Erfelijkheid, oogkleur en baby
zondag 19 april 2026 om 18:11
Ik ben zwanger van ons tweede kindje en ben zo enorm benieuwd welke oogkleur ze ( het is een meisje
) zal krijgen.
Mijn man heeft groene ogen, ik heb blauwe ogen en onze zoon heeft ook groene.
Nu hoop ik stiekem dat mijn dochter op mij gaat lijken en dus blauwe ogen krijgt.
Hoe zit het bij jullie met groene en blauwe ogen?
Andere kleuren mogen ook regeren uiteraard!
Mijn man heeft groene ogen, ik heb blauwe ogen en onze zoon heeft ook groene.
Nu hoop ik stiekem dat mijn dochter op mij gaat lijken en dus blauwe ogen krijgt.
Hoe zit het bij jullie met groene en blauwe ogen?
Andere kleuren mogen ook regeren uiteraard!
zondag 19 april 2026 om 18:18
Je zou even kunnen inlezen in de erfelijkheid van oogkleur.
Ik weet het zelf vooral van bruin/blauw.
Ik heb altijd (vermoedelijk sterk versimpelde versie van de werkelijkheid) begrepen dat bruin dominant is, dus als je een bruin en een blauw allel hebt, dan heb je bruine ogen.
Blauw heeft dus altijd twee keer een blauw allel.
Beide ouders geven één van beide aan kind door. Ik heb donkerbruine ogen maar mijn vader blauwe ogen, dus ik weet dat ik een blauw en een bruin allel heb.
Man heeft blauwe ogen en dus 2x blauw allel.
We hadden dus 50/50 kans op kind met blauwe of bruine ogen, afhankelijk van welk allel ik zou doorgeven.
Beide kinderen hebben lichtblauwe ogen.
Maar hoe het met groen zit, geen idee
Ik weet het zelf vooral van bruin/blauw.
Ik heb altijd (vermoedelijk sterk versimpelde versie van de werkelijkheid) begrepen dat bruin dominant is, dus als je een bruin en een blauw allel hebt, dan heb je bruine ogen.
Blauw heeft dus altijd twee keer een blauw allel.
Beide ouders geven één van beide aan kind door. Ik heb donkerbruine ogen maar mijn vader blauwe ogen, dus ik weet dat ik een blauw en een bruin allel heb.
Man heeft blauwe ogen en dus 2x blauw allel.
We hadden dus 50/50 kans op kind met blauwe of bruine ogen, afhankelijk van welk allel ik zou doorgeven.
Beide kinderen hebben lichtblauwe ogen.
Maar hoe het met groen zit, geen idee
zondag 19 april 2026 om 18:36
zondag 19 april 2026 om 18:36
zondag 19 april 2026 om 18:40
Charlie591, ik had me al ingelezen, maar de info verschilt soms, vandaar dat ik het in de praktijk vraag.
Ik weet namelijk ook dat twee ouders met blond haar of donker haar, toch een kindje kunnen krijgen met rood haar. Dus vandaar dat ik me afvraag hoe het met oogkleur zit en praktijkervaringen zocht.
Ik weet namelijk ook dat twee ouders met blond haar of donker haar, toch een kindje kunnen krijgen met rood haar. Dus vandaar dat ik me afvraag hoe het met oogkleur zit en praktijkervaringen zocht.
zondag 19 april 2026 om 18:49
Ik heb er 3. De oudste heeft de kleur van haar vader, diep donkerbruin. Ik heb bruin/groen en die hebben de jongens geërfd. Overigens heeft alleen de middelste mijn haarkleur. Mijn man heeft zwart haar en ik blond. Mijn oudste en jongste hebben kastanje roodhaar.
Jij mag alles worden wat je wilt.
Ok, ik word een probleem.
Ok, ik word een probleem.
zondag 19 april 2026 om 18:51
In simpele beschrijvingen, met filmpje: https://www.erfelijkheid.nl/content/oogkleur
Het is complexer dan mensen denken.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 19 april 2026 om 19:16
Ja, dat heb ik intussen ook door want mijn zoon studeert dit soort dingen op HBO-niveau en we kouten er nog wel eens wat over omdat ik het ook allemaal rete-interessant vind. Maar vroeger op school heb ik toch echt de vereenvoudigde versie geleerd van 'blauw recessief' en 'bruin dominant'. En toevallig klopt dat in mijn familie ook precies, voor zover ik het heb kunnen nagaan natuurlijk.Rabarbara schreef: ↑19-04-2026 18:51In simpele beschrijvingen, met filmpje: https://www.erfelijkheid.nl/content/oogkleur
Graftak!
zondag 19 april 2026 om 19:36
Mijn man heeft groene ogen, ik een mix van blauw/groen afhankelijk van de lichtinval. We hebben vier kinderen. Onze dochter en oudste zoon hebben groene ogen. De andere twee zoons hebben blauwe ogen.
Overigens kan de oogkleur ook later nog veranderen, ik had als kind echt overduidelijk blauwe ogen en in de puberteit werden mijn ogen pas groeniger.
Overigens kan de oogkleur ook later nog veranderen, ik had als kind echt overduidelijk blauwe ogen en in de puberteit werden mijn ogen pas groeniger.
zondag 19 april 2026 om 19:44
Maar de info die je hier krijgt met de "ervaringen" is ook niet representatief. Als iedereen zegt blauw kan jouw kind alsnog groene ogen hebben.Amarens schreef: ↑19-04-2026 18:40Charlie591, ik had me al ingelezen, maar de info verschilt soms, vandaar dat ik het in de praktijk vraag.
Ik weet namelijk ook dat twee ouders met blond haar of donker haar, toch een kindje kunnen krijgen met rood haar. Dus vandaar dat ik me afvraag hoe het met oogkleur zit en praktijkervaringen zocht.![]()
zondag 19 april 2026 om 19:49
zondag 19 april 2026 om 20:09
Dat weet ik.
Maar ik ben gewoon zo benieuwd. Mijn zoon sprekend op mijn man. Ik zou het gewoon leuk vinden om iets van mezelf terug te zien in mijn dochter.
zondag 19 april 2026 om 20:15
Maar ogen zijn daar toch maar een fractie van? En ogen van kleine kinderen veranderen ook nog eens behoorlijk in de eerste jaren. Snap dat je benieuwd bent naar je dochter maar niet zo de focus hierop??
zondag 19 april 2026 om 20:15
En als ze per ongeluk voor geen meter op je lijkt leg je haar te vondeling of zo? En dat is dan de schuld van het forum?
Graftak!
zondag 19 april 2026 om 20:20
Getver, nou moet ik ineens denken aan een nogal dystopisch/postapocalyptisch Duits kinderboek, waarin een kindje werd geboren zonder ogen. Nou geloof me, als je dat hebt gelezen ben je blij met alle ogen, al zijn ze paars met groene stippen.
Graftak!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in