Hoe omgaan met deze situatie?

11-05-2026 16:20 84 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik lees hier vaak mee op dit forum maar nu heb ik zelf nood aan advies.

Mijn partner doorloopt momenteel een langdurig medisch traject. Hij doet dit heel autonoom, deelt weinig informatie en wil niet dat ik aanwezig ben bij medische afspraken of ingrepen. Hij kan er moeilijk over praten. Bepaalde keuzes in zijn traject liggen voor mij emotioneel erg moeilijk. Daardoor voel ik me onbegrepen en groeit de afstand tussen ons.

De situatie roept bij mij veel angst en stress op. Mijn man begrijpt dat het mij raakt maar hij heeft het heel moeilijk om er over te praten. Hij zegt ook mij niet te willen 'belasten' met zijn aandoening.
Ondertussen voel ik me erg gespannen omdat ik heel weinig info heb en krijg rond het verloop van zijn aandoening. De plaats waar het traject loopt roep bij mij veel stress en angst op door eerdere negatieve ervaringen.
We gaan dus allebei heel anders om ziekte en kwetsbaarheid. De afstand tussen ons groeit nog steeds.
Iemand een gelijkaardig iets meegemaakt? Of tips en advies is welkom.
Nog even vermelden dat ik ben aangemeld voor therapie.
Lori schreef:
11-05-2026 19:26
?

Edit: oh, ik denk dat ik begrijp wat je bedoelt. Hij was betrokken bij jouw negatieve ervaring met deze lokatie. Maar dat was niet wat BGB bedoelde. Zij vroeg zich af of je denkt dat je man zich door jou wél begrepen voelt.
Klopt wat je zegt.
Man zegt dat ik daar zelf mee moet dealen. En het verleden los laten.
Man laat zelden zijn gevoelens zien. Hij is heel praktisch gericht.
Maar hebben we het over chemo , bestralingen ; iets in die orde ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Kadille schreef:
11-05-2026 19:18
Dat hij verantwoordelijk is voor zijn aandoening en dat ik er niets van zal merken (wat niet kan uiteraard)
Vindt hij dat het zijn eigen schuld is ?
Is het een heel mannelijk probleem, prostaat/penis of in ieder geval iets in die zone. Kan het zijn dat hij zich schaamt? Dat het hem overkomen is of hoe het er uit ziet e.d.? En dat hij vanuit schaamte jou weg houd?
Kadille schreef:
11-05-2026 19:18
Dat hij verantwoordelijk is voor zijn aandoening en dat ik er niets van zal merken (wat niet kan uiteraard)
Ah, verslaving?
Kadille schreef:
11-05-2026 19:50
Klopt wat je zegt.
Dan lijkt het mij dus ook praktisch dat hij meer uitleg gaat geven over zijn ziekte.
En waar jullie in de toekomst als koppel of gezin voor komen te staan.

In plaats van dat hij zijn hoofd in het zand blijft steken.
Of maar blijft denken dat hij het nog jaren kan wegsteken / alleen kan oplossen.

Nog los van het hele gevoelsding wil ik gewoon weten waar ik straks aan toe ben.
Voor bijvoorbeeld opvoeding van de kinderen, mijn werk, het huishouden, ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Kadille schreef:
Klopt wat je zegt.
Maar nu reageer je nog steeds niet op wat er wordt geschreven.
Star⁴ schreef:
11-05-2026 20:02
Ah, verslaving?
COPD , longkanker, huidkanker, levercirrose , hiv, diabetes, … waar kun je jezelf nog meer de schuld van geven ?
"dat hij verantwoordelijk is voor zijn aandoening" lees ik als:
dat hij verantwoordelijk is voor de afspraken in het ziekenhuis.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
dreuvel schreef:
11-05-2026 20:13
"dat hij verantwoordelijk is voor zijn aandoening" lees ik als:
dat hij verantwoordelijk is voor de afspraken in het ziekenhuis.
Ja, zo kun je het ook lezen.
Kadille schreef:
Klopt wat je zegt.
Dus als jij iets naars mee maakt, moet jij het zelf oplossen?
Ja, dat is heel praktisch.

Maar goed, blijkbaar legt hij dat ook aan zichzelf op.
En dat is niet praktisch.
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
Niet meegaan naar afspraken zou wat mij betreft nog wel bespreekbaar zijn. Maar nier communiceren over de aandoening en behandeling is wat mij betreft in een gezonde relatie echt een no go. Zeker nu je zegt dat de aandoening ook invloed heeft op het gezin.
Jeetje wat complex. Ik zou zelf mijn man door elkaar schudden als hij niet open zou zijn, maar ja jouw man is al nooit van het delen dus dat is al heel anders dan mijn relatie. En dan heb jij zelf een hoop problemen/trauma's met het betreffende ziekenhuis waardoor meegaan al niet echt een optie is want ipv steun straal je dan veel angst en stress uit.

Ik begrijp dat het angst oproept dat je niet weet wat er precies speelt, maar waarschijnlijk zou je ook veel angst hebben als je het wel zou weten. Misschien dat je het zo kunt zien? En hopelijk kun je snel aan de slag met de problemen/trauma's die bij jou spelen en dat dat ook nog weer kan gaan bijdragen? Want in die zin snap ik jouw man wel dat hou jou liever niet belast dan dat hij jouw stress en angst erbij krijgt.

Niet dat het ideaal is, liefst ben je in verbinding en kun je er voor je partner zijn als die ernstig ziek is. Maar jullie situatie is niet ideaal helaas. Ik zou dan hopen dat je in therapie een keer de kans krijgt om man mee te nemen en wat dingen naar elkaar uit te spreken. Maar als man het al zwaar genoeg met zichzelf heeft zou het van hem uit ook een nee kunnen zijn.

Wel een rotsituatie hoor. Zou je kunnen proberen om wat meer te vertrouwen op je man en zijn beoordelingsvermogen?
Ik geloof dat ik er weinig van snap eerlijk gezegd.
There is always something happening, and it's usually right now
Grobbekuiken_ schreef:
11-05-2026 20:30
Ik geloof dat ik er weinig van snap eerlijk gezegd.
Ik kan het me wel voorstellen. Mijn man zou dat net zo kunnen zeggen, zeker als ik een slechte ervaring met een bepaalde plek had, dat mij er niet mee willen belasten.
Star⁴ schreef:
11-05-2026 20:32
Ik kan het me wel voorstellen. Mijn man zou dat net zo kunnen zeggen, zeker als ik een slechte ervaring met een bepaalde plek had, dat mij er niet mee willen belasten.
Maar zó erg? Gewoon helemaal niks? Niks zeggen over wat er speelt, wat de prognose is, de behandeling?
Sorry, maar daar zou ik ook grote moeite mee hebben.
There is always something happening, and it's usually right now
Grobbekuiken_ schreef:
11-05-2026 20:35
Maar zó erg? Gewoon helemaal niks? Niks zeggen over wat er speelt, wat de prognose is, de behandeling?
Sorry, maar daar zou ik ook grote moeite mee hebben.
Nee, maar het lijkt erop dat hij eerst wel eea gedeeld heeft? Ze schrijft ook 'Bepaalde keuzes in zijn traject liggen voor mij emotioneel erg moeilijk.'' Dus dan zag hij hoe moeilijk ze het had en is toen gestopt met meer vertellen? Zoiets.
Star⁴ schreef:
11-05-2026 20:39
Nee, maar het lijkt erop dat hij eerst wel eea gedeeld heeft? Ze schrijft ook 'Bepaalde keuzes in zijn traject liggen voor mij emotioneel erg moeilijk.'' Dus dan zag hij hoe moeilijk ze het had en is toen gestopt met meer vertellen? Zoiets.

Dat idee krijg ik ook. Plus dat hij sowieso al nooit erg van het delen was. Maar ik zou er zelf ook gek van worden hoor, maar ik word ook al gek van het idee een relatie te hebben met iemand die weinig deelt, is echt helemaal niets voor mij.
Lori schreef:
11-05-2026 20:05
Maar nu reageer je nog steeds niet op wat er wordt geschreven.
Dat zie ik steeds: het niet echt ingaan op wat er geschreven wordt.
Wat een lastige situatie. Ik zou er echt moeite mee hebben als mijn partner mij in zo’n ingrijpend proces volledig buiten zou sluiten.

Ik vind de aard van de problematiek wel meewegen trouwens. Als jouw partner een heftig trauma verleden heeft en daar behandelingen voor ondergaat, kan ik er iets meer inkomen dat hij de inhoud niet graag deelt. Hoewel ik dat bij een partner (de persoon die in mijn ogen het meest dichtbij je staat, waar je het meest vertrouwd mee bent van alle mensen op de wereld) nog steeds lastig vind.
Maar als het een lichamelijke diagnose is, waarbij uitslagen komen en keuzes over behandelingen moeten worden gemaakt, die impact hebben op levensduur / gezinsleven etc dan zou het voor mij onacceptabel zijn in een relatie dat ik word buitengesloten.

Ik zou, desnoods met een vorm van relatietherapie, kijken wat nodig is om ons dichter bij elkaar te krijgen. Wat maakt dat man dit niet wil delen? Wat is jouw aandeel daarin? Niks doen maakt volgens mij dat je steeds verder van elkaar verwijderd raakt. Als je deze, de meest grote en heftige dingen, in een relatie niet kan delen samen zou ik me afvragen wat er dan nog over is eigenlijk.
Het lijkt me vreselijk dat hij zo weinig deelt. Maar nu jullie er midden in zitten kun je het misschien beter accepteren ipv er tegen te vechten.
Zeg tegen je man dat hij altijd bij je terecht kan, informeer naar hoe het met hem gaat, maar laat het verder ff bij hem. Misschien komt het na een tijdje vanzelf
Het is zoals het is
Itsnojoke schreef:
11-05-2026 20:56
Dat zie ik steeds: het niet echt ingaan op wat er geschreven wordt.
Precies, het komt op mij, eerlijk gezegd, over alsof jouw pijn (Kadille) zwaarder weegt dan hetgeen waar man nu doorheen gaat. Althans, dat het voor hem steeds zo is overgekomen.
Live Life to the fullest
Bedankt voor de reacties.
Het is heel moeilijk om hier een volledig beeld te schetsen omdat ik niet de volledige voorgeschiedenis kan neerpennen . Sommige reacties lagen ook volledig buiten de werkelijkheid. Sommige reacties hebben me ook echt geholpen.
Kadille schreef:
11-05-2026 22:49
Bedankt voor de reacties.
Het is heel moeilijk om hier een volledig beeld te schetsen omdat ik niet de volledige voorgeschiedenis kan neerpennen . Sommige reacties lagen ook volledig buiten de werkelijkheid. Sommige reacties hebben me ook echt geholpen.
Wat ben jij vaag joh.

Als jij niet duidelijk bent, zul je hier ook geen duidelijk advies krijgen.

Je kunt toch zeggen in welke richting er gedacht moet worden? (Bestraling, chemo, psychiater, verslaving oid)
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik zou loeikwaad worden. Prima als je zelf naar de afspraken wil enzo, maar ik wil wél op de hoogte zijn van de actuele medische situatie. Stel je voor er ontstaat een noodgeval en je kan de arts of ambulance niet eens de noodzakelijke informatie verstrekken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven