Minder vlees eten
donderdag 5 maart 2026 om 12:39
Het is de 'week zonder vlees', maar die heet vanwege negatieve reacties (gedram! zonder vlees heb ik niet gegeten!) niet meer zo. Daarom is de slogan nu 'wissel eens wat', want dat is een positievere insteek.
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
Ik had totaal geen problemen met de term week zonder vlees, en vind het echt onzin dat het gedram zou zijn en dat we zelf wel bepalen etc. Het zou goed zijn als we allemaal wat minder vlees eten, en de een heeft wat aanmoediging nodig met zo'n bewustwordingsweek, de ander doet probeert dat het jaar door. Ik hoor zelf bij die laatste groep, maar ik merk dat ik het lastig vind vanwege het gezin. Man en kinderen eten graag vlees. Ik heb meerdere lekkere vega-recepten die ik rouleer, maar dat zijn zeker niet de maaltijden waar ze het enthousiast over zijn. Gister maakte ik een couscous met allerlei lekkers erin, maar ik had er al op geanticipeerd dat ze de couscous vooral lekker vinden als ik er ook pittige kip bij serveer. Ik kop hem zelf maar even in: omdat ik hier de kok ben is het mijn eigen schuld, want als ik het gewoon niet maak hebben ze pech. Maar ik ben er gevoelig voor. In mijn eentje zou ik denk ik minstens de helft van de week gerechten zonder vlees maken. Op brood eet ik ook voornamelijk vega, maar kinderen zijn gek op grillworst etc. Met soep enzo gaat het trouwens wel makkelijker (hoewel er nog standaard gevraagd wordt of er balletjes in de tomatensoep zitten, maar daar begin ik niet meer aan). Hoe doen jullie dat?
zaterdag 9 mei 2026 om 12:49
zaterdag 9 mei 2026 om 13:10
Als je weet dat je gasten graag vlees/vis en kaas eten noem ik het bekeringsdrang. Dat je jouw persoonlijke veganistische specialiteit óók op tafel zet zodat je je gasten er vrijbljjvend kennis mee kunt laten maken zou ik meer waarderen en dan zou ik -al was het uit beleefdheid- zeker een hapje proeven.
zaterdag 9 mei 2026 om 13:11
Die vega kroketten van de Aldi zijn lekker! De bitterballen moet ik nog testen.
De Planted steak puntjes kan ik ook wel in veel gerechten verwerken.
Ik eet al 25 jaar geen vlees omdat mijn darmen dat te zwaar vonden om te verwerken. Het bijbehorende dierenleed vind ik anno nu ook niet meer verantwoord. Voor degene die bij mij komen eten en persé vlees willen (komt zelden voor) koop ik biologisch.
Ieder zijn meug hoor maar negatieve opmerkingen over vegans en kom niet aan mijn stukje vlees of dan neem ik nog een speklap extra komen vaak van een bepaald type mens die met meer dingen ontevreden is en dit als uitlaatklep gebruikt. Waarom ze dit topic überhaupt aanklikken zal mij een vegan worst zijn.
De Planted steak puntjes kan ik ook wel in veel gerechten verwerken.
Ik eet al 25 jaar geen vlees omdat mijn darmen dat te zwaar vonden om te verwerken. Het bijbehorende dierenleed vind ik anno nu ook niet meer verantwoord. Voor degene die bij mij komen eten en persé vlees willen (komt zelden voor) koop ik biologisch.
Ieder zijn meug hoor maar negatieve opmerkingen over vegans en kom niet aan mijn stukje vlees of dan neem ik nog een speklap extra komen vaak van een bepaald type mens die met meer dingen ontevreden is en dit als uitlaatklep gebruikt. Waarom ze dit topic überhaupt aanklikken zal mij een vegan worst zijn.
maandag 11 mei 2026 om 10:48
Collega van mij eet vooral veel vlees en beperkt koolhydraten.Vivamensje schreef: ↑07-05-2026 11:16Maar er is ook een stroming van mensen die juist veel en meer vlees eten.
Van het weekend had ik vega kipnuggets. En die waren zo lekker dat ik het hele pakje opgebakken heb.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 11 mei 2026 om 14:54
Niet naar een (werkgerelateerd) feestje komen omdat er geen alcohol geschonken wordt? Echt??? Het is toch eigenlijk veel gekker als er in werksituaties wel alcohol wordt geschonken dan wanneer dat niet zo is?Okernoot schreef: ↑08-05-2026 18:12Mijn punt was dus dat die kans nu een stuk groter is omdat de sociale controle wegvalt. In de praktijk houden kleine groepjes hun eigen kerstborrel, nieuwjaarsreceptie en afscheidsetentjes.
Zelf ben ik ook wel eens bij zo'n "clandestien" evenementje omdat b.v. de jubelaris niet of nauwelijks op zijn eigen officiële feestje verschijnt.
En dat er echt mensen zijn die nuffig zeggen: als er bij de borrel alleen vega wordt geserveerd, dan kom ik niet hoor. Wat een flauwekul, sorry.
maandag 11 mei 2026 om 15:40
Maar dat is toch een heel anders issue? Het feit dat men de sociale controle nodig heeft om niet met (teveel) drank op achter het stuur te gaan zitten, dat kun je echt niet de werkgever verwijten. Dat is echt een probleem bij dat persoon/die personen zelf...Okernoot schreef: ↑08-05-2026 18:12Mijn punt was dus dat die kans nu een stuk groter is omdat de sociale controle wegvalt. In de praktijk houden kleine groepjes hun eigen kerstborrel, nieuwjaarsreceptie en afscheidsetentjes.
Zelf ben ik ook wel eens bij zo'n "clandestien" evenementje omdat b.v. de jubelaris niet of nauwelijks op zijn eigen officiële feestje verschijnt.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 11 mei 2026 om 15:46
Teveel drank niet okee natuurlijk aangezien men nog moet rijden, maar als je een vrijmibo reduceert tot een watertje met een selderiestengel kun je op je vingers natellen dat er steeds minder animo voor komt en dat collega's wel elders een biertje met een bitterbal gaan doen.Homuncula schreef: ↑11-05-2026 14:54Niet naar een (werkgerelateerd) feestje komen omdat er geen alcohol geschonken wordt? Echt??? Het is toch eigenlijk veel gekker als er in werksituaties wel alcohol wordt geschonken dan wanneer dat niet zo is?
En dat er echt mensen zijn die nuffig zeggen: als er bij de borrel alleen vega wordt geserveerd, dan kom ik niet hoor. Wat een flauwekul, sorry.
maandag 11 mei 2026 om 15:50
De meeste vrijmibo’s worden doorgaans zelf opgepakt door mensen, dat wordt vaak jiet gefaciliteerd door een werkgever.OhMellie schreef: ↑11-05-2026 15:46Teveel drank niet okee natuurlijk aangezien men nog moet rijden, maar als je een vrijmibo reduceert tot een watertje met een selderiestengel kun je op je vingers natellen dat er steeds minder animo voor komt en dat collega's wel elders een biertje met een bitterbal gaan doen.
En een werkgever is verantwoordelijk voor wat werknemers binnen locatie doen. Dus ja, als er regelmatig incidenten zijn geweest of dat werkgever geen politieagentje wil spelen is het hun goed recht chr geen alcohol te serveren.
Verder is er een groot gebied aan mogelijkheden tussen geen vlees bij de borrel en een selderiestengel.
Where is my mind?
maandag 11 mei 2026 om 16:03
Opnieuw: flauwekul. Je trekt het in het belachelijke met die selderiestengel, omdat je blijkbaar per se geen afscheid van je overtuiging wil nemen dat vega(n) en echt prima kan zijn. Een selderiestengel is stukken flexibeler dan jij.OhMellie schreef: ↑11-05-2026 15:46Teveel drank niet okee natuurlijk aangezien men nog moet rijden, maar als je een vrijmibo reduceert tot een watertje met een selderiestengel kun je op je vingers natellen dat er steeds minder animo voor komt en dat collega's wel elders een biertje met een bitterbal gaan doen.
maandag 11 mei 2026 om 16:03
maandag 11 mei 2026 om 16:17
Ja, en dan is het natuurlijk de schuld van de werkgever als het iets te veel biertjes worden en de werknemers toch achter stuur kruipen. Had ie maar 'echte' bitterballen moeten serveren, de onverantwoordelijke.OhMellie schreef: ↑11-05-2026 15:46Teveel drank niet okee natuurlijk aangezien men nog moet rijden, maar als je een vrijmibo reduceert tot een watertje met een selderiestengel kun je op je vingers natellen dat er steeds minder animo voor komt en dat collega's wel elders een biertje met een bitterbal gaan doen.
Graftak!
maandag 11 mei 2026 om 16:43
Ik chargeer enkel.
Er is geen enkele reden om de frikandel of vleesbitterbal te schrappen omdat er een paar vegans zijn. Men kan daarnaast gewoon een vegansnack aanbieden zodat iedereen gastvrij behandeld wordt.
maandag 11 mei 2026 om 16:46
Nooit geweten dat het aanbieden van gefrituurde snacks een vereiste is bij het geven van een borrel.
Where is my mind?
maandag 11 mei 2026 om 17:04
Kaas, worst en zoutjes kan ook natuurlijk al is een bittergarnituur de laatste decennia wel gebruikelijker.SurferRosa schreef: ↑11-05-2026 16:46Nooit geweten dat het aanbieden van gefrituurde snacks een vereiste is bij het geven van een borrel.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in