Pensioeninformatie ontvangen van onbekend persoon
dinsdag 5 mei 2026 om 15:26
Ik heb post ontvangen van mijn pensioenfonds, mijn adres klopt maar de geadresseerde en klantnummer is van iemand anders. Iemand die ik niet ken.
Dit is toch mega slordig? In de brief staan pensioenberekeningen dus allerlei privacy gevoelige informatie. Ik vind dit een grove fout en dit gebeurt vast bij meer mensen. Heb het uiteraard gemeld bij het pensioenfonds, nog geen reactie ontvangen en telefonisch niet bereikbaar vandaag. Morgen bel ik ze.
Kan dit een datalek zijn? Of gewoon een slechte administratieve fout.
Dit is toch mega slordig? In de brief staan pensioenberekeningen dus allerlei privacy gevoelige informatie. Ik vind dit een grove fout en dit gebeurt vast bij meer mensen. Heb het uiteraard gemeld bij het pensioenfonds, nog geen reactie ontvangen en telefonisch niet bereikbaar vandaag. Morgen bel ik ze.
Kan dit een datalek zijn? Of gewoon een slechte administratieve fout.
dinsdag 5 mei 2026 om 15:39
Het zat in to's brievenbus en er staat to's adres op. Niet zo heel vreemd dat ze de brief geopend heeft, wellicht zelfs pas later gezien dat er niet zijn/haar naam op staat.
To heeft geen datalek veroorzaakt. Het bedrijf wel, de brief had niet verstuurd mogen worden.
dinsdag 5 mei 2026 om 15:42
Ja dat is vast een fout. Dan bel je ze, leg je vriendelijk uit wat er mis is gegaan en je belooft de informatie retour te sturen of te vernietigen en er verder discreet me om te gaan. Ze zullen zich verontschuldigen, je hartelijk bedanken en de fout corrigeren. En zo zijn we met z'n allen net mensen.
dinsdag 5 mei 2026 om 15:42
Nou dat klinkt heel stom, maar ik heb zonder te kijken die envelop open gemaakt. Ik ben de enige in dit huis die bij dit pensioenfonds zit dus niet nagedacht of ik die envelop wel open kon maken. Pas toen ik bladzijde 1 las en de aanhef zag had ik het door.
dinsdag 5 mei 2026 om 15:51
Grappig, ik kreeg vorige week mail van mn tandarts. Automatisch open geklikt, bleek het een salarisstrook te zijn van 1 van de invaltandartsen. Gelijk weggegooid, niet eens gedacht aan het te melden. Geen idee hoe het bij mij terecht kwam, was echt n totaal andere naam. Maar ja, waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Een foutje is zo gemaakt.
dinsdag 5 mei 2026 om 16:11
Ik had het wel gemeld bij de tandarts. Want dan kunnen ze maatregelen treffen, zodat het niet nog een keer gebeurd.LizzyLee schreef: ↑05-05-2026 15:51Grappig, ik kreeg vorige week mail van mn tandarts. Automatisch open geklikt, bleek het een salarisstrook te zijn van 1 van de invaltandartsen. Gelijk weggegooid, niet eens gedacht aan het te melden. Geen idee hoe het bij mij terecht kwam, was echt n totaal andere naam. Maar ja, waar gewerkt wordt, vallen spaanders. Een foutje is zo gemaakt.
En de tandarts kan het dan melden bij de invaltandarts.
dinsdag 5 mei 2026 om 16:26
Juridisch is dit een datalek.
Juridisch maakt niet uit of informatie gelekt wordt door een computerfout, of door een menselijke fout.
Maar als jij die vorige bewoner niet kent, dan weet je dus alleen het pensioenbedrag van 1 willekeurige Nederlander die jou ook niet kent.
Boeiuh.
Juridisch maakt niet uit of informatie gelekt wordt door een computerfout, of door een menselijke fout.
Maar als jij die vorige bewoner niet kent, dan weet je dus alleen het pensioenbedrag van 1 willekeurige Nederlander die jou ook niet kent.
Boeiuh.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
dinsdag 5 mei 2026 om 16:59
Dit, en stel dat het bijvoorbeeld een mailing is die fout is gegaan dan kunnen jouw gegevens ook bij een ander liggen.
Bij een bedrijf waar ik vroeger werkte is dit een keer gebeurd, waren de invoegvelden niet goed gegaan. Maar als er berekeningen in staan, zal het wat anders zijn denk ik.
dinsdag 5 mei 2026 om 18:03
Het is een datalek.
Is bij mijn vorige werkgever ook een keer gebeurd, door een menselijke fout.
Stel dat het een Excelbestand was en dat alle klantgegevens op 1 regel staan, A1, B1, C1, enz.
De pensioengegevens waren gehaald uit cel A1, de klantnaam was gehaald uit cel B1, straat-huisnummer-postcode-woonplaats waren gehaald uit cel C2 (dus van de volgende klant). Dus klant 2 kreeg de gegevens van klant 1.
En daarna A2, B2, C3 gecombineerd. Dus klant 3 kreeg de gegevens van klant 2 in de bus.
Enz.
Het moest via de Functionaris Persoonsgegevens naar de Autoriteit Persoonsgegevens toe.
Stel dat het een Excelbestand was en dat alle klantgegevens op 1 regel staan, A1, B1, C1, enz.
De pensioengegevens waren gehaald uit cel A1, de klantnaam was gehaald uit cel B1, straat-huisnummer-postcode-woonplaats waren gehaald uit cel C2 (dus van de volgende klant). Dus klant 2 kreeg de gegevens van klant 1.
En daarna A2, B2, C3 gecombineerd. Dus klant 3 kreeg de gegevens van klant 2 in de bus.
Enz.
Het moest via de Functionaris Persoonsgegevens naar de Autoriteit Persoonsgegevens toe.
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
dinsdag 5 mei 2026 om 18:05
Ik had vorige week een mail van mijn tandarts met bevestiging van een geplande afspraak die ik niet gemaakt had. Was van een andere patiënt.
Mijn boekhouder mailde me gisteren iets door wat voor een andere Gryla was. Foutje gemaakt met het e-mailadres. Vroeg me daarna netjes of ik het wilde verwijderen.
Ik krijg nog steeds post van de buurvrouw terwijl ik deze al 3x heb gemeld.
Mijn collega zette per ongeluk vanmiddag een andere persoon in de aanhef van de mail naar mij, omdat ik om dat e-mailadres van die persoon vroeg. Kreeg ze het per ongeluk ook.
Systemen en mensen, er gaat zoveel fout TO. Netjes melden, excuus incasseren en doorrrrrr. Maak jij nooit een foutje met gegevens van anderen? Ja, slordig maar zo menselijk.
Mijn boekhouder mailde me gisteren iets door wat voor een andere Gryla was. Foutje gemaakt met het e-mailadres. Vroeg me daarna netjes of ik het wilde verwijderen.
Ik krijg nog steeds post van de buurvrouw terwijl ik deze al 3x heb gemeld.
Mijn collega zette per ongeluk vanmiddag een andere persoon in de aanhef van de mail naar mij, omdat ik om dat e-mailadres van die persoon vroeg. Kreeg ze het per ongeluk ook.
Systemen en mensen, er gaat zoveel fout TO. Netjes melden, excuus incasseren en doorrrrrr. Maak jij nooit een foutje met gegevens van anderen? Ja, slordig maar zo menselijk.
dinsdag 5 mei 2026 om 18:08
Dat had ik ook. Bellen helpt niet ('Goed dat u het aangeeft' en dan gebeurt er niets.). Papieren post sturen helpt niet (Ligt achter de verwarming of in de la met zoekgeraakte stukken). Mailen helpt wel, dan komt het in een ticketsysteem waar een ticketafhandelingsmanager toeziet op de ticketafhandeling door de ticketafhandelaars.
Durf te antwoorden: één van de leukste topics op het forum!
dinsdag 5 mei 2026 om 18:10
Dit is wat ik net ook schreef, dat het mis kan zijn gegaan met de invoegvelden, dus helemaal mee eens.Explorista schreef: ↑05-05-2026 18:03Het is een datalek.
Enz.
Jouw gegevens kunnen ook bij iemand anders liggen
dinsdag 5 mei 2026 om 18:39
Dit soort fouten wordt beschermd door het briefgeheim, dat is geschonden door TO. TO heeft verzuimd om te controleren of zij de geadresseerde was. Klinkt formeel, en iedereen zal dit wel eens gedaan hebben, maar zo zit het wel wettelijk gezien. Beide zijn fout in dit geval.Itsnojoke schreef: ↑05-05-2026 15:39Het zat in to's brievenbus en er staat to's adres op. Niet zo heel vreemd dat ze de brief geopend heeft, wellicht zelfs pas later gezien dat er niet zijn/haar naam op staat.
To heeft geen datalek veroorzaakt. Het bedrijf wel, de brief had niet verstuurd mogen worden.
dinsdag 5 mei 2026 om 18:54
Dat zou idd de oorzaak kunnen zijn. Excelbestanden zijn wel foutgevoelig.
Natuurlijk is fouten maken menselijk. Ik vind het interessant hoe dit soort processen gaan. Een vorige bewoner is niet van toepassing, want wij zijn de 1e bewoners van dit nieuwbouwhuis. De NAW gegevens zijn automatisch doorgegeven, dat heb ik zelf niet gedaan na onze verhuizing. Dat betekent dat er een andere persoon in het landelijke systeem ook op ons adres ingeschreven zou staan. Dat kan niet, dus een excelfout is aannemelijk.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in