Twaalfde Tegen-TegelTuinenTopic
zondag 9 maart 2025 om 11:29
En met deze klinkende titel (niet te verwarren met ‘klinker’, die willen we niet) allitereren we het twaalfde deel in van dit gezellige en inspirerende topic. Liefhebbers en ambassadeurs van groene tuinen delen hier tips, foto’s, successen en tegenvallers. We kirren over alles wat groeit en bloeit, vliegt en zoemt, kruipt, sluipt en scharrelt in onze tuinen en op onze balkons. We klagen over plagen en af en toe ranten we op een door ons zo verfoeide tegeltuin.
De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.
Dit is geen tuin:

bron: Onderhoudsarmoe
Dit wel:

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.
Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is.
De definitie van een tuin volgens de TTTT’ers laat zich het beste omschrijven met een plaatje.
Dit is geen tuin:

bron: Onderhoudsarmoe
Dit wel:

Waarom wij houden van groene tuinen:
- Een groene tuin is een dynamisch schilderij. Elke week groeit of bloeit er iets anders en je uitzicht verveelt daardoor nooit.
- Je hebt minder kans op wateroverlast en je helpt mee de grondwaterstand te verbeteren.
- Een groene tuin is koeler op hete dagen dan een betegelde tuin.
- Een groene tuin is een toevluchtoord voor vogels, bijen en andere wilde dieren die bedreigd worden in hun voortbestaan door verstening.
- In een groene tuin vind je vogels, vlinders, egels, hommels, libellen etc., en wie wordt daar niet vrolijk van?
- Lichaamsbeweging in een groene tuin is gezond en ontspannend, goedkoper dan de sportschool, vrij van aerosolen en je doet extra vitamine D en een mooi kleurtje op ook.
Wil je niet mee kletsen maar alleen een tuinvraag stellen? Wees welkom! We 'plantsplainen' graag wat er allemaal mogelijk is.
sabeltandcavia wijzigde dit bericht op 05-03-2026 10:45
Reden: plaatje toegevoegd
Reden: plaatje toegevoegd
1.58% gewijzigd
Ik vind hier dingen van.
zaterdag 9 mei 2026 om 18:16
Nee, geen witte.
Jammer dat de slakken er dol op zijn...
Ik heb nog een erfenis, een zak met afgeknipte flessen met koper tape erop. Die zet ik er sowieso omheen.
Hebben mijn lupines wel overleefd. De zonnebloemen zijn behoorlijk weggevreten.
Ben wel jaloers op je Jadora, weinig slakken...
Maar goed, het is wat het is.
Ik kan hopelijk zaadjes oogsten en dan volgend jaar zelf opkweken tot ze groot genoeg zijn tegen slakken.
woensdag 13 mei 2026 om 11:40
In beeld gebracht hoe Amsterdammers hun best doen om de stad te vergroenen (ik vind het erg grappig)
https://www.parool.nl/ps/de-stad-door-d ... ~b30c83b8/
I'm sorry, I was thinking about cats again.
woensdag 13 mei 2026 om 14:03
Die aanhangwagen is grappig!Calamitycat schreef: ↑13-05-2026 11:40In beeld gebracht hoe Amsterdammers hun best doen om de stad te vergroenen (ik vind het erg grappig)
De badkuip vind ik echt een super leuk idee!
De border met het bordje dat het een tuin is, leuk initiatief! Alle beetjes helpen.
maandag 18 mei 2026 om 07:48
Goedemorgen!
Wat een leuk initiatief @CC
De regen doet de tuin goed, maar die slakken...
Elke avond geef ik er een aantal vliegles over de sloot.
De aardappelen gaan goed en de paksoi ook! Wist niet dat die zo makkelijk zijn.
Ik heb iets teveel kropsla... En rucola en ijsbergsla. Heb al een notitie gemaakt.
En omdat het zulk lekker weer was afgelopen weekend heb ik 3 kg zwarte bessen tot limonadesiroop verwerkt, 2,5 kg bramen, restje pruimen-frambozen en aardbeien verwerkt tot jam. De vriezer is al weer wat leger haha
Wat een leuk initiatief @CC
De regen doet de tuin goed, maar die slakken...
Elke avond geef ik er een aantal vliegles over de sloot.
De aardappelen gaan goed en de paksoi ook! Wist niet dat die zo makkelijk zijn.
Ik heb iets teveel kropsla... En rucola en ijsbergsla. Heb al een notitie gemaakt.
En omdat het zulk lekker weer was afgelopen weekend heb ik 3 kg zwarte bessen tot limonadesiroop verwerkt, 2,5 kg bramen, restje pruimen-frambozen en aardbeien verwerkt tot jam. De vriezer is al weer wat leger haha
woensdag 20 mei 2026 om 16:36
Ik vrees dat de jonge mezen niet zijn uitgevlogen, maar als lekker warm kattenhapje zijn geëindigd.
Kutnatuur.
En mijn bokashi-emmers zijn gearriveerd, ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Kutnatuur.
En mijn bokashi-emmers zijn gearriveerd, ik ben benieuwd hoe dat gaat bevallen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
woensdag 20 mei 2026 om 17:08
Hoezo denk je dat de jonge mezen niet zijn uitgevlogen. Zou wel jammer zijn. Er zijn al zo weinig vogels.
Bokashi emmers ben ik benieuwd naar!
Iemand tips voor mijn zaailingen? Ik heb zonnebloemen en goudsbloem gezaaid binnen, een week geleden ongeveer. De meeste zijn uitgekomen maar groeien scheef richting het licht. Ik heb ze bewust niet op de vensterbank staan omdat die op het zuiden zit dus dat is bakken in de zon de hele dag door. Ik heb ze nu op een tafel in de grens van de schaduw gezet, maar dan groeien ze dus scheef. Draaien heeft tijdelijk effect, maar lijkt me ook niet de oplossing? Vensterbank op het noorden een betere optie?
Bokashi emmers ben ik benieuwd naar!
Iemand tips voor mijn zaailingen? Ik heb zonnebloemen en goudsbloem gezaaid binnen, een week geleden ongeveer. De meeste zijn uitgekomen maar groeien scheef richting het licht. Ik heb ze bewust niet op de vensterbank staan omdat die op het zuiden zit dus dat is bakken in de zon de hele dag door. Ik heb ze nu op een tafel in de grens van de schaduw gezet, maar dan groeien ze dus scheef. Draaien heeft tijdelijk effect, maar lijkt me ook niet de oplossing? Vensterbank op het noorden een betere optie?
woensdag 20 mei 2026 om 23:10
Butterfly,een stokkie eraan wil wie weet helpen
Gisteren was ik ergens en zag buiten bij n winkel plantjes staan met de tekst geef ons een 2e leven,25 % korting.
De meesten zagen er niet uit ik zag achteraan wat mooie staan en die gepakt.
Een purperbladig viooltje en n schuimbloem.
Ze staan in de tuin ik kon nog net n plekje vinden
Ook n donkerpaarse clematis gekocht staat naast de lila.
De witte druifjes in pot zijn uitgebloeid,de helft gaat in de tuin,de andere helft gaat samen met n flinke pol blauwe naar n kennis.
Dit weekend is er Top in de Kop,veel tuinen zijn voor publiek open,weer genieten dus!
Gisteren was ik ergens en zag buiten bij n winkel plantjes staan met de tekst geef ons een 2e leven,25 % korting.
De meesten zagen er niet uit ik zag achteraan wat mooie staan en die gepakt.
Een purperbladig viooltje en n schuimbloem.
Ze staan in de tuin ik kon nog net n plekje vinden
Ook n donkerpaarse clematis gekocht staat naast de lila.
De witte druifjes in pot zijn uitgebloeid,de helft gaat in de tuin,de andere helft gaat samen met n flinke pol blauwe naar n kennis.
Dit weekend is er Top in de Kop,veel tuinen zijn voor publiek open,weer genieten dus!
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in