Relatie advies
dinsdag 5 mei 2026 om 12:53
Hallo allen!
Update:
Verrassend kwam hij zelf met het voorstel om te latten! De wonderen zijn de wereld nog niet uit
Alsnog, hoor ik graag jullie meningen.
Na 8 jaar heb ik de relatie verbroken, omdat ik het gevoel heb dat we onze karakters in 2 uiterste richtingen zijn gegroeid.
Ik (vrouw) ben best dominant, onafhankelijk, een echte aanpakker, niet op mijn mondje gevallen en als mij iets niet zint dan zeg ik er wat van.
Hij, daarentegen, is afwachtend, neemt geen initiatief en begint een 'ouwe' zeur te worden. Het meest storende is zijn afhankelijkheid en dat hij niet zelfredzaam is.
Hij is een echte volger en ik een leider en een 'regelaar'.
Ik heb het besluit om uit elkaar te gaan genomen na vele gesprekken zonder langdurig resultaat. Ik ben immers zijn partner, niet de moeder.
Omdat we het altijd naar ons zin hebben gehad, plezier hebben gemaakt, we kunnen diepgaande gesprekken voeren en hebben bijna dezelfde blik op het leven, zit ik te denken of latten misschien een optie is.
Zo kan hij onafhankelijk en zelfstandig leren worden, mits hij dat wilt, en ik hoef voor niemand anders dan voor mijzelf te zorgen.
Heeft er iemand in soortgelijke situatie gezeten en zijn mening erover uiten?
Ik hoor graag ook de meningen van mannen!
Update:
Verrassend kwam hij zelf met het voorstel om te latten! De wonderen zijn de wereld nog niet uit
Alsnog, hoor ik graag jullie meningen.
Na 8 jaar heb ik de relatie verbroken, omdat ik het gevoel heb dat we onze karakters in 2 uiterste richtingen zijn gegroeid.
Ik (vrouw) ben best dominant, onafhankelijk, een echte aanpakker, niet op mijn mondje gevallen en als mij iets niet zint dan zeg ik er wat van.
Hij, daarentegen, is afwachtend, neemt geen initiatief en begint een 'ouwe' zeur te worden. Het meest storende is zijn afhankelijkheid en dat hij niet zelfredzaam is.
Hij is een echte volger en ik een leider en een 'regelaar'.
Ik heb het besluit om uit elkaar te gaan genomen na vele gesprekken zonder langdurig resultaat. Ik ben immers zijn partner, niet de moeder.
Omdat we het altijd naar ons zin hebben gehad, plezier hebben gemaakt, we kunnen diepgaande gesprekken voeren en hebben bijna dezelfde blik op het leven, zit ik te denken of latten misschien een optie is.
Zo kan hij onafhankelijk en zelfstandig leren worden, mits hij dat wilt, en ik hoef voor niemand anders dan voor mijzelf te zorgen.
Heeft er iemand in soortgelijke situatie gezeten en zijn mening erover uiten?
Ik hoor graag ook de meningen van mannen!
anoniem_69fc401a1a7f2 wijzigde dit bericht op 05-05-2026 18:39
Reden: Een update
Reden: Een update
6.47% gewijzigd
dinsdag 5 mei 2026 om 20:33
Ik snap je weerstand wel hoor. Maar je vraagt om relatie-advies. Mijn advies is dat je alleen invloed hebt op wat je zelf doet (je kon je vriend wel manipuleren, maar je kon hem niet laten doen wat je echt graag wilde)
Als je wil dat je partner initiatief neemt zul je zijn initiatief moeten leren omarmen.
Als je wil dat iemand tegengas geeft zul je moeten leren incasseren.
Als je wil dat iemand zelf zijn dingen regelt zul je ok moeten zien te worden met toekijken hoe iemand op z'n bek gaat.
En een niveau daarboven denk ik dat het slim zou kunnen zijn om te onderzoeken waarom je behoefte aan controle zo groot is dat het je in de weg staat bij een intieme relatie.
Als je wil dat je partner initiatief neemt zul je zijn initiatief moeten leren omarmen.
Als je wil dat iemand zelf zijn dingen regelt zul je ok moeten zien te worden met toekijken hoe iemand op z'n bek gaat.
En een niveau daarboven denk ik dat het slim zou kunnen zijn om te onderzoeken waarom je behoefte aan controle zo groot is dat het je in de weg staat bij een intieme relatie.
dinsdag 5 mei 2026 om 20:38
Alweer een goede post. Vooral de laatste alinea. Daar lopen wel meer relaties op stuk, denk ik. Het is moeilijk om een ander toe te laten en te accepteren zoals hij/zij is.SinPermiso schreef: ↑05-05-2026 20:33Ik snap je weerstand wel hoor. Maar je vraagt om relatie-advies. Mijn advies is dat je alleen invloed hebt op wat je zelf doet (je kon je vriend wel manipuleren, maar je kon hem niet laten doen wat je echt graag wilde)
dinsdag 5 mei 2026 om 20:48
SinPermiso schreef: ↑05-05-2026 20:33Ik snap je weerstand wel hoor. Maar je vraagt om relatie-advies. Mijn advies is dat je alleen invloed hebt op wat je zelf doet (je kon je vriend wel manipuleren, maar je kon hem niet laten doen wat je echt graag wilde)
Het zal inderdaad nodig zijn om mijn gedrag te reflecteren en verbeteren.
Je hebt veel mooie en wijze reacties op mijn verhaal gepost. Dank je wel daarvoor!
dinsdag 5 mei 2026 om 21:05
Patchouli01 schreef: ↑05-05-2026 20:48Het zal inderdaad nodig zijn om mijn gedrag te reflecteren en verbeteren.
Je hebt veel mooie en wijze reacties op mijn verhaal gepost. Dank je wel daarvoor!
Graag gedaan.
Met verbeteren zeg je (onbewust) tegen jezelf dat je het nu fout doet. Ik denk niet dat dat zo is. Het hebben van alle controle dient een doel. Een ander doel dan het hebben van een fijne relatie. En dat doel dient het waarschijnlijk heel goed. Maar je wil graag dat je leven anders wordt. Dus in plaats van het scherpe en oordelende "verbeteren" zou je kunnen gaan kijken hoe je je gedrag in lijn kan brengen met de nieuwe wensen die je voor je leven hebt.
Mensen groeien, veranderen en ontwikkelen zich. Dat is iets heel moois. Hoe nieuwsgieriger en liefdevoller je dat tegemoet kunt treden hoe soepeler het gaat en hoe minder brokken je maakt.
woensdag 6 mei 2026 om 01:06
woensdag 6 mei 2026 om 09:48
Ik kan mji wel een beetje voorstellen dat als iemand net bij zijn moeder vandaan komt, hij met sommige dingen nog onhandig of zelfs niet helemaal zelfstandig is.
En dan is de verleiding groot om dingen voor hem te regelen, want dat is sneller/beter.
maar uiteindelijk niet beter.
En dan is de verleiding groot om dingen voor hem te regelen, want dat is sneller/beter.
maar uiteindelijk niet beter.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in