Gedoe

14-04-2026 11:51 27 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ex en ik zijn gescheiden sinds 1,5 jaar, mijn initiatief. Ik weet niet hoe ik moet omgaan met hoe mijn dochter al voor de tweede keer te snel wordt betrokken in zijn liefdesrelaties.

Ex is is direct een dag na ons opbreken met iemand gaan daten en nam dochter mee op de eerste date. Op zijn dating app allemaal foto’s van hem met onze dochter (herkenbaar!), kreeg ik van een single vriendin screenshots van doorgestuurd. Zo begon het al. Hij is meerdere keren met dochter op dates geweest.

Op een gegeven moment had hij een soort situationship, en kreeg ik van dochter te horen dat ze elke dag bij hen thuis is. Conform afspraak ouderschapsplan hoor ik daar eerst over geïnformeerd te worden en ontmoeten we elkaars partner voor de introductie met kind.

Geprobeerd om te praten en te wijzen op deze afspraak en gevraagd om rustiger aan te doen omwille van dochter. En lekker te daten in de week dat dochter bij mij is voorlopig tot het bestendiger was. Daar had hij geen zin in, want dingen alleen doen met dochter ‘vind ik niet leuk en handig’. Toen ik vroeg of het serieus was zei hij van niet en dat hij niet klaar was voor een vaste relatie, dat had ik voor hem kapot gemaakt met de scheiding. Ik wist toen al dat dit ging escaleren en dat gebeurde ook in de vorm van een dramatische knipperlicht relatie. Ik heb altijd gehoopt dat de relatie stand hield omdat ze heel lief was voor dochter en daar een goede band mee had. Echter wil ex zich niet serieus binden en heeft hij het daarom meerde keren afgebroken.

Nu is die knipperlichtrelatie uit na ongeveer een jaartje, en een maand later komt dochter thuis met verhalen over een vrouw die met haar leuke dingen is gaan doen en die bleef eten de hele week. Weer niks gehoord eerst van ex. Heb het even gelaten, en een week later kreeg ik een mailtje van hem dat hij sinds 4 dagen een nieuwe partner heeft en dat hij eraan denkt om dochter voor te stellen (een leugen want ze was al voorgesteld…) Heb hem gezegd dat ik dat al wist van dochter, en dat ik omwille van dochter hoop dat ze wat rustiger aan doen voor dochter weer intensief in de nieuwe relatie wordt betrokken.

Dochter heeft namelijk veel verdriet geuit over dat vrouw nummer 1 uit beeld is verdwenen. Veel vragen en ook huilen dat ze nooit meer mocht langskomen en waarom dan niet.

Het is nu 1,5 week later na die mail over de relatie en ik krijg een mail, dat ze gaan samenwonen. Wat ze volgens mij al doen want dochter kwam weer thuis met verhalen over haar en dat ze bleef slapen enz. Ze was lief en had met haar gespeeld dus dat is wel een opluchting om te horen. Maar ik ben oprecht in shock. Ik zeg en vraag er verder ook niks over naar dochter, maar ik maak me weer zo’n zorgen over een dramatisch verloop… dat extreem snelle samenwonen is natuurlijk een enorme rode vlag.

En ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik heb de mediator gebeld en die zegt dat er in principe niks tegen gedaan kan worden, behalve dat ik kan wijzen op de afspraak van het ouderschapsplan. Met andere woorden, dat plan is een soort van wassen neus. Ik moet het accepteren en dat weet ik, maar ik maak me zorgen over de gevolgen voor dochter.

Wat wil ik met dit topic? Van me afschrijven en hopelijk tips hoe ik de stabiele factor voor mijn dochter kan zijn… en horen of ik me teveel zorgen maak of niet. Ex geeft mij het gevoel dat ik een enorme moeilijkerd ben mbt ons kind.
Je kunt hier idd niks mee. Je hebt het de eerste keer besproken en de tweede keer gaat het weer net zo. Hoe rot ook je zal moeten accepteren dat hij is wie hij is en doet wat hij doet.

Probeer zelf een stabiele basis voor haar te zijn waar ze op terug kan vallen en waar alles altijd bespreekbaar is.
Ze voelt jouw boosheid en angst dus probeer dit echt los te laten.
Nanouk, dankje voor je reactie.

Ik ben inderdaad niet boos of angstig in het bijzijn van mijn dochter, hij belt/mailt deze dingen ook standaard als dochter bij hem is dus ‘gelukkig’ heb ik dan ook even tijd om mijn gevoelens te voelen zonder dat dat gemerkt wordt.
Geertruidas schreef:
14-04-2026 20:09
Nanouk, dankje voor je reactie.

Ik ben inderdaad niet boos of angstig in het bijzijn van mijn dochter, hij belt/mailt deze dingen ook standaard als dochter bij hem is dus ‘gelukkig’ heb ik dan ook even tijd om mijn gevoelens te voelen zonder dat dat gemerkt wordt.
Je probeert het niet te zijn en dat is al heel fijn. Maar wat kinderen voelen is wat anders. Al kan ik het me ook heel goed voorstellen dat dit je nu enorm bezig houdt en het loslaten nog geen optie is.
Het ouderschapsplan is idd een wassen neus.

Wat ik je zou aanraden is als je het op kunt brengen …. contact op nemen met de ex van je ex-man. (Als die daar ook open voor staat)
Zodat je dochter af en toe in jouw week contact met haar kan houden. Het is voor kinderen heel heftig als een band ineens verbroken wordt. Dit zou je dan wellicht wel af kunnen bouwen, maar dan stapsgewijs.
Dat kan je i.i.g. wel voor haar doen.
Wat een egoïstische man :facepalm:
Hoe oud is je dochter?
Onkruit schreef:
14-04-2026 20:23
Wat een egoïstische man :facepalm:
Hoe oud is je dochter?
5,5.

Ik vind het ook even fijn om dat te horen hoor… Ik praat hier zelf met niemand over dus vind het sowieso al fijn om hier even gal te spuwen. Ik wil mijn ex niet zwartmaken bij mijn familie of gezamenlijke vrienden. En iedereen is zeer van hem gecharmeerd, zo’n leuke papa enz. Heb geen zin dat ik als de zure ex wordt gezien dus ik praat uberhaupt nooit over hem.
Geertruidas schreef:
14-04-2026 20:39
5,5.

Ik vind het ook even fijn om dat te horen hoor… Ik praat hier zelf met niemand over dus vind het sowieso al fijn om hier even gal te spuwen. Ik wil mijn ex niet zwartmaken bij mijn familie of gezamenlijke vrienden. En iedereen is zeer van hem gecharmeerd, zo’n leuke papa enz. Heb geen zin dat ik als de zure ex wordt gezien dus ik praat uberhaupt nooit over hem.
Dat zou je bij bekende natuurlijk wel gewoon mogen doen. Je hoeft niet te klagen maar je zorgen uiten of vragen hoe je ergens het beste mee om kan gaan juist omdat ze hem ook kennen, is toch niet zo gek. Je hoeft hem niet zwart te maken maar als je vanuit jezelf spreek mag je zulke dingen zeker met je naaste gewoon bespreken toch?! Het is niet niks en dat moet je soms even gewoon kunnen doen om zelf niet te veel in je hoofd te gaan zitten.
Wat een vervelende (ex) man dat hij je dochter zo betrekt in zijn liefdesleven. Ik denk dat je haar kunt beschermen zolang ze in jouw invloedssfeer is.
Lastig.
Bij herhaaldelijk posten in het ban topic zal een ban volgen.
Een mediator klinkt leuk, maar is uiteindelijk een wassen verdienmodel.
Niks is rechtgeldig, maar de mediator verdient er wel lekker aan.
Dat mensen hier nog in trappen...
de wereld wacht om ontdekt te worden
thanx schreef:
15-04-2026 08:08
Want een advocaat kan wel afdwingen dat er minstens x aantal tijd wordt gewacht voordat kind bij een nieuwe vlam wordt betrokken?

Voor mijn gevoel is het hele ouderschapsplan gewoon een wassen neus, op de alimentatie na.
Geertruidas schreef:
14-04-2026 11:51
Ex is is direct een dag na ons opbreken met iemand gaan daten en nam dochter mee op de eerste date.
We hebben een winnaar.
Je vraagt je af welke vrouwen kicken op een man die hun kind meebrengen op een eerste date.
thanx schreef:
Eens.
Mijn ex woont vanaf dag 1 samen met onze kinderen en zijn nieuwe vriendin met haar kinderen.
Ik vind dat ook erg voor mijn kinderen (en die van haar!) maar ik kan er niks aan doen.
Geertruidas schreef:
15-04-2026 08:14
Want een advocaat kan wel afdwingen dat er minstens x aantal tijd wordt gewacht voordat kind bij een nieuwe vlam wordt betrokken?

Voor mijn gevoel is het hele ouderschapsplan gewoon een wassen neus, op de alimentatie na.
Ook niet inderdaad.

En weer eens.

Sterkte TO!
We zitten een soort van in hetzelfde schuitje.
Pioen00 schreef:
15-04-2026 09:39
We hebben een winnaar.
Je vraagt je af welke vrouwen kicken op een man die hun kind meebrengen op een eerste date.
Zijn nieuwe vlam is 15 jaar jonger (hij is 40), en wil dus direct intrekken bij hem met een kind in het spel.

Ik snap gewoon echt niet waarom je op je 25e dat zou willen/doen/kunt overzien, direct na anderhalve week. Het voelt ZO als een rode vlag.
justagirly schreef:
15-04-2026 09:39
Eens.
Mijn ex woont vanaf dag 1 samen met onze kinderen en zijn nieuwe vriendin met haar kinderen.
Ik vind dat ook erg voor mijn kinderen (en die van haar!) maar ik kan er niks aan doen.
Oh wat een ellende. Dag 1, arme kinderen die dat hebben moeten verwerken on top of de breuk.

Ik merk ook dat ik me heel schuldig voel over de scheiding, bijna als of ik zelf deze ellende heb veroorzaakt :-( ‘had ik het niet nog vol kunnen houden tot kind 18 is’, zijn vragen die ik mezelf al heb gesteld toen ik merkte dat dit aspect ging spelen.

En dan denk ik terug aan dat mijn partner me uit bed sleepte in mijn kraamweek, op de grond gooide en in mijn oor schreeuwde dat als ik nog 1x niet opstond als dochtertje huilde, hij ervoor zou zorgen dat ik niet meer voor mijn dochter zou mogen zorgen na een scheiding.

Of de keer dat ik met ijlende koorts en extreme pijn alleen naar het ziekenhuis moest in de nacht en hij niet mee wilde ‘omdat hij vroeg op moest’.

Maar toch maakt deze hele situatie me zo verdrietig nu. Dat mijn kind er zoveel last van heeft gekregen ipv alleen ik. En over het algemeen gaat het super goed met kind, maar merk gelijk met de onrust die nu speelt dat kind heel aanhankelijk naar me is en veel huilt. Misschien zie ik dingen die er niet zijn of krijgt ze tocj mijn stress meer mee. Of het voelt inderdaad niet fijn met een vreemde in huis.

Ik weet het niet. Ik heb de scheiding en de gevolgen zo heftig onderschat.
Geertruidas schreef:
15-04-2026 10:03

En dan denk ik terug aan dat mijn partner me uit bed sleepte in mijn kraamweek, op de grond gooide en in mijn oor schreeuwde dat als ik nog 1x niet opstond als dochtertje huilde, hij ervoor zou zorgen dat ik niet meer voor mijn dochter zou mogen zorgen na een scheiding.

Ik weet het niet. Ik heb de scheiding en de gevolgen zo heftig onderschat.
Wat een ongelooflijke lul. Ik geloof dat ik direct gescheiden was en niet pas na 4 jaar. Niet twijfelen over die scheiding hoor
Och vrouw toch. Zo te lezen, is het goed dat je gescheiden bent. Maar ik snap dat je dit heel lastig voor je dochter vindt .
Niet schuldig voelen over je scheiding.
Dat moest.
thanx schreef:
Dat is niet per se waar. Bij ons heeft de rechter het ouderschapsplan en het echtscheidingsconvenant opgenomen als onderdeel van het vonnis.

De kinderen zijn inmiddels volwassen, maar de gemaakte afspraken waren zo wel degelijk bekrachtigd.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Het is echt eikel. Helaas word je daar nog steeds mee geconfronteerd.

Als hij zo charmant is voor de buitenwereld zal deze nieuwe vriendin daar ook voor zijn gevallen. Je zou haar bijna willen waarschuwen.
Want eens dit gaat ook geheid mis.

Misschien ook niet zo gek idee eens hulp voor jezelf te zoeken met alles wat je hebt meegemaakt.
Hexopbezemsteel schreef:
17-04-2026 08:01
Dat is niet per se waar. Bij ons heeft de rechter het ouderschapsplan en het echtscheidingsconvenant opgenomen als onderdeel van het vonnis.

De kinderen zijn inmiddels volwassen, maar de gemaakte afspraken waren zo wel degelijk bekrachtigd.
Maar kun je dan de afspraken afdwingen?
Als partner belooft voor het kind te zorgen, en het de hele dag voor de tv zet bijvoorbeeld?
Of nooit de kleren wast?
(ik verzin maar)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
De enige manier om jouw dochter te beschermen, lijkt mij dat ze vaker bij jou verblijft.
Helaas.

Ik weet niet of haar vader dan ook meer alimentatie wil betalen (dat zal wel niet).
En het is goed dat je gescheiden bent.

Anders zou jouw dochter nog denken dat het normaal is als een vrouw wordt mishandeld.
dreuvel schreef:
17-04-2026 09:22
Maar kun je dan de afspraken afdwingen?
Als partner belooft voor het kind te zorgen, en het de hele dag voor de tv zet bijvoorbeeld?
Of nooit de kleren wast?
(ik verzin maar)
Nee.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven