Samengesteld gezin
donderdag 23 april 2026 om 23:09
Hallo allemaal,
Mijn partner en ik hebben allebei kinderen uit een vorige relatie. Alle kinderen zijn ongeveer evenveel dagen in de maand bij ons. Dat komt ongeveer neer op week op week af.
De ex van mijn partner heeft alleen altijd wel iets waardoor zij de kinderen eerder wil brengen, de netjes gedeelde vakanties niet kan nakomen, zelf op vakantie is, voor werk in het buitenland zit en ga zo maar door.
Dit levert tussen ons (mijn partner en mij) de nodige discussies op. Dan gaat het niet om het feit dat de kinderen eerder komen maar om het feit dat hij altijd gehoor geeft aan haar verzoeken waardoor wij ons in allerlei bochten moeten wringen. Als ik aangeef dat ik het fijn zou vinden als hij even zou overleggen dan vindt hij dat onzinnig, niet noodzakelijk en ga zo maar door. Vind hij dat ik met twee maten meet omdat ik ook weleens gehoor geef aan verzoeken van ex ivm kinderen. Hij vergeet alleen dat ik hem wel vraag of dit uitkomt.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Ik weet het even niet meer.
Mijn partner en ik hebben allebei kinderen uit een vorige relatie. Alle kinderen zijn ongeveer evenveel dagen in de maand bij ons. Dat komt ongeveer neer op week op week af.
De ex van mijn partner heeft alleen altijd wel iets waardoor zij de kinderen eerder wil brengen, de netjes gedeelde vakanties niet kan nakomen, zelf op vakantie is, voor werk in het buitenland zit en ga zo maar door.
Dit levert tussen ons (mijn partner en mij) de nodige discussies op. Dan gaat het niet om het feit dat de kinderen eerder komen maar om het feit dat hij altijd gehoor geeft aan haar verzoeken waardoor wij ons in allerlei bochten moeten wringen. Als ik aangeef dat ik het fijn zou vinden als hij even zou overleggen dan vindt hij dat onzinnig, niet noodzakelijk en ga zo maar door. Vind hij dat ik met twee maten meet omdat ik ook weleens gehoor geef aan verzoeken van ex ivm kinderen. Hij vergeet alleen dat ik hem wel vraag of dit uitkomt.
Hoe zouden jullie hiermee omgaan? Ik weet het even niet meer.
vrijdag 24 april 2026 om 23:37
Fijn als een vader klaarstaat voor zijn kinderen, maar dit klinkt eerder alsof hij klaarstaat voor z’n ex.
Als zijn kinderen gewoon een prima leven hebben bij ex, maar zij maakt elke x andere plannen en wil dan de kids lozen en dat moet hij dan maar oplossen, dat vind ik heel anders dan dat de kinderen zelf aan vader vragen: ik mis je of vind het minder leuk bij mama of wat dan ook.
Bij het eerste zeg ik: TO heeft groot gelijk dat ze dat alleen in overleg wil. Over het tweede geef ik hem gelijk dat het antwoord dan altijd wel ‘ja’ moet zijn. Vind je dat het antwoord in beide gevallen ‘ ja’ moet zijn als man, dan snap ik niet waarom je een relatie met iemand anders aangaat want blijkbaar heb je dan gewoon het oude gezin nog wat hoger in prioritering. Wat overigens prima is hoor, maar ik zou daar geen nieuwe relatie bij beginnen.
Als zijn kinderen gewoon een prima leven hebben bij ex, maar zij maakt elke x andere plannen en wil dan de kids lozen en dat moet hij dan maar oplossen, dat vind ik heel anders dan dat de kinderen zelf aan vader vragen: ik mis je of vind het minder leuk bij mama of wat dan ook.
Bij het eerste zeg ik: TO heeft groot gelijk dat ze dat alleen in overleg wil. Over het tweede geef ik hem gelijk dat het antwoord dan altijd wel ‘ja’ moet zijn. Vind je dat het antwoord in beide gevallen ‘ ja’ moet zijn als man, dan snap ik niet waarom je een relatie met iemand anders aangaat want blijkbaar heb je dan gewoon het oude gezin nog wat hoger in prioritering. Wat overigens prima is hoor, maar ik zou daar geen nieuwe relatie bij beginnen.
zaterdag 25 april 2026 om 07:32
Lori zegt toch ook dat het afhangt van wat er aan de hand is? Dat weten we allemaal niet..granny71 schreef: ↑24-04-2026 23:08Je weet wel heel veel in te vullen zeg. Dat terwijl to totaal nog geen uitleg heeft gegeven.
Misschien wonen ze pas 2 maanden samen.
Misschien overlegd hij wel maar wil to het laatste woord hebben.
Zo kan ik ook nog wel even doorgaan met invullen/verzinnen/bedenken.
zaterdag 25 april 2026 om 10:24
Juneberry schreef: ↑24-04-2026 23:37Fijn als een vader klaarstaat voor zijn kinderen, maar dit klinkt eerder alsof hij klaarstaat voor z’n ex.
Jij geeft aan dat dat TO groot gelijk heeft dat ze in overleg wil in het geval van de eerste situatie. De situatie waarbij de ex-vrouw telkens nieuwe plannen heeft en dan de kids wil lozen.
Deze situatie geeft niet echt een fijn beeld van de ex-vrouw naar de kinderen toe. Het lijkt mij ook niet echt een prima leven. Het lijkt mij fijn voor de kinderen, als deze weten dat ze in elk geval bij de vader welkom zijn. En nog fijner als ze ook altijd welkom zijn bij TO.
zaterdag 25 april 2026 om 10:32
Inderdaad. Zo ging het bij ons ooit ook, vader maakte plannen zonder met zijn kind rekening te houden, weer een reisje met de zoveelste vriendin bvb en kind bleef een extra periode bij mij. No way dat ik dan met partner zou overleggen of kind bij mij welkom zou zijn. Stel je voor dat die kinderen horen dat ze zowel bij moeder als bij vader en stief niet welkom zijn.reneviva schreef: ↑25-04-2026 10:24Jij geeft aan dat dat TO groot gelijk heeft dat ze in overleg wil in het geval van de eerste situatie. De situatie waarbij de ex-vrouw telkens nieuwe plannen heeft en dan de kids wil lozen.
Deze situatie geeft niet echt een fijn beeld van de ex-vrouw naar de kinderen toe. Het lijkt mij ook niet echt een prima leven. Het lijkt mij fijn voor de kinderen, als deze weten dat ze in elk geval bij de vader welkom zijn. En nog fijner als ze ook altijd welkom zijn bij TO.
Dat is waarom LATten zo belangrijk is vóór je een NSG gaat vormen. Dan weet je dit van tevoren en kan je er mee dealen of passen voor de relatie. Niet er achteraf over zeuren. Maar to reageert niet op de vraag hoe het dan ging vóór ze gingen samenwonen.
zaterdag 25 april 2026 om 10:41
Wij hebben vrij vroeg in de relatie afgesproken dat de kinderen altijd voor zouden gaan en dat dat niet betekent dat we elkaar minder belangrijk vinden. Daardoor werd het voor mijn vriend ook minder een issue om zich naar alle wensen van zijn ex te (moeten) schikken. Hij werd bijvoorbeeld door zijn ex voor alle vroege uitwedstrijden van de kinderen ingeschreven om te rijden. Dat vatte ik op als pestgedrag, maar achteraf bezien begreep ik wel dat zij dat na een week met de kinderen te belastend vond voor zichzelf.
We moesten regelmatig plannen aanpassen omdat er onverwacht iets met kinderen tussendoor kwam. Meestal vanaf zijn kant, maar dat was ook omdat mijn kinderen sowieso meer naar hun vader gingen en ik op die manier al de ‘beperkende factor’ was voor onze tijd met zijn tweeën. Dat hoort nu eenmaal bij het plaatje van twee partners met eigen kinderen. Ze zijn nu allemaal 21+ dus het wordt vanzelf beter
We moesten regelmatig plannen aanpassen omdat er onverwacht iets met kinderen tussendoor kwam. Meestal vanaf zijn kant, maar dat was ook omdat mijn kinderen sowieso meer naar hun vader gingen en ik op die manier al de ‘beperkende factor’ was voor onze tijd met zijn tweeën. Dat hoort nu eenmaal bij het plaatje van twee partners met eigen kinderen. Ze zijn nu allemaal 21+ dus het wordt vanzelf beter
zaterdag 25 april 2026 om 10:44
Wat voor regeling was er dan?KamilleT schreef: ↑25-04-2026 10:41Wij hebben vrij vroeg in de relatie afgesproken dat de kinderen altijd voor zouden gaan en dat dat niet betekent dat we elkaar minder belangrijk vinden. Daardoor werd het voor mijn vriend ook minder een issue om zich naar alle wensen van zijn ex te (moeten) schikken. Hij werd bijvoorbeeld door zijn ex voor alle vroege uitwedstrijden van de kinderen ingeschreven om te rijden. Dat vatte ik op als pestgedrag, maar achteraf bezien begreep ik wel dat zij dat na een week met de kinderen te belastend vond voor zichzelf.
We moesten regelmatig plannen aanpassen omdat er onverwacht iets met kinderen tussendoor kwam. Meestal vanaf zijn kant, maar dat was ook omdat mijn kinderen sowieso meer naar hun vader gingen en ik op die manier al de ‘beperkende factor’ was voor onze tijd met zijn tweeën. Dat hoort nu eenmaal bij het plaatje van twee partners met eigen kinderen. Ze zijn nu allemaal 21+ dus het wordt vanzelf beter![]()
zaterdag 25 april 2026 om 10:47
12/2 maar dat was op haar verzoek. Hij had best vaker gewild, maar heeft er ook niet veel moeite voor gedaan om het anders te krijgen. Tijdens het huwelijk werkte zij ook niet of hooguit twee dagdelen.
Hij zag ze wel vaker maar dat was dan vooral als er iets extra’s gedaan moest worden, zoals op zaterdag om 7.00 uur vier kinderen naar een uithoek van het land rijden of later om 00.30 uur uit schoolfeesten.
zaterdag 25 april 2026 om 10:51
Dus heeft het 0,0 zin om te speculerenVivalafete25 schreef: ↑25-04-2026 07:32Lori zegt toch ook dat het afhangt van wat er aan de hand is? Dat weten we allemaal niet..
zaterdag 25 april 2026 om 10:53
Wat heb je toch een slappe vaders zeg...KamilleT schreef: ↑25-04-2026 10:4712/2 maar dat was op haar verzoek. Hij had best vaker gewild, maar heeft er ook niet veel moeite voor gedaan om het anders te krijgen. Tijdens het huwelijk werkte zij ook niet of hooguit twee dagdelen.
Hij zag ze wel vaker maar dat was dan vooral als er iets extra’s gedaan moest worden, zoals op zaterdag om 7.00 uur vier kinderen naar een uithoek van het land rijden of later om 00.30 uur uit schoolfeesten.
vivalafete25 wijzigde dit bericht op 25-04-2026 11:00
0.19% gewijzigd
zaterdag 25 april 2026 om 10:59
Tegenwoordig zie ik het vaker andersom. Moeders die hun puberkinderen achterlaten bij vader en een weekendregeling krijgen. Wat wel weer te begrijpen is aangezien die vaders dan in de oude woning blijven wonen. Het zou mijn keuze niet zijn, maar ik denk dat je ook een band kunt houden als je er niet 50% van de tijd bent.
zaterdag 25 april 2026 om 11:38
Wat een merkwaardige reactie van iemand die toch ook al jaren rondhangt op een forum waar ervaringen worden uitgewisseld (waar TO nota bene expliciet om vraagt). Het is ook nog maar de vraag of het binnen de verantwoordelijkheid van TO's partner ligt om de gaten die zijn ex kennelijk regelmatig laat vallen zonder discussie met ex en overleg met partner dicht te lopen. Ik vind van niet.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zaterdag 25 april 2026 om 11:47
Ik vind juist dat in jouw voorbeeld de vader - jouw partner - zijn verantwoordelijkheid neemt door in gesprek te gaan / paal en perk te stellen, omdat zoals jij ook benoemt kinderen er last van kunnen krijgen vanwege wat zij aan (onbewuste en vast ook onbedoelde) boodschap van hun moeder krijgen. Dat ze minder belangrijk zijn dan haar eigen vakantie, dan een eventuele nieuwe partner, etc. Ik heb het zelf wel eens gezien en volgens mij schreef jij dat ook wel eens over zo'n periode dat moeder begint te klagen dat de kinderen kennelijk liever bij vader zijn (en wat soms ook daadwerkelijk het geval is omdat ze zich daar meer welkom voelen). Dergelijke voorbeelden zijn er ook legio en ik denk daarom dat begrenzen / teruggrijpen op de afspraken zoals de kinderen die ook kennen juist goed kan zijn.Lori schreef: ↑24-04-2026 19:37Nou, dat is wel een heel simplistische weergave. Want TO woont ook gewoon met hem in één huis en kennelijk is er om wat voor reden dan ook geen gesprek met hem hierover te voeren, terwijl de acties van ex (en vooral zijn reactie daarop) voor beiden toch op z'n minst wat last bezorgen. Het is leuk gezegd "eindelijk een vader die wel zijn verantwoordelijkheid neemt", maar dat wil niet zeggen dat het heel logisch of normaal is dat er geen enkel overleg plaatsvindt, geen gesprek over te voeren is en TO eigenlijk door hem wordt weggezet als zeur.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
zaterdag 25 april 2026 om 11:51
zaterdag 25 april 2026 om 12:02
Lijkt me zo'n afknapper, als je zelf kinderen hebt en je treft een nieuwe relatie dat hij dan zo (nauwelijks) met zijn kinderen omgaat. Hoe kun je als vrouw (of man, dat doet er verder niet toe) vertrouwen hebben dat je partner vol voor je gaat, als hij dat niet eens voor zijn eigen kinderen doet? Ik begrijp daar werkelijk niks van. Voor mij zou een eventuele partner ook een veilige basis voor mijn kinderen moeten willen vormen, zo niet zou ik die relatie al niet willen.KamilleT schreef: ↑25-04-2026 10:4712/2 maar dat was op haar verzoek. Hij had best vaker gewild, maar heeft er ook niet veel moeite voor gedaan om het anders te krijgen. Tijdens het huwelijk werkte zij ook niet of hooguit twee dagdelen.
zaterdag 25 april 2026 om 13:37
Precies dit, het zegt vaak ook veel over ienand.apiejapie schreef: ↑25-04-2026 12:02Lijkt me zo'n afknapper, als je zelf kinderen hebt en je treft een nieuwe relatie dat hij dan zo (nauwelijks) met zijn kinderen omgaat. Hoe kun je als vrouw (of man, dat doet er verder niet toe) vertrouwen hebben dat je partner vol voor je gaat, als hij dat niet eens voor zijn eigen kinderen doet? Ik begrijp daar werkelijk niks van. Voor mij zou een eventuele partner ook een veilige basis voor mijn kinderen moeten willen vormen, zo niet zou ik die relatie al niet willen.
zaterdag 25 april 2026 om 14:17
Ik heb dat niet zo ervaren, maar vond er destijds ook wel wat van. Aan de andere kant, tijdens het huwelijk deed hij ook niet 50% van de zorg dus dan is het wellicht onlogisch om dat daarna wel te verwachten. Hij betaalde een vermogen aan partner- en kinderalimentatie (meer dan mijn toenmalige salaris), dus in die zin droeg hij wel zijn verantwoordelijkheid. Ik ben wel blij dat zijn eigen kinderen wel een wat ‘modernere’ vorm van hun gezin en verdeling van zorgtaken hebben gekozen. Zijn ex is na afloop van de 12 jaar direct gaan samenwonen, dus die is er financieel ook niet heel erg op achteruit gegaan.apiejapie schreef: ↑25-04-2026 12:02Lijkt me zo'n afknapper, als je zelf kinderen hebt en je treft een nieuwe relatie dat hij dan zo (nauwelijks) met zijn kinderen omgaat. Hoe kun je als vrouw (of man, dat doet er verder niet toe) vertrouwen hebben dat je partner vol voor je gaat, als hij dat niet eens voor zijn eigen kinderen doet? Ik begrijp daar werkelijk niks van. Voor mij zou een eventuele partner ook een veilige basis voor mijn kinderen moeten willen vormen, zo niet zou ik die relatie al niet willen.
Inmiddels is hij trouwens ook een moderne man geworden, die de was doet, stofzuigt, oppasopa is e.d.
zaterdag 25 april 2026 om 14:26
Ja klopt, daar heb ik eerder over geschreven. En ik wil overigens ook nog wel zeggen dat het zo kan zijn dat de ex dit altijd deed, maar het ook kan zijn dat dit gedrag later ineens ontstaat. Zoals bij de ex van mijn man helaas het geval was, onder invloed van verliefdheden, "meer tijd voor mezelf nodig want het valt me zwaar met de kinderen/nieuwe baan/voel me niet zo lekker/whatever" of "ze vinden jullie toch leuker dan mij". Al denk ik wel dat je daarvoor wel door zou kunnen/moeten hebben hoe jouw partner daar dan mee om gaat.canis-felis schreef: ↑25-04-2026 11:47Ik vind juist dat in jouw voorbeeld de vader - jouw partner - zijn verantwoordelijkheid neemt door in gesprek te gaan / paal en perk te stellen, omdat zoals jij ook benoemt kinderen er last van kunnen krijgen vanwege wat zij aan (onbewuste en vast ook onbedoelde) boodschap van hun moeder krijgen. Dat ze minder belangrijk zijn dan haar eigen vakantie, dan een eventuele nieuwe partner, etc. Ik heb het zelf wel eens gezien en volgens mij schreef jij dat ook wel eens over zo'n periode dat moeder begint te klagen dat de kinderen kennelijk liever bij vader zijn (en wat soms ook daadwerkelijk het geval is omdat ze zich daar meer welkom voelen). Dergelijke voorbeelden zijn er ook legio en ik denk daarom dat begrenzen / teruggrijpen op de afspraken zoals de kinderen die ook kennen juist goed kan zijn.
zaterdag 25 april 2026 om 17:15
Hoeft helemaal niet hoor, er zijn genoeg gevallen waarin een van de ouders heel graag extra tijd voor zichzelf wil, maar de kids er helemaal niks van merken als er ‘nee’ wordt gezegd en de kids dan toch bij moeder blijven. Wij hadden dat hier in de familie ook en dat had gewoon met een bar-slechte planning van de andere ouder te maken.reneviva schreef: ↑25-04-2026 10:24Jij geeft aan dat dat TO groot gelijk heeft dat ze in overleg wil in het geval van de eerste situatie. De situatie waarbij de ex-vrouw telkens nieuwe plannen heeft en dan de kids wil lozen.
Tuurlijk zou het heel anders zijn als zij dan vervolgens die kinderen overal gaat dumpen, alleen achterlaat of gaat klagen dat ze niet weg kan, dan zou dat idd schadelijk kunnen zijn. Maar das weer een heel ander probleem, en daar ga ik niet vanuit bij mijn reactie.
Maar goed vader en ook to moeten gewoon kiezen wat ze willen. wil vader altijd en overal voor de kinderen klaarstaan en to niet, dan past dat gewoon niet bij deze relatie. En dat is allebei gewoon prima
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in