Geld & Recht alle pijlers

Ik vraag me af of ik het financieel wel ga redden...

20-04-2026 20:20 254 berichten
Ik zit er even helemaal doorheen en ik weet het allemaal niet meer. Ik wil vooruit in het leven maar ik heb het gevoel dat ik stil sta en geen steek verder kom.

Even wat feiten:
- 35 jaar, thuiswonend.
- Werkloos en moeite een baan te vinden en daardoor nu tijdelijk in de bijstand.
- Ik wil al jaren op mezelf maar iedere keer kwam er net wat tussen zoals baanverlies.

Ik probeer dus al een hele tijd een leuke baan te vinden maar fulltime lijkt echt zo'n beetje onmogelijk tenzij ik ploegen ga draaien in productiewerk. Ik heb nu elders een baan aangeboden gekregen van gemiddeld 28 uur per week hoera eindelijk werk! Wel tegen minimumloon. En nu zat ik eens te rekenen en de moed zakt me in de schoenen. Ik ben blij dat ik eindelijk werk heb maar ik heb echt even het gevoel dat ik nog geen kant op kan of geld over ga houden voor leuke dingen. Ik weet dat ik nog recht ga hebben op huurtoeslag en zorg toeslag maar toch. Ik kan wellicht wel om meer uren gaan vragen maar wat ik ga doen is fysiek zwaar werk waardoor ik het fulltime waarschijnlijk niet ga trekken.

Zie ik het terecht somber in of zijn er meer alleenstaande vrouwen zonder kinderen die in deze situatie zitten en wel gewoon rond kunnen komen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je geen opleiding?
Ik ben verbaasd dat je alleen een baan tegen minimumloon kunt vinden en dan zelfs nog fysiek zwaar werk.
Ik heb geen probleem om op mijn 34ste rond te komen, een appartement te hebben en te werken en mijn huishouden te doen.

Zoals je nu overkomt, kom je heel gedemotiveerd over. Heb je gestudeerd? Is werkend leren een optie? Wat vind je leuk? Er zijn zat banen op dit moment, maar je moet wel willen
Je moet ergens beginnen, ook al is het niet je droombaan.
Bij het productiewerk kun je misschien ook wel doorgroeien naar een andere functie. In de tussentijd bouw je ervaring op.

Waar zoek je op dit moment werk? Wat vind je leuk?
Jawel maar helaas in een richting waar amper tot geen werk te vinden is dus als er een vacature komt dan is de concurrentie heel erg.
Je hoeft echt niet aan de lopende band te staan in de productie.
Je kan machine operator worden,ze zoeken volop mensen.
En een goed salaris
Rome is niet op één dag gebouwd.

Eerst maar eens beginnen met 28u werken en nog even bij je ouders of waar je nu zit blijven.
Mijn volgende stap zou zijn vragen of je kan uitbreiden naar 32u.
En intussen kijken hoeveelste in de wachtrij je staat qua woningbouw.

Ik zou me niet blindstaren op voltijds werk in een zware job.
Je hebt geen zin om je lijf in no time stuk te maken en weer thuis komen te zitten.

Daarnaast zou ik eens je alleen gaat wonen het financiële plaatje leggen.
Wat komt erin aan loon? Wat komt erin aan toeslagen?
Wat gaat eruit?
Dat kan je nu natuurlijk ook al doen, maar ik gok dat als je bij iemand inwoont andere kosten hebt en ook andere toelages dan als je alleen gaat wonen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Tulpje25 schreef:
20-04-2026 20:27
Ik heb geen probleem om op mijn 34ste rond te komen, een appartement te hebben en te werken en mijn huishouden te doen.

Zoals je nu overkomt, kom je heel gedemotiveerd over. Heb je gestudeerd? Is werkend leren een optie? Wat vind je leuk? Er zijn zat banen op dit moment, maar je moet wel willen
:wtf:
Het is niet zo dat ik niet gesolliciteerd heb op productiewerk trouwens. Dat heb ik wel gedaan toen ik vacatures zag voor dagdiensten. Ploegendienst is voor mij niet handig want geen rijbewijs en ik zie het echt niet zitten om midden in de nacht op mijn fietsen een heel eind door de weilanden en polders te fietsen.
Wat was de reden dat je eerdere banen bent verloren? Met 35 zou je ook wel wat ervaring moeten hebben opgebouwd waarmee je meer kans hebt op een baan.
Wat heb je gestudeerd? Want in veel banen gaat het niet per se om je studierichting, maar meer dat je een bepaalde manier van denken hebt.

Ik kan me niet voorstellen dat je nu niets anders kan vinden dan een baan van 28 uur voor het minimumloon.
Danae schreef:
20-04-2026 20:32
Wat was de reden dat je eerdere banen bent verloren? Met 35 zou je ook wel wat ervaring moeten hebben opgebouwd waarmee je meer kans hebt op een baan.
Reorganisaties, na 2-3 jaar eruit gegooid worden want ze willen geen vast contract aanbieden.
Je hoeft niet van 0 naar 100. Niet qua soort baan en ook niet qua salaris. Het is makkelijker ander, passender werk te vinden vanúit een baan.

Dus: gewoon beginnen. Ergens. Wat is je sector / soort opleiding geweest?

Werken- leren is een goeie optie. In de zorg? Of juist een heel ander vakgebied? Er zijn echt wel opties!
Je rijbewijs halen is wellicht een optie? Dan kun je ook de ploegendiensten gaan doen en krijg je ook toeslag voor de continu uren. Dat scheelt alweer. En daarin kun je ook doorgroeien en meestal assisten ploegleider en ploegleider worden.
Zijn er redenen dat je geen rijbewijs kunt halen, afgezien van de kosten? En kun je ook geen bromfietsbewijs halen? Met een bromfiets of scooter ben je in elk geval al een stuk mobieler.

En zijn er redenen dat je geen geschoold werk kunt krijgen? Verkeerde opleiding geef je aan, maar dat maakt niet voor elke soort opleiding/sector uit. En wellicht voor een andere opleiding gaan of werken en leren?

Valt er nog begeleiding te krijgen vanuit de gemeente om aan (geschoold) werk te komen of bbl of eerst een opleiding?
Squishmallow schreef:
20-04-2026 20:34
Reorganisaties, na 2-3 jaar eruit gegooid worden want ze willen geen vast contract aanbieden.
Dan heb je dus 2-3 jaar ervaring opgedaan (meerdere keren?) Dan kun je dat toch gebruiken om weer een nieuwe baan te krijgen. Of omscholen inderdaad. Het is niet altijd makkelijk maar als je 35 bent heb je echt nog allerlei opties.
Jubelien schreef:
20-04-2026 20:35
Je hoeft niet van 0 naar 100. Niet qua soort baan en ook niet qua salaris. Het is makkelijker ander, passender werk te vinden vanúit een baan.

Dus: gewoon beginnen. Ergens. Wat is je sector / soort opleiding geweest?

Werken- leren is een goeie optie. In de zorg? Of juist een heel ander vakgebied? Er zijn echt wel opties!
Ik zoek ook o.a. in de zorg en heb ook gekeken naar werk-leer trajecten maar op het moment is ook dat lastig om minimaal 32-36 uur te doen. Heb eind vorig jaar wel een traject gedaan in de zorg maar toen dat eindigde was er op dat moment geen vacature en/of budget om mij aan te nemen. Ik hou de vacatures in de zorg wel in de gaten maar hier in de buurt bieden die vaak 20 uur per week en soms 24 uur.

En het is niet dat ik niet blij ben met deze baan en ik ga gewoon verder zoeken maar ik heb gewoon even een baalmoment en zit er even doorheen....
En ik heb spaargeld waarmee ik mijn rijbewijs zou kunnen halen maar dan kan ik nog geen auto betalen en alles wat daarbij komt kijken. Mijn idee is om eerst uit huis te gaan en daarna als dat financieel mogelijk is een rijbewijs halen.
Maar goed ik vroeg me af of er meer mensen waren die met zo weinig rond kunnen komen waardoor ik me wat minder somber ga voelen ondanks ik blij ben dat ik iets heb.
Maar je hebt nu géén baan, toch?
Dus verdien je dan met een baan, bv in de zorg 24 uur, meer dan je bijstand?
Ik denk dat je moet stoppen met zoeken naar een LEUKE baan. En dat je gewoon op zoek moet naar een baan.
Met 28 uur kan je prima nog een tweede baan (bijv horeca in het weekend) er bij nemen. Juist als je nog thuis woont is het dé manier om ff lekker te sparen want je hebt hoogstwaarschijnlijk nu lage (woon)kosten. Het is NU de tijd om ff flink te bufferen. Als je gesetteld bent, partner hebt, kind hebt, heb je hele andere kosten en prioriteiten.
Dus hup hup, aan de slag. Er is vast wel ergens iets te vinden, en mogelijk betaalt het ook nog beter dan minimumloon. Je wordt er nooit minder van.
Squishmallow schreef:
20-04-2026 20:44
Ik zoek ook o.a. in de zorg en heb ook gekeken naar werk-leer trajecten maar op het moment is ook dat lastig om minimaal 32-36 uur te doen. Heb eind vorig jaar wel een traject gedaan in de zorg maar toen dat eindigde was er op dat moment geen vacature en/of budget om mij aan te nemen. Ik hou de vacatures in de zorg wel in de gaten maar hier in de buurt bieden die vaak 20 uur per week en soms 24 uur.

En het is niet dat ik niet blij ben met deze baan en ik ga gewoon verder zoeken maar ik heb gewoon even een baalmoment en zit er even doorheen....
Wat heb je voor traject in de zorg gedaan? Ik zie genoeg vacatures voor ADL assistent, verzorgende IG en verpleegkundige, maar ook voor welzijnsassistent.

In distributie is ook genoeg werk en doorgroeimogelijkheden of in de schoonmaak
Je krijgt nu een uitkering? Maar je woont nog thuis? Dan kun je toch sparen? Heb je altijd thuis gewoond? Dan moet je toch een flinke spaarrekening hebben?
Je woont nog bij je ouders? Wat vinden zij daarvan? Sta je wel ingeschreven voor een huurwoning? Ik neem aan dat je al een behoorlijk lange inschrijfduur hebt.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven