geleerd over institutioneel racisme. En ik heb geleerd dat luisterboeken een prima alternatief zijn als het lezen om wat voor reden dan ook even niet lukt :proud:
Graftak!
Rabarbara schreef:
12-04-2026 14:25
Wat ik geweldig vind: hoe hier overal een expert te vinden is,op vrijwel elk terrein.

En ik denk niet dat het handig is voor dit topic om in te gaan op mijn opmerking over neerkijken op mensen. Als het weer voorkomt in een topic roep ik het wel in napraat.
Ik lees sporadisch mee op napraat. Maar vind het wel naar dat je zo’n ervaring hebt. Mijn man herkent dit vanuit zijn werk wel vanuit een vergelijkbare achtergrond. Jammer.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Moiren schreef:
12-04-2026 11:54
To the point leren formuleren en argumenteren.

Dat de HEMA een fantastisch lekker zachte huisbroek had (die heb ik nog steeds).
nou ja, dit dus en ik heb ook heel veel geleerd over racisme.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Dat je op je dashboard kunt zien aan welke kant je tankklep zit en dat dat ook ontkend wordt, maar dat het bij mij altijd klopt :proud:

Heel veel dingen over normaal gebruik van de wasmachine.

Sowieso veel dingen over huishouden.

En ik leer net dat iemand denkt dat christenen buiten de missionarisstand geen seks hebben ofzo... Zo leer je altijd wat!
Such fun!1
MarindaH schreef:
12-04-2026 15:24
Dat je op je dashboard kunt zien aan welke kant je tankklep zit en dat dat ook ontkend wordt, maar dat het bij mij altijd klopt :proud:

Heel veel dingen over normaal gebruik van de wasmachine.

Sowieso veel dingen over huishouden.

En ik leer net dat iemand denkt dat christenen buiten de missionarisstand geen seks hebben ofzo... Zo leer je altijd wat!
:lol:
Graftak!
Ik heb ook wel rare en confronterende dingen over mijzelf geleerd.

Dat ik denk dat mensen die ik hoog heb zitten ook gelijk een bijpassende presentatie irl hebben. Ik denk niet beeldend, dus het is niet zo dat ik denk dat ze allemaal krullen hebben ofzo, maar meer een houding/kledingstijl/nonchalance o.i.d.
Ook heel vreemd om te horen of lezen dat sommige mensen met een voor mij bijna onverstaanbaar accent spreken
En dat er gewoon wijkgenoten zijn die ik hier soms lees.

En dan het mij ondanks meerdere pogingen écht niet lukt om topic over huidverzorging te snappen. Met extrafoilleren en mostereerden en humperfummenden uiteraard, dat is gewoon de dagelijkse routine. Ik mis daar echt specifieke hersencellen voor.

.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Dat er te veel geschifte mannen en weggewaaide dakramen rondlopen op deze planeet.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Erger je niet, verwonder je slechts...

Pick your battles.

Hoe behulpzaam medeforummers zijn als er iemand steun nodig heeft.

Verschillende perspectieven in diverse situaties.

Receptideeën

Dat er altijd mensen zijn die een situatie herkennen, omdat ze het echt zelf hebben meegemaakt. En dan met concrete tips en suggesties komen.
En niet omdat een tante van de buurvrouw van je achternicht ook weleens zoiets gehoord schijnt te hebben.
Wissewis schreef:
12-04-2026 15:56
Dat er te veel geschifte mannen en weggewaaide dakramen rondlopen op deze planeet.
:high5:
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
feow schreef:
12-04-2026 15:51
Ik heb ook wel rare en confronterende dingen over mijzelf geleerd.
Ik ook wel en ook hoe ik soms door derden gelezen word. Verder denk ik dat we soms wat aardiger moeten zijn voor elkaar. Ik weet nog heel goed die ene forummer die verweten werd te bedelen. Daar heb ik privé contact mee (nog steeds) en daar schuilt een zeer sympathiek persoon achter.

Verder kom ik hier nog steeds graag: even spuien en voor de ontspanning.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Baggal schreef:
12-04-2026 17:15
Verder denk ik dat we soms wat aardiger moeten zijn voor elkaar.

Dat denk ik ook vaak. Niet alleen hier, maar eerder ook op andere fora.
Lieneke schreef:
12-04-2026 17:26
Dat denk ik ook vaak. Niet alleen hier, maar eerder ook op andere fora.
Ik ook. Vind dat soms wel jammer.

Laatst kreeg ik een nare opmerking hier. En wat ik toen geleerd bleek te hebben; niet reageren. Want denk niet dat het me iets opgeleverd zou hebben als ik gereageerd had.

Bij sommige topics denk ik: ik zeg maar niks. Omdat sommige dingen nu zo gevoelig liggen dat topics heel snel tot gedoe leiden.
SunShine35 schreef:
12-04-2026 18:39

Laatst kreeg ik een nare opmerking hier. En wat ik toen geleerd bleek te hebben; niet reageren. Want denk niet dat het me iets opgeleverd zou hebben als ik gereageerd had.

Bij sommige topics denk ik: ik zeg maar niks. Omdat sommige dingen nu zo gevoelig liggen dat topics heel snel tot gedoe leiden.

Ja, dat herken ik wel. Dan wil ik eigenlijk alleen maar wat nuance aanbrengen, toch doe ik het niet. Omdat er dan vaak vanuit wordt gegaan dat je het tegenovergestelde vindt.
Het is best lastig om je op een forum zo te verwoorden dat iedereen begrijpt wat je werkelijk bedoelt.
Lieneke schreef:
12-04-2026 18:44
Ja, dat herken ik wel. Dan wil ik eigenlijk alleen maar wat nuance aanbrengen, toch doe ik het niet. Omdat er dan vaak vanuit wordt gegaan dat je het tegenovergestelde vindt.
Het is best lastig om je op een forum zo te verwoorden dat iedereen begrijpt wat je werkelijk bedoelt.
Ik hobbel hier nu op en af zo'n 17 jaar rond en mij is dat nog nooit gelukt, al is het alleen maar omdat sommige mensen me gewoon niet willen begrijpen :mrgreen: .
Graftak!
SunShine35 schreef:
12-04-2026 18:39

Dat is denk ik raadzaam geweest. Ik heb nog wel eens de neiging gehad om helemaal uit te leggen hoe ik het bedoelde, maar ik kreeg het soms toch niet over de bühne heen. En tegelijkertijd leer ik daar zelf ook weer van: kennelijk roept je manier van verwoorden of de topics soms wat weerstand op bij anderen. Dat betekent wel dat ik bepaalde topics soms wel een beetje ontwijk.
Lady*Voldemort schreef:
12-04-2026 18:46
Ik hobbel hier nu op en af zo'n 17 jaar rond en mij is dat nog nooit gelukt, al is het alleen maar omdat sommige mensen me gewoon niet willen begrijpen :mrgreen: .
Ha-ha. Ook dat is wel een beetje herkenbaar ;). Vandaar mijn onderschrift.
Meubels uit dezelfde serie kopen is stom.
Trek ik me verder niets van aan, want ik was in één keer klaar en alles past lekker bij elkaar, maar dat was dus erg stom.
Si abra la puerta hay lobos.
Met stil meelezen ben ik tot het besef gekomen dat mijn relatie niet normaal/goed was. Dat heeft me echt geholpen de scheiding te verwerken en nooit meer met minder dan een goede ,gelijkwaardige relatie (op elk vlak, niet alleen amoureus) genoegen te nemen.
-Ik ben niet zo'n poetser, maar Dasty geel van de Wibra schijnt fantastisch te zijn;
- JufJoke had een heel leuk topic over huidverzorging maar een heuse skinroutine bleek toch wat te ambitieus mij;
- Nummerzoveel heeft me ooit een goed HR-advies gegeven.
Ars longa, vita brevis
Dat vind ik mooi om te lezen six!

Ik heb geleerd dat mijn relatie juist wel veilig en goed is en dat ik in mijn handjes mag knijpen met mijn partner. Ik ben het laatste jaar nauwelijks meer mopperig geweest naar hem, ogen geopend door dit forum.

Wel praat ik bijna nooit over mijn persoonlijke situatie, omdat ik vind dat er snoeihard geoordeeld wordt op het forum. Terwijl ik best wel verlang naar herkenning of steun. Het 'milieu' waar ik uit kom (en achter me heb gelaten) wordt hier m.i. op neergekeken, begrijpelijk maar soms doet dat toch wel pijn. Ik lees vooral mee.
lyja wijzigde dit bericht op 12-04-2026 19:34
Reden: Beetje te negatief
15.92% gewijzigd
Lyja schreef:
12-04-2026 19:23

Ik heb geleerd dat mijn relatie juist wel veilig en goed is en dat ik in mijn handjes mag knijpen met mijn partner. Ik ben het laatste jaar nauwelijks meer mopperig geweest naar hem, ogen geopend door dit forum.
Ook mooi! Een vorm van 'beseffen wat je hebt'?
Lyja schreef:
12-04-2026 19:23

Wel praat ik bijna nooit over mijn persoonlijke situatie, omdat ik vind dat er snoeihard geoordeeld wordt op het forum. Terwijl ik best wel verlang naar herkenning of steun. Het 'milieu' waar ik uit kom (en achter me heb gelaten) wordt hier m.i. op neergekeken, begrijpelijk maar soms doet dat toch wel pijn. Ik lees vooral mee.
Begrijpelijk dat dit pijn doet. Je bent overigens al de tweede die dit opmerkt vandaag. Wat naar dit.

En wat mooi dat je door het forum beseft dat je je in je handjes mag knijpen met je partner.
Heel veel mensen hebben een hekel aan dingen die ik heel normaal vind. En op de een of andere manier is dat andersom niet zo (ik heb geen hekel aan dingen die andere mensen leuk vinden, tenzij ze illegaal of strafbaar zijn), dus ik ben blijkbaar toleranter dan ik dacht.
Rabarbara schreef:
12-04-2026 19:46
Heel veel mensen hebben een hekel aan dingen die ik heel normaal vind. En op de een of andere manier is dat andersom niet zo (ik heb geen hekel aan dingen die andere mensen leuk vinden, tenzij ze illegaal of strafbaar zijn), dus ik ben blijkbaar toleranter dan ik dacht.
tenzij het om Suzan en Freek gaat :lmao:
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
rosanna08 schreef:
12-04-2026 19:54
tenzij het om Suzan en Freek gaat :lmao:
Oh ja. Eigenlijk is met deze opmerking mijn hele punt onderuit geschoffeld, want ik heb dit ook met de kleur oranje. Dus ik ben net zo suf als alle anderen ook.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven