Kreta in mijn eentje - tips?

23-04-2026 11:42 43 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Eind mei vertrek ik voor 12 dagen naar Kreta voor deels werk en deels relaxen. Ik reis alleen. Ik heb de accommodatie geboekt (niet ver van Heraklion) en buiten de vier dagen die ik onder de pannen ben voor mijn eerste reisdoel heb ik lekker de tijd. Ik heb geen auto gehuurd en overweeg nog om dit eventueel wel te doen. Om bij mijn verblijf te komen hoeft het niet, ik word van het vliegveld opgehaald en er ook weer heen gebracht.
Ik ben ooit op Kreta geweest, maar dat is bijna 30 jaar geleden en was maar een weekje. Wie is er bekend en heeft leuke tips? Ik hou vooral van lekker eten :-)
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
ik vond Spinalonga echt de moeite waard om te bekijken.

en als je sportief bent; de Samariakloof
Leuk ik ben jaren terug ook alleen naar Kreta geweest, eerste keer vliegen.

Ik ben 2 keer naar Spinalonga geweest. 1 maal met de grootste boot en 1 maal met de kleinste. Het verschil in visie en verhalen over het eiland is fascinerend.
Heerlijk uit de boot springen in het midden van de zee en een schitterende omgeving.

Ik heb met een groep een jeep safari gehad dat vond ik ook super leuk!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Als je met een georganiseerde busreis gaat wordt je snachts al opgehaald voor de Samariakloof..
Heb em 2 keer gelopen voor een 3e keer pas ik.

Spinalonga ligt voor de kust van het vissersdorpje Elounda.
Leuk om even door te struinen net als het stadje ervoor: Agios Nikolaos.

Verder ben ik meer van de zon, zee en strand 🏖️
Pieremachochel
Meer in het algemeen voor alleen reizen: ik wil dan juist wel lekker mobiel zijn om dingen te gaan doen/ bekijken en zou ik dit geval dus zeker een auto huren. Als je van het type lekker op het strand liggen bent, is dat dan weer minder interessant.
TinyTiny schreef:
23-04-2026 13:44
Meer in het algemeen voor alleen reizen: ik wil dan juist wel lekker mobiel zijn om dingen te gaan doen/ bekijken en zou ik dit geval dus zeker een auto huren. Als je van het type lekker op het strand liggen bent, is dat dan weer minder interessant.
Ik was een paar jaar terug ook solo naar Griekenland en had dit niet zonder huurauto willen doen. Zou dit ook aanraden.
Ik heb daarnet even gekeken naar huurauto's. De prijzen lopen enorm uiteen, van een paar tientjes voor 12 dagen tot zo'n 400 euro voor een kleine auto. Bij die paar tientjes zullen ongetwijfeld addertjes onder het gras zitten, daar ben ik altijd zo huiverig voor bij auto's huren. Sunnycars dekt dat allemaal in maar zit qua prijs wel echt aan de bovenkant. Iemand daar tips voor?
Samariakloof gaat dit jaar later open vanwege het slechte weer in de regio dus teveel water en stormschade. Datum is nog niet bekend.

Als je regio Chersonissos zit weet ik een leuke Nederlandse gids voor 1 dag. Die laat je met een jeep het binnenland zien.
Yella78 schreef:
23-04-2026 15:05
Ik heb daarnet even gekeken naar huurauto's. De prijzen lopen enorm uiteen, van een paar tientjes voor 12 dagen tot zo'n 400 euro voor een kleine auto. Bij die paar tientjes zullen ongetwijfeld addertjes onder het gras zitten, daar ben ik altijd zo huiverig voor bij auto's huren. Sunnycars dekt dat allemaal in maar zit qua prijs wel echt aan de bovenkant. Iemand daar tips voor?

Ik boek meestal via Easyterra en kies voor worry free.
Ben je goed verzekerd, geen eigen risico/terugbetaling van het eigen risico bij schade.

Die lage huurprijzen zijn meestal met een hoog eigen risico.

Is maar net wat je wilt.
Samariakloof is prachtig. Alleen als je in de buurt zit van Heraklion is dat eigenlijk niet te doen. Je bent uren onderweg om er alleen maar te komen.
Ik zou gewoon lekker wat gaan rondslenteren/wandelen en leuke restaurantjes opzoeken waar vooral de locals zitten.
Strandbedje huren, lekker lezen.
Die kloof hoeft voor mij niet. De plek waar ik ga verblijven biedt ook het een en ander aan excursies aan, ik heb er ook een kloof tussen zien staan maar dan een andere. Omdat ik in het voorseizoen zit weet ik niet zeker of die excursies er dan zijn, maar dat zie ik daar dan wel.
Ik vond Chersonisos old town een leuk klein dorpsplein hebben - kan je prima in je eentje op het terras zitten met bijv. een boek en vurrukkuluk gegeten bij restaurant Atrium in het dorpje Piskopiano.
Ik raad een Jeep Safari aan. Chersonisos vond ik niks. Knossos en Spinalonga was ook wel leuk als je van geschiedenis houd.

Als je een auto gaat huren let dan goed op de voorwaarden. Ik was met mijn ouders op Kreta en toen we na een dagje touren de auto bij het hotel neerzette was er nog niks aan de hand, geen schade of wat dan ook. De volgende ochtend zat er ineens een enorme deuk in, heel de achterste portier aan een zijkant was ingedeukt. Hotel had net op dat stukje parkeerplaatsen geen camera gericht en volgens het verhuurbedrijf deed ook laconiek. Auto omwisselen en klaar. Denk dat het vaak voorkomt daar.

OV was ook prima vanaf ons hotel. En er reed zo'n toeristen treintje.
Yella78 schreef:
23-04-2026 16:04
Die kloof hoeft voor mij niet. De plek waar ik ga verblijven biedt ook het een en ander aan excursies aan, ik heb er ook een kloof tussen zien staan maar dan een andere. Omdat ik in het voorseizoen zit weet ik niet zeker of die excursies er dan zijn, maar dat zie ik daar dan wel.
Eind mei is al volop seizoen daar hoor. Wij zijn er altijd eind mei, begin juni.
Als je van opgravingen houdt, dan Knossos. En het nationaal historisch museum in Heraklion is ook de moeite waard.

Als je een auto hebt en het niet erg vindt om een uurtje te rijden, dan kan je wat leuke strandjes af tussen Heraklion en Agios Nikolaos met het binnenmeer. Sissi is ook leuk voor een middagje. Daar heb je ook nog een interessante opgravingssite.

Ik vond zelf Vai beach (waar ooit de bountyreclame werd opgenomen) ook leuk. Maar dat is wel een takkeneind rijden vanaf Heraklion.
vivapimpelmees schreef:
23-04-2026 15:07
Samariakloof gaat dit jaar later open vanwege het slechte weer in de regio dus teveel water en stormschade. Datum is nog niet bekend.

Als je regio Chersonissos zit weet ik een leuke Nederlandse gids voor 1 dag. Die laat je met een jeep het binnenland zien.
Oh dat laatste klinkt leuk zou je een pb willen sturen ? Dit jaar voor het eerst Kreta .
Ik zou naar Knossos gaan. Vond dat echt de moeite waard en is vlakbij de hoofdstad.
Creativiteit is de adem van de ziel – dus adem elke dag!
Yildizlar2 schreef:
23-04-2026 19:31
Oh dat laatste klinkt leuk zou je een pb willen sturen ? Dit jaar voor het eerst Kreta .
Je hebt PB!
vivapimpelmees schreef:
23-04-2026 19:49
Je hebt PB!
Bedankt ziet er leuk uit !
Ik had destijds bij sunnycars gehuurd en dat was wel echt heel goed en soepel geregeld allemaal.
Afgelopen najaar in Portugal hadden wij ook een auto via Sunnycars en inderdaad prima. Maar het scheelt best wel veel geld nu als ik vergelijk, meer dan 200 euro met een andere aanbieder die 'worry free' aanbiedt zoals hierboven iemand tipte. Ik wacht ook nog even af of de eigenaresse van mijn accommodatie tips heeft daaromtrent.

Dank verder voor alle tips! Knossos ben ik toevallig geweest toen, bijna 30 jaar geleden.
Mocht je geen auto huren: wij hebben met de bus gereisd.
De lijnbus bleek niet zo'n 'hollandse' stadsbus te zijn, maar gewoon een nette touringcar. Echt meer dan prima te doen en héél goedkoop.
Het is wat het is.
Ik vond Knossos 3x niks. Veel te ver gezochte oude stenen.

Chersonisos boulevard is leuk voor een half uurtje mensen kijken en bier drinken.
Gryla schreef:
23-04-2026 23:01

Chersonisos boulevard is leuk voor een half uurtje mensen kijken en bier drinken.
Smaken verschillen. Ik gruwel van die boulevard. Sowieso zijn de terrassen aan de waterkant gesloopt en lukt het dit seizoen niet om de nieuwe plannen te verwezenlijken.
Ik zou er een rondreis van maken en dus niet 12 dagen op 1 plek willen zitten.
Everything is possible for the one who believes.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven