Feestje bij de buren

16-05-2026 10:42 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij krijgen net een briefje door de bus dat het buurmeisje vanavond een feest geeft in de tuin voor haar verjaardag, dat er wat vrienden langskomen en dat er muziek gedraaid zal worden. Geen tijden, geen telefoonnummer oid. Opzich natuurlijk netjes dat ze een briefje door de bus doet (alleen rijkelijk laat, want wat moet ik nu nog met die info?) maar dat maakte me nieuwsgierig naar jullie mening.

In het verleden is dit namelijk ook weleens gebeurd en dan stond er rustig tot 2 uur/half 3 keiharde muziek aan, werd er echt heel luid gepraat/geschreeuwd etc. Ik wil ook niet te moeilijk doen (een feestje op z'n tijd moet kunnen) maar ergens geeft zo'n briefje natuurlijk ook geen vrijbrief voor de hele nacht. Dus dat maakte me nieuwsgierig: met zo'n briefje, waar ligt voor jullie de grens? Is het dan alsnog zo dat het na een bepaalde tijd bijv. gewoon echt wel rustig(er) moet zijn? Hoe zien jullie dit?
Ik had de vorige keer bij een tuinfeestje twee huizen rechts van me speciaal heel goed opgelet hoeveel we er nou van hoorden. Met de deur beneden en het raam boven dicht dus zo goed als niets. Heel vaag als je moeite deed.
Bleek achteraf dat er nog twee huizen verder van mij ( dus 4 huizen verder dan dat feest ) de buren waren komen klagen. Schiet mij maar lek, dan. Dan doe je het er om.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
blijfgewoonbianca schreef:
16-05-2026 14:33
Ik had de vorige keer bij een tuinfeestje twee huizen rechts van me speciaal heel goed opgelet hoeveel we er nou van hoorden. Met de deur beneden en het raam boven dicht dus zo goed als niets. Heel vaag als je moeite deed.
Bleek achteraf dat er nog twee huizen verder van mij ( dus 4 huizen verder dan dat feest ) de buren waren komen klagen. Schiet mij maar lek, dan. Dan doe je het er om.
Ja maar je weet tog... ze slapen altijd met het raam open.
De buren die bij ons het 2/3-jaarlijkse feestje doen, zitten 6 huizen naast ons. Helaas gaat het volume daar dan wel zó hard dat ik niet kan slapen als het los gaat. Het hangt er in de overlast dus ook nogal van af hoe ver ze de geluidsinstallatie open zetten.

Maar stel dat ik het nauwelijks zou horen, en buren nog verder weg, komen klagen - ja, dan ben je wel érg gevoelig.
Ik zou het prima vinden als er een keer een feestje gegeven wordt, neem aan dat het niet ieder weekend raak is. Ik zou het wel fijn vinden als de muziek na 12 uur zachter gedraaid wordt en dat men naar binnen verplaatst. Maar goed wellicht doen ze dat laatste zowiezo want het is niet bepaald warm buiten nu en geen idee of ze een terras warmer hebben.
Star⁴ schreef:
16-05-2026 12:31
Gillende tieners om 3 uur ‘s nachts is geen huis tuin en keukenfeestje. En de ben je zelf nooit jong geweest kaart gewoon dom.
Een argument voor dom uitmaken zonder er op in te gaan vind ik dan weer niet sterk. In dit hele topic wordt uitgegaan van extremen, drie uur in de nacht en gillende tieners. Werkelijkheid is in 9 van de 10 gevallen veel genuanceerder. En wat ik zie is dat veel mensen die dan woest reageren inderdaad vergeten dat ze vroeger ook dat soort feestjes gaven. Beetje tolerantie naar elkaar in een woonwijk is nog nooit iemand minder van geworden.
frettie wijzigde dit bericht op 16-05-2026 15:51
0.31% gewijzigd
Helemaal mee eens.
Oja en nog iets. Als ze een tegelvloer of een andere harde vloer hebben zou ik het ook fijn vinden als de gasten de hakken uit doen tijdens het dansen binnen. Dat getik is echt om helemaal gek van te worden. Maar wellicht hebben ze sneakers aan, dan heb je dat probleem minder.
Wat een gezeur voor die ene keer. Als het nou regelmatig is.
En ergens anders gaan slapen??
Het is wat het is.
Zeemeermin84 schreef:
16-05-2026 12:44
[/b]

Dronken? In de auto? ;-)
Ja, Ubers hebben inmiddels ook het achterland bereikt ;-)
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
Misschien nog de enigen met enkel glas of zo. Als ik ramen en ventilatieroosters sluit, hoor ik boven op de slaapkamers ook bijna niets bij ‘normaal’ feestvolume. Dan moet iemand echt al een dreunende bass op vol vermogen zetten zodat je de trillingen voelt (en alles in de kasten hoort rammelen). Dat maak ik maar 1 keer per jaar mee als de carnavalswagen door de wijk richting optocht in de stad wordt gesleept.
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
LemoosGaatDoor schreef:
16-05-2026 15:53
Misschien nog de enigen met enkel glas of zo.
Of gewoon zeikerts. Ik had eens een buurman die bij de huurbaas ging klagen omdat mijn kinderen touwtje stonden te springen op het gemeenschappelijke terras. Sommige mensen zijn nou eenmaal zo.
Graftak!
Rabarbara schreef:
16-05-2026 10:50
Wat ik vooral vervelend vind, is dat zo'n briefje gezien wordt als excuus voor veel te lang durend lawaai. Een beetje geluid van tienerfeestjes lijkt me prima, maar ook met briefje vind ik geluidsoverlast (bijvoorbeeld tot twee uur 's nachts het gevoel hebben dat er een jbl-speaker naast je bed opgesteld staat of woordelijk het geschreeuw kunnen verstaan) niet acceptabel.
In woonwijken telt het 'ach, voor die ene keer'-argument ook niet, want als iedereen maar één keer overlast veroorzaakt, is dat nog altijd bijna elk weekend.
+1
Redballoon schreef:
16-05-2026 10:49
Ik begrijp nooit zo goed waarom ze die feestjes na 23:00u niet binnen voortzetten om buren niet wakker te houden.
En al helemaal niet dat daar dan muziek bij moet, waardoor mensen over die muziek heen moeten schreeuwen om zich verstaanbaar te moeten maken.
Nou dit, mn oudste is inmiddels 23 jaar, maar 23 uur / uiterlijk 23.30 uur echt naar binnen
Lady*Voldemort schreef:
16-05-2026 15:57
Of gewoon zeikerts. Ik had eens een buurman die bij de huurbaas ging klagen omdat mijn kinderen touwtje stonden te springen op het gemeenschappelijke terras. Sommige mensen zijn nou eenmaal zo.
Dat is wel heel erg kinderachtig zeg! Idioot gewoon. Maar dat vond ik ook van dat prachtig aangeklede op het gras met springkussen en marquee. Daar had niemand last van. Wat een gezeur…
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
frettie schreef:
16-05-2026 14:56
Een argument voor dom uitmaken zonder er op in te gaan vind ik dan weer niet sterk. In dit hele topic wordt uitgegaan van extremen, drie uur in de nacht en gillende tieners. Werkelijkheid is in 9 van de 10 gevallen veel genuanceerder. En wat ik zie is dat veel mensen die dan woest reageren inderdaad vergeten dat ze vroeger ook dat soort feestjes gaven. Beetje tolerantie naar elkaar in een woonwijk is nog nooit iemand minder van geworden.
De OP heeft het over lawaai en geschreeuw tot half drie, dus het is niet zo vreemd om daar van uit te gaan.
Si abra la puerta hay lobos.
Ik heb ook eens zo'n briefje gehad, was in Corona-tijd en het was boven me.
Het briefje zat ook 's middags pas in de bus, maar ik kon gelukkig ergens anders slapen.
Ik ben inderdaad zo'n zeikerd die op z'n zacht gezegd niet blij wordt van zo'n briefje.. Er stond ook iets van ''kan overlast geven''
Nu was het in dit geval een Corona, maar huur please iets af als je zo graag wilt feesten!
LemoosGaatDoor schreef:
16-05-2026 15:53
Misschien nog de enigen met enkel glas of zo. Als ik ramen en ventilatieroosters sluit, hoor ik boven op de slaapkamers ook bijna niets bij ‘normaal’ feestvolume. Dan moet iemand echt al een dreunende bass op vol vermogen zetten zodat je de trillingen voelt (en alles in de kasten hoort rammelen). Dat maak ik maar 1 keer per jaar mee als de carnavalswagen door de wijk richting optocht in de stad wordt gesleept.
Of verouderd glas. Wij hadden al dubbele ramen, maar een paar jaar terug zijn alle ramen en kozijnen vervangen, dat is echt een wereld van verschil met geluid van buitenaf.

We hebben hier wel eens een briefje in de bus gehad van een buurjongen die een feestje zou geven, ik geloof vanwege het behalen van z'n eindexamen of omdat ie 18 werd ofzo. Met een telefoonnummer zodat we konden appen als we last hadden. We hebben ons toen opgemaakt voor een nacht slecht slapen, harde muziek en gegil op straat, zoals eens eerder met een examen feestje in de straat. We hebben helemaal niks gehoord, echt niks komma nul :lol:

Het is dat we bij een huis heel veel fietsen zagen staan anders hadden hadden we gedacht dat het feest gecanceld zou zijn.
Een briefje op de dag zelf, vind ik trouwens wel rijkelijk laat. Liever een paar dagen eerder, zodat je eventueel nog iets kunt regelen.
Haha wauw, wat een reacties allemaal. Het maakt veel los zie ik :) Om op een paar dingen in het algemeen te reageren:
- Ze wordt niet 16, ze wordt een stuk ouder en viert deze luidrustige feesten al sinds ze 14 wordt denk ik? Maar ze woont dus nog thuis
- Het is niet ieder weekend maar zeker ook niet maar 1 keer per jaar
- Zo’n fantastische band hebben we niet (door allerlei dingen) dus ik ben zeker minder tolerant tegenover haar/die buren (tov andere buren). Het is geen “lief schattig buurmeisje die het ook een keer leuk vindt om haar verjaardag te vieren met wat leuke, beleefde vrienden en vrienden”.

En nogmaals: wij zijn echt de moeilijkste niet want ik gun iedereen z’n feestjes, en we hebben in al die jaren zelden geklaagd, terwijl daar heel vaak aanleiding toe was. Dus ook in dit geval maak ik me er niet nu al druk om of doe ik moeilijk, het was oprechte nieuwsgierigheid hoe anderen hierin staan - ik red me wel vanavond.
Handig om deze context nu pas te geven.
Het is wat het is.
AnnaNiem schreef:
16-05-2026 17:04
Of verouderd glas. Wij hadden al dubbele ramen, maar een paar jaar terug zijn alle ramen en kozijnen vervangen, dat is echt een wereld van verschil met geluid van buitenaf.

We hebben hier wel eens een briefje in de bus gehad van een buurjongen die een feestje zou geven, ik geloof vanwege het behalen van z'n eindexamen of omdat ie 18 werd ofzo. Met een telefoonnummer zodat we konden appen als we last hadden. We hebben ons toen opgemaakt voor een nacht slecht slapen, harde muziek en gegil op straat, zoals eens eerder met een examen feestje in de straat. We hebben helemaal niks gehoord, echt niks komma nul :lol:

Het is dat we bij een huis heel veel fietsen zagen staan anders hadden hadden we gedacht dat het feest gecanceld zou zijn.
Ha, ja. Hier ook een half jaar geleden. Hij had bij de hele straat een briefje erin gegooid. We hebben dan ook allemaal een verjaardagskaart in zijn brievenbus gedaan :D
En vervolgens niks gehoord.

Ik snap TO wel hoor, het is ook maar net van wie je zo’n briefje krijgt.
flying_thinker schreef:
16-05-2026 17:07
ik red me wel vanavond.
Hou dat vooral vast.
Graftak!
Boudica schreef:
16-05-2026 18:04
Handig om deze context nu pas te geven.
Jij weet toch helemaal niet of TO de hele tijd achter haar computer zit om de reacties te bekijken? Misschien was ze wel met iets anders bezig, heeft ze nu pas alle reacties gelezen en geeft daarom nu deze context.
E-biker schreef:
16-05-2026 19:26
Jij weet toch helemaal niet of TO de hele tijd achter haar computer zit om de reacties te bekijken? Misschien was ze wel met iets anders bezig, heeft ze nu pas alle reacties gelezen en geeft daarom nu deze context.
Had ze natuurlijk ook meteen kunnen doen.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
16-05-2026 19:45
Had ze natuurlijk ook meteen kunnen doen.
Ja, had ze kunnen doen maar iedereen vergeet wel eens wat.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven