Mijn kinderen zijn moeilijke eters - tips?

09-05-2026 21:23 86 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn man en ik hebben 3 kinderen.
De oudste (nu 8) heeft de eerste 2 jaar alles gegeten. Ze vond niks vies. Na 2 jaar begon de lastige fase met “hoef ik niet” “bah” “lus ik niet” etc etc.
Ik heb het toen allemaal wat los gelaten, maar er kwam steeds meer bij wat ze niet lust.
En uiteindelijk hoefde ze niks meer van het avondeten. 2 jaar lang geen avondeten gehad, niks geproefd, want dat wilde ze absoluut niet (kon op de kop gaan staan).
Toen ze 4 werd hebben mijn man en ik besloten dat ze 4 happen (hoe oud ze is) MOEST proeven. Dat ging prima, en dat hebben we steeds meer uitgebreid, in kleine stappen. Nu is ze 8, en lust ze gehaktbal, gekookte aardappelen met spinazie, wortel, en bloemkool, kant en klaar noodles, macaroni (met tegen zin, maar eet wel wat happen), Nacho schotel, friet, kipnuggets, aardappelkroketjes, poffertjes&pannnenkoeken, pizza, paprika.
En ze begint nu uit zichzelf wat meer te proeven, en nieuwsgieriger te zijn in ander eten. Dus af en toe proeft ze eens wat, maar daar blijft het dan ook bij.

Middelste dochter (4) eet ook AVG, maar voor de rest lust ze niks.
Geen poffertjes, pannenkoek, pizza, pasta’s. Patatjes en kipnuggets wel.
Zelfde verhaal, ze moet proeven maar ze weigert.

Nu komt het. De jongste (1,5) is begonnen met eten vanaf ze 6 maanden is. Maar weigert al het avondeten al vanaf het begin.
Krijg er geen 1 hap in, en heeft dus in een jaar tijd nog nooit een avondmaal gehad of geproefd. Het is alsof ze er een neus voor heeft, zodra ik haar bordje neer zet kijkt ze er naar en smijt ze het gelijk op de grond. Voeren heeft ze nooit gewild, dus we deden de rapley methode waarbij ze alles zelf met haar handjes heeft mogen ontdekken.
Maar nooit is er een hap avondeten in gegaan.
Als we AVG eten, eet ze alleen het vlees er tussen uit.

Brood en fruit eten ze alle 3 graag. Dat is dan dus ook waar ze op groeien (en ze groeien allemaal bovengemiddeld goed).

Maar ik zou zo graag willen dat ze allemaal wat meer avondeten. Ik eet nu noodgedwongen 4 x per week AVG omdat dat het enige is wat de oudsten eten, terwijl ik zelf veel meer van de rijst, pasta, en oven gerechten ben.
Ik vind het erg lastig, is het iets genetisch? Of kan ik hier zelf nog iets aan doen? Gaat het vanzelf beter worden? Of blijft dit altijd zo’n drama?
We kunnen ook nooit uit eten met ze, of bij iemand anders eten want zodra het anders proeft dan thuis eten ze gewoon niks.
Erg jammer😅. Voor iemand hier herkenbaar misschien?
cognac schreef:
10-05-2026 12:56
TO, jij schrijft dat ze op zich goede avg eters zijn. Mijn kinderen (en partner) zijn dat ook. Ik ben net als jij meer van de pasta en ovengerechten.

Kán het zijn dat zij misschien ipv slechte eters niet veel betere eters zijn maar dat zo'n ovengerecht te overprikkelend is of misschien juist te eenzijdig vanwege een overheersend ingrediënt?

Bij losse onderdelen op je bord proef je misschien dus juist wel beter?
Dit geldt 100% voor mij. Ik vind het te eenzijdig om daar een vol bord van te willen eten.
Assiral schreef:
10-05-2026 13:56
Nee wel een goeie! Voor die van 1,5 sowieso.
Die van 4 en 8 eten ook geen kaas. Het broodbeleg is bij de oudste ook beperkt. Namelijk pindakaas, hagelslag en chocopasta.
De middelste lust nog wel vegapaté, kaas en kipfilet op brood ook.
Er zijn wel recepten te vinden voor chocopasta waarbij courgette of kikkererwten een van de ingrediënten is. Dat smaakt natuurlijk wel echt anders dan gewone chocopasta verwacht ik, maar misschien zeker voor de middelste wel optie.
De AH verkoopt ook veel groentespreads voor op brood, vind ikzelf ook altijd heel lekker!
Pilea schreef:
10-05-2026 17:42
Er zijn wel recepten te vinden voor chocopasta waarbij courgette of kikkererwten een van de ingrediënten is. Dat smaakt natuurlijk wel echt anders dan gewone chocopasta verwacht ik, maar misschien zeker voor de middelste wel optie.
De AH verkoopt ook veel groentespreads voor op brood, vind ikzelf ook altijd heel lekker!
Waarom zou je de smaak van chocolade willen verpesten met dat soort dingen?
OhMellie schreef:
10-05-2026 17:58
Waarom zou je de smaak van chocolade willen verpesten met dat soort dingen?
Waarom zou je iets willen uitproberen? Jeetje.
Redhead70* schreef:
10-05-2026 18:03
Waarom zou je iets willen uitproberen? Jeetje.
Ik heb wel eens chocomousse met avocado gegeten wat romig smaakte maar van die korrelige kikkererwten of bittere courgette snap ik idd niet.
En waarom moet chocola (of zoet beleg in het algemeen) persé gezond zijn? Vitamines eet je wel dmv fruit of groenten.
Groentespreads vind ik ook lekker maar als ik zin heb in zoet beleg of chocoladepasta dan kies ik bij voorkeur toch voor Nutella oid.
Assiral schreef:
10-05-2026 14:56
Want?
Omdat ik mijn kinderen niet teveel aan suiker wil blootstellen zodat ze andere dingen moeilijker eten.
Red_Velvet schreef:
10-05-2026 19:10
Omdat ik mijn kinderen niet teveel aan suiker wil blootstellen zodat ze andere dingen moeilijker eten.
Ondanks blootstelling aan hagelslag, chocopasta, bebogeen, jam e.d. in mijn kindertijd heb ik vooral een hartige voorkeur ontwikkeld. Wij moesten altijd eerst een hartige boterham en dan pas zoet. Maar toen ik naar het middelbaar ging nam ik al alleen hartig mee.
OhMellie schreef:
10-05-2026 18:29
Ik heb wel eens chocomousse met avocado gegeten wat romig smaakte maar van die korrelige kikkererwten of bittere courgette snap ik idd niet.
En waarom moet chocola (of zoet beleg in het algemeen) persé gezond zijn? Vitamines eet je wel dmv fruit of groenten.
Als ik het goed begrijp, eten de kinderen van TO bijna geen groente, dan zou dit misschien best een manier kunnen zijn om toch een beetje groente binnen te krijgen.

Zelf eet ik gewoon normale hazelnootpasta, afgewisseld met hummus/groentespread en kaas.
cognac schreef:
10-05-2026 19:04
Groentespreads vind ik ook lekker maar als ik zin heb in zoet beleg of chocoladepasta dan kies ik bij voorkeur toch voor Nutella oid.
Ik was ook vele jaren een grootverbruiker van sandwichspread, maar op een gegeven moment was ik het beu gegeten.
Bbubbels schreef:
10-05-2026 15:41
Ik vind het ook belangrijk om kind te leren dat er niet echt per se ongezond voedsel is, maar dat juist de afwisseling en alles met mate het beste is. Dus ze mag best chocopasta op haar brood. Is echt niet heel slecht hoor. Ja er zit suiker in, maar dat zit tegenwoordig zelfs in de meeste vleeswaren. En suiker is helemaal niet slecht. Ja, té veel wel. En daar waak ik dan ook wel voor. Maar verboden broodbeleg vind ik echt overdreven.
Dit vind ik altijd interessant...Kind mag hier wel snoepen, gewoon ongezond, maar vleeswaren met suiker erin kopen we meestal niet. Niet al teveel suiker houdt hier vooral in dat we niet-snoep-eten (brood, vleeswaren avondeten etc) zonder suiker kopen...

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven