Is dit normaal in een vriendschap?
zaterdag 18 april 2026 om 20:12
Hoi mede-forummers,
Mijn gedachten gaan alle kanten op dus ik hoor graag jullie mening over de volgende situatie.
Mijn man en ik zijn al heel lang samen. De laatste jaren zijn door omstandigheden turbulent geweest en as we speak zijn we nog hard aan het werk middels relatietherapie.
Hij is een lieve goedzak, goedgelovig en kan sociaal onhandig zijn in gezelschap.
Een paar maanden geleden is hij een oude bekende tegengekomen. Ik ken haar niet. Hij heeft voorgesteld een keer bij te kletsen en zodoende hebben ze afgesproken. Hij is eerlijk geweest over het afspreken met haar. Wat mij dwars zit is dat hij de eerste keer al behoorlijke privézaken met haar gedeeld. Ik heb hem gezegd dat hij voor mijn gevoel van 0 naar 100 gaat met deze vriendschap. Hij zegt dan dat het gewoon goed voelt en zij andersom ook dingen heeft gedeeld.
Daarna hebben ze in korte tijd vaker samen afgesproken. Als hij dan achteraf vertelt wat ze hebben gedaan (strandwandeling 's avonds en thuis film kijken), ben ik enerzijds blij dat hij open vertelt maar bekruipt me tegelijkertijd het gevoel dat zij wellicht andere intenties heeft dan hij. En zoals al eerder gezegd, hij kan dan behoorlijk naïef zijn daarin.
Ben ik nu te wantrouwig of zouden jullie ook een onderbuikgevoel krijgen van dit soort dingen?
Mijn gedachten gaan alle kanten op dus ik hoor graag jullie mening over de volgende situatie.
Mijn man en ik zijn al heel lang samen. De laatste jaren zijn door omstandigheden turbulent geweest en as we speak zijn we nog hard aan het werk middels relatietherapie.
Hij is een lieve goedzak, goedgelovig en kan sociaal onhandig zijn in gezelschap.
Een paar maanden geleden is hij een oude bekende tegengekomen. Ik ken haar niet. Hij heeft voorgesteld een keer bij te kletsen en zodoende hebben ze afgesproken. Hij is eerlijk geweest over het afspreken met haar. Wat mij dwars zit is dat hij de eerste keer al behoorlijke privézaken met haar gedeeld. Ik heb hem gezegd dat hij voor mijn gevoel van 0 naar 100 gaat met deze vriendschap. Hij zegt dan dat het gewoon goed voelt en zij andersom ook dingen heeft gedeeld.
Daarna hebben ze in korte tijd vaker samen afgesproken. Als hij dan achteraf vertelt wat ze hebben gedaan (strandwandeling 's avonds en thuis film kijken), ben ik enerzijds blij dat hij open vertelt maar bekruipt me tegelijkertijd het gevoel dat zij wellicht andere intenties heeft dan hij. En zoals al eerder gezegd, hij kan dan behoorlijk naïef zijn daarin.
Ben ik nu te wantrouwig of zouden jullie ook een onderbuikgevoel krijgen van dit soort dingen?
zondag 19 april 2026 om 08:06
zondag 19 april 2026 om 08:09
zondag 19 april 2026 om 08:10
Ik vermoed dat man het echt zo naïef ziet en hij nog niks heeft gedaan, maar dat hij wel langzaam gevoelens aan het ontwikkelen is voor haar en uiteindelijk misschien wel een relatie zou willen met haar.
Jullie hebben problemen, zij is daar, luisterend oor, gezellig, ze doen leuke dingen samen, het is ongecompliceerd, zij loopt niet te zeiken.
En dan komt hij weer thuis, met de problemen van alledag, relatietherapie, etc, terwijl het bij Anneloes allemaal zo fijn is.
Ik zou duidelijk zijn dat je wil dat de (beginnende) vriendschap stopt en dat je de tijd en energie die hij in haar investeert graag in elkaar wil investeren. Om te zorgen dat jullie elkaar niet kwijtraken, want dat gebeurt nu.
Jullie hebben problemen, zij is daar, luisterend oor, gezellig, ze doen leuke dingen samen, het is ongecompliceerd, zij loopt niet te zeiken.
En dan komt hij weer thuis, met de problemen van alledag, relatietherapie, etc, terwijl het bij Anneloes allemaal zo fijn is.
Ik zou duidelijk zijn dat je wil dat de (beginnende) vriendschap stopt en dat je de tijd en energie die hij in haar investeert graag in elkaar wil investeren. Om te zorgen dat jullie elkaar niet kwijtraken, want dat gebeurt nu.
zondag 19 april 2026 om 08:50
Mijn beste vriend is een man (ik ben vrouw). Onze vriendschap bestond al tijdens de relatie met mijn ex. Niet zo lang geleden waren we beiden vrijgezel, er gebeurt helemaal niks. Onze relatie is vriendschappelijk, ik voel geen enkele seksuele aantrekkingskracht. Ik geloof dat een vriendschap echt kan.
Maar, de afspraken die jouw man met deze dame heeft klinkt mij als “daten”. Een strandwandeling, samen film kijken. Ik vind het een beetje gek. In combinatie dat hij snel persoonlijke dingen deelt, jullie door een moeilijke fase heen gaan….. zou voor mij niet oké voelen.
Ik geloof niet zo dat “het gevaar” alleen bij “die ander” zit. Jouw man is wellicht wat naïef of heeft niet de zelfreflectie om zichzelf bewust de vraag te stellen; wat trekt mij zo aan in deze vrouw? Maar ik denk dat hij hier ingezogen wordt omdat hij net zoveel behoefte heeft aan samenzijn met deze vrouw, als de vrouw in kwestie.
Lastig TO, voor mij een donkerrode vlag maar ik ben net iets te vaak bedrogen dus misschien niet helemaal objectief. Succes…..
Maar, de afspraken die jouw man met deze dame heeft klinkt mij als “daten”. Een strandwandeling, samen film kijken. Ik vind het een beetje gek. In combinatie dat hij snel persoonlijke dingen deelt, jullie door een moeilijke fase heen gaan….. zou voor mij niet oké voelen.
Ik geloof niet zo dat “het gevaar” alleen bij “die ander” zit. Jouw man is wellicht wat naïef of heeft niet de zelfreflectie om zichzelf bewust de vraag te stellen; wat trekt mij zo aan in deze vrouw? Maar ik denk dat hij hier ingezogen wordt omdat hij net zoveel behoefte heeft aan samenzijn met deze vrouw, als de vrouw in kwestie.
Lastig TO, voor mij een donkerrode vlag maar ik ben net iets te vaak bedrogen dus misschien niet helemaal objectief. Succes…..
zondag 19 april 2026 om 10:22
Ik zou stoppen met haar alvast de schuld geven van een potentiële affaire en hem alvast verdedigen door te benadrukken dat hij een naïeve goedzak is. Als zij een tong in zijn mond 'duwt' dan kan hij het afkappen, weggaan en de vriendschap verbreken. Doet hij dat niet, dan is hij geen naïeve goedzak maar gewoon een vreemdgaande zak hooi.
Ik zou haar zeker niet uitnodigen. Wat moet je met haar aan jouw eettafel. De keer dat ik dat lang geleden deed, werd de meest ongemakkelijke avond uit mijn leven. Je heoft niet te weten wat voor vlees je in de kuip hebt met haar. Je moet weten uit welk hout je man gesneden is.
Als ervaringsdeskundige lees ik vooral rode vlaggen. Die zogenaamde 'openheid' bijvoorbeeld. Zinnetjes als 'dat zou ik ook met jou willen doen'. Als dat echt zo was, dan deed ie het wel. En dat ze blijkbaar de optie 'affaire' hebben besproken, en hij jou sust met precies het verkeerde 'zij respecteert mijn relatie'.
Ik zou niet te veel afgaan op zijn mooie praatjes. Maar vooral kijken naar zijn daden.
Ik zou haar zeker niet uitnodigen. Wat moet je met haar aan jouw eettafel. De keer dat ik dat lang geleden deed, werd de meest ongemakkelijke avond uit mijn leven. Je heoft niet te weten wat voor vlees je in de kuip hebt met haar. Je moet weten uit welk hout je man gesneden is.
Als ervaringsdeskundige lees ik vooral rode vlaggen. Die zogenaamde 'openheid' bijvoorbeeld. Zinnetjes als 'dat zou ik ook met jou willen doen'. Als dat echt zo was, dan deed ie het wel. En dat ze blijkbaar de optie 'affaire' hebben besproken, en hij jou sust met precies het verkeerde 'zij respecteert mijn relatie'.
Ik zou niet te veel afgaan op zijn mooie praatjes. Maar vooral kijken naar zijn daden.
zondag 19 april 2026 om 10:27
Heeft hij inmiddels dates met jou (zoals de genoemde strandwandeling) in de agenda gezet?
zondag 19 april 2026 om 10:53
Dit allemaal.lenthe_ schreef: ↑19-04-2026 08:10Ik vermoed dat man het echt zo naïef ziet en hij nog niks heeft gedaan, maar dat hij wel langzaam gevoelens aan het ontwikkelen is voor haar en uiteindelijk misschien wel een relatie zou willen met haar.
Jullie hebben problemen, zij is daar, luisterend oor, gezellig, ze doen leuke dingen samen, het is ongecompliceerd, zij loopt niet te zeiken.
En dan komt hij weer thuis, met de problemen van alledag, relatietherapie, etc, terwijl het bij Anneloes allemaal zo fijn is.
Ik zou duidelijk zijn dat je wil dat de (beginnende) vriendschap stopt en dat je de tijd en energie die hij in haar investeert graag in elkaar wil investeren. Om te zorgen dat jullie elkaar niet kwijtraken, want dat gebeurt nu.
To: je man is geen goedgelovige goedzak. Hij weet waarschijnlijk dat jij dat denkt van hem, en dat komt hem heel goed uit in deze situatie. Wat jij wil, is dat hij leuke dingen met jou wil doen, en diepere zaken met jou bespreekt. Dit doet hij nu met haar. Terwijl jij, en jullie relatie, dit juist samen nodig lijkt te hebben. Dit zou voor mij onacceptabel zijn en ik zou dit zo gedetailleerd mogelijk uitleggen aan hem. Als hij jou belangrijk vindt, dan zal hij jou willen begrijpen en deze 'vriendschap' direct stoppen. Wil hij dit niet, dan vind hij jouw gevoelens niet belangrijk en is deze 'vriendschap' te belangrijk voor hem.
Ik vermoed dat je dit niet gaat zeggen, omdat je bang bent dat hij afwijzend zal reageren. Als de basis er is, en je voelt je zeker over je man, dan is dit met hem bespreken juist heel belangrijk, o.a. voor die basis.
zondag 19 april 2026 om 11:05
Waarom gaat hij in godsnaam bij een andere vrouw thuis tv kijken als hij met zijn eigen vrouw in relatietherapie zit?
Ik zou het niet vertrouwen en het echt niet pikken TO. Laat hij eerst maar zorgen dat jullie op 1 lijn zitten.
Korte metten mee maken.
Vindt hij het leuk als jij bij een andere man thuis tv gaat kijken en met hem een strandwandeling maakt?
Ik zou het niet vertrouwen en het echt niet pikken TO. Laat hij eerst maar zorgen dat jullie op 1 lijn zitten.
Korte metten mee maken.
Vindt hij het leuk als jij bij een andere man thuis tv gaat kijken en met hem een strandwandeling maakt?
Het is wat het is.
zondag 19 april 2026 om 11:14
Misschien ligt de waarheid wel ergens in het midden he.
Het hoeft niet zo te zijn dat hij of een goedgelovige naïeve sukkel is versus een liegende narcistische niet empathische vreemdganger.
Het kan maar zo zijn dat hij ergens wel doorheeft dat het gek is, maar zichzelf nog voorhoudt dat het ‘wel meevalt’ met haar intenties ofzo. Of dat hij emotioneel helemaal niet zo’n diepgaande man is en er gewoon niet zoveel over nadenkt zonder dat het een super slechte intentie is.
Het hoeft niet zo te zijn dat hij of een goedgelovige naïeve sukkel is versus een liegende narcistische niet empathische vreemdganger.
Het kan maar zo zijn dat hij ergens wel doorheeft dat het gek is, maar zichzelf nog voorhoudt dat het ‘wel meevalt’ met haar intenties ofzo. Of dat hij emotioneel helemaal niet zo’n diepgaande man is en er gewoon niet zoveel over nadenkt zonder dat het een super slechte intentie is.
zondag 19 april 2026 om 11:22
Inderdaad.Raver schreef: ↑19-04-2026 10:53Dit zou voor mij onacceptabel zijn en ik zou dit zo gedetailleerd mogelijk uitleggen aan hem. Als hij jou belangrijk vindt, dan zal hij jou willen begrijpen en deze 'vriendschap' direct stoppen. Wil hij dit niet, dan vind hij jouw gevoelens niet belangrijk en is deze 'vriendschap' te belangrijk voor hem.
Ik vermoed dat je dit niet gaat zeggen, omdat je bang bent dat hij afwijzend zal reageren. Als de basis er is, en je voelt je zeker over je man, dan is dit met hem bespreken juist heel belangrijk, o.a. voor die basis.
Het forum is zelden zo eensgezind. Dus ik hoop dat dit je sterkt in je gesprek. Je bent niet gek of onnodig achterdochtig, hij is niet goed bezig
zondag 19 april 2026 om 11:26
Maar voor het resultaat maakt het niet uit. Man gaat van huis om met een andere vrouw over het strand te wandelen en samen met haar op haar bank een film te kijken.Geertruidas schreef: ↑19-04-2026 11:14Misschien ligt de waarheid wel ergens in het midden he.
Het hoeft niet zo te zijn dat hij of een goedgelovige naïeve sukkel is versus een liegende narcistische niet empathische vreemdganger.
Het kan maar zo zijn dat hij ergens wel doorheeft dat het gek is, maar zichzelf nog voorhoudt dat het ‘wel meevalt’ met haar intenties ofzo. Of dat hij emotioneel helemaal niet zo’n diepgaande man is en er gewoon niet zoveel over nadenkt zonder dat het een super slechte intentie is.
En niet met iemand met wie hij al jaren bevriend is. Maar met een 'oude bekende' na een toevallige ontmoeting.
Je kan er ook een biertje mee drinken om wat herinneringen op te halen en bij het opstappen iets roepen als zou leuk zijn als je mijn vrouw binnenkort een keertje ontmoet. Dan app je wat, waarop misschien nog een keer een drankje volgt met de echtgenoot erbij.
Dit lijkt me een veel logischer scenario in deze situatie.
zondag 19 april 2026 om 11:36
Precies mijn gedachten.
zondag 19 april 2026 om 12:00
Ben het eens met wat er wordt gezegd: het komt ongelukkig uit nu en je kan het, het beste in therapie bespreken.
Wel vraag ik me af waarom een film kijken als romantisch wordt gezien met nieuwe vrienden/vriendinnen van het andere geslacht. Dit zou een van de dingen zijn die ik zou doen als ik een nieuwe vriendschap heb, omdat het best low key is en je vaak wel een film vindt die je leuk vindt om te zien samen. Ben benieuwd
Wel vraag ik me af waarom een film kijken als romantisch wordt gezien met nieuwe vrienden/vriendinnen van het andere geslacht. Dit zou een van de dingen zijn die ik zou doen als ik een nieuwe vriendschap heb, omdat het best low key is en je vaak wel een film vindt die je leuk vindt om te zien samen. Ben benieuwd
zondag 19 april 2026 om 12:15
NachtUil schreef: ↑19-04-2026 12:00Wel vraag ik me af waarom een film kijken als romantisch wordt gezien met nieuwe vrienden/vriendinnen van het andere geslacht. Dit zou een van de dingen zijn die ik zou doen als ik een nieuwe vriendschap heb, omdat het best low key is en je vaak wel een film vindt die je leuk vindt om te zien samen. Ben benieuwd
Denk doordat hij bij die voor TO onbekende dame thuis is. In haar privésituatie in combi met het feit dat hij al zijn privéleven ( zijn relatieproblemen?) met die onbekende dame besproken heeft. Zo snel al 1-op-1 bij haar thuis komt dan intiem over.
Zou hij met haar naar een terras gaan en de bioscoop, dus openbare neutrale plekken, komt het meer over als een platonische vriendschap dan een ontluikende romance denk ik.
Aangezien hij bij die onbekende dame de huisdeur plat loopt vind ik het bijzonder dat die dame niet bij hem thuis komt, want je zou dan juist verwachten dat ze in de afgelopen maanden bij elkaar kind aan huis zouden zijn geworden.
Zijn vrouw word echter gescheiden gehouden van zijn nieuwe vriendin.
zondag 19 april 2026 om 13:11
Het is alles bij elkaar. TO kent haar niet. Ze spreken heel frequent af. Hij bespreekt zijn relatie met haar (dus dat het momenteel moeizaam gaat in zijn huwelijk). Een strandwandeling, een filmpje thuis.NachtUil schreef: ↑19-04-2026 12:00Ben het eens met wat er wordt gezegd: het komt ongelukkig uit nu en je kan het, het beste in therapie bespreken.
Wel vraag ik me af waarom een film kijken als romantisch wordt gezien met nieuwe vrienden/vriendinnen van het andere geslacht. Dit zou een van de dingen zijn die ik zou doen als ik een nieuwe vriendschap heb, omdat het best low key is en je vaak wel een film vindt die je leuk vindt om te zien samen. Ben benieuwd
zondag 19 april 2026 om 15:02
zondag 19 april 2026 om 15:07
Nee, precies, daarom schreef ik het ook. Ik zou ook bijzonder achterdochtig zijn als ik TO was. Relatietherapie, en dan duikt er ineens een nieuwe vrouw op waarmee hij van alles doet en die hij gescheiden houdt van TO. Tja, één en één is twee.
Delulu
zondag 19 april 2026 om 15:08
Dat dacht ik van mijn ex ook altijd. Maar ik weiger te geloven dat alle mannnen/mensen zo zijn.
Delulu
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in