Must sees in Rome
woensdag 1 april 2026 om 06:43
Mijn tip is voor de eerste twee dagen kaartjes voor de Hop-On-Hop-Off bus te boeken. Wij hebben dat ook gedaan en zijn gewoon eerst een rondje gaan maken in die bus, zodat we wisten waar alle highlights waren en je krijgt ook uitleg over alles. Daarna kun je de bus gebruiken om je te verplaatsen tussen alle highlights. Rome is leuk!
woensdag 1 april 2026 om 07:24
woensdag 1 april 2026 om 13:22
Even voor de volledigheid: Ostia Antica. Als je in de trein blijft zitten tot Ostia eindig je in een wat vervallen badplaatsje.
Maar je moet ze eigenlijk allebei doen: Forum was echt de plek waar de macht zat en dat is te zien aan de gebouwen, terwijl Ostia Antica een stad was waar mensen "gewoon" woonden en waar verrassend veel bewaard is gebleven. Wat me het meeste is bijgebleven is het restaurant/cafetaria in Ostia Antica wat eigenlijk niet veel anders is dan hoe we het nu nog steeds doen. Toonbank, menu aan de muur (als fresco).
woensdag 1 april 2026 om 14:43
Ja leuk he die toonbanken. In Pompeii en Herculaneum zie je ook veel toonbanken. Omdat ze het van steen maakten en er gaten in zaten voor de vaten met voedsel, is het nog zo herkenbaar.
En ze gebruikten mooie kleuren en mozaïek.
Rome heeft trouwens nog wat specifieke gerechten, dus leuk uitproberen
Artisjok (carciofi)
Maritozzo (gebakje)
Pasta: cacio e pepe (pecorino en peper), amatriciana (tomaat en qua vlees 'guanciale'), carbonara
Saltimbocca (vlees)
En ze gebruikten mooie kleuren en mozaïek.
Rome heeft trouwens nog wat specifieke gerechten, dus leuk uitproberen
Artisjok (carciofi)
Maritozzo (gebakje)
Pasta: cacio e pepe (pecorino en peper), amatriciana (tomaat en qua vlees 'guanciale'), carbonara
Saltimbocca (vlees)
woensdag 1 april 2026 om 15:21
Naast alle tips die al gegeven zijn vond ik de Via Appia per fiets en de Domus Aurea ook echt de moeite waard!
En, wat ik pas aan het einde van mijn trip ontdekte is hoe het werkt met terrasjes
Als je op een hotspot alleen ergens semi-snel een koffie of een colaatje wilt drinken, bestel dan staand aan de bar. Je betaald, al zittend aan een tafeltje, namelijk de prijs voor dat tafeltje wat je in principe úren bezet mag houden. Koffie staand kost dan 2 euro en zittend 6 euro..
En, wat ik pas aan het einde van mijn trip ontdekte is hoe het werkt met terrasjes
woensdag 1 april 2026 om 16:13
https://www.rome-nu.nl/agenda/34703-blo ... rozen.html
De rozentuin in Rome is heerlijk om even bij te komen van alle drukte.
De rozentuin in Rome is heerlijk om even bij te komen van alle drukte.
vrijdag 1 mei 2026 om 09:12
vrijdag 1 mei 2026 om 13:17
Ik ben ook 7 dagen naar Rome geweest 10 jaar geleden en we hebben echt niet rustig aan gedaan, we hebben zoveel mogelijk gezien en gedaan, maar als ik dit topic lees was er nog veel meer te doen!
Mijn toenmalige vriend wilde ook niet op terrasjes zitten ofzo dus we hebben letterlijk de hele week de stad verkend. Het is ZO groot en er zijn ZOVEEL bezienswaardigheden, zelfs in 7 dagen kan je niet alles zien.
Ik had zo'n 100% reisboekje, daar heb ik alle tips uitgehaald qua bezienswaardigheden. Daar staan ook tips voor restaurants etc. in.
Mijn toenmalige vriend wilde ook niet op terrasjes zitten ofzo dus we hebben letterlijk de hele week de stad verkend. Het is ZO groot en er zijn ZOVEEL bezienswaardigheden, zelfs in 7 dagen kan je niet alles zien.
Ik had zo'n 100% reisboekje, daar heb ik alle tips uitgehaald qua bezienswaardigheden. Daar staan ook tips voor restaurants etc. in.
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
vrijdag 1 mei 2026 om 22:19
Ik denk dat er geen enkele stad is die je in een week kunt bekijken. Gewoon doen wat haalbaar is en niet ALLES willen zien. Het is dichtbij genoeg om er een paar keer heen te gaan.CleopatraVII schreef: ↑01-05-2026 13:17Ik ben ook 7 dagen naar Rome geweest 10 jaar geleden en we hebben echt niet rustig aan gedaan, we hebben zoveel mogelijk gezien en gedaan, maar als ik dit topic lees was er nog veel meer te doen!
zaterdag 2 mei 2026 om 10:39
Oh grappig eigenlijk dat je dat niet wist, ik dacht dat iedereen dat wist want dat werd mij 40 jaar geleden ofzo al eens verteld . Weet alleen niet meer door wie, of dat op school was of ergens anders. Kwam dat later op reisbloggersites ook wel tegen.Kladblaadje schreef: ↑01-04-2026 15:21
En, wat ik pas aan het einde van mijn trip ontdekte is hoe het werkt met terrasjesAls je op een hotspot alleen ergens semi-snel een koffie of een colaatje wilt drinken, bestel dan staand aan de bar. Je betaald, al zittend aan een tafeltje, namelijk de prijs voor dat tafeltje wat je in principe úren bezet mag houden. Koffie staand kost dan 2 euro en zittend 6 euro..
Wel goed om je er van bewust te zijn want het scheelt echt veel geld.
zaterdag 2 mei 2026 om 11:22
Als je 1 kerk wilt bezoeken (buiten de Sint Pieter), ga dan naar de San Clemente. Deze bestaat uit 3 kerken op elkaar, waarvan de oudste stamt uit de 1e eeuw. (En als je 2 kerken wilt bezoeken, doe dan de Sint Jan van Lateranen, prachtige kerk).
Verder vind ik inderdaad naast alle hoogtepunten in Rome zelf Ostia Antica echt de moeite waard, en lekker om even de drukte van Rome te ontvluchten.
Als je nog een dagje over hebt, kun je een auto huren en Lazio verkennen. Ik zou dan zeker het stervende dorpje Bagnoregio niet overslaan, dat staat op een afbrokkelde rots en met een voetgangershangbrug is te bereiken.
Verder vind ik inderdaad naast alle hoogtepunten in Rome zelf Ostia Antica echt de moeite waard, en lekker om even de drukte van Rome te ontvluchten.
Als je nog een dagje over hebt, kun je een auto huren en Lazio verkennen. Ik zou dan zeker het stervende dorpje Bagnoregio niet overslaan, dat staat op een afbrokkelde rots en met een voetgangershangbrug is te bereiken.
zaterdag 2 mei 2026 om 13:18
Klopt, maar meerder mensen in dit topic zeiden '7 dagen is wel lang voor Rome', dat begrijp ik dus echt niet. Daarom zei ik dat. Je kunt in 7 dagen nog niet eens alles zien (en wij hebben echt heeeel veel gezien toen).
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
zaterdag 2 mei 2026 om 13:32
Ik dacht dat bij de San Ignazio nog een tempeltje van Mithras zit.Molly schreef: ↑02-05-2026 11:22Als je 1 kerk wilt bezoeken (buiten de Sint Pieter), ga dan naar de San Clemente. Deze bestaat uit 3 kerken op elkaar, waarvan de oudste stamt uit de 1e eeuw. (En als je 2 kerken wilt bezoeken, doe dan de Sint Jan van Lateranen, prachtige kerk).
Daar is later overheen gebouwd, maar hij is weer opgegraven.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
zaterdag 2 mei 2026 om 13:33
Misschien is 7 dagen in de hitte voor sommige mensen te lang...CleopatraVII schreef: ↑02-05-2026 13:18Klopt, maar meerder mensen in dit topic zeiden '7 dagen is wel lang voor Rome', dat begrijp ik dus echt niet. Daarom zei ik dat. Je kunt in 7 dagen nog niet eens alles zien (en wij hebben echt heeeel veel gezien toen).
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in