Zorgen om het klimaat
woensdag 3 augustus 2022 om 08:01
Ik had verwacht dat er wel een topic over dit onderwerp zou zijn, maar ik kan er geen vinden. Dus bij deze!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.
Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.
Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.
Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
Maak jij je zorgen over het klimaat? Wat doe je zelf en wat vind je dat onze overheid moet doen?
Ik maak me absoluut zorgen. Deze zomer op vakantie in Portugal werd me al snel duidelijk dat landen in Zuid Europa langzaam onleefbaar aan het worden zijn. Het is te droog en te heet en de Portugezen maken zich grote zorgen over de oogsten en drinkwatervoorziening. En nee, dit is geen incident omdat het nu toevallig een warme zomer is, maar een proces dat jaren bezig is en steeds sneller gaat.
Zelf rij ik tegenwoordig elektrisch in deelauto’s, ik eet meestal vegetarisch en probeer veel tweedehands te kopen. Maar ik verwarm mijn huis wel met gas en ik vlieg, ook voor mijn werk, vooral dat laatste gaat steeds meer schuren. Ik ben dus zeker niet perfect en wil hier ook geen topic van maken waar we elkaar de maat nemen.
Tegelijk denk ik dat het een druppel op de gloeiende plaat is wat wij als burgers zelf kunnen doen. Overheden, ook in NL, moeten veel sneller gaan met de energietransitie. Er moeten harde beslissingen genomen worden overal.
Hoe voel jij je over het klimaat? Ik ben benieuwd!
maandag 13 april 2026 om 17:15
dat is gewoon onzin. Ik stel altijd, elke keer opnieuw, dat we een groot klimaatprobleem hebben. Zo groot, dat naar mening het alleen opgelost kan worden op mondiaal nivo. Ik geloof niet in "alle kleine beetjes helpen". En zoals ik altijd zeg ben ik zeer sceptisch of we het wel gaan oplossen. Geen woorden en meningen in mijn mondleggen, dat si zoooo flauw
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
maandag 13 april 2026 om 17:19
Ik reageerde na het lezen van o.a. deze stelling van jou:
“De winter is weer voorbij voor onze salonactivistjes. Activoeren is prima maar niet als het koud is! Het klimaat is echt heul belangrijk, maar ja, je zult maar nat en koud worden. Nee hoor, zo belangrijk is het klimaat nou ook weer niet.”
En dat klopt dus niet, ook in de herfst, winter en het (koude) voorjaar zijn er acties (geweest) in de buitenlucht.
Where is my mind?
maandag 13 april 2026 om 17:31
Maakt dat nou serieus iets uit? Of er acties in welk jaargetijde dan ook zijn? Het gaat gewoon met het klimaat en het beleid niet de goede kant op.
Verder wel eens dat dit zoveel als mogelijk mondiaal moet worden aangepakt, waarbij niet ieder land natuurlijk zulke grote stappen kan zetten als in het rijke gedeelte.
Verder wel eens dat dit zoveel als mogelijk mondiaal moet worden aangepakt, waarbij niet ieder land natuurlijk zulke grote stappen kan zetten als in het rijke gedeelte.
maandag 13 april 2026 om 17:36
Maar die "mondiale aanpak" is er toch allang met de klimaatakkoorden van Parijs? Daar is het Nederlandse klimaatfonds dat gaat inzetten op elektrificatie en kernenergie ook mede voor bedoeld.grenada schreef: ↑13-04-2026 17:15dat is gewoon onzin. Ik stel altijd, elke keer opnieuw, dat we een groot klimaatprobleem hebben. Zo groot, dat naar mening het alleen opgelost kan worden op mondiaal nivo. Ik geloof niet in "alle kleine beetjes helpen". En zoals ik altijd zeg ben ik zeer sceptisch of we het wel gaan oplossen. Geen woorden en meningen in mijn mondleggen, dat si zoooo flauw
maandag 13 april 2026 om 17:40
maandag 13 april 2026 om 17:55
Waarom niet? Een vliegvakantie is geen recht of eerste levensbehoefte. Vroeger, sprak oma, moest je ook gewoon of sparen voor een vliegreis of je kon sowieso niet op vliegvakantie. Voor een paar tientjes naar Barcelona kunnen vliegen mag van mij echt afgeschaft worden. Maak het maar weer duurder.
maandag 13 april 2026 om 19:27
Ja, vast. Kijk eens wat ze in rusland, oekraïne en het midden oosten de lucht in schieten?
de wereld wacht om ontdekt te worden
dinsdag 14 april 2026 om 08:29
Je wordt op je wenken bediend. Een retourtje onder de €300 inclusief je rolkoffer ga je niet meer vinden. En dan vlieg je op tijden dat je midden in de nacht moet opstaan.
Of het helpt de luchtvaart te verminderen geen idee. En inderdaad wat er allemaal in de lucht geschoten wordt in oorlogen, of met zo'n maanraket..
dinsdag 14 april 2026 om 09:03
nog meer reden voor die salonactivistjes van xr om eens te stoppen met dat nutteloze wegen blokkeren, dan?
en ik blijf sceptisch of we als modiale gemeenschap wel voldoende doen, maar als er een oplossing is, dan is dat mijns inziens alleen op mondiaal nivo te vinden.
dinsdag 14 april 2026 om 09:32
Je moet die mondiale gemeenschap toch aanzetten tot actie?grenada schreef: ↑14-04-2026 09:03nog meer reden voor die salonactivistjes van xr om eens te stoppen met dat nutteloze wegen blokkeren, dan?
en ik blijf sceptisch of we als modiale gemeenschap wel voldoende doen, maar als er een oplossing is, dan is dat mijns inziens alleen op mondiaal nivo te vinden.
En dat aanzetten tot actie, begint niet zelden door demonstraties op straat, zo leert de geschiedenis.
Je praat echt onzin.
dinsdag 14 april 2026 om 10:00
Waarom zou je dat willen? Je ontneemt de normale bevolking daarmee hun comfort, vrijheid en hun kers op de taart. Ondertussen vervuilen al die oorlogen de aarde vrolijk verder.
dinsdag 14 april 2026 om 10:12
Mondiale gemeenschap rijdend op de A12? De jan modaal die een vliegreisje per jaar boekt en gewoon naar werk probeert te komen? Terwijl billionaires lekker rond vliegen met hun jet? Mwah.
dinsdag 14 april 2026 om 10:28
helemaal gelijk. dan ga je gewoon de snelweg blokkeren voor het hoofdkantoor van de ING, dat zal het verschil maken! Oh, wacht even, de ING zat er al een hele tijd niet meer. Enneh.... vooral niet swinters de snelweg blokkeren hoor, want dan krijgen we natte voeten. Dat is nog veeeeel erger dan de klimaatproblematiek.
enneh dan gaan we demonstreren voor een beter klimaat maar wel zoals dreuvel hiervoor schreef: het klimaat is wel belangrijk, maar droge voeten is belangrijker ( mijn eigen interpretatie van dreuvels woorden)
o, en nog eentje, XR maakt zich dus druk om het klimaat. Perfect! Zo staat het ook op hun site: "We eisen een rechtvaardige transitie die de behoeften en stemmen van degenen die het meest getroffen worden door de klimaatcrisis centraal stelt en degenen die het meest verantwoordelijk zijn voor ecologische verwoesting ter verantwoording roept." Maar dan gan ze opeens demonstreren voor Palestine, want dat staat ehh niet in hun visie.
vind je het gek dat ik die club salonactivistjes noem? Andere naam verzinnen voor ze? War denk je van droogweer activistjes?
dinsdag 14 april 2026 om 11:29
Tja, dat is natuurlijk een beetje makkelijk, "ik wil best flink meedoen maar ik ga het niet in mijn eentje doen".grenada schreef: ↑14-04-2026 09:03nog meer reden voor die salonactivistjes van xr om eens te stoppen met dat nutteloze wegen blokkeren, dan?
Iemand moet het initiatief nemen, daar heeft uiteindelijk iedereen plezier van. Ik heb niks met XR en zou het liefst persoonlijk helpen ze van de snelweg te verwijderen maar begrijp de boodschap op klimaatgebied heel goed.
dinsdag 14 april 2026 om 11:33
Niemand heeft er plezier van, behalve degenen die dik verdienen aan de klimaatindustrie. De ruim boven modalen zullen er niet veel voor hoeven laten, enkel de lagere t/m middeninkomens leveren steeds meer in wat hun levenskwaliteit verslechtert.Okernoot schreef: ↑14-04-2026 11:29Tja, dat is natuurlijk een beetje makkelijk, "ik wil best flink meedoen maar ik ga het niet in mijn eentje doen".
Iemand moet het initiatief nemen, daar heeft uiteindelijk iedereen plezier van. Ik heb niks met XR en zou het liefst persoonlijk helpen ze van de snelweg te verwijderen maar begrijp de boodschap op klimaatgebied heel goed.
dinsdag 14 april 2026 om 11:51
Als je demonstreert wil je aandacht. En dat heeft XR op deze manier.
De Nederlander is ook gewoon lid van de mondiale gemeenschap.
Rijke mensen in privéjets stoten ook niet zoveel uit.
En XR zou maar wat graag (privé)vliegtuigen blokkeren. Maar daar krijgen ze gezien veiligheidsmaatregelen de kans niet toe.
Ik vind het ook niet terecht om de modale Nederlander als slachtoffer te zien (want die moet naar het werk).
We zijn in het westen verantwoordelijk voor een hoop schade. Jij en ik ook. Of je XR nu verschrikkelijk vindt, of niet.
paradise wijzigde dit bericht op 14-04-2026 11:56
16.69% gewijzigd
dinsdag 14 april 2026 om 11:54
Wat een flauwekul dit allemaal.grenada schreef: ↑14-04-2026 10:28helemaal gelijk. dan ga je gewoon de snelweg blokkeren voor het hoofdkantoor van de ING, dat zal het verschil maken! Oh, wacht even, de ING zat er al een hele tijd niet meer. Enneh.... vooral niet swinters de snelweg blokkeren hoor, want dan krijgen we natte voeten. Dat is nog veeeeel erger dan de klimaatproblematiek.
enneh dan gaan we demonstreren voor een beter klimaat maar wel zoals dreuvel hiervoor schreef: het klimaat is wel belangrijk, maar droge voeten is belangrijker ( mijn eigen interpretatie van dreuvels woorden)
o, en nog eentje, XR maakt zich dus druk om het klimaat. Perfect! Zo staat het ook op hun site: "We eisen een rechtvaardige transitie die de behoeften en stemmen van degenen die het meest getroffen worden door de klimaatcrisis centraal stelt en degenen die het meest verantwoordelijk zijn voor ecologische verwoesting ter verantwoording roept." Maar dan gan ze opeens demonstreren voor Palestine, want dat staat ehh niet in hun visie.
vind je het gek dat ik die club salonactivistjes noem? Andere naam verzinnen voor ze? War denk je van droogweer activistjes?
Ik kan je reactie ook niet serieus nemen als je praat over anderen op zo’n manier (activistjes).
Dan doe je geen enkele moeite objectief te kijken.
dinsdag 14 april 2026 om 11:57
Eén van die oorlogen nu wordt mede gevoerd omdat wij als Nederlander zo energieveslaafd zijn
dinsdag 14 april 2026 om 13:05
nou zeg het maar, wat is precies de onzin?
dat ze de verkeerde snelweg blokkeren? of dat ze dat alleen met mooi weer doen omdat, zoals Dreuvel zei, ze geen natte voeten willen? of hun missie: demonstreren voor het klimaat en dan aan een pro palestina betoging meedoen? zeg het maar? of mogen we gewoon geen kritiek op deze activistjes hebben?
dinsdag 14 april 2026 om 13:11
Jawel hoor, alleen is die kritiek met daarbij het mantra "ik vind het klimaat zelf heel belangrijk" een beetje sleets aan het worden als je niet aangeeft wat je dan wel wilt. Mensen willen je vaak best geven wat je nodig hebt, maar je moet er wel zelf om vragen.grenada schreef: ↑14-04-2026 13:05nou zeg het maar, wat is precies de onzin?
dat ze de verkeerde snelweg blokkeren? of dat ze dat alleen met mooi weer doen omdat, zoals Dreuvel zei, ze geen natte voeten willen? of hun missie: demonstreren voor het klimaat en dan aan een pro palestina betoging meedoen? zeg het maar? of mogen we gewoon geen kritiek op deze activistjes hebben?
dinsdag 14 april 2026 om 13:45
dat geef ik elke keer heel erg duidelijk aan. Naar mijn mening kan dit klimaat probleem alleen mondiaal opgelost worden áls het al opgekost kan worden. dus met de meeste en alle grote landen er bij.
Knoeiers als XR dragen nul komma nul bij vwb de oplossing van het klimaatprobleem, ze irriteren en hinderen alleen maar mensen die de oplossing ook niet hebben én ze gedragen zich als mooiweeractivistjes, alleen als het droog is en en pasant pakken ze ook wat andere problemen mee, maar wel heel selectief.
nou, heb ik nog maar eens gezegd wat ik wil en wat ik niet wil. en keer op keer draag ik dezelfde boodschap uit.....in tegenstelling tot nogal wat mensen hier die echt nietszeggend reageren.
dinsdag 14 april 2026 om 13:56
Hoe vaak blijf je deze onwaarheden nog verkondigen? Heel kinderachtig.grenada schreef: ↑14-04-2026 13:45dat geef ik elke keer heel erg duidelijk aan. Naar mijn mening kan dit klimaat probleem alleen mondiaal opgelost worden áls het al opgekost kan worden. dus met de meeste en alle grote landen er bij.
Knoeiers als XR dragen nul komma nul bij vwb de oplossing van het klimaatprobleem, ze irriteren en hinderen alleen maar mensen die de oplossing ook niet hebben én ze gedragen zich als mooiweeractivistjes, alleen als het droog is en en pasant pakken ze ook wat andere problemen mee, maar wel heel selectief.
nou, heb ik nog maar eens gezegd wat ik wil en wat ik niet wil. en keer op keer draag ik dezelfde boodschap uit.....in tegenstelling tot nogal wat mensen hier die echt nietszeggend reageren.
Where is my mind?
dinsdag 14 april 2026 om 13:57
Die mondiale oplossing is er dus in de vorm van de Parijs-akkoorden.
En wat je ook van XR vind, specifiek mooiweeracrivisten zijn het niet. Corona-demonstraties, anti-asieldemonstraties en de massale snelwegblokkades door die lieve boerkes vonden ook nadrukkelijk in de herfst, lente en de zomer plaats. Ze wilden wel een beetje warm zitten op de tractor.
En wat je ook van XR vind, specifiek mooiweeracrivisten zijn het niet. Corona-demonstraties, anti-asieldemonstraties en de massale snelwegblokkades door die lieve boerkes vonden ook nadrukkelijk in de herfst, lente en de zomer plaats. Ze wilden wel een beetje warm zitten op de tractor.
dinsdag 14 april 2026 om 14:26
ik citeer:SurferRosa schreef: ↑14-04-2026 13:56Hoe vaak blijf je deze onwaarheden nog verkondigen? Heel kinderachtig.
" Op basis van de beschikbare berichtgeving zijn er geen afzonderlijk getelde “XR‑snelwegblokkades” specifiek voor afgelopen winter (winter 2024–2025). Wel is duidelijk dat de grote reeks A12‑blokkades in 2023 (27 dagen achter elkaar) en de 40e blokkade op 11 januari 2025 het totaal aantal blokkades bepalen, maar nieuwsbronnen geven geen uitsplitsing per seizoen."
maar je mag mijn "onwaarheden" gerust weerleggen hoor, geef maar eens een lijstje met alle snelwegblokkades van XR afgelopen winter?
dinsdag 14 april 2026 om 14:29
Waarom heb je er kritiek op dat XR zich ook voor Palestina/Gaza heeft ingezet?grenada schreef: ↑14-04-2026 13:05nou zeg het maar, wat is precies de onzin?
Er was mogelijk sprake van een genocide. Wat kan jou het schelen dat XR zich voor iets anders inzet? Waar heb jij precies last van als ze dat doen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in