Examens 2026

18-03-2026 11:40 249 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgens mij is hier nog geen topic van. Doet je zoon/dochter in 2026 examen en vind je het leuk om mee te schrijven? Welkom!
:rofl: :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Ben letterlijk verlicht door je wijze woorden !
Echt waar :yawnee:
Als je verlicht bent, ben je blijkbaar niet per se empathisch.
Ik maak al bijna twintig jaar eindexamens mee en alhoewel elke leerling al twintig jaar lang in september weet dat er in mei examens zijn, begrijp ik nog steeds dat ze het spannend vinden.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
14-05-2026 09:30
Als je verlicht bent, ben je blijkbaar niet per se empathisch.
Ik maak al bijna twintig jaar eindexamens mee en alhoewel elke leerling al twintig jaar lang in september weet dat er in mei examens zijn, begrijp ik nog steeds dat ze het spannend vinden.
Dat snap ik ook, maar we moeten ze vooral niet meer meer gestrest maken dan ze al zijn. Door de hele tijd te benoemen dat het zo spannend is, help je een leerling ook niet, lijkt mij.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Gelukkig doe ik dat ook niet. Ik heb begrip voor de spanning en leg vervolgens uit dat wij vertrouwen op een succesvolle afloop. Je kunt best de spanning erkennen en vervolgens proberen het minder spannend te maken. 'Gewoon niet zeuren' vind ik niet zo'n goede aanpak.
.
Mijn kinderen zijn nog veel te jong, maar lees wel dat er klachten zijn over geluidsoverlast. Mogen kinderen geen oordopjes mee naar de examenzaal?
Red_Velvet schreef:
14-05-2026 12:49
Mijn kinderen zijn nog veel te jong, maar lees wel dat er klachten zijn over geluidsoverlast. Mogen kinderen geen oordopjes mee naar de examenzaal?
Zeker wel. Zolang ze maar geen verbinding kunnen maken.
Mijn reactie was sarcastisch, dacht dat de emoji dat duidelijk maakte :-o

Zou echt niet gezond zijn als ze niks zouden voelen vind ik. Wij als ouders zijn ook zenuwachtig met hun. Hoort bij de tijd.
Kansloos als je op een topic reageerd waar je dit als toevoeging geeft
BenVerlicht schreef:
14-05-2026 08:28
Ze moeten niet zo zeuren. Vanaf het begin van het schooljaar weten ze dat ze weken examen moeten doen dus nu niet klagen.
Wij hebben dit steeds duidelijk gemaakt en ze hebben er nooit over geklaagd en alle drie geslaagd!
Gezellig dat je even langs komt in dit topic...
Hebben jullie het gelezen? Meneer Wietsma geeft nu toe dat hij het natuurkunde vwo examen toch moeilijker/ slechter vindt dan eerst gedacht en verwacht nu een N-term van 1.8.
Ja, ik heb het gehoord. Maar ja, de uiteindelijke N-term moeten we maar afwachten. Zou vreemd zijn als hij niet hoog was, maar er gebeuren soms gekke dingen.
Mijn vader was leraar wiskunde havo/vwo.
Hij moest de eindexamens van zijn eigen leerlingen nakijken en beoordelen.

Hij deed ook de 2e correctie voor examens van een andere school. En moest dus ook punten geven aan leerlingen die hij niet kende. Die kwamen soms niet overeen met waar de eigen docent op uitkwam. Hij zat soms de hele avond aan de telefoon om te overleggen met die andere docent.

Terugdenkend,
Wat ik mooi vind, is dat docenten hun leerlingen kennen. precies weten wat een leerling nodig heeft om te slagen.
En betrokken zijn.
Mielimburg schreef:
16-05-2026 18:10
Hebben jullie het gelezen? Meneer Wietsma geeft nu toe dat hij het natuurkunde vwo examen toch moeilijker/ slechter vindt dan eerst gedacht en verwacht nu een N-term van 1.8.
nee, dat had ik nog niet gehoord! Ik ga even kijken waar ik dat kan vinden en dan dochter blij maken.
Citroenthee schreef:
16-05-2026 21:15
nee, dat had ik nog niet gehoord! Ik ga even kijken waar ik dat kan vinden en dan dochter blij maken.
Daar zou ik wat voorzichtig mee zijn. Het bepalen van de N-term is iets complex waarin allerlei factoren worden bekeken. Wacht het gewoon af, zou ik zeggen.
Geef de liefde verdomme een keer een kans en niet de logica
Is ook elk jaar een ergernis van mij, de collega's die denken dat zij de N-term kunnen voorspellen. Met stelligheid dan heel trots 1.4 gaan roepen, ofzo. Ik maak daar altijd een mentale notitie van. Het klopt bijna nooit. Vorig jaar had ik bij mijn eigen vak wel gelijk, maar dat was ook niet zo lastig, want de N-term was helaas 0.
canis-felis schreef:
16-05-2026 21:19
Daar zou ik wat voorzichtig mee zijn. Het bepalen van de N-term is iets complex waarin allerlei factoren worden bekeken. Wacht het gewoon af, zou ik zeggen.
Dochter hoort dat vast wel ergens.
Dochter begrijpt dat het niet zo simpel is, maar het geeft wel weer wat hoop.
Ik geef duidelijk aan waar ik op reageer, toch? Dochter blij maken, dat zou ik niet doen. Dat staat los van of ze het ergens hoort/ziet.
Rabarbara schreef:
16-05-2026 21:22
Is ook elk jaar een ergernis van mij, de collega's die denken dat zij de N-term kunnen voorspellen. Met stelligheid dan heel trots 1.4 gaan roepen, ofzo. Ik maak daar altijd een mentale notitie van. Het klopt bijna nooit. Vorig jaar had ik bij mijn eigen vak wel gelijk, maar dat was ook niet zo lastig, want de N-term was helaas 0.
Ja, dat zou mij ook irriteren.
Voor Duits zou een N-term van 4 welkom zijn. Eigenlijk was natuurkunde bedoeld om het cijfer voor Duits te compenseren, maar ja....
Elodea schreef:
16-05-2026 21:41
Voor Duits zou een N-term van 4 welkom zijn. Eigenlijk was natuurkunde bedoeld om het cijfer voor Duits te compenseren, maar ja....
Duits moet nog, dus wie weet valt het mee? Het examen vwo van vorig jaar was echt extreem goed te doen voor de meeste leerlingen, havo vond ik dan naar verhouding lastiger. Als er behoefte is aan nog wat last minute tips, ik vind die van mevrouwduits altijd wel prima.
Rabarbara schreef:
16-05-2026 21:46
Duits moet nog, dus wie weet valt het mee? Het examen vwo van vorig jaar was echt extreem goed te doen voor de meeste leerlingen, havo vond ik dan naar verhouding lastiger. Als er behoefte is aan nog wat last minute tips, ik vind die van mevrouwduits altijd wel prima.
Mevrouw Duits had ik inderdaad al gevonden, fijne website!

Verder maar gewoon veel duimen.
Hi allemaal, ik lees al even mee, wilde niet reageren want kind zit in de tweede, maar wie is meneer Wietsma?
Ceester schreef:
17-05-2026 09:30
Hi allemaal, ik lees al even mee, wilde niet reageren want kind zit in de tweede, maar wie is meneer Wietsma?
Een docent natuurkunde die vaker filmpjes maakt waarin hij dingen uitlegt of examens becommentarieert. Geen lid van een officiële instantie ofzo.
Er zijn veel leraren die online op die manier actief zijn en leerlingen kunnen veel aan hun uitleg hebben.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven