Invulling 2 dagen weg Noord-Holland

02-05-2026 22:54 24 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik wil binnenkort een dagje en nachtje weg met mijn 2 dochters. Zij willen heel graag naar een keramiek cafè in Hoorn. We willen sowieso nog ergens winkelen, iets zien en sushi eten. Is Hoorn leuk genoeg voor 2 oudere tieners en hebben jullie tips voor in Hoorn? Of raden jullie aan naar een andere/grotere stad in de omgeving te gaan? We wonen in het Oosten (afstand via Amsterdam of via de afsluitdijk richting ons huis is ongeveer gelijk) dus bij voorkeur niet nog verder verwijderd van huis. Zo ja welke stad?
Ik vind het Museum van de 20e eeuw erg leuk in Hoorn, maar misschien niet zozeer voor jongere mensen?

Je kunt ook naar het openluchtmuseum/Zuiderzeemuseum in Enkhuizen gaan, met de stoomtrein en boot er heen bijvoorbeeld.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Schagen is een leuk stadje,overal gratis parkeren en n mooi overdekt winkelcentrum,t Makado.
In Hoorn schijnt n goed sushi restaurant te zijn.
Als je over de afsluitdijk komt kan je gelijk rechtsaf naar DenOever voor de heerlijkste verse vis bij restaurant t Wad.
Winkelen in Bataviastad (Lelystad)?
Ik vond zelf het museum broekerveilng erg leuk, daar wordt een ouderwetse groenteveiling nagespeeld. En je kunt daar ook een boottocht maken.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Je kunt leuk winkelen in de binnenstad van Hoorn. Verder is het openlucht museum in Enkhuizen ook een aanrader.
laiskuri schreef:
02-05-2026 23:22
Winkelen in Bataviastad (Lelystad)?
Daar kun je als tiener echt niet leuk winkelen. Ouwe meuk voor teveel geld. Tieners gaan over het algemeen naar ketens die daar niet zitten.

Hoorn is een leuke uitvalsbasis. Ik vind Hoorn gezellig. Niet groot, maar wel leuk. Vanuit Hoorn kun je makkelijk met de trein naar Amsterdam. Alkmaar, Enkhuizen ligt allemaal in de buurt.
alkmaar?
Er zit niet voor niets geen "o" in Amsterdam
Xantileppe schreef:
03-05-2026 07:36
Daar kun je als tiener echt niet leuk winkelen. Ouwe meuk voor teveel geld. Tieners gaan over het algemeen naar ketens die daar niet zitten.

Ah kijk, dat toont dat ik er zelf nooit kom :-D .

Is The Styles (Halfweg) beter voor tieners? Of is dat net als Bataviastad?
laiskuri schreef:
03-05-2026 08:23

Ik vermoed hetzelfde. Tieners dragen over het algemeen de nieuwste trends en dat is outlet echt niet. Oudere tieners zou ik denk ik lekker met de trein naar Amsterdam laten gaan, zelf een museum bezoeken en in de avond lekker bijkletsen tijdens het eten.

Bataviastad vind ik echt afschuwelijk. Alles is nog steeds duur en echt het oudste van het oudste hangt er. Mijn kledingstijl is klassiek en dan kun je nog wel eens iets vinden, maar verder?
Hartelijk dank voor de tips! Ik de opties even in de groep gooien straks.
laiskuri schreef:
03-05-2026 08:23

Bataviastad is niet in Noord-Holland en die outlet in Halfweg is verschrikkelijk (sowieso) voor tieners.
Hoorn is wel leuk, maar niet meer wat het vroeger was. Veel winkels weg. Ik zou eerder voor Haarlem gaan.
.
aanschouwer wijzigde dit bericht op 21-05-2026 21:35
99.50% gewijzigd
aanschouwer schreef:
03-05-2026 10:38
Dan zou ik eerder voor Alkmaar kiezen, veel dichterbij en ook een heel gezellige stad waar van alles te doen is.
Ja ook leuk.
Mijn kleinkinderen (14 en 16 jr.) vertellen nog over het leuke uitstapje naar Broek in Waterland, Medemblik vorig jaar. Met een bootje over de plassen, mochten zelf sturen, aanleggen bij een leuk café, kleine winkeltjes. Kortom verrassend.
Info had ik van < laagholland.com >
Alles sal reg kom
In Alkmaar kun je een leuke rondvaart doen. Je moet de nodige keren flink bukken/bijna plat gaan om onder de bruggen door te gaan.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Als het dezelfde is, is die keramiekworkshop wel commercieel. Die in zwolle schijnt leuker te zijn.

Hoorn heeft veel mooie oude panden en ook oude hofjes waar je (soms) in kan. Als je de historie leuk vindt heeft de vereniging oud hoorn vaak wandelingen.

Ook zit er een filmhuis en escaperoom in de oude gevangenis op het oostereiland

Het strand is ook niet ver weg. Even wandelen en wat bij een strandtent drinken.
Sokkenverslijter schreef:
03-05-2026 14:46
Als het dezelfde is, is die keramiekworkshop wel commercieel. Die in zwolle schijnt leuker te zijn.

Hoorn heeft veel mooie oude panden en ook oude hofjes waar je (soms) in kan. Als je de historie leuk vindt heeft de vereniging oud hoorn vaak wandelingen.

Ook zit er een filmhuis en escaperoom in de oude gevangenis op het oostereiland

Het strand is ook niet ver weg. Even wandelen en wat bij een strandtent drinken.
Ik denk dat je het stadsstrand bedoelt, aan het Markermeer. Is ook een strandtent bij.
De noordzee is nog een stukje rijden.
Wat eten we vanavond?
Voor een dagje weg vind ik 45 minuten niet ver.
In Alkmaar kun je ook SUPpen of roeien met een bootje door de grachten. Misschien leuker met tieners dan een rondvaart? Er zijn ook veel leuke koffietentjes en winkeltjes, dus denk ik wel echt leuk voor een dagje uit. Ook makkelijk te combineren met een bezoek aan Bergen of Egmond aan Zee, kun je daar bijvoorbeeld avondeten in een strandtent doen. Of sushi eten in Alkmaar zelf.
.
aanschouwer wijzigde dit bericht op 21-05-2026 21:35
98.35% gewijzigd
medemblik is in de buurt. daar is een stoommachinemuseum. ik hoor en lees erg leuke dingen. ben er zelf nooit geweest, maar op een vakantie de beheerders leren kennen en dat was heel gezellig en vooral hij zat vol mooie verhalen over "hun" museum
Klinkt goed allemaal! Ik denk dat we gaan voor starten om Hoorn, door naar Alkmaar en bij mooi weer naar het strand.
De Zaanse Schans is leuk
Of het Twiske
Of klimduin bij Schoorl, maar dat is misschien meer iets voor kleinere kinderen

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven