Lijf & Lijn alle pijlers

Maagverkleining - wanneer? Ervaring gevraagd

15-04-2026 19:10 75 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Vraagje. Ik zit serieus na te denken over een maagverkleining. Dit nadat mijn medisch specialist dit mij heeft geadviseerd. Nu zit ik alleen in de situatie dat ik de komende 1,5 jaar nog in verbouwing zit. Ik vraag mij af of ik zal wachten tot daar na of er nu gewoon voor zal gaan. Hoeveel energie vraagt dit? Voor de forummers met ervaring; had je dit traject kunnen doen gelijktijdig met een grote verbouwing?
Alle reacties Link kopieren Quote
De ene grote verbouwing is de andere niet.
Doen jullie alles zelf of laten jullie alles doen? Wonen jullie tijdens de verbouwing in het huis?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja, we wonen tijdens de verbouwing in het huis. De keuken is het laatste van de verbouwing. Dan zal ik dus 4 weken zonder keuken zitten. Tot die tijd heb ik een keuken zonder oven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dus pas over 1 jaar zit je zonder keuken? De hersteltijd is een paar weken en daarna heb je veel meer energie en tijd genoeg om te wennen aan je nieuwe leefstijl. Mijn man heeft een maagverkleining gehad en het is 2 weken pittig en daarna ging het al heel snel heel goed. Meteen meer energie etc dus ik zou het direct doen. Na de verbouwing zal er wel weer een andere reden zijn om te wachten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor je reactie. Ik heb nu dus zeer weinig energie. Ik ben ergens bang dat ik nog minder energie zal krijgen door de ingreep.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als jullie alles laten doen, dan zou ik niet weten waarom je het nu niet kan doen. Inderdaad keuken pas over een jaar, geen reden dus om het uit te stellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hou er ook rekening mee dat er vaak lange wachttijden zijn. Misschien dat als je nu het traject start dat je toch pas over maanden aan de beurt bent. Er zijn allerlei screenings van te voren, dus je wordt echt niet volgende week al geopereerd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snorlax schreef:
15-04-2026 20:14
Bedankt voor je reactie. Ik heb nu dus zeer weinig energie. Ik ben ergens bang dat ik nog minder energie zal krijgen door de ingreep.
Huh? Als het goed is krijg je juist meer energie.
Je valt of, zal minder zwaar zijn = meer energie

Ik zie het probleem niet.
Heb zelf 10 jaar geleden een maagverkleining gehad
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
calvijn1 schreef:
15-04-2026 20:49
Huh? Als het goed is krijg je juist meer energie.
Je valt of, zal minder zwaar zijn = meer energie

Ik zie het probleem niet.
Heb zelf 10 jaar geleden een maagverkleining gehad
Een operatie, hersteltijd, wennen aan kleinere porties, afvallen.

Extra energie krijg je daarna pas, niet de eerste tijd.

@TO: ik vond het allemaal niet zo zwaar, dus zou best kunnen tijdens een verbouwing.
Maar dat is lastig in de schatten voor een ander.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe lang is uberhaupt de wachttijd / het voortraject in je regio?

Het is niet omdat je vandaag een operatie wil dat je volgende week terecht kan.
Ik hoor in mijn omgeving ziekenhuizen waar je met voortraject en al al minstens een half jaar bezig bent.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je de GLP1 injecties al overwogen? Mijn ervaring is dat ik daar heel snel meer energie door kreeg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
15-04-2026 21:05
Een operatie, hersteltijd, wennen aan kleinere porties, afvallen.

Extra energie krijg je daarna pas, niet de eerste tijd.

@TO: ik vond het allemaal niet zo zwaar, dus zou best kunnen tijdens een verbouwing.
Maar dat is lastig in de schatten voor een ander.
Klopt dat je erna krijgt maar dit ging bij mijn man razendsnel.

Als je bang bent voor minder energie dan is dat dus niet waar. Ik krijg beetje het idee dat TO zoekt naar redenen om het niet te doen ipv wel. Het is spannend maar het levert je zoveel op!
Alle reacties Link kopieren Quote
Injecties overwogen. Maar ik denk dat de maagverkleining betere optie voor mij is. Ben bij 1 kliniek geweest voor info bijeenkomst, wil ook nog naar andere organisaties. Ik schat in dat ik na aanmelding na 6-9 maanden aan de beurt ben.
Jullie hebben gelijk dat ik smoesjes zoek. Ik vind het eng en spannend. Het is lastig dat mijn partner ervan overtuigd is en blijft dat ik wilskracht moet tonen en het allemaal moet kunnen zonder hulp. Partner denkt dat de eventuele nadelige gevolgen niet opwegen tegen de gezondheidsvoordelen. En partner vindt het een te makkelijke manier. Omdat ik het dan zogenaamd niet zelf oplos.
Ik begin steeds meer ervan overtuigd te raken dat dit nog de enige manier is om mijn kwaliteit van leven te verbeteren. Heb meerdere aandoeningen. En enkele gaan snel weg door maagverkleining.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snorlax schreef:
15-04-2026 22:42
Injecties overwogen. Maar ik denk dat de maagverkleining betere optie voor mij is. Ben bij 1 kliniek geweest voor info bijeenkomst, wil ook nog naar andere organisaties. Ik schat in dat ik na aanmelding na 6-9 maanden aan de beurt ben.
Jullie hebben gelijk dat ik smoesjes zoek. Ik vind het eng en spannend. Het is lastig dat mijn partner ervan overtuigd is en blijft dat ik wilskracht moet tonen en het allemaal moet kunnen zonder hulp. Partner denkt dat de eventuele nadelige gevolgen niet opwegen tegen de gezondheidsvoordelen. En partner vindt het een te makkelijke manier. Omdat ik het dan zogenaamd niet zelf oplos.
Ik begin steeds meer ervan overtuigd te raken dat dit nog de enige manier is om mijn kwaliteit van leven te verbeteren. Heb meerdere aandoeningen. En enkele gaan snel weg door maagverkleining.
Gaan die aandoeningen weg door de maagverkleining of door het gewichtsverlies?
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewichtsverlies > slaapapneu
Maagverkleining + gewichtsverlies > beginnende diabetes
Andere aandoeningen zijn chronisch, kom ik niet meer vanaf.
Moet 40 kilo af.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snorlax schreef:
15-04-2026 22:42
Injecties overwogen. Maar ik denk dat de maagverkleining betere optie voor mij is. Ben bij 1 kliniek geweest voor info bijeenkomst, wil ook nog naar andere organisaties. Ik schat in dat ik na aanmelding na 6-9 maanden aan de beurt ben.
Jullie hebben gelijk dat ik smoesjes zoek. Ik vind het eng en spannend. Het is lastig dat mijn partner ervan overtuigd is en blijft dat ik wilskracht moet tonen en het allemaal moet kunnen zonder hulp. Partner denkt dat de eventuele nadelige gevolgen niet opwegen tegen de gezondheidsvoordelen. En partner vindt het een te makkelijke manier. Omdat ik het dan zogenaamd niet zelf oplos.
Ik begin steeds meer ervan overtuigd te raken dat dit nog de enige manier is om mijn kwaliteit van leven te verbeteren. Heb meerdere aandoeningen. En enkele gaan snel weg door maagverkleining.
Ik neem aan dat hij achteruit kruipend naar zijn werk gaat? En niet met de auto, want dat is de makkelijke manier.
:facepalm:

Ik word daar zo boos om.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat je partner zich wel meer in dit onderwerp mag verdiepen.
bv. het lezen van het boek "Vet belangrijk".
Het boek geeft een duidelijke uitleg hoe het allemaal werkt.

Over wilskracht. Dit is een spier en spieren worden moe. Als dit de makkelijke weg was, dan was niemand dik.

Dit boek: Vet belangrijk.
Feiten en fabels over voeding, vetverbranding en verborgen dikmakers.

Auteur: Mariëtte Boon en Liesbeth van Rossum

Succes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
15-04-2026 21:05
Een operatie, hersteltijd, wennen aan kleinere porties, afvallen.

Extra energie krijg je daarna pas, niet de eerste tijd.

@TO: ik vond het allemaal niet zo zwaar, dus zou best kunnen tijdens een verbouwing.
Maar dat is lastig in de schatten voor een ander.
Ja dat is ook zo.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom begin je in deze tijd, waarbij dit zo makkelijk kan, niet eerst met injecties?
Dan kun je daarna altijd nog verder zien. Maar dan gebeurt er meteen wat ipv over 9 maanden en zit je niet met die verbouwing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Flashy schreef:
16-04-2026 00:48
Waarom begin je in deze tijd, waarbij dit zo makkelijk kan, niet eerst met injecties?
Dan kun je daarna altijd nog verder zien. Maar dan gebeurt er meteen wat ipv over 9 maanden en zit je niet met die verbouwing.
Die injecties krijg je toch ook niet van vandaag op morgen? En die injecties zijn er toch niet voor 40 kilo afvallen?

Ik ben blij dat ik mijn maagverkleining heb gehad voordat die injecties er waren. Ik zou namelijk geen zin hebben in een behandeling waarbij ik de rest van mijn leven injecties nodig heb, terwijl het ook anders kan.

Ik vind het schokkend hoe makkelijk men hier over die injecties denkt.
Don't compare yourself to others. You've got no chance.
Week 25 van de Extremely Demotivational Calendar
Ik zou er ook voor gaan. Ik was 2 weken moe en last van de operatie en daarna kreeg ik steeds meer energie.

Ik ben met een gbp 95% van mijn overgewicht kwijtgeraakt. Zonder gbp was dat nooit gelukt. Ik geloof dat maar 2% van de mensen dit zonder een hulpmiddel lukt.

Ik zou ook het eerder getipte boek lezen ‘Vet belangrijk’. En ook je man. Als hij je wil supporter is dat het minste wat hij kan doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb zelf het boek Vet belangrijk al gelezen. Maar het was nog niet in mij opgekomen om mijn partner dit te laten lezen. Bedankt voor die tip!

Dit heeft mij het inzicht gegeven dat eigenlijk niet de verbouwing mijn blokkade is, maar mijn partner. Tijd voor een goed gesprek dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb geen persoonlijke tips maar heb wel alle boeken gelezen hierover (schrijver is namelijk mijn vriendin)

Zij heeft een aantal boeken hierover geschreven.
Bijvoorbeeld haar laatste boek
Uitgelijnd (Leven met een gastric bypass): waarin zij haar persoonlijke verhaal combineert met medische theorie en interviews met andere ervaringsdeskundigen zoals haar eigen arts en andere zorgverleners.

Misschien dat dit je nog meer info geeft? Het blijft natuurlijk een moeilijke beslissing.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of ik het gedaan zou hebben midden in een verbouwing waar ook stress bij komt kijken. Na de operatie mag je 6 weken (zo was het tenminste 5 jaar geleden) niet tillen etc.

Het is een operatie, wennen aan een nieuwe levensstijl en afvallen. ALS alles goed gaat. Ik had 4 maanden galstenen. Galblaas moest eruit. Dus weer een operatie. 6 maanden daarna blindedarmontsteking, dus weer een operatie. En helaas blijf ik braken. Al 5 jaar lang. Krijg nu weer een operatie om het ringetje dat om mijn mini maagje zit, te verplaatsen. Daarmee zou het braak probleem opgelost moeten zijn.

Ik heb overigens nooit spijt gehad van de keuze.

Veel succes met het maken van je keuze!
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren Quote
Miss.Marissie schreef:
15-04-2026 20:34
Hou er ook rekening mee dat er vaak lange wachttijden zijn. Misschien dat als je nu het traject start dat je toch pas over maanden aan de beurt bent. Er zijn allerlei screenings van te voren, dus je wordt echt niet volgende week al geopereerd.
Nou ik heb begin maart bedacht dat ik het wilde en ik ben waarschijnlijk in juni geopereerd straks. Dus dat valt wel mee, met die wachttijden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven