Gedoe

14-04-2026 11:51 60 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ex en ik zijn gescheiden sinds 1,5 jaar, mijn initiatief. Ik weet niet hoe ik moet omgaan met hoe mijn dochter al voor de tweede keer te snel wordt betrokken in zijn liefdesrelaties.

Ex is is direct een dag na ons opbreken met iemand gaan daten en nam dochter mee op de eerste date. Op zijn dating app allemaal foto’s van hem met onze dochter (herkenbaar!), kreeg ik van een single vriendin screenshots van doorgestuurd. Zo begon het al. Hij is meerdere keren met dochter op dates geweest.

Op een gegeven moment had hij een soort situationship, en kreeg ik van dochter te horen dat ze elke dag bij hen thuis is. Conform afspraak ouderschapsplan hoor ik daar eerst over geïnformeerd te worden en ontmoeten we elkaars partner voor de introductie met kind.

Geprobeerd om te praten en te wijzen op deze afspraak en gevraagd om rustiger aan te doen omwille van dochter. En lekker te daten in de week dat dochter bij mij is voorlopig tot het bestendiger was. Daar had hij geen zin in, want dingen alleen doen met dochter ‘vind ik niet leuk en handig’. Toen ik vroeg of het serieus was zei hij van niet en dat hij niet klaar was voor een vaste relatie, dat had ik voor hem kapot gemaakt met de scheiding. Ik wist toen al dat dit ging escaleren en dat gebeurde ook in de vorm van een dramatische knipperlicht relatie. Ik heb altijd gehoopt dat de relatie stand hield omdat ze heel lief was voor dochter en daar een goede band mee had. Echter wil ex zich niet serieus binden en heeft hij het daarom meerde keren afgebroken.

Nu is die knipperlichtrelatie uit na ongeveer een jaartje, en een maand later komt dochter thuis met verhalen over een vrouw die met haar leuke dingen is gaan doen en die bleef eten de hele week. Weer niks gehoord eerst van ex. Heb het even gelaten, en een week later kreeg ik een mailtje van hem dat hij sinds 4 dagen een nieuwe partner heeft en dat hij eraan denkt om dochter voor te stellen (een leugen want ze was al voorgesteld…) Heb hem gezegd dat ik dat al wist van dochter, en dat ik omwille van dochter hoop dat ze wat rustiger aan doen voor dochter weer intensief in de nieuwe relatie wordt betrokken.

Dochter heeft namelijk veel verdriet geuit over dat vrouw nummer 1 uit beeld is verdwenen. Veel vragen en ook huilen dat ze nooit meer mocht langskomen en waarom dan niet.

Het is nu 1,5 week later na die mail over de relatie en ik krijg een mail, dat ze gaan samenwonen. Wat ze volgens mij al doen want dochter kwam weer thuis met verhalen over haar en dat ze bleef slapen enz. Ze was lief en had met haar gespeeld dus dat is wel een opluchting om te horen. Maar ik ben oprecht in shock. Ik zeg en vraag er verder ook niks over naar dochter, maar ik maak me weer zo’n zorgen over een dramatisch verloop… dat extreem snelle samenwonen is natuurlijk een enorme rode vlag.

En ik weet gewoon niet wat ik moet doen. Ik heb de mediator gebeld en die zegt dat er in principe niks tegen gedaan kan worden, behalve dat ik kan wijzen op de afspraak van het ouderschapsplan. Met andere woorden, dat plan is een soort van wassen neus. Ik moet het accepteren en dat weet ik, maar ik maak me zorgen over de gevolgen voor dochter.

Wat wil ik met dit topic? Van me afschrijven en hopelijk tips hoe ik de stabiele factor voor mijn dochter kan zijn… en horen of ik me teveel zorgen maak of niet. Ex geeft mij het gevoel dat ik een enorme moeilijkerd ben mbt ons kind.
Geertruidas schreef:
08-07-2026 13:37
Omdat dit ook een van de patronen was en is. Hij betrekt me eerst helemaal niet en daarna moet er een open gesprek komen waarin hij zich ook gedraagt alsof we nog heel close zijn en hij mijn mening vraagt. Dat is al meerdere keren gebeurd.

Een van zijn ideeën in het gesprek nu was ook dat we met zijn allen activiteiten konden gaan doen om elkaar beter te leren kennen (zonder kind).

Waarschijnlijk wil hij naar zijn nieuwe vriendin een goede sier maken en kunnen zeggen dat het allemaal aan jou ligt, dat jij gewoon heel moeilijk bent (en dan kan hij dat 'bewijzen' doordat jij niet happy als vrienden met alle volwassenen wil afspreken. Dat dat vooral ligt aan zijn absurde gedrag vertelt hij er natuurlijk niet bij dan).
Ja daar kan ik me alles bij voorstellen eigenlijk. Er wordt alleen niks mee gedaan, dus ik zit ook niet zo op dit soort open gesprekken en elkaar leren kennen te wachten.
Wat.een.malloot.

En dan is zij zwanger, stelt zij volgend jaar vast hoe eikelig hij zich gedraagt eens dat kind er is en is hij klaar voor de volgende break-up?

Ik zou incalculeren dat hij op een bepaald moment jullie kind ook gewoon zat is.
Of dat dat co-ouderschap straks "zwaar en moeilijk" is als er een nieuwbakken baby is of als relatie 47 crasht en hij intussen 3 deeltijdse kinderen heeft.

Ik zou hoogstens nog hopen dat al die verschillende vrouwen een beetje vriendelijk zijn naar kind toe.

Met iemand waar hij 3+ maanden mee samen is én effectief een kind mee verwacht zou ik best 1 gesprek willen hebben.
Al was het maar dat ik wil weten bij wie mijn kind de helft van de tijd is. En dat ik een beetje wil kunnen inschatten welk type mens ze is.
Maar echt niet dat we wekelijkse gezellige gesprekjes zouden gaan houden of dergelijke.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Ik heb haar wel een paar keer gezien. Hij kwam met haar aan de hand mee mijn nieuwe woning in, onverwachts en zonder aankondiging, toen hij dochter (een uur te laat) langsbracht op mijn verjaardagsfeest. Zo heb ik haar ontmoet.
@ Wissewis: nou, wellicht palmt hij haar ook voor een jaar of tien in, net zoals bij mij en valt het mee met snel een break up. Ik was destijds nog maar 19, het is nu 10+ jaar later. Zij is nu een paar jaar ouder dan ik destijds was.

Ik hoop maar dat ze toch noodgedwongen wat rustiger aan doen door het moeilijke zwanger worden.
Liefde maakt blind.
Zij is nog zo jong.
Man zou beter moeten weten.
Maar ja.
justagirly schreef:
08-07-2026 19:51
Liefde maakt blind.
Zij is nog zo jong.
Man zou beter moeten weten.
Maar ja.
Goed gedicht :heart:
Geertruidas schreef:
08-07-2026 20:15
Goed gedicht :heart:
:-D :hug:
Je kan weinig anders doen dan het volledig bij hem laten. Waarom zou je nog het gesprek aangaan? Hij doet gewoon wat hij zelf wil. Het ouderschapsplan heeft wel een status, maar je kan dit niet handhaven vrees ik.

Zijn vriendin is lief voor jullie dochter, dat is belangrijk. Verder lijkt het er op dat hij aandacht zoekt bij jou. Zonde van je tijd en energie en ook voor je dochter levert het niets op.
If you can't be good, be colourful (Pete Conrad)
Ik zou dit verhaal verder naast mij neerleggen. Hij mag zijn leven op eigen wijze inrichten. En jij hebt daar geen zeggenschap over. Hou je dus niet langer bezig met wat hij wel en niet doet en met wie. Richt je op jezelf en je kind en geef die een stabiele basis. Kind zal met het ouder worden vanzelf merken hoe vader is. En steeds minder een band opbouwen met al zijn scharrels. Je kunt kind ook duidelijk maken dat het niet bekend is hoelang die vrouwen blijven en dat ze hier verder geen verdriet om moet hebben. Ook een eventuele broertje of zusje zou zo weer kunnen verdwijnen.

Verder is een ouderschapsplan een mooi initiatief maar juridisch niet afdwingbaar. Buiten de financiële zaken om kan niemand iets doen aan dit soort afspraken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven