Hond mee kamperen - wat mee?

09-05-2026 20:48 55 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit jaar gaan we voor het eerst op vakantie met onze hond in onze eigen caravan (een middelgrote hond).
Wie heeft er tips of praktische dingen om mee te nemen bijvoorbeeld.
Of andere handige tips/do’s&don’ts voor kamperen met een hond.
Dank je wel!

Ps we gaan in Nederland, Duitsland of België op vakantie.
summer is a state of mind
Een hondenbadjas en een waterblazer. Als je hond zeiknat en/of smerig bij de caravan aankomt de meeste rommel eraf halen met de blazer, badjas aan en dan pas de caravan in. Ik heb thuis geen probleem met een vieze hond maar bij kamperen is alles krap, voor je het weet zit alles onder.
Een wokkel om de lijn vast te zetten. En een korte lijn zodat de hond niet naar andere mensen of honden kan gaan.
Het dierenpaspoort en vaccinaties. Waterblazer en badjas. Zijn eigen eten. Schapenvacht, warm bij koude en koel bij warmte. Tekentang, vetramil honingzalf. Een snuitje of muilkorf, handig om de hond daar alvast aan te hebben gewend. Lange en korte lijn, iets om de hond aan vast te zetten op de camping. Schapennet voor om het kampeermiddel.
tupperware wijzigde dit bericht op 09-05-2026 21:11
37.50% gewijzigd
Een stapel badhanddoeken waar de hond op kan liggen als deze nat/vies is. Verder is een kleine stofzuiger ook handig voor alle zand/aarde die zich in de caravan verzameld. Natuurlijk ook voer/water/snoepjes, lange en korte lijn, kussen of kleed waar de hond op kan slapen en iets waarmee je de hond voor de caravan vast kan zetten (haring oud).
thistle schreef:
09-05-2026 21:02
Een hondenbadjas en een waterblazer. Als je hond zeiknat en/of smerig bij de caravan aankomt de meeste rommel eraf halen met de blazer, badjas aan en dan pas de caravan in. Ik heb thuis geen probleem met een vieze hond maar bij kamperen is alles krap, voor je het weet zit alles onder.
Ik zit net te kijken naar een hondenbadjas en blazer. Heb je tips qua merken? Ik heb namelijk een langharige hond dus dat is niet ideaal.
Natsuro schreef:
09-05-2026 21:04
Een wokkel om de lijn vast te zetten. En een korte lijn zodat de hond niet naar andere mensen of honden kan gaan.
Die heb ik gekocht. We zitten ook nog te denken aan een hekje om een stuk bij de caravan af te zetten. Zodat hij niet altijd aan een lijn moet.
thistle schreef:
09-05-2026 21:02
Goede tip ook, thuis maakt het me ook niet zo uit allemaal, maar in de caravan is modder en zand niet ideaal….
Tupperware schreef:
09-05-2026 21:09
Het dierenpaspoort en vaccinaties. Waterblazer en badjas. Zijn eigen eten. Schapenvacht, warm bij koude en koel bij warmte. Tekentang, vetramil honingzalf. Een snuitje of muilkorf, handig om de hond daar alvast aan te hebben gewend. Lange en korte lijn, iets om de hond aan vast te zetten op de camping. Schapennet voor om het kampeermiddel.
Dank je. Vaccinaties e.d. zijn in orde.
Een badjas ga ik aanschaffen, het wordt hier namelijk vaker genoemd.

Waarom een snuitje of muilkorf? Is dit verplicht ergens?
Het kan in sommige landen verplicht zijn in bv openbaar vervoer. Maar het is nooit weg om dit sowieso aan te wennen en bij je te hebben. Wij reisden met camper en 3 honden door Europa en hebben het altijd bij ons, nooit nodig gehad. Meer in het kader van je weet maar nooit.

Een handige site is www.licg.nl , daar kun je alles vinden over het reizen met de hond per land waar je naar toe wilt.
tupperware wijzigde dit bericht op 09-05-2026 21:27
17.96% gewijzigd
Ik denk dat ik zijn eigen “nacht” mand meeneem voor in de caravan.
En voor buiten in de voortent heb ik een kunststof mand (leek me handig als het vochtig is buiten), daarin moet ik nog een kussen kopen.
c_est_moi schreef:
09-05-2026 21:25
Ik denk dat ik zijn eigen “nacht” mand meeneem voor in de caravan.
En voor buiten in de voortent heb ik een kunststof mand (leek me handig als het vochtig is buiten), daarin moet ik nog een kussen kopen.
Goed idee, en voor in de voortent kun je eventueel ook kijken naar een stretcher.
Denk je ook aan het vervoeren in de auto? Elk land heeft daar weer andere regels voor.
Tupperware schreef:
09-05-2026 21:25
Het kan in sommige landen verplicht zijn in bv openbaar vervoer. Maar het is nooit weg om dit sowieso aan te wennen en bij je te hebben. Wij reisden met camper en 3 honden door Europa en hebben het altijd bij ons, nooit nodig gehad. Meer in het kader van je weet maar nooit.

Een handige site is www.licg.nl , daar kun je alles vinden over het reizen met de hond per land waar je naar toe wilt.
Ah duidelijk, dank je wel.
Kan de hond alleen zijn in de caravan? Anders kun je nu vast gaan trainen.

Stiekem zijn er best veel momenten dat hij niet mee mag: zwembad, douchen etc
Toen we kampeerden in een tent hadden wij voor de hond een isolatiematje, tegen de kou vanaf de grond. Ik weet niet of dat bij een caravan / voortent ook handig is,
Tupperware schreef:
09-05-2026 21:28
Denk je ook aan het vervoeren in de auto? Elk land heeft daar weer andere regels voor.
Zal ik ook checken. In Duitsland moet de hond vast zitten, maar ook zijn ingeënt tegen rabies (dat is ie ondertussen).
n00r schreef:
09-05-2026 21:29
Toen we kampeerden in een tent hadden wij voor de hond een isolatiematje, tegen de kou vanaf de grond. Ik weet niet of dat bij een caravan / voortent ook handig is,
Check. Ik ga het in ieder geval meenemen. Ook de caravanvloer is koud denk ik, dan leg ik het onder z’n mand.
Zo'n fles voor water die uitklapbaar is zodat hij daar rechtstreeks uit kunt drinken, vonden wij altijd ideaal voor onderweg.
Denk ook aan schaduwplekken, parasol bijv.
Wij nemen altijd een staalkabel mee. Onze hond vindt het in de nacht altijd interessant om aan de riem te knagen, een staalkabel krijgt hij niet door en dat weet hij dus blijft daar van af.
Onze hond wordt altijd, net als kinderen, heel blij van nieuwe speeltjes. Leuk om die op vakantie te geven zodat hij zich daar weer uren mee kan vermaken.
Ik vond het altijd heerlijk om de honden mee te nemen. Nu doen we het soms nog wel, soms ook niet.
Fijne vakantie vast gewenst!
Wat voor ras is het, als je dat wilt delen? Dan kunnen we misschien ook gerichter meedenken.
Zo’n waterfles is wel handig idd.
Schaduw hebben we altijd, ik hou zelf ook niet zo van zon😉.
Nieuwe speeltjes zet ik ook op de paklijst!
c_est_moi schreef:
09-05-2026 21:17
Die heb ik gekocht. We zitten ook nog te denken aan een hekje om een stuk bij de caravan af te zetten. Zodat hij niet altijd aan een lijn moet.
Handig, maar mag niet op elke camping.
Everything is possible for the one who believes.
apiejapie schreef:
09-05-2026 21:41
Zo'n fles voor water die uitklapbaar is zodat hij daar rechtstreeks uit kunt drinken, vonden wij altijd ideaal voor onderweg.
Denk ook aan schaduwplekken, parasol bijv.
Wij nemen altijd een staalkabel mee. Onze hond vindt het in de nacht altijd interessant om aan de riem te knagen, een staalkabel krijgt hij niet door en dat weet hij dus blijft daar van af.
Onze hond wordt altijd, net als kinderen, heel blij van nieuwe speeltjes. Leuk om die op vakantie te geven zodat hij zich daar weer uren mee kan vermaken.
Ik vond het altijd heerlijk om de honden mee te nemen. Nu doen we het soms nog wel, soms ook niet.
Fijne vakantie vast gewenst!
Ligt je hond ‘d nachts buiten?

Speeltjes zonder piep graag.
Jerrycan met douchekop om hond af te spoelen.
Badjas.

Zo’n wokkel vond ik niets, stond op dag 1 al krom.
Schapenvet met dubbele prikker voor in de grond, maar mag dus niet op elke camping.
Eigen mand/bench.
Genoeg spul om op te kauwen (vind mijn hond leuk) of bal, frisbee etc.
Camera met temperatuurmeter voor als de hond alleen in de caravan blijft.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven